PDA

View Full Version : waar zal ik is beginnen? :)



jos1085
7 augustus 2002, 16:01
ey daar
vorige week heb ik een mooie western van yamaha gekocht en mijn probleem is nu dat ik niet zo goed weet waar ik mee moet beginnen om er goed op te leren spelen, ik heb al 6 jaar keyboardervaring dus ik neem aan dat ik genoeg van muziek weet om geen les te hoeven volgen.
zou iemand me hier misschien wat tips kunnen geven om mee te beginnen?

alvast bedankt

Dionyios
7 augustus 2002, 16:22
Les nemen voor gitaar is niet alleen voor het theorie-gedeelte, maar ook voor de techniek. Of je nou beter wel of niet les kan nemen zijn ze het hier op het forum nog niet helemaal uit :wink: maar volgens mij leer je er best wel veel van. En dat je de theorie al beheerst is alleen maar een pluspunt.

Een goed begin voor gitaarspelen zijn akkoorden. Als je er hier een paar van beheerst kan je al snel een liedje spelen, en dat is wel zo leuk.

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt dan kan je wel een paar sites vinden die handig zijn voor het spelen van akkoorden.
Succes...

Leen Kap
7 augustus 2002, 19:47
Veel en geconcentreerd spelen is de sleutel tot het succes maar neem vooral les! Ik heb me anderhalf jaar suf geoefend en kwam niet meer vooruit. Al na een paar lessen vloog ik vooruit. Je hebt gewoon aanwijzingen van een deskundige nodig om ook werkelijk effect te hebben van al je inspanningen. En duur is het niet. Ik begrijp niet hoe die gitaardocenten ervan kunnen leven.

MetalliCat
7 augustus 2002, 21:10
Niet duur ? Ik vind 8.20 euro per les toch aardig duur...en dan zit je in een groep met 6 man..priveles kost 11.80 euro per les..ten minste, daar waar ik les heb dan.

jos1085
7 augustus 2002, 21:29
jep, les is gewoon erg duur, daarom vroeg ik me dus ook af of iemand misschien wist waar en hoe ik moet beginnen, en dan bedoel ik niet alleen akkoorden

freddynl
8 augustus 2002, 00:19
Op 2002-08-07 21:10, schreef MetalliCat:
Niet duur ? Ik vind 8.20 euro per les toch aardig duur...en dan zit je in een groep met 6 man..priveles kost 11.80 euro per les..ten minste, daar waar ik les heb dan.


Jan Modaal in Nederland kost +/- 23.000,-- euro per jaar aan salaris. (werkplek niet meegerekend)

Jan Modaal heeft 25 dagen vakantie en is gemiddeld 10 dagen ziek.

Jan Modaal is ongeveer 6 uur per dag produktief als hij werkt.

Jan modaal werkt dus;
260 dagen -/- 35 dagen= 225 dagen x 6 uur=
1350 uur

Jan Modaal kost dus;
23000 : 1350 = 17,03 euro per uur

Dat kan je vader zijn of ben jezelf :smile:

Hoezooooooo guitaarles duur???????????

Het verbaast mij dat er nog guitaar leraren te vinden zijn.

-----------

Terug naar de Topic;

Er zijn nogal wat manieren van guitaarspelen;
Klassiek (houding en juiste vingers gebruiken , nagels laten groeien aan 1(een) hand)
Western (slagguitaar en fingerpicking)
Solo (allerlei loops-afgewisseld met allerlei akkoorden enz...)
Slagguitaar(accoorden - accooorden en nog eens accoorden)
Jazz (combinatie van slag/solo guitaar)
enz.....

Voor elke soort guitaarspel zijn er schriftelijke methode's.
Om meteen goed te beginnen zou ik starten met klassiek, maar aangezien je een western guitaar hebt gekocht ligt het voor de hand eerst alle akkoorden te leren.
Dus een boekje/software aanschaffen met alle akkoorden erin.
Hier staat namelijk gelijk in welke vingers je moet gebruiken en op welke plaats.

fred

Ray
8 augustus 2002, 08:13
Probeer eens zo'n cdrom die je hier kunt bestellen:

http://www.gitaarnet.nl/magazine/workshops/funky/funkyseagull.php3

wordt de basis voor akoestisch gitaar perfect uitgelegd

Arbz
8 augustus 2002, 11:27
Gitaarles is inderdaad niet zo duur :smile:

Ik betaal voor mn priveles 12,50 euro voor een half uur, daar kom ik later mn bed niet meer voor uit hoor :wink:

Dionyios
8 augustus 2002, 14:41
Denk ook dat veel leraren het gewoon leuk vinden om les te geven aan andere mensen.

Ik betaal €10 per (privé) les...

jos1085
8 augustus 2002, 20:32
ok...misschien dat ik toch eventueel wat gitaarlessen ga overwegen...

maar nog ff wat anders: waarom zou het zo goed zijn om op een spaanse gitaar te beginnen??

freddynl
9 augustus 2002, 21:36
Op 2002-08-08 20:32, schreef jos1085:
ok...misschien dat ik toch eventueel wat gitaarlessen ga overwegen...

maar nog ff wat anders: waarom zou het zo goed zijn om op een spaanse gitaar te beginnen??


Bredere hals en de scale is iets groter.
Zie het als een soort gymnastiek voor je vingers.
Hiermee bereik je dat elke guitaar later te bespelen is.
Omgekeerd van bijvoorbeeld elektrisch naar een klassieke guitaar is erg lastig.
(de meeste westerns hebben dezelfde scale als een elektrische)
Daarnaast dwingt klassiek guitaar je, je vingers(linker hand als je rechts bent) op een bepaalde manier te positioneren waardoor ook akkoorden daarna vanzelf gaan.
Tevens is er gelijk oefening voor de rechterhand(als je rechts bent) waarbij bijvoorbeeld je duim heel iets anders doet als de overige vingers.

Om snel resultaat te boeken is het overigens alleen maar aan te bevelen ook zoveel mogelijk akkoorden te leren.

Enne ... misschien vies woord :smile:je leert noten lezen voor het geval je dat niet kent.

note;
Ik vind je synoniem voor zoetermeer wel aardig :grin: tenzij ik me heel erg vergis :sad:

jos1085
9 augustus 2002, 22:58
hehe
ok
ik kom inderdaad uit zoetermeer
en ja, ik kan noten lezen
en nee, ik ben links

:grin:

ennuh de major open string akkoorden ken ik inmiddels al en ze gaan ook al redelijk soepel dus het komt wel goed denk ik :smile:

Ic3gl0vE
10 augustus 2002, 12:57
als je na 6 jaar keyboard nog geen noten zou kunnen lezen zou er iets ernstig fout zijn.

Maar ik ben ook begonnen met gitaar spelen toen ik er 6 jaar keyboard op had zitten en ik heb eerst 2 maanden een spaanse gitaar geleend, toen een elektrische gekocht en het gaat heel goed hoor.
http://www.cyberfret.com is een goede site voor lessen

<edit> ik heb dus geen gitaarles </edit>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ic3gl0vE op 2002-08-10 12:57 ]</font>

starter
11 augustus 2002, 11:12
Een aantal gitaarlessen om de basis technieken goed te leren is zeker aan te bevelen. Daarna kun je zelf (mits kritisch over jezelf!) wel doorgaan.

Een site met leuke dingen voor beginners en gevorderden: http://www.mysongbook.com/
In combinatie met guitar-pro (link op die site) kun je aardig uit de voeten.

Ic3gl0vE
12 augustus 2002, 10:21
guitar pro heerscht wel ja, zeker aan te bevelen (wel ergens een versie met serial key zoeken :smile:)

Fenisi
14 augustus 2002, 00:56
even wat links heb je echt veel aan..

ben zelf ook bezig met mezlf leren namelijk haha.. na 7 jaar accordeon ervaring.. :smile:

http://www.personal.psu.edu/users/f/p/fpm108/glw/lessons/

http://interactive.musicyo.com/jul1102/riffoftheweek.asp
(leuk maar meer voor electrisch)

Heb nog wel meer.. maar als je gewoon op google zoekt komt je al heel ver.. spel ook gewoon eens wat makkelijke tabs of zo..

Cranberries-Zombie ---> makkelijk
The troggs- Wild thing ook makkelijk
Euhmm Tears in heaven de eenvoudigere versie dies ook te doen hoor.. dit zijn dan ook de liedjes die ik beetje onder de knie heb haha.. en ik oefen toonladders enzo..

Fenisi
14 augustus 2002, 00:59
Ow en wat mensen allemaal over de lessen zeggen.. Mijn moeder heeft heel lang gitaar gespeeld nu nie meer met RSI.. die zegt dat juist de techniek heel goed gaat.. goed naar andere kijken.. en.. als je net als ik toetsenist bent geweest heb je dus.. wel wat preciesi en snelheid in je vingers.. gaat vanzelf joh.. in elk geval hier wel.. en als je dan toch op les gaat.. Wees dan ook kritisch op je leraar zeg wat je wilt leren.. en oefen in die tijd veel zodat je waar voor je geld krijg..

groetn

Ibanez_grx70_Dennie
15 augustus 2002, 16:35
techniek is ook belangrijk daarom zou ik een leeraar nemen heb ik ook gedaan