PDA

View Full Version : Fuzzface werkt niet...



Wormaap
19 april 2005, 23:07
Heyo, ik vond het wel leuk om ook eens een pedaaltje te gaan bouwen, en het simpelste zou een fuzzface zijn, dus daar begin ik dan maar mee.
http://www.muzique.com/schem/fuzzface4.gif
Dit is het schema wat ik gebruikt heb.

Nu heb ik hem helemaal ineen zitten, ga ik hem proberen en... Hij doet het niet :(
Nu is mijn kennis van pedalen (nog) niet groot genoeg om uit te vinden wat er mis is. De bypass doet het wel (mag ik toch hopen, aangezien'ie true bypass is :P) maar zelfs met beide potmeters opengedraaid hoor ik helemaal niks als ik het effect ingeschakeld heb.
De enige dingen waar ik niet 100% zeker over was zijn de volgenden:
De +kant van een elco is toch de kant met het lange pootje?
Ik heb een draad van de sleeve van de input naar de sleeve van de output getrokken, en daar alles waar bij stond dat het geaard moest worden aangesoldeerd.
Zowel de MOSFET als de transistor in het schema heb ik met de bedrukte kant naar links in het schema geplaatst (dus het linkse pootje boven, middelste in het midden en rechtse beneden)

Iemand nog enig idee?

Wormaap
19 april 2005, 23:25
OMG!
Anders soldeer je even een draadje dat tussen Q1 en R1 hoort te zitten, en naar de middelste pin van Q2 gaat, BOVEN R1 ipv eronder... Dus tussen de voeding en R1 :lol:
Nu doet'ie het dus wel, alleen vraag ik me af of'ie zo hoort te klinken als'ie nu doet, want dit klinkt echt werkelijk achterlijk :-D
Als iemand zin heeft om even op MSN ofzo te luisteren of dit klopt, of een MP3'tje voor me kan hosten, dan zou ik jullie graag laten horen hoe het klinkt. Ik heb namelijk nog nooit een fuzz gebruikt dus weet niet echt hoe'ie hoort te klinken.

Wormaap
19 april 2005, 23:29
Omdat editten op dit board niet wil nog maar een post.
Het geluid sterft echt ongelofelijk snel weg. De fuzz heeft echt een behoorlijk sterk signaal nodig om überhaupt te werken, als ik de hoge snaren wil gebruiken moet ik echt gigantisch rammen, anders hoor ik helemaal niks... Heb ik misschien m'n MOSFET opgeblazen door'm rechtstreeks aan de voeding te hangen ofzo?

mayniac
19 april 2005, 23:56
De +kant van een elco is toch de kant met het lange pootje?

De +kant van een elco is de kant waar geen - op staat... :-D


Zowel de MOSFET als de transistor in het schema heb ik met de bedrukte kant naar links in het schema geplaatst (dus het linkse pootje boven, middelste in het midden en rechtse beneden)

Dit werkt dus niet... Je dient de 'pinout' van de betreffende mosfet en transistor op te zoeken in een datasheet (ff googlen bc108+datasheet enz.).
Vervolgens weet je dus waar je welk 'pootje' aan vast moet maken.

Het geluid dat je beschrijft wijst op niet goed gebiasde transistors, maar dit kan ook komen omdat je ze verkeerd aan hebt gesloten.

BTW, mosfets schijnen nogal gevoelig te zijn voor statische electriciteit en dat soort dingen.

Succes!!

Wormaap
20 april 2005, 00:20
De datasheet had ik uiteraard al opgezocht ;) Hoe ik het aangesloten heb klopt dus. Niet goed gebiaste transistors? Wa's daar aan te doen ofzo, want daar heb ik dus echt geen verstand van :|

Wormaap
20 april 2005, 00:44
Woeha! :-D
Anders ga ik er even iets te snel vanuit dat het plaatje in de datasheet wel een bovenaanzicht zal zijn :-D
Ik had dus inderdaad de tor verkeerd om aangesloten, hij klinkt nu echt lekker :)
Alleen heb ik om de een of andere reden een harde piep als ik niet speel en de 2 pots staan allebei helemaal open, naja, de volumepot kan toch niet vol open want dan krijg ik een gigantische volumeverhoging.

Robbert
20 april 2005, 00:59
Die Wormaap, beantwoord al zijn eigen vragen! :razz:

Wormaap
20 april 2005, 01:22
Die Wormaap, beantwoord al zijn eigen vragen! :razz:
Hehe, ook een beetje hulp gehad op MSN in de vorm van 'zou die datasheet geen benedenaanzicht kunnen zijn?'
Maar voor de rest is hier posten ook een mooie manier om even m'n gedachten op een rijtje te zetten :-D Morgen eens lekker testen op hoog volume, maar hij klinkt volgens mij echt heerlijk smerig/modern :)