PDA

View Full Version : beginnen met Fingerpicken, hoe?



Droffie
19 april 2005, 14:23
test

Droffie
19 april 2005, 14:23
Hey,
Ik speel zo'n 20 jaar gitaar maar ben een echt elektrische gitarist. Alhoewel ik thuis alleen maar akoestisch speel heb ik totaal geen akoestische techniek. Kan voor geen meter fingerpicken.
Het lijkt me erg leuk om dat te leren.

Kunnen jullie mij muziek aanraden die ik moet gaan kopen/luisteren en en boeken waaruit ik het kan leren. Ik kan geen noten lezen dus het moet ook een beetje voor de idioten uitgelegd worden :D

- Eric -
19 april 2005, 17:01
TOMMY EMMANUEL!!!! moet je luisteren

bij de rest kan ik je niet helpen...

Harald
19 april 2005, 17:22
Een vriend die tokkelt en in de buurt woont is dan wel erg handig eigenlijk.

Maar is ook nog breed gebied, wat wil je?

Fingerpicking / Fingerstyle: Chet Atkins, Harry Sacksioni, Tommy Emmanuel, Stephen Bennet, Tuck Andress etc. etc.

Moderne technieken (two hand tapping, percussive etc.) / New age: Michael Hedges, Eric Roche, Alex de Grassi

Flamenco: Paco de Lucia, Erik Vaarzon Morel

Klassiek: John Williams, Julian Bream

En al die verschillende stijlen hebben weer hun eigen rechterhandtechniek. Begin in ieder geval simpel, en zoek wat dingen uit die je leuk vindt. Je zou ook eens op de site van Picker kunnen kijken voor wat eerste pointers en wat goede voorbeelden.

Bernie
19 april 2005, 18:11
Kijk inderdaad eens op de site van Picker ( www.eltjohaselhoff.com ) of op www.acousticguitar.com. Op beide sites staan lessen om te beginnen met fingerpicken. Ik heb zelf een tijdje geleden de lessen op de eerste site gevolgd en ik ben nu zover dat ik met horten en stoten "Dust in the wind" kan spelen :oops:. Dus, ik ben nog geen virtuoos maar het begin is er. :D

angorawol
19 april 2005, 23:21
Stefan Grossman en Happy Traum bieden op hun respectievelijke sites diverse hulpmiddelen aan.
Zelf ben ik nog steeds een fan van Reverend Gary Davis, Mississipi John Hurt en John Fahey. Maar het is niet echt eenvoudig.
http://guitarvideos.com/ Stefan Grossman heeft ook een Europese site.
http://www.homespuntapes.com/ Happy Traum
Dit zijn natuurlijk maar een paar bronnen

Droffie
20 april 2005, 12:52
Hey jongens, bedankt voor de tips. Ik ga gelijk aan de slag.

evilpompie
20 april 2005, 23:51
Ik heb echt een shitload aan boeken gekocht de fagelopen jaren, maar veruit het beste vind ik "the art of contemporary travis picking" van mark hanson, zie www.accentonmusic.com. Ik kan het je van harte aanbeleven. Je leert technieken die je op een heleboel andere nummesr kan toepassen. Er is ook nog een vervolg op "the art of solo fingerpicking", beste 2 fingerstyle boeken die ik ooit heb gezien.

Droffie
15 juli 2005, 12:26
Ik heb echt een shitload aan boeken gekocht de fagelopen jaren, maar veruit het beste vind ik "the art of contemporary travis picking" van mark hanson, zie www.accentonmusic.com. Ik kan het je van harte aanbeleven. Je leert technieken die je op een heleboel andere nummesr kan toepassen. Er is ook nog een vervolg op "the art of solo fingerpicking", beste 2 fingerstyle boeken die ik ooit heb gezien.

hey Evil pompie. Bedankt voor de tip. Ik heb de Travis picking boek gekocht en ook maar de basic fingerstyle guitar van Mark Hanson. Idd erg fijne boeken en alles goed uitgelegd.
Heb weer genoeg te doen de aankomende tijd.... :wink:

evilpompie
18 juli 2005, 23:23
Blij dat er iets gedaan wordt met mijn advies :-)
Heel veel succes gewenst met gitaarspelen!

Droffie
19 juli 2005, 09:22
Blij dat er iets gedaan wordt met mijn advies :-)
Heel veel succes gewenst met gitaarspelen!

Ja helemaal top...Ik ben zwaar verslaafd geraakt aan fingerpicken. Wat is dat gaaf zeg. Wat kan die vent goed spelen. Ongelovelijk dat ik na zo'n 20 jaar gitaarspelen nog zo into een nieuwe techniek kan raken. Was een beetje vastgeroest maar heb er weer helemaal zin in.

ReinoutV
19 juli 2005, 10:19
Je kunt ook kijken naar de CD's en boeken van Al Petteway. Hiermee ben ik begonnen, deze songs zijn niet al te lastig. Dit is Ierse, folkmuziek georiënteerde muziek, wel mooi. Ook veel in andere stemmingen (DADGAD, DGDGBD, zelf CGCGCD).

Droffie
19 juli 2005, 10:22
Je kunt ook kijken naar de CD's en boeken van Al Petteway. Hiermee ben ik begonnen, deze songs zijn niet al te lastig. Dit is Ierse, folkmuziek georiënteerde muziek, wel mooi. Ook veel in andere stemmingen (DADGAD, DGDGBD, zelf CGCGCD).

Waar kan ik dat kopen? Ik ben ook erg geinteresseerd in ierse muziek. Prachtig vind ik dat.

ReinoutV
19 juli 2005, 12:58
Die CD heet The Waters And The Wild, welke sowieso bij bol.com te koop is. Waar je het boek kunt vinden weet ik niet, misschien is het bij een muziekwinkel te bestellen. Het is een Canadees, als ik me niet vergis. Ik heb het boek niet zelf (toen van mn leraar geleend).