PDA

View Full Version : JCM900 , iets voor mij?



Grandma_Placenta
6 augustus 2002, 14:36
Ok, ik had nooit gedacht dat ik dit zo'n gave versterker zou vinden. Kheb m in Zuid Afrika ff mogen uitproberen, hij mocht jammergenoeg niet al te hard en ik heb er maar heel kort op gespeeld maar hij klonk echt goed! Ik zit al een tijd te kijken om mijn Koch te vervangen, hij is wel goed enzo, maar het is toch niet echt 'mijn' geluid.
Ik hou meer van de rauwe, ongepolijste scheur en clean met een randje overdrive en die Koch klinkt gewoonweg te duur en perfect.
Ik heb nu wel een paar vragen over die JCM aangezien ik hem niet heel goed uit heb kunnen testen.
-Hoe is hij op hoog volume? Is er voldoende headroom, dus in andere woorden, kan je het geluid voelen?
-Kan je er een 100% clean geluid uit krijgen?
-Heeft iemand er 1 te koop staan die m wil ruilen tegen mijn Koch? Dit wil ik MISSCHIEN wel doen.

FragDaddy
6 augustus 2002, 15:14
kijk eens bij de volgende link voor wat reviews van de Marshall JCM 900:

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Marshall/JCM_900_4100-01.html

De 900 is gemaakt als opvolger van de JCM 800 en is uitgebracht omstreeks 1990. de 900 was toen vooral bedoeld om de 80's heavy metal freaks tevreden te houden, voor wie de jcm 800 serie niet genoeg gain had.

door veel mensen wordt de 900 serie beschreven als een koude versterker met een 'dunne' distortion. deze mensen vinden ook dat de 900 serie de slechtste buizenbak van marshall is. alhoewel er natuurlijk ook een heleboel mensen zijn die het een geweldige versterekr vinden.

ga hem eens uitproberen bij een muziekwinkel (die hebben er vaak wel 1 of 2 tweedehands staan) en kijk wat je er zelf van vindt.

zou je geen distortion pedaaltje voor je Koch kunnen zetten? dat is iig goedkoper.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-08-06 15:14 ]</font>

Grandma_Placenta
6 augustus 2002, 15:57
Op 2002-08-06 15:14, schreef FragDaddy:
zou je geen distortion pedaaltje voor je Koch kunnen zetten? dat is iig goedkoper.

Ja daar dacht ik ook aan, maar ik heb tot nu to nog niet het perfecte pedaal gevonden. Ik heb al een ProCo RAT, die is wel cool enzo, maar versterkerdistortion klinkt toch altijd beter vind ik.
Bedankt voor de info trouwens

sash
6 augustus 2002, 17:50
Als ik jou was zou ik geen 900 kopen. Zoals hierboven al beschreven; het is Marshall's slechtste buizenbak (blijft natuurlijk een persoonlijk mening, maar het is wel een mening die heel veel mensen delen).

Grandma_Placenta
6 augustus 2002, 17:54
Wat zouden jullie me dan aanraden voor wat ik boven beschreef?

Soulman
6 augustus 2002, 18:05
Op 2002-08-06 17:50, schreef sash:
Als ik jou was zou ik geen 900 kopen. Zoals hierboven al beschreven; het is Marshall's slechtste buizenbak (blijft natuurlijk een persoonlijk mening, maar het is wel een mening die heel veel mensen delen).

:sad: Hier wordt ik meestal zo moe van.
Ik bedoel jou niet persoonlijk Sash, maar de meeste mensen die zeggen dat de JCM 900 nix is praten gewoon maar wat mee en hebben er nooit op gespeeld.
De 900 reeks is nog steeds de meest verkochte Marshall ooit en door vele profs gebruikt (of nog in gebruik).Persoonlijk vind ik de 800 beter, maar live komt de 900 goed door de mix. Verder vind ik qua constructie de jtm 600 een stuk minder.
Ga er een beluisteren, door de mode vind je er veel voor een prikkie tweedehands.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-08-06 18:06 ]</font>

Grandma_Placenta
6 augustus 2002, 18:13
okee bedankt!
Ik zal zeggen wat volgens mij het perfecte geluid is, luister naar: The Breeders, Pixies, Sonic Youth, etc.

sash
6 augustus 2002, 18:44
Op 2002-08-06 18:05, schreef Soulman:


Op 2002-08-06 17:50, schreef sash:
Als ik jou was zou ik geen 900 kopen. Zoals hierboven al beschreven; het is Marshall's slechtste buizenbak (blijft natuurlijk een persoonlijk mening, maar het is wel een mening die heel veel mensen delen).

&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif"> Hier wordt ik meestal zo moe van.
Ik bedoel jou niet persoonlijk Sash, maar de meeste mensen die zeggen dat de JCM 900 nix is praten gewoon maar wat mee en hebben er nooit op gespeeld.
De 900 reeks is nog steeds de meest verkochte Marshall ooit en door vele profs gebruikt (of nog in gebruik).Persoonlijk vind ik de 800 beter, maar live komt de 900 goed door de mix. Verder vind ik qua constructie de jtm 600 een stuk minder.
Ga er een beluisteren, door de mode vind je er veel voor een prikkie tweedehands.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-08-06 18:06 ]</font>


Hmm, nou ik ben iemand die wel weet waar ie over praat, een vriend van me heeft een 900 en vind dat ding verschrikkelijk dof klinken. Luister ook maar eens naar Julian Sas, die speelt over 2 900-halfstacks en zijn sound is ook verschrikkelijk dof.

FragDaddy
6 augustus 2002, 19:28
even een reactie op soulman. hoe weet je dat de meeste mensen met kritiek op de JCM 900 niet op dat ding gespeelt hebben? ik bedoel, kijk eens bij je lokale muziekwinkel: weet je hoeveel van die krengen op het moment 2ehands te krijgen zijn. ik denk dat zo'n beetje iedereen er wel eens op gespeeld heeft.

(net als met dikke vrouwen: iedereen heeft er eentje gehad, maar niemand durft het toe te geven)

nee, ik blijf bij mijn JCM 800.

zoals ik in mijn eerste reactie al zei: er zijn best mensen die de JCM 900 wel goed vinden klinken, ieder zijn eigen smaak, maar ik ben daar dus niet een van.

Soulman
6 augustus 2002, 19:34
Daarom zei ik ook dat ik jou niet persoonlijk bedoelde Sash :wink:
Maar je bent het toch met me eens dat wanneer je op verschillende forums kijkt de 900 standaard wordt afgekraakt en als je dan verder leest je vaak dingen ziet als"heb ik gehoort of gelezen".
Een aantal jaren geleden stonden er op festivals met een vaste backline vaak 900's en de bands die ze gebruikte klonken goed.
Ik kan mij herinneren dat Dave Navaro in de tijd van de Peppers ze ook gebruikte en Ace van Skunk Anansie en dat klonk prima.
Maar goed als jouw mening op persoonlijke ervaring is gestoeld, nogmaals, dan vind ik het prima .

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-08-06 19:36 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Soulman op 2002-08-06 19:36 ]</font>

Soulman
6 augustus 2002, 19:41
Op 2002-08-06 19:28, schreef FragDaddy:
even een reactie op soulman. hoe weet je dat de meeste mensen met kritiek op de JCM 900 niet op dat ding gespeelt hebben? ik bedoel, kijk eens bij je lokale muziekwinkel: weet je hoeveel van die krengen op het moment 2ehands te krijgen zijn. ik denk dat zo'n beetje iedereen er wel eens op gespeeld heeft.


Zou dat ook niet een beetje door al die verhalen komen ?
Verder is het zo dat veel gitaristen aan GAS lijden, dus wordt er veel ingeruild.
In de tijd dat de 900's uitkwamen vond je ook meer 800's in de winkel :wink:

sash
6 augustus 2002, 19:42
Op 2002-08-06 19:34, schreef Soulman:

Maar je bent het toch met me eens dat wanneer je op verschillende forums kijkt de 900 standaard wordt afgekraakt en als je dan verder leest je vaak dingen ziet als"heb ik gehoort of gelezen".


Daarmee ben ik het zeker met je eens. Mensen doen dat niet alleen met 900's :wink:

BLOK182
6 augustus 2002, 22:16
was nou precies dat GAS waar jullie het over hebben? Sorry als dit een domme vraag is.

Robbert
6 augustus 2002, 22:43
Gear Acquisition Syndrome. Oftwel: je blijft eeuwig het verlangen hebben naar nieuwe apparatuur.

BLOK182
6 augustus 2002, 23:03
Ohhh heb ik ook wel een beetje hoor.

FragDaddy
7 augustus 2002, 01:25
1) live klinkt alles veel beter :razz:

2) de 900 is gemaakt voor de 80's metal, dat doet die versterker erg goed (meer gain dan de 800) daarom werd hij massaal ingeruild toen. alle metal-head wilden er 1 hebben en gooiden hun 800's en hun overdrive pedaaltjes weg.

de 900 is dus nogmaals geen slechte versterker als je hem gebruik waarvoor hij bedoeld is.

je gaat toch ook niet zeggen dat een Mesa/Boogie triple recto slecht is, omdat hij geen supermooi clean geluid geeft voor Jazz? maar de meeste jazz gitaristen zullen hun neus ophalen voor de recto.

goed, de recto en de 900 zijn niet mijn favo versterkers omdat ik classic (bluesy) rock speel. :smile: