PDA

View Full Version : mening: ibanez S series



kev1n
18 april 2005, 23:46
ik heb een tijd geleden een ibanez grx gekregen, ik wil nou waarscheinlijk een ibanez S kopen, van rond de 600,- euro

als er nou effe een zooi mensne hun mening erover geven kom ik misschien wat verder met mijn keuze

Anders Destium
19 april 2005, 07:48
Hele prettige gitaren, niets mis mee!

urezna
19 april 2005, 09:05
inderdaad, heel fijne gitaren!
ik moest aanvankelijk wel even wennen aan de rand waar mn rechteronderarm op de body ligt, ik was de RG gewend, en daar is de body afgerond, de S heeft dit niet.
maar daar raakte ik wel heel snel aangewend, geen probleem.

ik zou de gitaar zeker eens proberen!

idno
19 april 2005, 10:20
steeds als ik bij een maatje van me zn S pak, dan moet ik weer ff wennen aan de lichtheid van de gitaar en de dunheid. maar naar een paar tellen ben je dat al gewent.
t is een hele prettige gitaar. persoonlijk ga ik denk toch liever voor een RG serie, maar de S heeft wel een mahonie houten body.

idno
19 april 2005, 10:20
dubbel

Kasper
19 april 2005, 10:40
inderdaad, heel fijne gitaren!
ik moest aanvankelijk wel even wennen aan de rand waar mn rechteronderarm op de body ligt, ik was de RG gewend, en daar is de body afgerond, de S heeft dit niet.
maar daar raakte ik wel heel snel aangewend, geen probleem.

ik zou de gitaar zeker eens proberen!

Ik heb datzelfde 'probleem' bij mijn SZ. De rand is niet erg confortabel vind ik, maar ik kan er nog mee leven.

Davidian
19 april 2005, 10:52
mooie gitaren alleen wel prijzig tegen over de rg serie

Anders Destium
19 april 2005, 11:03
tussen mahonie en basswood is het heel makkelijk kiezen, dat extra geld is hij dubbel en dwars waard. Of natuurlijk een mahonie RG maar die zijn weer duurder :lol:

pol
19 april 2005, 11:06
dunne en lichte gitaar, het geluid is ook navenant . Speelt wel gemakkelijk en licht maar is niet echt vet van geluid.

pimmetje
19 april 2005, 11:19
Wilde ik net zeggen over 't geluid.
Ik heb pas over een s-serie gespeeld met een setje .009 erop. "Niet vet" was voor dat geluid nog te vriendelijk.

frekie
19 april 2005, 11:29
Ik heb nog een oude S540FM, echte jap, met een SD JB bij de brug, klinkt toch vet hoor voor zo'n lichtgewicht body. De IBZ humbucker bij de nek kan verrassend jazzy klinken, ik heb Eef Albers wel eens zien spelen op een S540. Wel een heel platte, brede hals met dikke frets en platte toets. Wel FF wennen als je van een LP af komt. Nix voor mensen met kleine handjes. Of bluesfreaks, met de duim op de rand vd hals en dan snaren buigen werkt beter op een stratje.

idno
19 april 2005, 11:51
tussen mahonie en basswood is het heel makkelijk kiezen, dat extra geld is hij dubbel en dwars waard. Of natuurlijk een mahonie RG maar die zijn weer duurder :lol:

ja, zo'n mahonie RG die zou ik wel willen hebben (in 7 snaar variant) 8-)

urezna
19 april 2005, 12:54
Wilde ik net zeggen over 't geluid.
Ik heb pas over een s-serie gespeeld met een setje .009 erop. "Niet vet" was voor dat geluid nog te vriendelijk.

mijn S2120 heeft ook een set 009 snaren en ik kan niet zeggen dat ie niet vet klinkt, doet nauwelijks onder voor mn RG die ook mahonie is, met Dimarzio evolution7, terwijl de S2120 gewoon de originele ibanez pickups heeft (QM serie, schijnt wel een van de betere ibanez stock pickups te zijn geloof ik)

maar in de S-serie heb je ook weer allerlei prijsklassen he, daar moet toch ook verschil tussen zitten?

Shaggy
19 april 2005, 14:37
ben zelf ooit trotse eigenaar geweest van een saber

Het zijn hele goede solo gitaren, en ik vond ze wel vet klinken. Smaken verschillen nogal maar ja, ik had een begin 90'er met standaard locking tuners (welke merk weet ik niet meer). Voor zulke dunne bodies had de mijn toen wel een lange sustain. Lekker licht en natuurlijk de welbekende ibanez hals die gewoon heerlijk spelen. Nadeel was dat de halshumbucker telkens lager ging zitten en moest hem dus verstellen, oude s serie kwaal?? Voor clean vond ik em wel iets te iel daarom ben ik overgestapt op op gewone strats met humbucker of boost.

Shaggy
19 april 2005, 14:41
oh ja,


probeer powersound stock elementen te vermijden

Randy
19 april 2005, 15:02
Ik heb zelf een S 1540fm prestige uit 2000. Prima gitaar voor metal en andere rock stijlen. Alhoewel deze ibanezjes behoorlijk allround zijn. Probeer een duurdere S serie tweedehands te zoeken. Waarschijnlijk heb je dan ook betere pick ups en een betere tremolo Lo pro edge, edge en de nieuwere zero huppeldepup bruggen zijn zeer betrouwbaar. De QM pick ups zijn ook erg goed. Ik heb na een aantal jaren mijn qm2 die in de brug zit vervangen met een dimarzio evolution. Misschien dat ik ze later dit jaar vervang met EMG's..

Randy
19 april 2005, 15:03
Ik heb zelf een S 1540fm prestige uit 2000. Prima gitaar voor metal en andere rock stijlen. Alhoewel deze ibanezjes behoorlijk allround zijn. Probeer een duurdere S serie tweedehands te zoeken. Waarschijnlijk heb je dan ook betere pick ups en een betere tremolo Lo pro edge, edge en de nieuwere zero huppeldepup bruggen zijn zeer betrouwbaar. De QM pick ups zijn ook erg goed. Ik heb na een aantal jaren mijn qm2 die in de brug zit vervangen met een dimarzio evolution. Misschien dat ik ze later dit jaar vervang met EMG's..

kev1n
19 april 2005, 23:23
zijn de halzen van ibanez s series dan breed?

ik dacht juist dat ze een dunne platte halz hadden

kev1n
19 april 2005, 23:36
is die ZR tremolo bridge nou wat?
blijft ie een beetje in toon?
en is hij niet erg zwak?

kev1n
19 april 2005, 23:39
is die ZR tromolo bridge nou een beetje wat?
blijft ie wel goe din toon?
en is hij niet erg zwak?

kev1n
19 april 2005, 23:39
is die ZR tromolo bridge nou een beetje wat?
blijft ie wel goe din toon?
en is hij niet erg zwak?

kev1n
19 april 2005, 23:40
is die ZR tromolo bridge nou een beetje wat?
blijft ie wel goe din toon?
en is hij niet erg zwak?

Randy
20 april 2005, 13:44
Ik heb zelf een S 1540fm prestige uit 2000. Prima gitaar voor metal en andere rock stijlen. Alhoewel deze ibanezjes behoorlijk allround zijn. Probeer een duurdere S serie tweedehands te zoeken. Waarschijnlijk heb je dan ook betere pick ups en een betere tremolo Lo pro edge, edge en de nieuwere zero huppeldepup bruggen zijn zeer betrouwbaar. De QM pick ups zijn ook erg goed. Ik heb na een aantal jaren mijn qm2 die in de brug zit vervangen met een dimarzio evolution. Misschien dat ik ze later dit jaar vervang met EMG's..

kev1n
21 april 2005, 09:54
ibanez s series hebben een erg vage tremolo (zr tremolo brug)
werken ze een beetje relax?
:???:

Anders Destium
21 april 2005, 10:49
Dat is een superbrug! Doordat hij werkt met kogellagers ipv knife edges verslijt hij vrijwel niet!

Het verbaast me enorm dat ze die brug niet op meer gitaren toepassen.


Op www.ibanezrules.com staat een goede review van de verschillende Ibanezbruggen

Randy
21 april 2005, 22:21
ibanez s series hebben een erg vage tremolo (zr tremolo brug)
werken ze een beetje relax?
:???:

Ik heb ze zelf nooit geprobeerd maar ze schijnen erg goed te zijn. Ze rusten op een nul punt dus de tremolo komt na gebruik altijd in zn oorspronkelijke postie terug. Er schijnt ook een model te zijn met een D tuner op de brug zodat je met een handomdraai je lage E naar D kan stemmen. Perfect voor droptuned Riffs. Mick Thomson van slipknot speelt ook op een S model met een zr tremolo...

Me_bigboy
22 april 2005, 23:18
ik heb op een ibanez gespeeld (weet niet meer welke) en op een maverick. maverick was mooier van klank en veel strakker afgewerkt. alleen speelde die ibanez ietsje makkelijker omdat ie wat lichter was.

Anders Destium
22 april 2005, 23:36
Gelukkig maakt Ibanez "slechts" 100 verschillende modellen :lol:

krizz
23 april 2005, 13:57
Geweldig stuk hout :)
http://www.edsko.com/~kvrprogs/guitarism/j-custom_s540fmtk.jpg
http://www.edsko.com/~kvrprogs/guitarism/j-custom_s540fmtk_2.jpg

AART
23 april 2005, 14:31
waarom vind iedereen mahonie altijd beter dan linden(basswood)? ik vind zelf basswood iets helderder, lekkerder ook, meer oomph ook dan bij mahonie...

strattie
23 april 2005, 18:06
Geweldig stuk hout :)
http://www.edsko.com/~kvrprogs/guitarism/j-custom_s540fmtk.jpg
http://www.edsko.com/~kvrprogs/guitarism/j-custom_s540fmtk_2.jpg

welk model is dit nou? Geweldige looks *kwijl*

Anders Destium
23 april 2005, 18:35
Dat is een S540 LTD denk ik, inderdaad een verschrikkelijk mooie gitaar :) Meestal zie je ze in solid finishes.

>Aart

Het is een kwestie van smaak, als je van dun en schel geluid zonder bas houdt is basswood helemaal de bom! Da's wat overdreven natuurlijk, maar als je een basswood gitaar naast een mahonie hebt mist hij body en ballen, zeker als je mahonie met een maple top hebt :) Maar als het allebei kan hoef je niet te kiezen :wink:

krizz
23 april 2005, 18:54
S540FMTK

Uit '96 (Amerikaans model), van de beurs :D

Nog eentje om het af te leren:

http://i5.photobucket.com/albums/y189/krizzzz/dscf0035_small.jpg

Maniaaaak!!
23 april 2005, 21:01
een zeer goeie maat van me heeft een S (als je persé wil weten welke kan ik het ff opzoeken) met een Oil finish en een rosewood toets/basswood nek.

Ding klinkt erg mooi en vol. Is een erg mooi metal paardje! Zelfs de standaard elementen klinken erg cool! Het zijn V7 en V8 elementen zo uit mijn hoofd. Ik heb een setje liggen als je interesse hebt, die komen uit mijn RG 550. Ze zien er wat roestig uit maar doen het perfect.

Anyway, dikke aanrader die S (staat voor Sabre toch?)

Kevin-D
24 april 2005, 14:42
Basswood neck? :???: :???: :o

Anders Destium
24 april 2005, 15:16
Hij bedoelt basswood body, maar het is een mahogany body ook nog :)

Kevin-D
24 april 2005, 16:12
Die op 't plaatje heeft geen ZR tremolo iig.

BTW: ik dacht idd al. Een basswood neck? Laatste X dan ik checkte hadden ze nog gewoon een nette bolt on maple neck :) .
Kheb wel 'n vraagje. De Prestige S serie die er nu is, weet ik de prijs nog niet van, maar zal wel duur zijn, maar wat denken jullie van die S520EX (toch) die met die 1 inleg op de twaalfde fret. Zelfde neck kwa hoogte etc als de prestige, maar dan minder stukken, geen bubinga, en geen prestige afwerking... Alletwee koreaans nu. (alleen prestige RG's zijn tot nu toe nog japans)

Anders Destium
24 april 2005, 20:32
Volgens mij wordt per 2005 alles van Ibanez in Korea gemaakt (de serienummers van de prestiges zijn ook veranderd). Volgens mij kun je er van uit gaan dat als je een S520 koopt het een Jap is.

Randy
25 april 2005, 13:45
Volgens mij wordt per 2005 alles van Ibanez in Korea gemaakt (de serienummers van de prestiges zijn ook veranderd). Volgens mij kun je er van uit gaan dat als je een S520 koopt het een Jap is.

Hey Anders,

Ik vraag me af, nu alles in Korea wordt geproduceerd of de prijs van een Japanse prestige model omhoog gaat nu ze steeds zeldzamer worden. Hangt het er vanaf hoeveel vraag ernaar is? Hoe zit dat precies?

Anders Destium
25 april 2005, 13:51
Ibanez is massaproductie dus heel zeldzaam zijn de meeste gitaren hoe dan ook niet. Ik denk wel dat de Japanse Ibanezen waardevaster zullen zijn, in ieder geval tot het moment dat de Koreaanse fabriek heeft aangetoond vergelijkbare of betere kwaliteit te kunnen produceren. Tot nog toe is dat nog zeker niet gelukt als ik de ervaringen van bijv. jemsite en ibanezrules mag geloven. Prestiges zullen denk ik niet meer waard worden, eerder langzamer dalen :wink:

Maniaaaak!!
25 april 2005, 14:09
Basswood neck? :???: :???: :o

excuus ik bedoel natuurlijk een maple nek...

tis de rechter op deze foto:

http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1994/94028.jpg

Kevin-D
25 april 2005, 15:25
Jullie hebben 't allemaal fout helaas...
De Ibanez RG Prestige gitaren worden tot 2006 in Japan gemaakt door het J-nogwat team. De S serie (en de prestige ) word nu al in Korea gemaakt en is alsnog super kwaliteit. De Koreaanse prestige SZ echter heeft slecht geplaatste tops, en is minder. Maar over het algemeen zal de kwaliteit niet/nauwelijks veranderen.

Anders Destium
25 april 2005, 15:35
Hoe weet je dat die Koreaanse S-series superkwaliteit hebben? Ik ben behalve J-customs nog nooit een Ibanez tegengekomen met superkwaliteit.

Kevin-D
25 april 2005, 15:38
Sorry m'n EDIT KNOP WERKT WEER NIET, ik had er achter gezet:
Dit word gezegd op het Ibanez forum, dus geef mij niet de schuld als 't niet waar is en verbeter het! Zo nu weet iedereen 't weer :lol:
Maar dat is wat iedereen zegt... de Ibanez Saber (prestige)(S serie) schijnt heel goed te zijn, de SZ (prestige) verkeerd geplaatste tops. En de RG's worden dus nog door dat J-dinges gemaakt...

Anders Destium
25 april 2005, 15:41
Ik heb de reacties gevolgd in het begin van het jaar en die waren niet heel positief. Vanuit ibanezrules dacht ik dat alle Ibanezen vanaf dit jaar in Korea worden gemaakt (vandaar dat ook de typenummers zijn veranderd :-? ). Als de RG prestiges nog in Japan worden gemaakt is dat eigenlijk alleen maar goed nieuws, de RG is toch hét Ibanezmodel.

krizz
25 april 2005, 16:14
Ik heb de reacties gevolgd in het begin van het jaar en die waren niet heel positief. Vanuit ibanezrules dacht ik dat alle Ibanezen vanaf dit jaar in Korea worden gemaakt (vandaar dat ook de typenummers zijn veranderd :-? ). Als de RG prestiges nog in Japan worden gemaakt is dat eigenlijk alleen maar goed nieuws, de RG is toch hét Ibanezmodel.
Idd ik heb eigenlijk ook niets anders gehoord...Ik hoor vrijwel alleen geklaag.

Ritch
25 april 2005, 16:28
Hoe weet je dat die Koreaanse S-series superkwaliteit hebben? Ik ben behalve J-customs nog nooit een Ibanez tegengekomen met superkwaliteit.

En je hebt zelf een PGM?! :lol: Dat was volgens mij niet een J-Custom...

Anders Destium
25 april 2005, 17:56
De kwaliteit van mijn Ibanezen is niet te vergelijken met die van mijn duurdere gitaren, wat niet wil zeggen dat ze niet heel goed zijn natuurlijk :wink: Aan de Ibanezen die ik nog heb ben ik erg gehecht, maar super is weggelegd voor PRS, Anderson en soortgelijke merken wat mij betreft :)

Riffcrusher
25 april 2005, 20:06
Ik ben tevreden over mijn zwarte S540 LTD. Ik heb er een Semour Duncan SH5 in gestopt en nieuwe, chrome hardware op laten zetten. Mooi zo...

Speelt lekker en oogt lekker.

Nu is het wachten op de Jackson SL2H Natural ! Olé !

Greetz !

Anders Destium
26 april 2005, 12:58
Had je die niet een tijd terug besteld? Is hij nog niet binnen?

TMKXL
26 april 2005, 14:56
S series gitaren van Ibanez zijn hele gave gitaren. Zeer comfortabele dunne body's maar toch een warme sound. Ook zeer veelzijdig in geluid, zuper goede tremolo, lekkere snelle hals en sexy looks, wat wil je nog meer?!

Riffcrusher
26 april 2005, 18:54
Nee, Anders Destium...
Zij is er nog steeds niet. Maar binnen een weekje of twee zou ze er moeten zijn ! Updates volgen !

Greetz !

kev1n
20 mei 2005, 16:26
welke pickups zijn eigelijk beter?
IBZ INF 1 & 2 humbuckers of:

IBZ V7 & V8 humbuckers?

Diedo
20 mei 2005, 20:31
de V7 en V8 zijn stukken beter!


nu heb ik ook nog een vraagje naar aanleiding van die S serie, want er zijn zoveel verschillende uitvoeringen; H-H, H-s-H, H-s-s, en dan nog LTD editions... en daar horen dan namen bij als 470, 520 en 570

maar welke is nou welke?! ik kan door de bomen het bos niet meer zien, want de ene keer heeft de 570 weer H-H en dan weer H-s-H
enzovoorts...

:???: :???: :???:

Anders Destium
20 mei 2005, 22:32
Bij de normale series is dit de verdeling:

H-H is x20
H-S-H met slagplaat is x50
H-S-S is x60
H-S-H is x70

Maar daarnaast is er van alles en nog wat op de markt, gewoon vragen naar een bepaalde gitaar of de catalogs op ibanezrules.com aflopen :wink:

Speeddemon
21 mei 2005, 00:06
S series gitaren van Ibanez zijn hele gave gitaren. Zeer comfortabele dunne body's maar toch een warme sound. Ook zeer veelzijdig in geluid, zuper goede tremolo, lekkere snelle hals en sexy looks, wat wil je nog meer?!
+1

Mijn S540FM TTS is een geweldige gitaar. Lekker vol en vet van sound ook. Dus geen gezeik over 'dun' dit of 'schel' dat.
Enige minpunt is dat omdat ie zo veelzijdig is, geen echte eigen sound heeft. Maar dat is voor zover mijn Ibanez-ervaring rijkt ook het geval met zo'n beetje alles van Ibanez.

Diedo
21 mei 2005, 00:43
S series gitaren van Ibanez zijn hele gave gitaren. Zeer comfortabele dunne body's maar toch een warme sound. Ook zeer veelzijdig in geluid, zuper goede tremolo, lekkere snelle hals en sexy looks, wat wil je nog meer?!
+1

Mijn S540FM TTS is een geweldige gitaar. Lekker vol en vet van sound ook. Dus geen gezeik over 'dun' dit of 'schel' dat.
Enige minpunt is dat omdat ie zo veelzijdig is, geen echte eigen sound heeft. Maar dat is voor zover mijn Ibanez-ervaring rijkt ook het geval met zo'n beetje alles van Ibanez.

dat ervaar ik ook met mijn RG! leuke "van alles wat" geluidjes, maar geen echte uitblinkers. desalniettemin een zalige gitaar die ik niet heel snel de deur uit zal doen.

Diedo
21 mei 2005, 00:51
Bij de normale series is dit de verdeling:

H-H is x20
H-S-H met slagplaat is x50
H-S-S is x60
H-S-H is x70

Maar daarnaast is er van alles en nog wat op de markt, gewoon vragen naar een bepaalde gitaar of de catalogs op ibanezrules.com aflopen :wink:

ja dat is bij de normale ja, die heb ik wel in de smiezen, maar bij de S wordt er zo aangekloot met aparte "custom made" en "LTD" series,... het werden gewoon allemaal platten gitaren die op elkaar leken...

Roy K.
21 mei 2005, 14:09
Ik heb nog een oude S540FM, echte jap, met een SD JB bij de brug, klinkt toch vet hoor voor zo'n lichtgewicht body. De IBZ humbucker bij de nek kan verrassend jazzy klinken, ik heb Eef Albers wel eens zien spelen op een S540. Wel een heel platte, brede hals met dikke frets en platte toets. Wel FF wennen als je van een LP af komt. Nix voor mensen met kleine handjes. Of bluesfreaks, met de duim op de rand vd hals en dan snaren buigen werkt beter op een stratje.

:o Ik dacht dat er een vrij dunne hals op S-jes zitten...volgende keer es checken...

Diedo
21 mei 2005, 14:54
de hals in ongelofelijk dun ja, hij is alleen ook heel breed en plat. precies wat er staat :)

Roy K.
21 mei 2005, 15:57
Oh op die manier breed...dan is het nog best te bespelen voor iemand met kleine handen denk ik, dan maakt vooral de dikte van de hals uit, niet zozeer de breedte IMO...ik kon in ieder geval prima uit de voeten op die hals toen ik er eens op speelde en ik heb niet al te grote handen...