PDA

View Full Version : Links- of rechtshandig leren spelen?



Incubus
7 oktober 2001, 21:41
Hi Folks,

Ik heb altijd al (electrisch) gitaar willen spelen en vind dat het nu toch wel tijd wordt die wens uit te laten komen. Gitaarkeuze en versterker e.d. kom ik wel uit, maar ik zit met een dilemma: ik ben linkshandig. Nu zijn er inderdaad linkshandige gitaren, maar die zijn 2ehands niet makkelijk te vinden en de keus in nieuwe modellen is ook niet zo groot. Ongeveer de helft van de linkshandige gitaristen die ik ken speelt rechts, met een normale gitaar dus. Zou het echt veel uitmaken hoe goed je spel is als je vanaf het begin op een rechtse gitaar leert spelen? Ik merk wel dat de coordinatie van mijn rechterhand niet zo goed is als van mijn linker, dus plectrumaanslagen e.d. zullen mij misschien iets meer moeite kosten als ik rechts ga spelen. Maar voor de grepen heb ik dan misschien weer een voordeel.

Zijn er linkshandige gitaristen onder jullie en spelen jullie ook op een linkshandige gitaar? Ik hoop dat iemand met een interessante theorie komt.

alvast hartelijk bedankt en keep playing!

Greetz, Marijn

Jimi Hendrix
7 oktober 2001, 22:50
Ik ken 2 gozers die linkshandig zijn en op een rechtshandige gitaar spelen.
Ze kunnen het! Ik weet niet of ze het zelf net zo prettig vinden als dat ze het linkshandig hadden geleerd, maar goed.

Rectifier
8 oktober 2001, 11:21
Ik denk dat je veel voordelen hebt.
Oke, t'is wel een gewenning om je rechterhand dan te trainin op plectrumtechniek. Maar ga eens na, je doet alles met je linkerhand (rukken enzo :wink: ...) en waarom zou je dan niet met je linkerhand de hals bespelen???
Wat vergt nu meer tijd, plectrum techniek of je halstechniek???
Ik denk dat je dan een verre voorsprong hebt.
Ik ken één linkshandige gitarist die rechts speelt. Maar je moet het zelf weten.....groet u!

Incubus
8 oktober 2001, 14:17
Ik had inderdaad ook het idee dat ik een voorsprong zou hebben met mijn linkerhand als ik rechts speel. Dus de grepen zal ik waarschijnlijk iets sneller aanleren dan iemand die rechts is. Maar ik denk dat de plectrumtechniek minstens zo belangrijk is, zeker op het punt van coördinatie. Wellicht vallen de voordelen en nadelen na een tijdlang oefenen vanzelf weg. Als ik rechts ga spelen, zal ik wat vingeroefeningen met mijn rechterhand gaan doen (naast het oefenen) om de coördinatie wat beter te krijgen.

Als het onverhoopt toch linkshandig spelen wordt, koop ik een Ibanez RG 470 L die ik dan laat opwaarderen met duurdere pickups en brug. Voor een rechtse gitaar ben ik nu al aan het kijken naar een RG 550 EX (al tegen gekomen voor f1900,-), helaas 2ehands vrijwel onvindbaar. Heeft iemand toevallig een suggestie voor een bijpassende versterker? Budget voor de amp zal zo'n f1000,- zijn.

Thanx in advance, Marijn

S.C.I.E.N.C.E. van Incubus is nu NicePrice; allemaal kopen dus (of in ieder geval luisteren)! De meest melodieuze metal die er bestaat;-)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Incubus op 2001-10-08 13:20 ]</font>

anoniem
8 oktober 2001, 14:22
Wil je wel leren gitaar spelen? Je hebt het maar over oefeningen die tijd kosten en dat het allemaal langer duurt. Denk je dat je binnen een jaar al de sterren van de hemel speelt?
Maak het jezelf niet moeilijk (aanschaf volgende gitaren enzo) en ga voor de rechtshandige gitaar! Misschien dat het inderdaad wat meer tijd en moeite zal kosten maar ik weet zeker dat het je zal bevallen.

Incubus
8 oktober 2001, 19:56
Sprak vandaag iemand die me inderdaad ook heeft overtuigd dat rechtshandig niet zo heel veel moeilijker is. Alleen zal ik iets meer aandacht moeten leggen bij mijn rechterhandcoördinatie, maar daar kan mijn gitaarleraar me vast wel bij helpen.

Anoniem, tijd en moeite kost het sowieso om je gitaar te kunnen beheersen. Na een jaar les stel je inderdaad nog niets voor... maar wat is je punt? Het gaat mij (en jou hoop ik ook) om de fun bij het spelen en om eventueel in de toekomst met een bandje te spelen. Creatieve output dus, en ik hoef niet zo nodig Mister Petrucci 2 te worden. Iig bedankt voor je commentaar!

Greetz, Marijn

Kitaarhiero
8 oktober 2001, 21:40
Ik ben rechts en het is bij mij altijd erg on-natuurlijk over gekomen om met rechts de toets te bewerken zegmaar, luchtgitaar deed ik ook altijd met m'n linker-hand de frets en rechts het aanslaan.

Hansfong
9 oktober 2001, 01:05
Als je het rechts kan doe je het toch gewoon. Mijn lateralisatie is zo sterk dat ik ik het gewoon niet kon. Bovendien heb ik bij een bedrijfsongeval de wijsvinger van m'n linkerhand verloren en fysiek kan het nu nooit meer.

Ik zou eigenlijk een gitaar thuis moeten hebben staan die rechtshandig gespannen is om 'op z'n kop' spelen te oefenen, want dan kan ik ook gitaren van anderen eens oppakken. Helaas geen tijd, alleen op zondag met de gitaar van m'n Pa.

Incubus
9 oktober 2001, 22:37
Hee Hansfong, dat kan natuurlijk ook. Dan hoef je geen speciale gitaar te gebruiken. Word je net zo'n bikkel als Hendrix! ;-p

Wat betreft het gevoel, als ik een rechtse gitaar in m'n handen heb voelt het niet echt onnatuurlijk, ik merk alleen dat mijn linkerhand veel soepeler is. That's all, met mijn rechterhand kan ik ook de aanslag doen maar niet zo snel en precies. Maar dat hoop ik door oefenen op te lossen.

Das trouwens wel kut, dat je maar 9 hele vingers over hebt. Maar bij aanslag heb je natuurlijk niet al je vingers nodig. Ik hoop dat op z'n kop spelen inderdaad een oplossing voor jou is!

Groeten, Marijn

anoniem
9 oktober 2001, 23:17
ik ben linkshandig, en doe echt alles links, behalve gitaarspelen. dat doe ik op een normale gitaar (speel rechtshandig dus)

en het werkt voor mij.. ik heb wel eens geprobeerd op een linkshandige gitaar, maar dat werd helemaal niets..

anoniem
9 oktober 2001, 23:19
ik zie trouwens wel dat omdat ik linkshandig ben, ik met mijn rechterhand (aanslag) iets minder snel ben.. maar dat mijn linkerhand weer VEEL sneller is.. (is toch wel handig)

Ditmar
10 oktober 2001, 13:12
Hee Incubus, als je eerder was geweest, dah je mijn RG550 kunnen overnemen voor een vriendschappelijk prijsje, maar helaas..... hij's al weg

Incubus
10 oktober 2001, 16:33
Hey Ditmar,

Ben al 2x een RG 550 misgelopen... ga nog 3 maanden zoeken, als ik dan nog nix heb koop ik voor f1900,- een RG 550 EX met Lo-Pro Edge brug i.p.v. de gewone Edge. Overigens vind ik de EX-uitvoering veel mooier dan de gewone qua uiterlijk, mooiere slagplaat en knoppen zonder cijfertjes erop.

Wat was trouwens de reden dat je de RG had gekocht, wat voor muziek speel je? Ik hoorde van iemand dat de 550 misschien iets te hoog gegrepen is om mee te beginnen, maar ik heb het geld er sowieso voor over. Met wat voor versterker speelde jij trouwens? Mijn budget voor een versterker zal zo'n f1000,- zijn, misschien heb jij een tip... Wat was de reden dat je de RG 550 wegdeed? Als ik het me goed herinner heb je nu een Marshall ampje ervoor teruggekocht...

Greetz en keep on playing! Marijn

Incubus
10 oktober 2001, 16:50
P.S. hoe zacht is zacht bij jou?

B_FORCE
10 oktober 2001, 20:24
ik denk als je links ben dat dat je slag hand word, dat is echt de basis, als je geen goed ritme hebt kom nergens, zelf ben ik rechts en speel (uiteraart) met mijn rechterhand slag etc., Mijn broer is links en speelt met rechts slag, gaat dus voor geen meter. Zo kan je niet eens het simpelste nummer spelen, ik kan dat (met mijn slechtere linker hand op de hals) wel (in het begin had ik veel pijn in mijn hand (kramp etc) gewoon doorheen bijten), nu kan ik ook al solos en die gaan ook steeds sneller

Incubus
10 oktober 2001, 21:54
Hey Brinta-Force, wat gaat je broer nu doen? Linkse gitaar kopen of gewoon stug dooroefenen?

Greetz, Marijn

Hansfong
10 oktober 2001, 23:11
Hey Incubus,

Ik heb nog wel een stompje, dus je zou 9 1/2 vinger kunnen zeggen. Met electrisch heb ik niet zo veel problemen: de pick hou ik gewoon tussen middelvinger en duim. Met acoustisch fingerstyle is het wat lastiger, ook al kun je middel- ringvinger en pink gebruiken. In de praktijk werk ik gewoon naar drie vingers toe: duim, middel- en ringvinger. Ik heb lol en daar gaat het om. Maar lullig blijft het.

Was laatst in Veenendaal op die gitaarbeurs en geen enkele linkshandige gitaar te vinden. Weer een reden om rechtshandig te gaan spelen als je kan.

Incubus
11 oktober 2001, 10:53
Inderdaad Hans, zolang mijn motoriek het een beetje toelaat wil ik toch rechts gaan spelen. Puur omdat iedereen dat doet... trouwens, heb jij ooit een linkse piano, dwarsfluit, harp o.i.d. gezien? Gitaar is toch een van de weinige instrumenten waar je met beide handen iets verschillends doet.

Greetz, Marijn

Rectifier
11 oktober 2001, 11:43
Linkshandig drumstel.....gewoon alles andersom.Kan ook met een gitaar hoor.

Linkshandige electrische triangel.

Incubus
11 oktober 2001, 16:18
Linkshandige flaterfoon :wink:

Linkshandige tamboerijn etc.

Kitaarhiero
11 oktober 2001, 17:33
Er bestaat geen linkshandige piano....als die zou betsaan was links hoog en rechts laag i.p.v andersom.

Incubus
11 oktober 2001, 21:38
Precies, dat zei ik ook. Zou trouwens wel leuk zijn om zo'n piano te hebben, dat wordt vast de sound van de 21th century als je daar je normale partijen op gaat spelen;-p.

Greetz, Marijn

Hansfong
12 oktober 2001, 00:31
Mijn mondharmonica: die kan ik links en rechts spelen. Cool!

Ic3gl0vE
12 oktober 2001, 20:46
Ik ben zelf links maar ben wel rechts gaan spelen omdat linkshandige gitaren moeilijker te vinden zijn (voor de prijs waar ik toen een gitaar voor zocht :smile: ) en in het begin is het wel ff wennen maar zou nu echt niet meer links kunnen spelen. Als ik jou was zou ik gewoon rechtshandig gaan spelen went vanzelf wel

Incubus
13 oktober 2001, 22:04
Nu ik zo zit te surfen bedenk ik dat ik als link(s) figuur met m'n rechterhand de muis bedien. Even met links proberen...






Nee, dat lukt voor geen meter. Gewenning is blijkbaar toch het sleutelwoord...!?

Ic3gl0vE
18 oktober 2001, 21:54
Op 2001-10-11 16:33, schreef Kitaarhiero:
Er bestaat geen linkshandige piano....als die zou betsaan was links hoog en rechts laag i.p.v andersom.



tja... om de een of andere reden klinken hoge tonen "onderin" (dat klopt dan ook niet meer) wel onlogisch. maar je kan wel is probere om keyboard te spelen als je ACHTER (ja achter ja :smile: ) het keyboard zit, wel moelijk maar het i.d. is een beetje hetzelfde :grin: