PDA

View Full Version : Vraagjes van een amateur



Kasper
18 april 2005, 16:55
Een maat vroeg aan mij of ik geen zin had om in zijn groepje te gaan bassen of toch al tenminste als stand-in te bassen (hun basgitarist komt niet echt veel naar repetities en gigs)

Nu ben ik dus wat aan het rondkijken voor info over bassen, want mijn kennis is zo goed als null over bassen. Ik heb al een 3-tal keer een basgitaar vastgehad, maar verder heb ik enkel maar ervaring met gitaar spelen. Dus zit ik met enkele vraagjes:

- Ik merk dat sommige basgiteren slechts 1 pickup hebben soms. Andere keren hebben ze er gewoon 2, of 1 die uit 2 delen bestaat. Welke pickup wordt er meestal gebruikt voor het zwaardere baswerk (hardcore, metal)? nek of brug-positie?

- Wordt er ook distortion gebruikt voor bas? Zoja, welke groepen zijn daar voorbeelden van, en hoe klinkt het? Kut of niet?

Phyrexian
18 april 2005, 17:59
Hey Kasper, welkom in bassworld :)

Voor bas, net zoals voor gitaar, bestaan er allerhande soorten pick-ups en combinaties. Enkele voorbeelden:

• Jazz-bass met single-coil pickups. Dunne pickups. 'Dunnere' klank met veel attack.
• Precision pickups: gesplitte humbuckers... vettere en wolligere klank
• Humbuckers (precision pickups zijn ook humbuckers): idem als hierboven
• Soapbars; de typische Stingray pickups met veel output en een erg krachtige klank.

Alle soorten pickups zijn te gebruiken voor metal en hardcore. Echt. Het is alleen een kwestie van wat voor klank je wil.

Distortion en overdrive wordt vaak gebruikt op bas. Een mooi voorbeeld, vind ik, hiervan is het Tim Commerford's spel op het laatste Audioslave album. Voordien, bij Rage Against the Machine, gebruikte hij ook al veel overdrive.

Primitive
18 april 2005, 18:18
die van muse gebruikt dacht ik een destortion

big_Les_Claypool_fan
18 april 2005, 18:35
koop een ibanez en een bass overdrive en je zit goed voor metal

Kasper
18 april 2005, 18:38
Hey Phyrexian, erg bedankt voor de info!

Hopelijk blijf ik nog een beetje rondhangen in het basgedeelte hier :wink:

De anderen ook bedankt!
Ik zal waarschijnlijk eerst nog wat spelen op huidige basgitarist zijn gear, en eventueel zelf iets kopen wanneer ik hem eventueel zou vervangen.
Dan zal je me wel nog eens horen komen vragen naar info over goede basgitaren. Hopelijk weet ik er tegen dan zelf al iets meer over ook.

Goose
18 april 2005, 18:43
Mmm Phyrexian, ik weet niet of je wel zo gelijk hebt over die Precision pickups. Volgens mij zijn dat gewone gespleten single-coils. Precision basjes zijn begonnen als single-coils uit 1 stuk (bv de P-51) en later is die pickup uit 2 delen gemaakt maar blijft een single-coil die wel uit faze is gezet t.o.v. elkaar. Humbucker is eigenlijk 2 single-coils naast elkaar waardoor je een vetter sound krijgt PLUS heel belangrijk, je buckt de hum weg (brom + brom = geen brom).

Greets Lex.

jaspertomas
18 april 2005, 20:47
• Humbuckers (precision pickups zijn ook humbuckers): idem als hierboven
• Soapbars; de typische Stingray pickups met veel output en een erg krachtige klank


De Stingray heeft toch gewoon een humbucker in de brugpositie? Die combinatie geeft dat karakteristieke geluid. Volgens mij slaat de term 'soapbar' eigenlijk alleen maar op de vorm van het element. (volgens mij zijn het wel altijd humbuckers, maar dat weet ik niet zeker).

Ben nu wel benieuwd :)

In ieder geval:

eigenlijk werkt het bij de bas hetzelfde als bij de gitaar:
-pickup dichter bij de brug > feller geluid
-pickup dichter bij de nek > warmer (wolliger) geluid met wat meer volume.
-humbucker geeft hogere output en minder ruis
-single coils geven een wat dunner geluid

Maar ja, nu moet je die verschillen nog gaan horen! :wink: Dus ga naar de winkel en probeer alle soorten en merk het verschil. Alleen op die manier kom je erachter welk geluid je wil.

AntY
19 april 2005, 03:02
idd phyrexian je zit ernaast.

een p-bas heeft split-coils.

op een stingray zitten humbuckers. die herken je vaak aan hun formaat, en de dubbele rij polepieces. dit laatste is echter geen garantie voor een humbucker. zo had ik een aria bas met double-coils (de meeste SB series hebben dezelfde pickups).

een goed voorbeeld van een bas met soapbars is de thunderbird.

sjil
7 mei 2005, 14:06
ik vind dat distortion niet echt klinkt op een bass (mijn mening eh) wat vinden jullie?

Chris Wolstenholme
7 mei 2005, 14:14
mwao een lekker overdrive over de bass kan voor mij toch net dat beetje extra geven :) moet natuurlijk niet zo low budget kut gitaar distortion zijn die over de bas staat dat klinkt niet nee :)