PDA

View Full Version : opname van zwaar metalgeluid



.ChiefRebelAngel.
18 april 2005, 12:35
de band wil wat proefopnames doen, met een fatsoenlijke kwaliteit...
nu ben ik alle gitaren met guitarport aan't inspelen (met metronoom) en dat gaan we als leidraad gebruiken om de drums op te nemen, achteraf komt dan de zang er nog bovenop...

we spelen moderne metal, 2 gitaren, we willen een stevig beukend geluid (wie niet)... kan ik dan best de gitaren dubbel tracken met een ander ampmodel achteraf, of welke trucken passen jullie toe? Kan ik best de gitaren uiterst links en rechts zetten in de mix, heb wat inzicht nodig, thanx!

Lord Abortion
18 april 2005, 12:48
Ik weet nu niet juist wat de beperkingen zijn van Guitarport, maar als je je signaal zonder distortion kan opnemen en alles achteraf toevoegen dan ben je al een heel eind ver! Kopieer ook elke track, zodat hij 2 keer in je lijst staat, pan er 1 naar links, 1 naar rechts en zet op 1 van de 2 een klein beetje delay voor het stereo-effect. Als dat kan met Guitarport, dan kan je ook die 2 tracks een ander versterkermodel meegeven en ze dan 30/70% pannen en dan krijg je wel een vette klank, alsof je stereo speelt op 2 verschillende amps.

Negative K3 fan
18 april 2005, 12:56
de band wil wat proefopnames doen, met een fatsoenlijke kwaliteit...
nu ben ik alle gitaren met guitarport aan't inspelen (met metronoom) en dat gaan we als leidraad gebruiken om de drums op te nemen, achteraf komt dan de zang er nog bovenop...

we spelen moderne metal, 2 gitaren, we willen een stevig beukend geluid (wie niet)... kan ik dan best de gitaren dubbel tracken met een ander ampmodel achteraf, of welke trucken passen jullie toe? Kan ik best de gitaren uiterst links en rechts zetten in de mix, heb wat inzicht nodig, thanx!

eerste inzicht> gain omlaag, vooral als je gaat dubbeltracken, op opnames verandert gain al snel in een buzz/fuzz en gebrek aan karakter.

wat betreft overdubs etc kun je heel creatief zijn, wat ik heb gedaan (met bevredigend resultaat) is hetzelfde stuk 4 keer te spelen met 4 verschillende patched (andere cab sims, andere mic sims, ene keer met een viortueel boost pedaaltje en 3 verschillende amps gebruikt). Die tracks afzonderlijk hoeven nog niet per sé zo heel heftig te klinken, dat komt vanzelf wel.

wat ik fout heb gedaan is dat ik te veel bas in mn geluid heb gestopt, voor gitaar apart is dat wel leuk, maar aangezien jij een band wilt opnemen moet je daar mee oppassen ivm drums en basgitaar.

wat ik heb gedaan mbt pannen, 2 stukken heb ik 80% links en rechts gepand en 2 stukken heb ik 25% links en rechts gepand.

dit is hem uiteindelijk geworden http://home.zonnet.nl/spit23/davidianpodpro.mp3 (is een mp3 pro, dus als hij doffig ofzo klinkt ;ligt het daaraan) op zich klinkt hij best goed (al zeg ik het zelf), maar afzonderlijk klinken die 4 tracks naar mijn mening echt nergens naar :)

FenderBender
10 mei 2005, 15:27
wat ik bijna altijd doe is gitaar links <-- --> rechts uitlijnen met 2 verschillende versterkermodellen (ik gebruik amplitude software) en/of verschillende gitaren. om het geluid breed te maken of de partij 2 keer inspelen, of als je lui bent dezelfde gitaarpartij gebruiken met een vertraging van een paar miliseconde.

Om het geluid echt lekker breed te maken zet ik de linker gitaarpartij 100% links, maar de reverb daarvan zet ik rechts en de rechtergitaar 100% rechts en de reverb links.

bobby
10 mei 2005, 22:35
negative K3 fan... wie was er aan de deur? :-D

bloodboiler
11 mei 2005, 00:41
Ik sluit me aan bij de wijze woorden van Neg k3. Pas ook op dat je niet te veel mids scooped, je geluid verliest dan erg veel defenitie.

Negative K3 fan
11 mei 2005, 12:31
negative K3 fan... wie was er aan de deur? :-D

dat is een trillian geluidje :)

urezna
18 mei 2005, 13:44
maar afzonderlijk klinken die 4 tracks naar mijn mening echt nergens naar :)

dat is volgens mij ook de kunst van een goede mix... ik ben er ook nog heel veel in aan het experimenteren, maar mijn indruk is wel dat je soms instrumenten moet beperken in hun frequentiespectrum om ruimte te geven aan andere instrumenten. dus bij een gitaar wat hoog en laag weg halen, om de bas en bijv zang of keyboard de ruimte te geven, zodat je achteraf de instrumenten afzonderlijk nog steeds kunt onderscheiden.

met opnemen zelf zorg ik er altijd voor dat het instrument al het goede geluid heeft dat ik zoek, en op die manier opnemen. hooguit achteraf met een EQ en een galm wat bijwerken, maar verder niet (tenzij je speciale effecten wilt toepassen), maar met name distrotion moet al goed zijn, is mijn ervaring....

ssj3goku
22 mei 2005, 21:03
Hier heb ik ook best last van. Er wordt genoemd dat je de ene track een paar milliseconden moet verplaatsen. Ja, je krijgt inderdaad het stereoeffect maar dat klinkt het meteen alsof er aan de ene kant de gitarist heel raar staat te doen... het is moeilijk om het uit te leggen, maar mensen die hier mee hebben gekloot weten wat ik bedoel... Hoe zou ik zoiets op kunnen lossen? Ik las net bijv wat delay toevoegen... andere tips?

imlikeajungle
23 mei 2005, 10:34
volgens mij geeft een geinserte delay hetzelfde effect als verplaatsen.. delay als auxiliary lijkt me dan weer meer een modderige hoop te gaan geven.

het beste is alles dubbel inspelen! als dat niet kan, is een paar miliseconden verschuiven goed, maar écht een PAAR miliseconden :)
ik vind niet dat het klinkt alsof die gitarist raar doet :)

verder is een leuke truc ook nog de gitaren allemaal compressen (door bvb een groep te maken en die groep-master dan te compressen) met de basdrum in de sidechain van die compressor: de gitarenmuur 'danst' dan een beetje op de basdrum. misschien alleen geschikt in de niet dubbele-basstukken though :D misschien is het wel de moeite, het lijkt me niet echt een metaltruukje though (foo fighters gebruiken dit vaak)

Sonno
24 mei 2005, 14:29
de band wil wat proefopnames doen, met een fatsoenlijke kwaliteit...
nu ben ik alle gitaren met guitarport aan't inspelen (met metronoom) en dat gaan we als leidraad gebruiken om de drums op te nemen, achteraf komt dan de zang er nog bovenop...

we spelen moderne metal, 2 gitaren, we willen een stevig beukend geluid (wie niet)... kan ik dan best de gitaren dubbel tracken met een ander ampmodel achteraf, of welke trucken passen jullie toe? Kan ik best de gitaren uiterst links en rechts zetten in de mix, heb wat inzicht nodig, thanx!

Speel je nu ook met een basgitaar? Vergeet in dat geval niet het laag uit de gitaar weg te laten (ik doe zelf altijd alles onder de 220 Hertz gewoon helemaal weg.
Als je opname programma over de functie beschikt laat je hem actief reageren op de basgitaar zodat als je een (bijv. introotje speelt) zonder drum of bas, je wel het oorspronkelijke geluid hoord! Ik werk op m'n werk wel is met pro-tools en daar kan het in iedergeval wel mee.

Belangrijk is dat de manier waarop je geluid de microfoon ingaat de basis van je hele geluid is! Kies daarom voor een goede microofon en zeker een goede microfoon positie! Probeer ook is te expirimenteren met meerdere microfoons, bijv. één dichtbij (Bijv. een SM57 en 2 rondommic's op een afstandje, die pan je vervolgens links en rechts maar zet ze nooit verder uitelkaar dan dat de breedte van je hoofd!

Als ik jou was zou ik niet beginnen met de gitaren want het geluid wat je kiest is natuurlijk afhankelijk van de drum en (voorkeursafhankelijk) van de bas!

Suc6 ermee.

PS: Ik zou zoveel mogelijk opties open houden zodat je vaak dingen opnieuw kan proberen want het is best lastig om alles in één keer goed te krijgen!

bert k
24 mei 2005, 15:16
Hij neemt op met een guitarport, dus je microfoonverhaal gaat niet op.

Negative K3 fan
24 mei 2005, 15:32
verder is een leuke truc ook nog de gitaren allemaal compressen (door bvb een groep te maken en die groep-master dan te compressen) met de basdrum in de sidechain van die compressor: de gitarenmuur 'danst' dan een beetje op de basdrum. misschien alleen geschikt in de niet dubbele-basstukken though :D misschien is het wel de moeite, het lijkt me niet echt een metaltruukje though (foo fighters gebruiken dit vaak)

dat lijkt me ook vrij interessant, maar hoe doe je dit precies? twee tracks selecteren en die allebei tegelijk compressen ofzo? of zijn daar nog andere trucjes voor?

skanky
24 mei 2005, 15:37
Je stuurt de gitaartracks naar een subgroep. En op de groep zet je een compressor. In de side-chain van de compressor zet je het signaal van de kick.

bert k
24 mei 2005, 16:16
mmmwwaah... dan gaat die gitaarpartij gigantisch staan te pompen. Telkens zo'n duik naar beneden, ik weet het niet. Zou je hem dan niet eerder side-chainen op de basgitaar?

skanky
24 mei 2005, 16:32
Ik zou het ook niet doen, ik leg het alleen maar uit hoe je het kan doen :) .
Misschien bij Slayerachtige muziek. Maar met zo'n kicksnelheid kan je'm net zo goed aan laten staan :p

Swan
24 mei 2005, 17:25
argh dat heb ik n keer per ongeluk gedaan...werkt niet echt voor metal, echt n heel bizar hoofdpijn sound kwam er uit

Sonno
24 mei 2005, 19:44
Hij neemt op met een guitarport, dus je microfoonverhaal gaat niet op.

:oops: Whoops :oops:
Eehr, niet zo goed gekeken. Toch krijg je met mic's meestal beter geluid.


mmmwwaah... dan gaat die gitaarpartij gigantisch staan te pompen. Telkens zo'n duik naar beneden, ik weet het niet. Zou je hem dan niet eerder side-chainen op de basgitaar?

Inderdaad, dat bedoelde ik met 'actief reageren'.
En dan de basgitaar op de kick sidechainen. (sorry voor m'n 'clumsy' taalgebruik, ik ken het vakjargon nog niet zo goed...)

bert k
25 mei 2005, 00:53
Ik kan je wel volgen :-D Ik ga het ook zeker eens proberen, is gewoon wel een gek idee.

En met mics is het vaak wel mooier, ja. Alleen zit je dan weer met de tyfusherrie, wat de buren niet altijd lekker vinden. Een 4 x 12 moet toch wel een beetje stomen voor hij lekker klinkt.

Sonno
25 mei 2005, 15:27
Niet als je in een oud gekkenhuis woont temidden van een bosrijke omgeving! :-D

.ChiefRebelAngel.
25 mei 2005, 16:03
Niet als je in een oud gekkenhuis woont temidden van een bosrijke omgeving! :-D

ik wist niet dat de geïnterneerden hun rig mochten meepakken

Sonno
26 mei 2005, 00:30
Nooit gehoord van anti-kraak zeker!