PDA

View Full Version : nek verbouwen



hierophant
17 april 2005, 18:41
huj,
kheb hier een nek, D vorm, en de toets is gewoon plat. dit speelt niet comfortabel en ik zou er graag een C vorm van maken en de toets iets bol zetten, dit is makkelijker voor bends en stuff.. nu weet ik niet of ik er gewoon kan of mag aan beginnen, en wat de gevolgen kunnen zijn, zou ik voor die C vorm gewoon kunnen beginnen schuren tot ik de juiste vorm heb, en voor de toets de fretten eraf halen en ook beginnen schuren, mbv een mal? ahja, herfretten... is dit te doen om zelf te proberen? tips?
alvast bedankt

Raytheman
23 april 2005, 19:05
Dat kan, maar is zoveel werk dat ik dan liever een geheel nieuwe nek zou maken..mocht het dan niet lukken dan is er nog geen man overboord

Mattia
27 april 2005, 18:14
Kan, maar let op de truss rod. Laat het midden van de nek gewoon op dikte, voor de zekerheid.

Verder, platter radius maakt bends makkelijker. Stukken makkelijker. De zeer bolle fender radius (7", 9.5") maken het aanslaan van barree akkoorden erg makkelijk, maar voor bends kun je 'beter' naar een type gibson 12" radius. Of de 'best of both worlds', compound van 10" naar 16-20". Maargoed, het betekent een gehele refret, re-level, re-carve. Kun je bijna net zo snel een nieuwe hals bouwen.