PDA

View Full Version : het shadows/marvin geluid met een fender



naat
17 april 2005, 18:37
wie kan mij helpen ?? Mijn vader die binnen kort 50 wordt speelt al een aantal jaren gitaar (spaanse) maar hij is gek op de shadows en zou heel graag een fender willen hebben en het zelfde geluid kunnen maken als die groep . Nu wil ik hem een fender voor hem kopen maar als ik de prijzen zie begin ik toch te twijfelen maar ik blijf zoeken want ik heb nog een maand. Maar wat is er nog meer voor nodig en welke gitaar van fender moet het zijn of komt dicht in de beurt ??

Waarom hij zelf nooit een aangeschaft heeft is als reden dat hij al zo'n 15jaar in de wao zit , dus vandaar mijn voorstel maar het moet een verrassing blijven en ik heb er werkelijk geen benul van .

dus a.u.b. wie helpt mij in dit probleem : :???:

Stratman70
18 april 2005, 10:35
Ik zou, denk ik, gaan voor een Mexicaanse Fender Classic, jaren 50 model. Je kunt natuurlijk ook gaan voor een American Vintage, maar die zijn wel heel erg duur. Met een mex. kun je ook het Shadows geluid krijgen, als je er maar de juiste apparatuur bij koopt: een vox ac30 versterker en een analoge delay. Het liefst natuurlijk zo'n tape-echo ding, maar die zijn nergens meer te vinden denk ik.

Die AC30 kost op zich natuurlijk al een heel vermogen.

Goedkoopste alternatief, zolang je persé een Fender wil hebben: een 2de hands Fender Stratocaster kopen (bijv. via Marktplaats of Gitaarmarkt) en een amp-modeller, zoals bijv. de POD 2.0. daar zit ook het geluid van de Vox op. Zodra je die dingen hebt, ben je voor onder de 1000 euro helemaal klaar. En dan kun je een behoorlijke benadering krijgen van het Shadows geluid.

Stratman70
18 april 2005, 10:37
Oh ja, en de kleur moet wel rood zijn, anders krijg je natuurlijk helemaal nooit dat echte Shadows-geluid! :D

Jorikjet
18 april 2005, 10:56
koop een 2ehands stratocaster, en een vox ad30vt, die heeft modeling amps waaronder een ac30 :)

Maniaaaak!!
18 april 2005, 13:03
nog goedkoper:

Vox Tonelab kan je alles mee wat je noemt, alleen nog een fender mex classic 50's erbij halen en dan ben je compleet.

(ik kan het weten ik heb zowel een Vox Tonelab als een Fender Mex Classic 50's) :-D

guvnor
18 april 2005, 14:04
Maakt Squier niet een Hank B Marvin signature Strat?

naat
18 april 2005, 17:57
heren ik dank jullie alvast voor de informtie maar ik heb toch nog wel wat vragen die door jullie reacie's bij mij op komen en denk erom ik heb er de ballen verstand van . ik ben ook maar een timmerman en geen hank marvin of mark knopfler .
1) een Fender Squier is dat redelijk goed en bespeelbaar ??? en wat is het verschil tussen deze twee behalven het enorme bedrag (als ik het goed heb : fender Squier 200 euri en een fender stratocaster 700 /2500 euri als of het niets is pfffffff)

2) wat the hell is een amp-modeller ??? en wat is een (wat het ook mag zijn) leuke voor ook nog eens een leuke prijs (te besteden totaal 400/500 euri's)

dus tot zover maar alvast en allemaal die mij helpen voor een leuk cadeau voor die vader van me heeeeeeeel hartelijk bedankt .

door jullie hulp begin ik bijna intresse te krijgen voor zelf eens te kijken of ik kan spelen met zo'n ding. :oops:

Negative K3 fan
18 april 2005, 18:01
door jullie hulp begin ik bijna intresse te krijgen voor zelf eens te kijken of ik kan spelen met zo'n ding. :oops:

iedereen kan het leren :) en wie weet ben je over een jaar of 2 net zo'n 'gear slut' als ons :D

Jax
18 april 2005, 18:10
[quote="naat"]
1) een Fender Squier is dat redelijk goed en bespeelbaar ??? en wat is het verschil tussen deze twee behalven het enorme bedrag (als ik het goed heb : fender Squier 200 euri en een fender stratocaster 700 /2500 euri als of het niets is pfffffff)

2) wat the hell is een amp-modeller ??? en wat is een (wat het ook mag zijn) leuke voor ook nog eens een leuke prijs (te besteden totaal 400/500 euri's)
[quote]

Squier is het dochterbedrijf van Fender, en maakt dan ook aanzienlijk kwalitatief mindere gitaren. Nog wel ok, maar zeker niet vergelijkbaar met een echte Fender.

Een amp-modeler is een versterker, die enkele kenmerkende sounds van versterkers, waaronder de AC30, nabootst.

Bluesbreaker
18 april 2005, 18:27
Richwood Strat:
http://www.backandforth.nl/RE-61-FR.jpg
€ 160

Fumi SG
18 april 2005, 18:57
lees hier meer over Richwood: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=51525 :wink:

Maniaaaak!!
18 april 2005, 19:05
Squier MAAKTE een Hank Marvin Signature strat, was een geinig ding met handtekening op de headstock, Fiesta red en als ik me niet vergis goudkleurige hardware...

Ik denk dat je idd. om te beginnen beter kan gaan voor de Squier (+/- 180 euro), Richwood (+/- 170 euro) of andere goedkope clone gitaren.

Later kan je 2 dingen doen: of je wat goedkopere gitaar upgraden met wat duurdere hardware (onthoud wel dat een dood vogeltje met gouden veren nog steeds een dood vogeltje is). Of je koopt een wat duurdere gitaar die je lekker in de handen ligt.

Suc6!

FonZZo
18 april 2005, 19:37
zie http://www.sound-house.nl/occasions.htm#Gitaren:

Fender "Hank B. Marvin" Stratocaster Mexico foto € 595,=

Maar daar kan vast nog wat af.

deedee
18 april 2005, 19:45
ik weet niets van dat geluid, maar een niet al te dure fender kan je kopen: mex strat. Deze gaan zeer regelmatig bij marktplaats/gitaarmarkt voor 300 - 350 euro weg.

maylingjv
18 april 2005, 20:00
wat nog beter zou zijn ipv een fender is zo een burns marque model, als je wat zoekt vind je ze wel 2dehands voor een prijsje 300 euro ofzo mischien,ik vind allesinds de burns gitaren kwalitatief beter als fender

http://www.burnsguitars.com/product.php?product_id=1

Luca P
18 april 2005, 20:00
Doe deze er ook meteen bij!!

http://www.cia.gov/spy_fi/graphics/austin_powers_glasses.jpg

Maniaaaak!!
18 april 2005, 22:25
zie http://www.sound-house.nl/occasions.htm#Gitaren:

Fender "Hank B. Marvin" Stratocaster Mexico foto € 595,=

Maar daar kan vast nog wat af.

Leuke strat hoor!

zou ik zeker ff naar kijken topicstarter!

naat
19 april 2005, 21:42
luca leuk idee zo'n bril maar de beste man heeft al een leesbril en een snor waar je ook niet zomaar over heen kijkt . wel funny.

maar nu even wat anders wat is een aardige maar betaalbare amp-modeler want ook daar heb je niet één maar wel .......... (weet ik veel) verschillende in en in prijzen waar ik een weeken of twee voor moet bij klussen .
En denk aan het geluid dat ik zoek (roodwitte gitaar, het geluid en ja die met die mega zwate fiets). hou het alsjeblieft simpel ik ben nog steeds niet al te bekend met deze materie (al heb ik door jullie hulp al heel wat gelezen en gevonden op het inet) alvast bedankt !!!! :-D

Aca Ilic
19 april 2005, 21:54
En als je eenmaal de strat hebt aangeschaft ( wat het ook voor merk ook zal zijn ) een belangrijk ding niet vergeten ( wat eigenlijk niemand in de topic aangeeft wat geluid betreft):

-vooral midenstand van de keuze schakelaar gebruiken, zo kom je het dichtste in de buurt van Shadows geluid :wink:
succes

john.3001
20 april 2005, 11:29
Wat betreft die modelling amp: misschien is de cube15 iets? 15 watt genoeg voor thuis, je krijgt er echt wel een marvin geluid uit, alleen is de delay-functie (nodig voor het marvin geluid) een beetje beperkt. Zit een goede reverb op (daarmee kom je ook al in de buurt), en clean is het echt een super versterker. Mocht je pa hiermee niet tevreden zijn (lijkt me niet), dan kun je daarna nog eventueel proberen een tweedehands delay-pedaal te scoren...

Kijk voor een gitaar ook eens op marktplaats.nl, er komen regelmatig mexicaanse koopjes langs (moet de gitaar trouwens per se rood zijn? want dat maakt het wel een stuk moeilijker...)

Succes!

Bluesbreaker
20 april 2005, 11:32
Een rode strat lijkt me wel de grootste voorwaarde eigelijk.

Spirit of Strings
25 april 2005, 17:53
de beste man heeft een snor waar je ook niet zomaar over heen kijkt .

Dit maakt al het andere onbelangrijk. Eerst die snor eraf!!!! :-D

Maar serieus: koop nieuw een Squier Standard Strat:
http://www.squierguitars.com/gear/show_product.php?product=0321602&feature_id=0:1

Géén Squier Affinity of Squier Bullet strat, want die zijn echt een stuk slechter. De Squier Standard Series Stratocaster heeft ook prachtig helder klinkende Alnico pick-ups, waarmee je het Shadows geluid moeiteloos kunt kopiëren.

Koop er een Vox AD15VT modeling versterkertje bij (echt Vox, wat wil je nog meer?). http://www.voxamps.co.uk/products/valvetronix/ad15vtad30vt.htm

Moet bij elkaar lukken voor 500 euro en dan heeft ie gewoon een heel mooi setje. En vergis je niet: hier was de doorsnee (zelfs professionele) muzikant in de zestiger jaren jaloers op geweest!

Het constante lichte gevibreer met de tremelo-arm is essentieel voor het geluid en de afstelling van de versterker (met de bijbehorende effecten) is natuurlijk heel belangrijk voor het verkrijgen van de juiste klankkleur. Delay (echo) is voor het Shadows-geluid veel belangrijker dan reverb (nagalm). Per nummer zul je de lengte van de delay altijd een beetje moeten aanpassen, sterker nog, Hank Marvin gebruikt zelfs vaak voor verschillende gedeelten binnen één nummer verschillende delays. Luister bijvoorbeeld maar eens naar "wonderful Land" waarin het heel duidelijk hoorbaar is.
En ja, dat gedraai met die pink aan die volumeregelaar (Theme from The Deer Hunter): shit, dat valt niet mee! Op zijn latere platen heeft hij dat echt tot kunst verheven.
_________________
95% van de kwaliteit van het geluid, dat er uit je gitaar komt, is wat JIJ er uit haalt

Nocki
30 april 2005, 09:20
ik ben de laatste tijd ook wat bezig geweest met et shadows geluid. een stratocaster is dus het model waar oip hij speelt. een styratocaster is dus het type. net als mercedes vito. heb je fender stratocaster, squier stratocaster en richwood stratocaster. een squier is inderdaad een goed idee. moet je zeker voor weinig geld kunnen vinden. een cube30 gebruik ik zelf ook als oefenamp. dit werkt goed. de delay is idd niet erg goed van dat ding maar voor jouw doeleinden zeker toereikend. je zou ook eens langs kunnen gaan bij feedback voor een line6 versterkertje. een wat ouder model moet daar zeker op te pikken zijn voo rminder geld...
line6 is een bekende modeller. die doet dus bekende versterkes na.
succes.

NOcki

naat
30 april 2005, 10:32
nu ben ik opzoek gegaan naar een squier strandaard strat op het net en in verschillende winkels (zover als die bestaan in limb.) en hier en daar vind je er wel een maar natuurlijk kijk en vraag je ook op het internet en nu heb ik een mail gekregen van één gast daar zet ik na wat jullie allemaal voor een raad hebben gegen mijn vraagtekens bij let op : Helaas lever ik geen Squire gitaren, de kwaliteit van dit merk gitaren vind ik niet in verhouding tot de prijs. Daarom verkoop ik Richwood en Vintage gitaren. De kwliteit van deze gitaren is erg goed ten opzichte van de prijs. Kijk op de prijslijsten van Richwood en Vintage en zeker niet vergeten de aanbiedingen .

behalve dat die gast niet eens een naam goed kan spellen vind ik het ook nog eens een vreemde vergelijking of zie ik het verkeerd. ik heb zijn naam en bedrijfs naam maar weg gelaten maar heb je intresse dan kun je het zo van mij krijgen .

bert k
30 april 2005, 14:02
Nee hoor, dat is niet zo'n gekke vergelijking. Squire, Richwood en Vintage zijn allemaal low-budget merken, die ook allemaal strats maken. En je kan ze dus goed vergelijken. Ik zou even deze topics doorlezen , dan weet je meteen een stuk meer.
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=51525
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=55364

naat
30 april 2005, 19:26
dit is een vraag die ik voor mijzelf graag wil weten (gewoon intresse dus).
is er een mogelijkheid om het geluid / sound dat uit een modeling amp komt
(cube 15 ) op een andere manier na te bootsen is via de computer , met of zonder midikaart en zoja met welk programma .

ik bedoel als volgt : gitaar-----pc----versterker (huis,tuin en keuken versterker)------boxen.

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben

en allemaal heeeeel erg bedankt voor al jullie hulp tot zover !!!!!! :??? :-D

groovyB3
30 april 2005, 20:25
Wat betreft de gitaar zou ik zeker gaan voor een Richwood Strat. Stukken beter dan Squier, dus de man waar je dat e-mailtje van gekregen hebt heeft groot gelijk. De nieuwere Squiers zijn brandhout.

Kijk eens op www.muziekhandeljoosten.nl , daar zijn de Richwoods het goedkoopst.

Azrael
30 april 2005, 20:35
Zeg GroovyB3.........

Die SiNiSTRaL die jij te koopt hebt (of is die gratis?) is dat wat? Namelijk nog opzoek naar een huisslaaf maar ik kon er zo snel geen een vinden. Prijs kunnen we vast wel overeen komen. 8-)

groovyB3
30 april 2005, 20:43
Zeg GroovyB3.........

Die SiNiSTRaL die jij te koopt hebt (of is die gratis?) is dat wat? Namelijk nog opzoek naar een huisslaaf maar ik kon er zo snel geen een vinden. Prijs kunnen we vast wel overeen komen. 8-)

Ik moet je wel waarschuwen, het is niet echt in goeie staat meer. Het is gerelict door de vorige eigenaar en dat is niet goed gedaan. Het heeft ook een vrij vervelend karakter, dus vandaar dat het gratis weg mag. :D

Azrael
30 april 2005, 20:51
Zeg GroovyB3.........

Die SiNiSTRaL die jij te koopt hebt (of is die gratis?) is dat wat? Namelijk nog opzoek naar een huisslaaf maar ik kon er zo snel geen een vinden. Prijs kunnen we vast wel overeen komen. 8-)

Ik moet je wel waarschuwen, het is niet echt in goeie staat meer. Het is gerelict door de vorige eigenaar en dat is niet goed gedaan. Het heeft ook een vrij vervelend karakter, dus vandaar dat het gratis weg mag. :D

Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van relicen. Ik vrees dat je hem maar moet houden. Of je laat hem door een ander even overspuiten. Misschien wordt ie daar mooier van :-D

Hoewel....hij's natuurlijk gratis.....kan die goed vliegen?

groovyB3
30 april 2005, 22:02
Nee daar is het te zwaar voor. Misschien als je het van een flatgebouw gooit, maar dan valt het gelijk naar beneden :D