PDA

View Full Version : Afstelling brug



jaccoos
7 oktober 2001, 19:24
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje.
Ik heb net een nieuwe gitaar, Epiphone Les Paul maar de e snaar rammelde als ik de tweede toets induwde. Nu heb ik op advies van de muziekwinkel mij brug omhoog gedraaid. Het is desondanks niet geheel over wat kan ik verder doen?

gangsta
7 oktober 2001, 20:43
daar heb ik ook last van.
hoe draai je je brug omhoog......?

taylor
8 oktober 2001, 00:57
hmm dat kan ook aan de afstelling van de hals liggen.

of van de brug die te laag staat maar je moet wel weten wat je doet je kunt hem better weg brengen naar iemand die hem goed kan afstellen(gelijk octaaf zuiver enzo)

Eko
8 oktober 2001, 08:25
Jaccoos,
Een gitaar staat ( als het goed is ) ingeregeld op een snaar dikte. Dat wil zeggen op de trekkracht van een bepaalde set.
Als je van set verandert zul je dus eigenlijk de gitaar opnieuw moeten afstellen.
Indien je de gitaar nieuw hebt gekocht kun je gemakkelijk naar de handelaar gaan om te vragen dit probleem voor je op te lossen.
Een gitaar moet goed geintoneerd worden door een zuivere afstelling van de hoogte van de brug , topkam , hoek van de hals en lengte van de snaar.Dit alles moet zo worden afgeregeld dat elke noot overal op de hals zuiver is. Een E b.v. van de dunste snaar moet in losse snaar net zo zuiver klinken als op de 12e positie. Ook moet hij rammelvrij zijn en ook niet als een pijl en boog gebruikt kunnen worden.
Het beste is dus , als je het zelf nooit gedaan hebt, om naar de verkoper toe te gaan.
Deze hoort het te kunnen en je te kunnen leren om het zelf te doen.
Veel plezier Martin

jaccoos
8 oktober 2001, 18:44
heel erg bedankt voor het advies

moretel
8 oktober 2001, 22:06
Nou , zo moeilijk is dat afstellen niet.
Er zijn een paar zaken die je moet weten. Er is genoeg over geschreven dus op internet moet er genoeg over te vinden zijn. Ik heb hier wel een artikeltje over dus als je niets kan vinden wil ik het wel eens scannen.
Alles wat je nodig hebt is een imbussleuteltje, schroevendraairtje en stemapparaat en geduld. Rustig aan beginnen en voortaan doe je het afstellen zelf, niet tevreden , een kwartiertje sleutelen en de boel is weer aangepast.

Nee in die winkels kunnen ze het wel maar je bent je gitaar ook direkt een week kwijt, en het kost nog behoorlijk wat geld ook.

taylor
8 oktober 2001, 23:12
hmm tis toch moeilijker dan je doet over komen en hals afstellen(als het daar aan ligt)is nie zo makkelijk,ook octaaf zuiver maken is en vak op zich

tis zeker wel te leren maar als beginner of niet zo technisch zo ik het laten doen.

Rectifier
9 oktober 2001, 11:07
't mooiste is als je eens mee kan kijken met iemand die het wel kan.
Daarna kan je het zelf,tenminste als je niet 2 linkerhanden hebt. Maar als je het nog nooit hebt gedaan zou ik hem toch eerst wegbrengen.

moretel
9 oktober 2001, 15:56
Op 2001-10-08 22:12, schreef taylor:
hmm tis toch moeilijker dan je doet over komen en hals afstellen(als het daar aan ligt)is nie zo makkelijk,ook octaaf zuiver maken is en vak op zich

Hals afstellen is een kwestie van draaien aan de hals pen, belangrijk is niet te grote slagen te maken. Je moet wel weten wat je doet en waar je naar moet kijken. Octaafzuiver stemmen is echt makkelijk. Een stemapparaat en kijken hoe de flageolet op de 12 de snaar zich verhoudt tot de ingedrukte toon. Dan is het een kwestie van draaien aan de brugzadeltjes om deze tonen gelijk te krijgen.

taylor
9 oktober 2001, 18:59
ja dat weet ik ook wel maar we hebben het hier over beginners die kunnen misschien nauwelijks en setje snaaren er op zeten.

jaccoos
11 oktober 2001, 16:58
Nou ik heb hem gewoon weggebracht. wel jammer, heb ik net een nieuwe gitaar ben ik hem weer kwijt. maar hij komt goed terug en het kost me niets. en zo'n sleutelaar ben ik ook niet dus.

taylor
11 oktober 2001, 22:35
nou dat is toch mooi of nie dan.

moretel
16 oktober 2001, 13:55
Inderdaad, misschien ga ik wel cursus gitaar afstellen geven.

Rectifier
16 oktober 2001, 13:59
http://www.moretel-gitaarafstellingen.nl

sleep_to_saturate
16 oktober 2001, 14:28
Nou het domein is in ieder geval nog vrij.. Pak je kans!!

moretel
31 oktober 2001, 13:00
Ben ik nog niet zo in thuis in die domeinen, kwa kosten enzo.

ekkerman
1 november 2001, 10:00
afstellen van de brug is toch een van de moeilijkste dingen vind ik want in mijn begin dagen heb ik ook wel eens zitten moeren aan mijn plank maar meestal moest hij daarna toch naar een reperateur want door het 1 te doen loop je weer de kans iets anders te verklooien .een goeie bouwer c.q. reperateur kan niet alleen de intonatie en hals stellen maar (niet onbelangrijk ) ook de door jouw gevraagde en gewenste action instellen.

Markie577
8 oktober 2009, 17:07
Ik dacht laat ik geen nieuw topic beginnen... Maaaar ik heb dus hetzelfde probleem als de TS, ik een vervelende buzz als ik de 2de fret van de E en A string gebruikt... Ik heb de brug hoger gezet maar het gaat maar niet weg.
Ik denk dat het aan de 3de fret ligt. maaaar ik weet het niet zeker.. Misschien dat jullie "fine gentlement" een oplossing weten?

rudolf
8 oktober 2009, 18:47
Hallo allemaal

Ik heb een vraagje.
Ik heb net een nieuwe gitaar, Epiphone Les Paul maar de e snaar rammelde als ik de tweede toets induwde. Nu heb ik op advies van de muziekwinkel mij brug omhoog gedraaid. Het is desondanks niet geheel over wat kan ik verder doen?


Same here met zelfde soort gitaar, Epi LP Custom plus. Heb het op de 3de fret E en A snaar, maar stoor me d'r niet echt aan. Is ook maar minimaal bij mij. Laat het over een tijdje wel doen als ie toch terug moet voor een service beurtje. Waar ik me wat meer aan stoor bij deze gitaar is dat de G snaar snel ontstemt, maar ik hoop dat nu opgelost te hebben door het schroefje wat te hebben aangedraaid.

Markie577
9 oktober 2009, 00:09
Same here met zelfde soort gitaar, Epi LP Custom plus. Heb het op de 3de fret E en A snaar, maar stoor me d'r niet echt aan. Is ook maar minimaal bij mij. Laat het over een tijdje wel doen als ie toch terug moet voor een service beurtje. Waar ik me wat meer aan stoor bij deze gitaar is dat de G snaar snel ontstemt, maar ik hoop dat nu opgelost te hebben door het schroefje wat te hebben aangedraaid.

Wow die epi's hebben toch de allemaal de zelfde probleempjes, Mijn g snaar ontstemde ook behoorlijk snel.