PDA

View Full Version : Heeft iemand enig idee van oude Vox AC30's?



Rutger
17 april 2005, 04:35
Hoi,

Ik zit rond te kijken naar een AC30 maar de informatie die ik erover vind is bar schaars. Blijkbaar is er slechts een kleine groep fans.

Zijn er op dit forum Vox fanaten die mij verder kunnen helpen?

Naar ik begrepen heb is dat Vox JMI goede AC30's maakte tot eind jaren 60, daarna werden ze door iemand anders overgenomen en ging het mis. Pas sinds de jaren 90 worden er weer AC30's gemaakt in veschillende varianten. In de tijd daartussen is wrs allerlei rommel geproduceerd (?).

Aan welke kenmerken kan ik nu zien met wat voor AC30 ik te maken heb, en welke zijn goed en welke zijn uit de mindere jaren? Waar moet ik op letten als ik een oude AC30 tegenkom?

En weet iemand sites met goede informatie over Vox en de geschiedenis van haar amps? Ik kan alleen een paar gebrekige sites vinden.

mayniac
17 april 2005, 13:05
Ik zit rond te kijken naar een AC30 maar de informatie die ik erover vind is bar schaars. Blijkbaar is er slechts een kleine groep fans.


Dan heb je toch echt niet goed gezocht. Er is meer dan genoeg informatie te vinden.

Zoals hier:
http://www.voxshowroom.com/equipment/index.html

Of hier:
http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=2

Met een beetje zoeken is er nog véél meer te vinden.

Negative K3 fan
17 april 2005, 13:20
rutger, ik liep tegen hetzelfde probleem aan toen ik wou ac30en, ik kon ook nergens concrete info vinden en de ac30 wordt ook niet besproken, omdat je er gewoon niet al te veel over kun t zeggen.

ik heb zelf nu zo'n 'korg reissue' ac30 uit de jaren negentig, de TBX met greenbacks en dat is dus blijkbaar een goede en hij werkt en klinkt nu perfect.

Robbert
17 april 2005, 13:41
Ik ben toch erg benieuwd naar de vergelijking met de nieuwe AC30's van nu!

Rutger
17 april 2005, 15:16
Bovenstaande sites had ik al gevonden, mooie plaatjes en weinig bruikbare informatie.

Ik ben idd ook erg benieuwd naar de verschillen tussen oud en nieuw! En eveneens naar de kenmerken en verschillen van de verschillende typen AC30 (oud en nieuw).

Al
17 april 2005, 17:21
Naar ik begrepen heb is dat Vox JMI goede AC30's maakte tot eind jaren 60, daarna werden ze door iemand anders overgenomen en ging het mis. Pas sinds de jaren 90 worden er weer AC30's gemaakt in veschillende varianten. In de tijd daartussen is wrs allerlei rommel geproduceerd (?).

De oudjes zijn het geliefst. Dat komt door de componenten die gebruikt werden en de speakers. De (Celestion) VOX Alnico bulldogs zijn legendarisch. Die speakers zijn in 64-65 vervangen door silver alnico's. Die speakers waren in beginsel hetzelfde maar later werden ze iets anders. Ze werden naar mijn weten wat robuuster en klonken daarom iets anders. Het waren nog steeds uitzonderlijk goede speakers. Nog later is de AC30 uitgerust met Celestion greenbacks (eigenlijk blackbacks), veelal de 55Hz uitvoering, 8 ohm ook dacht ik. Dit waren ceramische speakers. Op zich goede speakers maar met een compleet ander karakter en minder detail dan de alnico's. In die tijd was bij de AC30 de buizen rectifier komen te vervallen. De spanningen in de amp gingen omhoog. Omdat de AC30 geen standby had waren deze amps, die met SS rectifier dus, extra hard voor de buizen.

De allereerste AC30's waren slecht gekoeld, ipv de latere dubbele rij ventilatieroostertjes hadden die maar een enkele rij. Ik heb gelezen dat deze amps nog wel eens in de fik konden vliegen.

Tot ongeveer 1964 werden Wima condesatoren gebruikt. Deze werden door Philips (Mullard) vervangen. (Deze werden ook in Marshall plexi's gebruikt) Ik vind dat de Wima's wat meer het typische VOX karakter naar voren halen. De Philipsjes waren overigens prima caps.

Na de overname van JMI (Jennnings) door VOX ltd (ik weet niet precies hoe die zich toen uitgebreid noemden) kwamen de Philipscaps, tube rect en alnico speakers te vervallen. Ik dacht ook gezien te hebben dat de cabs een kwaliteits-blow kregen en van minder kwaliteit hout, ook deels van spaanplaat, werden gemaakt.

Al

matto
17 april 2005, 19:05
Aspen Pittman (tube amp book en groove tubes) vindt de reissues die tegenwoordig bij Marshall gemaakt de moeite wel waard.
En die man heeft echt een mooie collectie om een vergelijking te kunnen maken.
Er is ook een boek te koop over Vox en in het boek: Amps the other half of rock and roll (ritchie Fiegler) wordt er ook nog een hoofdstuk aan Vox versterkers gewijd.
:lol:

beus
17 april 2005, 19:06
hallo,

eens kijken of het werkt...

inderdaad, de jmi modellen zo tot '67 zijn de meest gevraagde, te herkennen omdat er 'a jmi product' onder de on/off schakelaar staat (bij de latere modellen staat er 'a vox product'. deze modellen klinken inderdaad goed door de gebruikte componenten. daarna is vox diverse keren overgenomen en is steeds meer bezuinigd op gebruikte componenten en producktie methoden. uiterlijk en kwa schema blijven ze redelijk onveranderd op de buizen/ss rectifier na. de silver alnico's (in de 25W versie) zijn nog tot begin 70er jaren gebruikt.

de verschillende latere modellen zijn te herkennen aan het type plaatje op de backplate, hier staat de naam van de fabrikant: vox limited en vox sound tot '80 en daarna vox aplification ltd. van al deze modellen bestaan tevreden gbruikers maar de echte gouwe zijn die van jmi.

vanaf '90 worden er weer aardige AC30's gamaakt ook vooral om dat de blauwe alnico's dan weer geproduceerd worden. binnenkort komt er een nieuwe uit, de AC30CC. gemaakt in china met reverb en mastervolume. de eerste reacties in amerika beweren dat ie heel goed klinkt.

Aart

PeeVee
17 april 2005, 21:25
Aspen Pittman (tube amp book en groove tubes) vindt de reissues die tegenwoordig bij Marshall gemaakt de moeite wel waard.
Meneer Pittman vind zijn eigen Groef Tubes ook de moeite waard. Dat was in de tijd dat dat boek uit kwam toch gewoon ordinaire Saratov (Sovtek), de GT6L6GC's waren zelfs gewoon 6L6GB's.

Your honour I rest my case... ;-)

Al
17 april 2005, 21:58
[quote=matto] Dat was in de tijd dat dat boek uit kwam toch gewoon ordinaire Saratov (Sovtek), de GT6L6GC's waren zelfs gewoon 6L6GB's.

En dan de laagtestende 6L6 --> die werden destijds door GT als 6V6 gelabeld en als zodanig verkocht. Verschil in impedantie en de grotere filamentstroom daar werd niet mee gezeten. Dat heeft een aantal princetons de PT gekost.

Al

keef
18 april 2005, 09:04
Al en Beus (welkom!) konden het niet beter samenvatten...

Over de Rose-Morris amps (ik geloof 80s) wordt het minst lovend gesproken. The Edge heeft een heleboel AC30s uit verschillende periodes, en zijn tech wist te vertellen dat de favoriet een post-JMI amp was. Tom Petty..een 80s amp is volgens hem zijn beste AC30 - zo zie je maar.

Er is een Vox boek van (o.a.) Dick Denney. Kon beter, maar is OK. Jim Elya werkt al jaren aan de moeder van alle Vox boeken, maar joost mag weten wanneer dat uitkomt.

Over de Vox Blue/silver alnico celestions: de eerste hadden geloof ik T530 als framecode, daarna T1088 en vervolgens T1656. De laatste 1088s kregen rond begin '67 een andere conus, de 102 003 die ook de Celestion Greenbacks van die periode zit (en de T1656s uiteraard).

Die code is met een wit stempeltje op de buitenkant van de conus aangebracht. Voordien was de code meestal H1777, maar er zijn uitzonderingen. Het is belangrijk om de originaliteit van de cones te verifiëren - voor gereconede alnicos betaal je uiteraard minder.

Rutger
18 april 2005, 14:59
Kijk, hier heb ik wat aan! :)

Die green/blackbag G12H heb ik ook in mn speakercab zitten, prima speakers!

Trouwens, is de AC50 niet meer dan een 50W head versie van de AC30?

Wat toch lastig blijft is het overzicht van de overnames van Vox door andere namen en wat dat in de praktijk betekende voor de AC30. Want als ik het goed begrijp moet je zo'n ding maar gewoon opentrekken en op je oren afgaan, omdat het toch onduidelijk blijft wat er voor die periode inhoudelijk allemaal gebeurd is (tenzij je er uitzonderlijk veel kennis van hebt).

Hoe waarheidsgetrouw zijn de moderne AC30's, die vanaf de jaren 90? Verschillen die veel van de oorspronkelijke?

Negative K3 fan
18 april 2005, 15:05
die van de laatste jaren schijnen gewoon erg goed te zijn, ik heb er 1 en die klinkt ook gewoon goed, maar ik kan het niet vergelijken.

de ac50 heeft trouwens el34s (2 stuks) ipv el84s in de ac30.

Rutger
18 april 2005, 15:05
Dr wordt btw gemiddeld zo'n E1100,- voor een AC30 gevraagd. Valt daar wat aan af te dingen of staat die prijs redelijk vast?

Een AC30 zit trouwens een stuk toegankelijker in elkaar dan een Fender: backplate eraf en je hebt de electronica voor je. Dan is een check bij de aankoop niet eens zoveel werk. Alleen is het met de trafo's wat lastiger. t Ziet er ook een stuk netter en overzichtelijker uit bij een Vox, btw. :)

Hoe zit het trouwens met het PTP en printplatenverhaal bij Vox? Wanneer zijn die overgegaan?

Rutger
18 april 2005, 18:07
k Zag net het topic over de AC50, sorry voor de AC50 vraag! :roll:

Mr.Jay
18 april 2005, 22:37
Een AC30 zit trouwens een stuk toegankelijker in elkaar dan een Fender: backplate eraf en je hebt de electronica voor je.

Is dat zo ?
ten eerste : zeker nog nooit in een TWEED FENDER gekeken !
ten tweede : de montage van de parts in een Vox zorgen voor meer warboel dan in een Fender.

JaY

beus
18 april 2005, 23:05
dat is inderdaad een soort van waar; in een AC30 is het altijd wel erg puzzelen wie ook alweer wat is waar het zit. de parts voor de eindversterker zitten trouwens onder het chassis, moet je dan toch weer meer voor schroeven.

Aart

Rutger
19 april 2005, 02:36
Ja weet ik, maar ik bedoel ook gewoon dat je het over het algemeen makkelijk kunt bekijken omdat je niet het hele chassis uit de cab hoeft te halen. ;)

Ik ben btw erg benieuwd naar de AC30CC, die moet vlg mij nog uitkomen hier in NL. Ik hoor veelbelovende dingen van deze amp. Bovendien vind ik de optie van een MV wel erg aantrekkelijk...

Ravanelli
24 mei 2005, 15:10
Het scheelt dat de prijs van zo'n AC 30 CC een stuk onder de AC30TB prijs ligt. Ík heb ze nog niet in het echt gehoord, maar op de site van voerman staan geloof ik al wel informatie en ook geluidsfragmenten. Vooral dat master volume is een must, bij mij trilt namelijk nog geregeld het servies uit de kast.

Negative K3 fan
24 mei 2005, 15:30
ik vraag me af hoeveel goed die master volume uiteindelijk doet... maarja.

vulvasonic
24 mei 2005, 23:04
Ik heb zelf een stokoude AC30 en ik zou heel graag willen weten uit wel jaar het ding komt (ik dacht ergens begin '70). Ik zou 'm in ieder geval van mijn leven niet weg doen. Het is de enige versterker die ALTIJD perfect klinkt (maar ik ben er dan ook mee opgegroeid). Een tijd terug heb ik es een optreden gedaan met een reissue van misschien een jaar oud (max) en ook die versterker had meteen weer het bekende, vertrouwde geluid waar ik zo wild van ben.
Ik geloof niet eens dat het exemplarisch is. Die dingen van nu klinken gewoon weer goed (was trouwens niet de CC-versie uiteraard).

F. Talman
25 mei 2005, 11:02
ik zou idd even wachten op de nieuwe ac30 de ac's van de laatste tijd heb ik slechte ervaringen mee ( op de hand wired na ) nl de print banen zijn zo dun dat je bij reparatie veel zal moeten vloeken daar bij greenbacks in een vox????? 'tis geen marshall hopelijk hebben alle nieuwe weer alnico.

Negative K3 fan
25 mei 2005, 11:26
'tis geen marshall hopelijk hebben alle nieuwe weer alnico.

als je je een beetje had ingelezen had je dat nu al wel geweten...

de korg reissues kun je trouwens ook met alnico's krijgen, maar daar betaal je je schots en scheef voor, vandaar de greenbacks.

Rutger
25 mei 2005, 15:32
Idd, t is een stuk goedkoper de greenbacks zelf te vervangen door bijv. Weber Blue Dogs.

Ravanelli
27 mei 2005, 11:02
Greenbacks Slecht :o Niet Dus :-? De Vox AC30 versterkers van de afgelopen jaren klinken weer zoals ze klonken.

vulvasonic
29 mei 2005, 23:33
Heeft iemand trouwens enig idee wat de AC30CC Head moet gaan kosten?

Ravanelli
30 mei 2005, 22:18
www.voerman.nl :lol: en dan pricelists in het menu

vulvasonic
30 mei 2005, 22:43
www.voerman.nl :lol: en dan pricelists in het menu

Ah, ik zie dat mijn rekenen kan gaan beginnen.... :D

Ravanelli
31 mei 2005, 11:44
Het is echt topspul, alleen jammer dat het niet meer in Engeland gefabriceerd wordt. Mist een stukje stijl :razz: .

Mocht je ooit zon CC aanschaffen, post dan even hoe die klinkt :roll: aub