PDA

View Full Version : Amp of gitaar ... dilemma



up-guitarman
17 april 2005, 02:36
test

up-guitarman
17 april 2005, 02:41
Yow gitaarnetters,
Ik zit met een dilemma nl. Amp of gitaar, wara ben ik het verste mee vooruit ... Ik ga deze zomer werken maar zal wss niet genoeg geld hebben om beiden in een keer te kopen dus zal ik prioriteiten moeten stellen.
Geef mij advies, daar zou ik al heel ver mee vooruit zijn...

Op dit moment;
- Gitaar; Yamaha RGX 112 (SSH)
- Marshall Valvestate 8100 top + JCM900 1960cab

Dus ja, ben ik verder vooruit met een lampenbakje, of eerder met een vette fender, godin, ... gitaar.

Stijl; Alternative rock, funkrock, beetje reggea en blues, beetje jazzy, ...

Bedankt,
Erik

Bobbel
17 april 2005, 02:53
Dus ja, ben ik verder vooruit met een lampenbakje, of eerder met een vette fender, godin, ... gitaar.



Kijk met een Fender zit je altijd goed... dat zijn gitaren die bijna overal voor geschikt zijn... en wat betreft het verder vooruit zijn... een Fender is haast niet kapot te krijgen, dus daar zit je wel ff mee gebeiteld... maar ik weet niet wat voor een amp je nu hebt...

Van een Marshall Valvestate moet je houden (het geluid dan)... ik houd er totaal niet van en omdat ik een veelzijdige amp wou hebben heb ik een Fender Twin Reverb gekocht... nieuw weliswaar, maar ze zijn er ook voor veel minder... met een twin zit je goed... van Rock tot Jazz... dus ook de stylen die jij speelt...

Das Schaap
17 april 2005, 04:30
Waar ben je het meest tevreden mee ?
Test je gitaar over een andere amp en een andere gitaar over je eigen amp. 8-) Wat voor sound wil je bereiken die je nu nog mist ?

up-guitarman
17 april 2005, 17:32
Ik wil vooral een strakkere sound. Clean moet vééééééél beter en de scheur moet meer ballen krijgen.

De gitaar speelt vlotjes en over een fender-amp klinkt hij toch wel lekker. De amp heb ik nog met geen andere gitaren getest... (squier wel ma jah, dan is de Yamaha toch pakke beter vind ik)

Mijn geluid is nu vrij iel, komt van geen kanten door de mix (scheur nog wel maar de clean is verschrikkelijk). Daarbij rekening houden mss dat ik bijna altijd op mijn halselement speel (= single coil).

Iemand advies ???

Arjan D.
17 april 2005, 17:44
Ik wil vooral een strakkere sound. Clean moet vééééééél beter en de scheur moet meer ballen krijgen.

De gitaar speelt vlotjes en over een fender-amp klinkt hij toch wel lekker. De amp heb ik nog met geen andere gitaren getest... (squier wel ma jah, dan is de Yamaha toch pakke beter vind ik)

Mijn geluid is nu vrij iel, komt van geen kanten door de mix (scheur nog wel maar de clean is verschrikkelijk). Daarbij rekening houden mss dat ik bijna altijd op mijn halselement speel (= single coil).

Iemand advies ???

Als je een strakkere sound wil, zou ik eens over je brugelement gaan spelen, krijg je met palm-mutes een STUK strakker geluid van.

En uit de amp die je nu hebt zou toch wel met een beetje getweak wel een beetje clean geluid uit vallen te halen?

up-guitarman
17 april 2005, 17:51
Ik wil vooral een strakkere sound. Clean moet vééééééél beter en de scheur moet meer ballen krijgen.

De gitaar speelt vlotjes en over een fender-amp klinkt hij toch wel lekker. De amp heb ik nog met geen andere gitaren getest... (squier wel ma jah, dan is de Yamaha toch pakke beter vind ik)

Mijn geluid is nu vrij iel, komt van geen kanten door de mix (scheur nog wel maar de clean is verschrikkelijk). Daarbij rekening houden mss dat ik bijna altijd op mijn halselement speel (= single coil).

Iemand advies ???

Als je een strakkere sound wil, zou ik eens over je brugelement gaan spelen, krijg je met palm-mutes een STUK strakker geluid van.

En uit de amp die je nu hebt zou toch wel met een beetje getweak wel een beetje clean geluid uit vallen te halen?

Mja, maar palm mutes zit helemaal niet in de stijl van onze muziek... Alternative/funkrock, ... Daar hoort echt de sound van mijn nekelement bij, de brug gebruik ik enkel voor lekkere sustain solos en zo.
En een humbucker in de brug geeft echt geen lekker clean geluid, niks warmte enz.

Dus andere oplossingen a.u.b. (btw, toch bedankt hoor :wink: )

Ritch
17 april 2005, 18:01
Tsja... we blijven hameren op het budget hè :wink:

Kijk een gitaar van 500 is wel een groot verschil tot een 1000 euro gitaar

Hetzelfde geldt met de amps.

Braindead
17 april 2005, 18:02
Misschien dat je een nieuwe top zou kunnen kopen. Het liefst buizen lijkt mij want dan ben je daar voor een sen voor altijd klaar mee.
Je geeft al aan dat je gitaar wel goed speelt. Misschien kun je er anders eens wat betere pickups in gooien. Dan kun je denk ik wel weer een tijdje vooruit en klinkt ie waarschijnlijk als een dijk

up-guitarman
17 april 2005, 18:12
Die elementen heb ik al overwogen. Ik denk dan mss aan een telecaster halselement omdat ik dat wel een supersound vind. Mss een humbucker in single formaat in de middle en een beter humbucker in de brug.

De buizentop is op dit moment wel de beste optie denk ik. Klinkt zo'n valvestate niet zowiezo nogal iel ??? Of zou ik die op één of andere manier wat warmer kunnen laten klinken ???

Of ben ik verder vooruit met een gitaar van +/- 750euro of zo ???

(Deze zomer werken dus tegen dan moet ik het weten :-D )

Alle suggesties zijn welkom !!!

Rock n' sad
17 april 2005, 19:28
ik zit een beetje in dezelfde situatie , ga werken na de zomer , ga iets van een 1200 € hebben

Heb nu als hoofdgitaar een prs SE , waar ik 90 % van tevreden ben , en een valvestate vs100 + cabinet , waar ik 80 % van tevreden ben

Maar ik denk dat ik toch een nieuwe amp ga kopen deze zomer , dat veranderd het meeste aan je geluid


Ik dacht aan een vox adt 120 , maar dan heb ik al mijn losse effecten niet meer nodig :razz: ( zo'n vox is moddeling , alles in een )

Of mischien een tweede hands line 6 hd 147 , maar weet dan weer niet of mijn huidige cabinet daarvoor goed genoeg is

of mischien toch beter voor buizen gaan , kan ik m'n effectjes enzo behouden :P

amon
17 april 2005, 20:00
Over eht algemeen is een goede amp belangrijker dan een goede gitaar.

Een peperdure gitaar over een 10 watt transistor versterkertje klinkt kutter dan een goedkope gitaar over een buizenbak.

Ik zou je cabinet houden en voor een nieuwe top gaan, oid. of ook je cab erbij verkopen en voor een combo gaan.

En dan nog je pickups veranderen in je gitaar. Scheelt ook veel...

vester86
17 april 2005, 23:36
mijn ervaring is: een supergitaar op een kutamp geeft een kutgeluid, een kutgitaar op een superamp geeft een heel redelijk tot goed geluid...

Mn amp is meer dan 3 x zoveel waard als mn 2 gitaren bij elkaar.... en ik vind het echt wel lekker klinken eigenlijk

BartL
18 april 2005, 00:31
Ik zou zeggen: Je moet een gitaar hebben die lekker speelt en een versterker die vet klinkt. Als jij vindt dat je Yamaha lekker speelt zou ik eerst voor een buizen top of (zou ik zeggen) combo gaan kijken.

vester86
18 april 2005, 11:46
met ervaring met de yamaha pacifica reeks is dat het erg goeie gitaren zijn, die eigenlijk de naam "beginnersgitaar" niet waard zijn, ondanks het budget. je kunt er echt goed geluid uit krijgen. ik denk dat je veel meer hebt aan een goeie versterker, en evt een set nieuwe elementen in jouw yamaha.. qua hout/bouwkwaliteit zit het wel goed met die yamaha

Thijssie
18 april 2005, 11:54
Ik zit met een dilemma nl. Amp of gitaar, wara ben ik het verste mee vooruit ... Ik ga deze zomer werken maar zal wss niet genoeg geld hebben om beiden in een keer te kopen dus zal ik prioriteiten moeten stellen.
Geef mij advies, daar zou ik al heel ver mee vooruit zijn...

Doe gewoon een test :D

Stap 1: Men neme een PRS of equivalent van "veul euro's", prikken hem in een gorilla amp en spelen maar! Houdt dit geluid vast.

Stap 2: Men neme een stagg strat of andere gitaar van waaibomenhout. Prikken deze in een bognerstack en wederom spelen maar! Houdt dit geluid wederom vast en vergelijk deze 2 sounds met elkaar.

Nu weet je wat je moet kopen :D

up-guitarman
18 april 2005, 21:26
Mm, komende zomer gaan werken, dan topje of combo, nog eens goed over nadenken.

Yamaha is trouwens geen pacifica maar een RGX, hebben die ook een goede reputatie ???
(gaat over een RGX112, ik denk eerste serie of zo, zo'n superstrat SSH)

Mss daar elementen in, ik dacht aan een tele nek-element, hou wel van die sound, en een vette humbucker in de brug of zo...

Btw, krijg je uit een Fender lampenbak a la hotrod deluxe een vette scheur met/zonder pedaaltjes ???

Bobbel
19 april 2005, 11:33
Mm, komende zomer gaan werken, dan topje of combo, nog eens goed over nadenken.

Yamaha is trouwens geen pacifica maar een RGX, hebben die ook een goede reputatie ???
(gaat over een RGX112, ik denk eerste serie of zo, zo'n superstrat SSH)

Mss daar elementen in, ik dacht aan een tele nek-element, hou wel van die sound, en een vette humbucker in de brug of zo...

Btw, krijg je uit een Fender lampenbak a la hotrod deluxe een vette scheur met/zonder pedaaltjes ???

uit een hotrod deluxe krijg je zeker een vette scheur... ieder zeurt altijd dat een fender amp te clean is, maar daar en ik het zeker niet mee eens (en ik heb er één, een twin reverb dan, maar heb ook over een hotrod gespeeld)... kijk maar naar Nirvana... hij speelde ook veel over Fender amps en Pete Townshend nu ook... en hij heeft ook een vette scheur...

Droffie
19 april 2005, 17:25
Hmmm...zou geen gitaar kopen van een merk dat ook motoren en keyboards maakt.
Wel een beetje een dooddoener...

Waar eindigt dit, een Miele Stratocaster, Bosch Les Paul....? :lol:

vester86
19 april 2005, 23:33
droffie: wat een kutopmerking, zeker nog nooit een yamaha in je handen gehad... t zijn betere gitaren dan anderen in hun prijsklasse, iig van de gitaren onder typenummer 130 (dus 112, 121 etc)

up-guitarman
20 april 2005, 14:46
Uhu, ben er zeer tevreden over. Heb de gitaar 5000 BEF betaald, komt dus neer op 125 euro ...
3de hands weliswaar maar voor die prijs, was minder dan mijn eerste gitaar (squier strat) en minstens 10 keer zo goed, zowel van bespeelbaarheid als van klank !!!

@ Droffie, nog iets onnozels op te zeggen ???

Superhero
20 april 2005, 16:21
kzou een nieuwe amp hebben. Kvind die marshall valvestates niet zo lekker klinken. Ga voor Fender Fm212 R ofzoiets (kweet je budget niet alleen)

up-guitarman
20 april 2005, 16:38
kzou een nieuwe amp hebben. Kvind die marshall valvestates niet zo lekker klinken. Ga voor Fender Fm212 R ofzoiets (kweet je budget niet alleen)

FM is transistor ...
De stap die ik wil maken is buizen, hotrod of peavey classic wss, maar dat is voor na de zomer als ik gewerkt heb ...