PDA

View Full Version : Brown Sound



Lacrymosa
5 augustus 2002, 13:05
Ik heb laatst mn oude VanHalen CD's er weer is bij gepakt en ik kwam voor 10.000ste keer tot de conclusie dan meneer wel een hele coole sound heeft.
Nou wil ik zelf ook wel zon sound, maar ook weer niet zo brown zeg maar....ik wil geen vaHalen cloon worden.

Nou speeld ik laatst op een OLP over een Koch Multitone, nou zit ik er toch al over te denken om die multitone te kopen, maar het is dus mogelijk om een brown/sweet sound te krijgen uit een redelijk goedkope gitaar.

Nou zit ik er al een tijd voer te denken om in mn ESP/LTD M-100 nieuwe elementen te zetten, ik ben alleen een beetje een draaikont en ik ben er nog steeds niet uit welke, maar ik heb wel besloten dak er uitsluiten Lead mee ga spelen.

Ik wil dit een gedifineerde (lichtelijk)brown geluid, een hele levendige klank dus.
Mn gitaar is basswood en heeft een maple neck met een rosewood fretboard.

iemand suggesties?

en wat gebruikte de held in kwestie voor pups?

sorry voor et lange verhaal.
BVD

CheerS!!

plusminus
5 augustus 2002, 16:45
EVH gebruikte customwound pups ,heb ik ergens gelezen ,zal ff opzoeken precies waar.

Eddie van Halen
5 augustus 2002, 20:41
EVH gebruikt ook een harmonizer (eventide) en daar zit ook een groot deel van zijn sound in. Die harmonizer splitst het originele signaal in 2 of 3 aparte signalen. Van de 2 signalen die 'erbij' gekomen zijn, kun je de toonhoogte veranderen. Het ene signaal is íetsjepietsje onder het gewone sinaal, het tweede is íetsjepietsje erboven (ongeveer 1/3 van het eerste signaal). Dus de 2 tonen die erbij gedaan worden, ontstemmen een klein beetje van het origineel. Op de gok:

Gewone A: 440 Hz
signaal 1 A: 439,8 Hz
signaal 2 A: 440,05 Hz

Alleen zo'n Eventide is een beetje prijzig :sad:, maar op de GT's van boss zit iets dergelijks, misschien dat je met een whammy pedaaltje een dergelijk geluid kunt creëren door het pedaaltje 1mm te verplaatsen. I dunno...

Ikke ook sorry voor het lange verhaaltje.

EVH rules! Zijn Brown Sound ook! Ikke nog niet! damn!

plusminus
5 augustus 2002, 20:57
EVH haalde zijn sound uit een Marshall 100W superlead (mid 60s) en een variac (daarmee stuurde hij 90 volt in de marshall i.p.v. 110V.Denk dat dat de belangrijkste onderdelen zijn om zijn sound te krijgen.

Yek
5 augustus 2002, 21:24
Er zijn enkele uitgebreide beschrijvingen van EVH's oude "brown" sound uit de 80-er jaren. Da's dus de Plexi-sound, niet de Peavey 5150! Hij gebruikt toen nog geen harmonizers/chorussen enz.

Check deze links:
- http://www.legendarytones.com/ArtistProfHome.htm
- http://www.amptone.com/eddievanhalenrig.htm
- http://www.legendarytones.com/EVHPickup1.htm

Lacrymosa
5 augustus 2002, 22:40
Bedankt voor jullie reacties.
alleen denk ik dat jullie me nog nie helemaal begrijpen.

Als je bijv op die OLP speelt, zit er een soort van "Sweetness" in de sound, dit heeft Ed ook in zn sound (zou wel komen omdat die OLP op zn MM gebaseerd is)
Een soort "sweetness" die een beetje vrolijk maakt (klinkt een beetje raar) een soort adrenaline gevoel dat er voor zorgt dat je je gitaar nie meer neer wil leggen, nou stond ik ook op et punt die OLP te kopen, maar aangezien er toch nie PUPs in mn huidige gitaar moeten, kan ik mischien die "sweetness" zo al krijgen.

Nomaals bedankt voor jullie reacties

CheerS!!

Lacrymosa
6 augustus 2002, 16:38
Is een PAF Pro mischien iets voor me?

CheerS!!

PeArLjAm
6 augustus 2002, 17:47
De seymour Duncan Custom Custom kan je een zeer goede van halen sound uit krijgen. Je moet eens even op de van halen forums kijken maar volgens de mensen op dat forum is die ontwikkeld aan de hand van eddie's specs. Je kan in de custom shop van Seymour ook een EVH pickup bestellen, maar die is erg duur en verschilt niet veel van de custom custom..

Lacrymosa
6 augustus 2002, 18:09
Ik las dat de Costum Costum in tegenstelling tot de EVH Pups een hore DC resistance heeft.
Nou heeft de PAF pro ongeveer de zelfde specs als de CC maar met een lagere DC.
daarom dacht ik dat de PP wat voor mij zou zijn, maar ik zal de demo cd van SD nog ff goed beluisteren.

CheerS!!

lynyrd
6 augustus 2002, 20:51
Seymour Duncan SH-1'59 model(neck)

Lacrymosa
6 augustus 2002, 21:40
Ik heb net ff lekker zitten spelen met alle troep die ik hier heb staan, en ik ondekte, toen ik met mn lil'59, in de brug van een strat, door mn metal zone speelde, waar et midden gebied nogal geboost is, dat er een soort van Wah achtig iets zit in die tone.
Dit ondekte ik ook bij EVH een beetje.

Zit dit ook in die Paf Pro, want ik vin de '59 net ff te weinig ballen hebben.

En wat die echt sweet sound betreft....ik dank dak toch maar is ga sparen voor een Axis of zo (of een Wolfgang) maar ja, eerst vakantie en dan een Koch

CheerS!!

Litmanen
8 augustus 2002, 16:32
Eddie zijn "oude" sound had hij van een PAF humbucker direct op de kast geschroefd.
Het eigennaardige is dat pas bij het namaken er aan het licht is gekomen dat het element voor de helft niet werkte.
En het was juist de overstuurde Marshall die daarbij hoorde.
Trouwens Eddies beste sound komt uit zijn vingers, want volgens mij krijg overal muziek uit.

EVH rules

Lacrymosa
12 augustus 2002, 13:22
Heeft er iemand hier op die OLP gespeeld?
dan weet je wel wat ik bedoel, lekker harmonics en een klein beetje een wah achtig iets, echt een zingend geluid, beetje moeilijk uit te leggen.

CheerS!!