PDA

View Full Version : Lak geleidelijk laten verkleuren: hoe?



Stratman70
16 april 2005, 12:17
:)

Stratman70
16 april 2005, 12:17
Je ziet het veel op oude nitro-lak gitaren: de kleuren zijn vervaagd of verkleurd.
gebeurt dit bij elke nitro-lak? Hoe kun je dit proces laten versnellen? Heeft iemand hier ervaring mee?

ArpeggioKing
16 april 2005, 12:30
koffie

Ic3gl0vE
16 april 2005, 12:49
gitaren verkleuren in de zon... dus misschien dat een zonnebank werkt?

V!N
16 april 2005, 15:06
Je hebt waarschijnlijk ergens op een engelstalig forum de term "nitro" gelezen, maar de nitro-cellulose die hiermee wordt bedoeld, is slechts de transparante deklaag die in de loop der jaren misschien wat kan vergelen of barsten. Dat laatste is afhankelijk van het klimaat en het percentage "plasticizers" in de "nitro" en tegenwoordig zijn er maar weinig bouwers en fabrikanten die zo weinig gebruiken, dat het kan gaan barsten.

Als je het over de kleur vervagen hebt, heb je het over de pigmentlagen onder de transparante deklaag. Misschien kun je op datzelfde forum eens zoeken naar wat men te zeggen heeft over "aniline dye", maar ook hiervoor moet ik je teleurstellen. Sinds de jaren '60 zijn er nauwelijks nog bouwers of fabrikanten die vervaagbare pigmenten gebruiken.

Dus zoek eerst maar eens uit er precies op je gitaar zit. Mocht het vervaagbaar zijn, dan gaat zonlicht helpen of een groei-lamp (fluor), zoals gebruikt in kassen.
De zonnebank heeft veel effect op je energie-rekening en nauwelijks iets op de kleur ..

Voor het snel vergelen van die schreeuwend witte halzen en plastic onderdelen op nieuwe Fenders heb ik misschien wel tips.

Maar ik raad het je af om alleen de kleur aan te pakken bij een kunstmatige veroudering van een instrument. Je hebt dan een oud uitziende kleur op nog steeds dezelfde glimmende groentjesgitaar. Je zult ook het plastic moeten vergelen, de metalen oxideren eventueel barsten in de lak maken en niet te vergeten de nodige slijtplekken en beschadigingen.

groovyB3
16 april 2005, 15:22
Heel simpel: gitaar inpakken in alu folie en per kant een uur of 8 in de zon leggen. Zo verkleurt ie gelijk matig en verkleuren de randen ook mee zodat je geen gelig sunburst effect krijgt. Hierbij zal ook het plastic mee verkleuren. Als je de snaren erop laat zitten krijg je minder verkleuring onder de snaren zoals te zien is bij relics.

Werkt alleen met nitro lak. Poly lak zal niet verkleuren.

Ic3gl0vE
16 april 2005, 15:29
Moet dat 8 uur achter elkaar in de zon? want dat hebben we hier niet zo vaak

groovyB3
16 april 2005, 15:33
Nee hoeft niet perse 8 uur achter elkaar.

Negative K3 fan
16 april 2005, 19:25
maar je moet de hele gitaar inpakken in aluminium folie? wat schiet je daarmee op?

groovyB3
16 april 2005, 19:35
Aluminium folie zorgt ervoor dat de UV stralen versterkt worden. Zelfde als wanneer je aardappels je gaat poffen in de oven. Die pak je ook eerst in in alu folie.

Javaca
16 april 2005, 19:36
Dan krijg je een lekker knapperig randje :wink:

Ic3gl0vE
16 april 2005, 19:43
Aluminium folie zorgt ervoor dat de UV stralen versterkt worden. Zelfde als wanneer je aardappels je gaat poffen in de oven. Die pak je ook eerst in in alu folie.

werkt een oven met uv straling????

groovyB3
16 april 2005, 19:45
Nee, maar alu folie versterkt zowel hitte, als UV straling.

Marcel2
16 april 2005, 19:58
Als je een gitaar wilt die er oud en versleten uitziet (wat ik trouwens een wonderlijke wens vind) dan moet je gewoon een oude en versleten gitaar kopen.

groovyB3
16 april 2005, 20:20
Als je een gitaar wilt die er oud en versleten uitziet (wat ik trouwens een wonderlijke wens vind) dan moet je gewoon een oude en versleten gitaar kopen.


Woooooow wat een wijze woorden. Nobelprijs voor jou kerel! :roll:

Anders Destium
16 april 2005, 21:12
Dat is nog altijd stukken slimmer dan mensen die gitaren kunstmatig verouderen, wie hou je daarmee voor de gek. Jezelf toch zeker niet :roll:

groovyB3
16 april 2005, 21:53
Ja hoor, daar hebbie em weer :-?

matto
16 april 2005, 23:38
Een nacht in de vriezer en dan in een voorverwarmde oven van 120 graden geeft meestal wel een aardig begin van barstjes in de lak, daarna het hele proces nog eens herhalen maar dan eerst de gitaar doorwekt nat laten worden in bad of zo ( wel even de electronica er af halen natuurlijk)

groovyB3
16 april 2005, 23:43
Hahahahaha oh mijn god :D

Nee man, gewoon met dustoff spray. Can op z'n kop houden en erop spuiten. Instant finish cracks ;)

bazzieman
16 april 2005, 23:51
Mij lijkt juist dat je door die alu, minder uv krijgt of misschien helemaal niet, want dat weerkaatst dan toch juist het zonlicht? lijkt me dat dat alleen warm word :???:
kant mis hebben hoor

groovyB3
16 april 2005, 23:55
Mij lijkt juist dat je door die alu, minder uv krijgt of misschien helemaal niet, want dat weerkaatst dan toch juist het zonlicht? lijkt me dat dat alleen warm word :???:
kant mis hebben hoor

Nee als de doffe kant naar buiten gericht is niet. Dan gaat de UV straling erdoorheen, kaats terug van de body tegen het glimmende deel en kaatst weer tegen de body ;)

Stratman70
17 april 2005, 10:03
Dat is nog altijd stukken slimmer dan mensen die gitaren kunstmatig verouderen, wie hou je daarmee voor de gek. Jezelf toch zeker niet :roll:

Het voor de gek houden staat hier helemaal buiten. Het gaat mij puur om het effect van een faded sunburst te krijgen. dat heeft verder niks met "voor de gek houden" te maken, maar ik vind het gewoon mooi. Ik heb het verder ook niet gehad over lakbeschadigingen en hardware-corrosie etc.
Ik wil gewoon weten of het mogelijk is dat het scherpe contrast tussen het rode en het gele wat afgezwakt kan worden, wijsneus. :wink:

Anders Destium
17 april 2005, 10:33
Mijn reactie was meer richting Sash die het nodig vond om iemand die gelijk had af te zeiken :wink:

In het zonnetje zetten blijft volgens mij dé manier, maar dan moet je wel geluk hebben dat je lak daar gevoelig voor is!

Negative K3 fan
17 april 2005, 13:12
Aluminium folie zorgt ervoor dat de UV stralen versterkt worden. Zelfde als wanneer je aardappels je gaat poffen in de oven. Die pak je ook eerst in in alu folie.

ja maar bij aardappelen gaat het om infra rood, hitte...

ArpeggioKing
17 april 2005, 13:22
wie wil nou weer zijn aardappels reliccen?
















:razz:

Ricky trodat
18 april 2005, 12:13
Zeg ik ben geen gigantische gitaar kenner, maar als je een gitaar 8 uur in de zon zet, dan kan ik je zeggen dat het hout dan ernstig beschadigt en krom trekt.

Als ik er naast zit dan heb ik niets gezegt :-?

Groet Trodat

Javaca
18 april 2005, 14:21
ja maar dan istie ook wel echt vintage. Hou meer versleten en beschadigd hoe beter!

Bluesbreaker
19 april 2005, 15:51
Zeg ik ben geen gigantische gitaar kenner, maar als je een gitaar 8 uur in de zon zet, dan kan ik je zeggen dat het hout dan ernstig beschadigt en krom trekt.

Als ik er naast zit dan heb ik niets gezegt :-?

Groet Trodat

Daarom staat de gitarist bij een openluchtfestival ook altijd onder de parasol. :wink: