PDA

View Full Version : Monitoren.



Han S
16 april 2005, 12:09
Voor degenen met een kleine beurs heb ik een paar monitoren beschikbaar. Het zijn de IMF Compact 2 monitoren welke met de juiste versterker, bijvoorbeeld een Luxman A serie, heel erg goed klinken. Het laag dat uit deze kleine speaker komt zou niet misplaats zijn bij een vier keer zo grote kast.

Het zijn z.g. transmissielijn speakers, er zit een labirinth in de kast welke er voor zorgt dat hij heel diep doorloopt.

Met een agressieve versterker als een Harman Kardon bijvoorbeeld, klinkt ie te heet.

Voor 75 euri gaan ze weg.

harrie-beton
16 april 2005, 18:39
kijk aan, dr was hier net een jongen die iets zocht

Das Schaap
16 april 2005, 22:24
Ik heb ook wel interesse. 8-)

Han S
17 april 2005, 12:32
Je mag uitgebreid komen luisteren en vergelijken met een stuk of acht andere monitoren, waaronder de beroemde Yamaha NS10.

Ik zag ook een Luxman A331 te koop staan op Marktplaats, dit is een ideale versterker voor de IMF serie speakers omdat deze versterker heel erg mooi warm klinkt zonder enig spoor van agressie.

De IMF speakers worden al sinds begin jaren 80 niet meer gemaakt en zijn de meest gedetailleerd klinkende speakers die ik heb gehoord.

Het zijn allemaal transmisielijn speakers, een moeilijke techniek die door de maker Bud Fried (hij leeft nog steeds en maakt de TDL speakers) perfect werd beheerst. Deze techniek leidt tot een zeer diep laag dat veel strakker klinkt dan een basreflex poort.

Ik heb nu zes verschillende paren IMF monitoren, maar van de Compact 2 heb ik twee paren en ik wil wel een paar wegdoen.

De Compact 2 is uitgerust met een Audax laag/mid speaker en een Kef T27 tweeter, hij is zoals gezegd gevoelig voor de juiste versterker.

Ik heb momenteel een paar Kef 104 ab reference speakers staan en als je die laat spelen en je schakelt naar de IMF speaker is het alsof er een gordijn open gaat.

Ik merk dat de laatste tijd de prijzen van IMF speakers stijgen op de 2e hands markt, voor een paar IMF TLS80 speakers wordt momenteel al 600 euri geboden en op mijn RSPM's werd 900 geboden.

Kijk voor meer info op http://www.imf-electronics.com/

Das Schaap
17 april 2005, 13:25
Chill, ik wil ze best komen checken. Staan ze gewoon in je studio ? :roll: :-D

bert k
17 april 2005, 13:59
Het is schaamteloze spam, en je weet het :-D Maar van mijn kant een vette +1 voor IMF. Wereldboxen.

Han S
17 april 2005, 14:20
Het is schaamteloze spam, en je weet het :-D Maar van mijn kant een vette +1 voor IMF. Wereldboxen.

Bertje toch! :-D Ik zal je vertellen, ik wil ze niet verkopen, ik stel ze beschikbaar tegen een redelijke vergoeding en dat is een belangrijk nuanceverschil.

Eigenlijk zal het me worst zijn of die speakertjes blijven of vertrekken, ik ruimte genoeg en geen geld nodig.

Er zijn momenteel een aantal figuren bezig die Kef en IMF speakerboxen demonteren en de losse drivers en filters aanbieden op het internet.

Als je een jonge Mercedes in onderdelen verkoopt brengt hij ook meer op als een geheel.

Welnu, er zijn veel mensen bezig met recording en hebben geen idee wat goede monitoring kan betekenen, kopen een paar Behringer of Mackie monitoren terwijl je met een paar IMF speakers veel meer kunt.

Sinds ik met IMF werk gebruik ik de NS10 in het geheel niet meer, ik hoor op elke IMF 10 keer meer detail en je kunt er 12 uur naar luisteren zonder problemen.

Is dat spam dan moet het maar, maar feit is dat je voor € 100 op het net betere speakers koopt dan de genoemde Mackie en aanverwanten, ik zou mijn IMF's niet willen ruilen voor welke Genelec, KRK of Dynaudio.

bert k
17 april 2005, 15:41
Zonde van het slopen van goeie boxen. Wel raar, want het karakter van een box wordt toch vooral bepaald door het ontwerp; het hout dus. Alleen de speakers en de filters is onvoldoende.
Filters slopen snap ik trouwens niet, je bouwt ze zo na, componenten zijn gewoon te koop.
Nee, laten we dan maar steun betuigen aan de actie 'Red de IMF!'