PDA

View Full Version : Fret laat los!!



Reel Big Fish
16 april 2005, 11:37
Hallo allemaal!

Het is weer eens zover, ik heb een probleem. En tot wie kan ik me nou beter richten dan tot jullie op dit gebied? :)

Het probleem is dat ik nu een half jaar een Epiphone Les Paul Standard Plus heb, die toen ik hem kocht gewoon nieuw was, en dat nu ineens de hoogste fret los laat (22 of 23, weet ik niet)!!

Erg storend is dit want de hoogste snaar (e) blijft hier tijdens het spelen dus achter haken en dan krijg ik wel hele vreemde akkoorden :-(

Wat moet ik hier nou weer mee? Moet ik mn hamer tevoorschijn halen of wat?

Greets en bedankt!

bat
16 april 2005, 11:52
Terug gaan naar de winkel natuurlijk! Dit mag gewoon niet gebeuren.

Reel Big Fish
16 april 2005, 11:54
Terug gaan naar de winkel natuurlijk! Dit mag gewoon niet gebeuren.

Ik wist dat dit ging komen >> ik heb vergeten te zeggen dat ik hem via een andere importeur heb gekocht,.. geen garantie dus. Maar hij was wel heel goedkoop :razz:

Maar is dit niet zelf op te lossen of zouden ze bij Feedback hem moeten innemen? :-(

Daniël_san
16 april 2005, 11:57
NIET NAAR FEEDBACK! Meestal ben je hem dan eruuuuuuuuughhh lang kwijt dus je kan hem beter naar een gitaarbouwer brengen.

Dreamer_Ur
16 april 2005, 12:04
ik raad Feedback ook af voor reparaties, op een of andere manier duurt het daar echt weken zoals eerder gezegd.
Huub Boel in zutphen repareert wel frets dacht ik, maar als ik jou was zou ik zoiezo even een boos mailtje naar die "andere importeur" sturen! succes ermee!

Reel Big Fish
16 april 2005, 12:05
Yes, ik mail hem zoiezo. Misschien kijken of ik hem (als er geen andere optie is) vast kan lijmen, het zijkantje is namelijk alleen nog maar los... :-?

Cubensis
16 april 2005, 12:06
gewoon paar tikjes met de RUBBERhamer erop

wietse
16 april 2005, 13:06
drupje superlijm er tussen laten vloeien en dan effe de fret aandrukken met een klemmetje of iets wat niet hard en scherp is ik gebruik zelf vaak het handvat van een schroevendraaier daarvoor.
niet met je vingers want als je iets geknoeid hebt dan zit je zelf aan je gitaar vast.
zo krijg ik meestal opstandige fretjes weer op hun plaats.

Reel Big Fish
16 april 2005, 14:43
drupje superlijm er tussen laten vloeien en dan effe de fret aandrukken met een klemmetje of iets wat niet hard en scherp is ik gebruik zelf vaak het handvat van een schroevendraaier daarvoor.
niet met je vingers want als je iets geknoeid hebt dan zit je zelf aan je gitaar vast.
zo krijg ik meestal opstandige fretjes weer op hun plaats.

Thanks wietse, ik ga dat uitproberen!! Het komt dus vaker voor zo te horen.

@ de rest, ook bedankt, maar wietse zn manier klinkt het beste :)

oblomov
28 december 2005, 16:40
had exact hetzelfde probleem met dezelfde gitaar, ook particulier geïmporteerd.. kga ook eens met lijm en rubber hamertje aan de slag. thanx

Noot Muskaat
28 december 2005, 18:39
De perfecte oplossing:

De open haard aansteken en ondertussen afscheid nemen van dat stuk brandhout.

Dirk W
28 december 2005, 18:48
drupje superlijm er tussen laten vloeien en dan effe de fret aandrukken met een klemmetje of iets wat niet hard en scherp is ik gebruik zelf vaak het handvat van een schroevendraaier daarvoor.
niet met je vingers want als je iets geknoeid hebt dan zit je zelf aan je gitaar vast.
zo krijg ik meestal opstandige fretjes weer op hun plaats.

het lijkt me niet verstandig om iemand die geen ervaring heeft met gitaarknutsels met superlijm te laten werken. Constructie lijm is ook erg sterk en is veel makkelijker weg te halen of ongedaan te maken.
Dirk

Franc
28 december 2005, 18:57
ff links en rechts van de fret wat vaseline op je toets doen zodat de superlijm daar niet houdt. Dan wat lijm ertussen en aandrukken.
Dan vaseline wegvegen.

Echt een fluitje van een cent. 5 minuten werk.

Eko
28 december 2005, 22:30
Als een fret zomaar los komt wil het zeggen dat de ruimte waar hij in hoort te zitten te groot is geworden. Dit wil eigenlijk alleen maar gebeuren als de gitaar te droog wordt bewaard. Als je klaar bent met repareren kijk dan na of er niet meer loszitten en controleer of er niet meer aan de hand is.
Dit kan voorkomen als bv de gitaar in een ruimte wordt bewaard met cv zonder ventilatie met de kachel regelmatig aan. In deze periode van het jaar dus een vaker voorkomend probleem.

Axelll
28 december 2005, 22:32
De perfecte oplossing:

De open haard aansteken en ondertussen afscheid nemen van dat stuk brandhout.

He shit ik dacht dat je eindelijk voor goed was verdwenen :roll:

Reel Big Fish
3 januari 2006, 19:52
Dit kan voorkomen als bv de gitaar in een ruimte wordt bewaard met cv zonder ventilatie met de kachel regelmatig aan. In deze periode van het jaar dus een vaker voorkomend probleem.

Superlogisch, maar toch iets waar ik niet aan gedacht had. Harstikke bedankt!!

ps. met de lijmtip van wietse was het gelukt, klemmetje werkte perfect! :-D

Reel Big Fish
3 januari 2006, 19:53
Dit kan voorkomen als bv de gitaar in een ruimte wordt bewaard met cv zonder ventilatie met de kachel regelmatig aan. In deze periode van het jaar dus een vaker voorkomend probleem.

Superlogisch, maar toch iets waar ik niet aan gedacht had. Harstikke bedankt!!

ps. met de lijmtip van wietse was het gelukt, klemmetje werkte perfect! :-D