PDA

View Full Version : Audioversterker ombouwen



GretschCC
16 april 2005, 00:48
Deskundigen,

Ik heb afgelopen week een oude buizen (audio) versterker kunnen kopen. Het betreft een 12 watt Philips EL6401/02 versterker met buizen: ECC40 - ECC81 - EL81 - EL81.

nu vroeg ik me af wat er exact zou moeten gaan gebeuren om er een gitaar op aan te sluiten, die dan nog wel een beetje klinkt ook. Moet er een hoop gesoldeerd gaan worden (dus kan ik dat beter aan de vakman over laten), is het uberhaupt onmogelijk of is het best zelf te doen?

Wie helpt me? :o

birt
16 april 2005, 10:24
probeer er ten eerste met google eens een handleiding/schema van te vinden. en wat info of je met een verzamelstuk te maken hebt die je beter in het veramelaarsmilieu kan verkopen.
enkel als hij niet zo heel veel waard is zou ik er wat in gaan kloojen. ik heb zelf een philips zonder OT's die werkte met 800ohm speakers en dat beestje ga ik niet molesteren, daar is hij iets te speciaal voor.

LordSpeedyShit
16 april 2005, 14:24
Het is zoals gezegd een Philips El6401 een 12 watt buizenbeestje, het is geen speciaal geval. En ze worden erg veel op marktplaats aageboden.

Een schema is te vinden op http://frank.pocnet.net/instruments/Philips/EL6401/EL6401.pdf
[/url]

GretschCC
17 april 2005, 15:40
Het geplaatste tekstje is gepost waar ik werk, maar daar werkt ook een ander lid van dit forum, bovenstaand tekstje komt dus van mij maar vanuit iemand anders zijn naam, sorry...

Neemt niet weg dat ik nog steeds niet weet wat er nou moet gebeuren met die versterker voordat ik er een gitaar op aan kan sluiten. :???:

bert k
17 april 2005, 17:04
In feite hoef je alleen de input ( 'a' in het schema) te vervangen door een jack input. Pen 1 aan de tip, pen 2 en 3 aan de massa. Als de versterker niet stuk is zou dat moeten werken. Verwacht geen gain-monster... :-D

GretschCC
17 april 2005, 20:29
Haha thnx.. Nee, een gain monster zit ik ook niet op te wachten hoor, het is voor mijn jazzgitaar :lol:

birt
17 april 2005, 22:31
In feite hoef je alleen de input ( 'a' in het schema) te vervangen door een jack input. Pen 1 aan de tip, pen 2 en 3 aan de massa. Als de versterker niet stuk is zou dat moeten werken. Verwacht geen gain-monster... :-D`

je kan mss ook wel het gedeelte tussen de input en de eerste versterkerbuis vervangen door de standaard fenderinput met een 1M weerstand naar aarde en 68K weerstand waar het signaal doorgaat en dan zo die eerste buis in

GretschCC
17 april 2005, 23:54
Alle opties zijn hartelijk welkom! Ik wil een zo warm mogelijk buizengeluid, polytone achtig. Nu weet ik ook wel dat om dat te bereiken er superveel in gesleuteld moet worden, maar ik denk wel dat wat weerstanden aanbrengen in alleen al de input het geluid veranderd.

Alle aanpassingen die ik maak moeten het warme buizengeluid ten goede komen. En alles posts die daarbij helpen zijn van harte welkom!

Dank zovast Birt en Bert :)

bert k
18 april 2005, 00:25
[
je kan mss ook wel het gedeelte tussen de input en de eerste versterkerbuis vervangen door de standaard fenderinput met een 1M weerstand naar aarde en 68K weerstand waar het signaal doorgaat en dan zo die eerste buis in
Dus in feite gewoon C1 weghalen?

Negative K3 fan
18 april 2005, 07:26
waar dient eigenlijk dat QP ding voor??

maar voor de rest ziet het er redelijk bruibaar uit, ik ben alleen wel benieuwd naar mensen die wat meer kunnen vertellen over ecc40s en el81s.

birt
18 april 2005, 10:19
[
je kan mss ook wel het gedeelte tussen de input en de eerste versterkerbuis vervangen door de standaard fenderinput met een 1M weerstand naar aarde en 68K weerstand waar het signaal doorgaat en dan zo die eerste buis in
Dus in feite gewoon C1 weghalen?

heb het schema even bekeken nu en idd ja, enkel die cap even weghalen. en terugzetten als hij het met cap beter vind :D

GretschCC
18 april 2005, 10:39
Inderdaad, goed naar het schema kijkend moet je die cap weghalen en dan ben je al zover.. En wat betreft die buizen, tsja, ik ben benieuwd wat ze doen in een gitaaramp :-D

GretschCC
23 april 2005, 01:33
http://static.marktplaats.nl/fotos/audio/buizenversterkers/19720.jpg. Ik heb de versterker dus ondertussen in huis. Hij is mooi, maar vooral zonder kap. Zoals te zien is op de foto is hij met de kap nogal sober.

Mijn vader en ik kregen een meningsverschil. Ik vond dat ik hem maar in een nieuwer jasje moest steken, ik moet immers ook nog veel solderen aan aanpassingen voor het aansluiten van een gitaar. En mijn vader vond dat die aanpassingen toch minimaal zichtbaar zijn en dat ik hem dus in de staat moet laten zoals hij nu is. Wat vinden jullie?!

Franc
23 april 2005, 07:26
Behuizing laten zoals ie is.

Er is niets mooier dan je gitaar in een afzichtelijk bakkie pluggen en dan een dijk van een geluid produceren :-D

birt
23 april 2005, 12:06
Behuizing laten zoals ie is.

Er is niets mooier dan je gitaar in een afzichtelijk bakkie pluggen en dan een dijk van een geluid produceren :-D

zeker weten!
zo laten en zo min mogelijk zichtbaar veranderen

GretschCC
29 april 2005, 01:58
Zo, de versterker is klaar, ik heb de mic ingang vervangen door een jack ingang en de teren condensatoren vervangen voor iets modernere :). Verder heb ik de andere ingang (banaanstekkertjes) vervangen voor een tulp ingang, die trouwens wel verbazingwekkend ok klinkt.

Dank voor jullie tips!

Aart.

birt
29 april 2005, 16:54
en hoe klinkt het?? clean? overstuurd? 8-)

Franc
29 april 2005, 17:34
soundclips :-D :wink:

GretschCC
29 april 2005, 19:17
Hij klinkt heel clean, die gitaar bijna iets te, is hij niet heel geschikt voor. Maar die tulp stekkertjes die zijn echt perfect, ben weer volop bezig mijn oude jazzplaten te luisteren :D