PDA

View Full Version : potmeters [zucht]



JvD.
16 april 2005, 00:23
Ik wil nou eindelijk een keertje goede potmeters in me gitaar, ik heb ze al 3 keer vervangen, en zelfs "Amerikaanse" roepen bij het aankopen werkt niet. Laats kreeg ik er 1 die niet in me gitaar paste om dat het steeltje te kort is.

Mijn gitaarleraar zij dat ik Bourns moest hebben, maar die heb ik bij radio rotor, muco, en dijkman niet kunnen vinden. Iemand tips.

[ik gebruik me potmeters alleen als aan en uitknop. Altijd als ik me gitaar af doe, of in de oefenruimte[om te communiceren] gaat hij uit.
Ik doe bijna nooit van die fade in/out onzin]

Negative K3 fan
16 april 2005, 01:26
waarom dan niet gewoon een schakelaar :)

JvD.
16 april 2005, 08:43
jah heb ik ook zitten denken, maar nummers al damage.inc is dat fade in toch wel mooi. mijn vraag gelt overgens ook voor: "wat voor input moet ik hebben ?"

JvD.
18 april 2005, 18:20
aha.. ik moet gibson potmeters hebben, die scheinen goed te zijn.. maar hoe kom je daar aan[zonder gibson te kopen]

Negative K3 fan
18 april 2005, 19:04
in gibsons zitten waarschijnlijk ook gewoon potmeters van een ander merk, gibson maakt die vrij zekerweten niet zelf.

zelf vind ik alpha pots wel fijn, je moet dan denk ik wel een beetje ouwehoern om die in een gitaar te krijgen.

V!N
18 april 2005, 20:00
Alpha in een gitaar ? Ik moet er niet aan denken ..

CTS, die moet je hebben. Niet "omdat het schijnt", maar omdat het zo is ..

Kun je iets meer vertellen over de gitaar in kwestie, met name de electronica ? Enkel- of dubbelspoelselementen; twee maal toon, twee maal volume als op een Les Paul; etc.

Negative K3 fan
18 april 2005, 20:07
waarom zou je alpha niet in een gitaar kunnen zetten (sorry voor als het een domme vraag is)?

JvD.
18 april 2005, 20:42
CTS, is wat in een gibson zit?
me gitaar: 3way-switch, AH2 hb, Tonezone hb, B500k-pot, A500k-pot, een gesloten input.

JvD.
18 april 2005, 21:22
bewerken lukt niet:

aha: http://www.warmoth.com/hardware/parts/parts.cfm?fuseaction=include_potentiometers
in nederland te koop, want het is nietzo dat je 3 weeken wil wachten als je potmeter der mee kapt.

bert k
18 april 2005, 22:07
Gewoon bij Vox Humana. http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?product=POTS&cart_id=4585812_25951
Let je op het verschil tussen een Fender pot en een Gibson pot? Steeltjes zijn niet even lang...

JvD.
18 april 2005, 23:11
Gewoon bij Vox Humana. http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?product=POTS&cart_id=4585812_25951
Let je op het verschil tussen een Fender pot en een Gibson pot? Steeltjes zijn niet even lang...

heel erg bedankt.. jah steeltje moet redelijk lang zijn.

hadv
19 april 2005, 00:02
heb enige tijd geleden bij SoundShop in Aveen een keurige vervanging voor een GibLPCustom gekocht, dejut vlekkeloos

Ash ketchum
19 april 2005, 18:22
in een gibson zitten gibson-potmeters, k heb ht gechecked in me eigen gib. tis ook handig als je andere potmeters haalt een ouwe als vergelijking mee neemt. Let vooral ook op de waarde ivm de elementen. k had zelf es 'goedkope gehaald bij wolve music in ede en die waren ideaal voor een steelguitar imitatie of met high gain vioolachtige zwelling van het volume.

PeeVee
20 april 2005, 10:13
in een gibson zitten gibson-potmeters
Gibson maakt helemaal geen potmeters volgens mij. Staat vast ergens een serie nummertje, vermoedelijk beginnend met 137 ? ;-)

bert k
20 april 2005, 11:18
Gibson maakt wel Gibson-stempeltjes... :D

Ash ketchum
20 april 2005, 23:29
2 peevee,
Stond toch echt Gibson op die potmeters, misschien is het net zoiets als Fender z'n stemmechanieken ook door een ander laat maken met een Fender-stamp erop.[/quote]

PeeVee
21 april 2005, 12:02
Gibson maakt wel Gibson-stempeltjes... :D
Ja dat bedoel ik ook Bertje... Zullen wel gewoon CTS'jes zijn.

Er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat Mesa Boogie, Koch, Electro Harmonics, Groove Tubes etc. zelf buizen maken... Is doorgaans gewoon Saratov USSR productie (beter bekend als SOVTEK brrrr...) ;-)

PeeVee
21 april 2005, 12:13
is het net zoiets als Fender z'n stemmechanieken ook door een ander laat maken met een Fender-stamp erop.

Yes sir!

Wat dat betreft heel ironisch om te zien wat er gebeurt. Dat het resultaat van globalisme en kapatalisme als gevolg heeft dat er nog maar een paar grote sterke spelers overzijn (denk ook aan buizen, onderdelen, trafo's etc.). Veel van dat spul komt uit het Oosten (al dan niet ver en mystiek) en worden gewoon mooie merkjes overheen geplakt en een gelikte marketing babbel bijgedaan. Wij sukkers, wij kopen maar raak maar is gewoon eenheidsworst met de illusie van "vrije keuze". Waar hadden we die eenheidsworst al eerder gezien? Juist, zo was het ooit achter het "ijzeren gordijn". Daar was het nog eerlijk; kon je maar één soort waspoeier kopen en dan stond er ook gewoon "waspoeier" op de zak.

Zouden we over 20 jaar alleen nog maar 6L6 buizen kunnen kopen in witte doosjes waar op staat "6L6 tube" en "Where it's made? That's none of your darn business".

In Lent (vlak over de brug bij Nijmegen) staat nog steeds een buizenfabriek, ooit van Peter huppeldepup uit Cuyk (Radio Service Club of zoiets?). Hij maakte ooit "Thermion" buizen, fabriekje werd eerst niet serieus genomen maar toen ie wat goeie dingen ging maken heeft Philips 'm uitgekocht geloof ik en de tent gesloten... Dat was zo'n 30 tot 40 jaar geleden keje nagaan.

bert k
21 april 2005, 14:02
Daar staat tegenover dat als iedereen zijn eigen spulletjes ging maken, de prijzen door het dak zouden gaan. Massaproduktie van gebruiksspul zoals potmeters vind ik toch wel een slimme zaak.

Aan de andere kant zit ik me al tijden af te vragen wanneer de eerste buizenfabriek in het Westen weer open gaat. De markt groeit, lijkt me. Lent, zei je? :)

Negative K3 fan
21 april 2005, 16:24
groove tubes heeft het geprobeerd en gefaald bert... zie de amerikaanse mullard reissues.

buiten dat is het prima mogelijk om (met investeringen) in aziatische landen kwalitatief hoogstaande buizen te produceren denk ik.

bert k
21 april 2005, 19:41
Ah, dat wist ik niet. En begrijp me goed, het maakt me helemaal niks uit of spulletjes in Amerika of in China gemaakt worden. Ik had alleen wel eens zitten fantaseren over een buizenfabriek beginnen, met mooie nieuwe machines ipv afgetrapte Sovjet-meuk uit de tweede wereldoorlog...


Ps. toch nog eentje gevonden...

http://www.vvpelikaan.nl/rborden/14.jpg

ChrisMW
22 april 2005, 01:39
Hoi JvD

Ik ken gitaarbouwers die zweren bij CTS pots en andere die zweren bij Japanse pots. Hier maar 'ns beide gebruikt met nauwlijks verschillen in regelbereik en betrouwbaarheid.
Als je je pots laat installeren bij 'n gitaarbouwer informeer dan of het "soldeerwerk" buiten het zaag/hout-gedeelte van die zaak gebeurt, kleine stof/hout deeltjes gaan anders snel in de elektronica zitten.
Bourns pots zijn naar mijn weten niet inde meest voorkomende "gitaarwaardes" ( 250k en 500k ) te krijgen.

Succes!

Antoon
23 april 2005, 01:42
Er zijn tegenwoordig meer goede potmeters te koop dan ooit. Er is echt geen reden om te tobben met allerlei goedkope rommel omdat dat nou toevallig het enige is dat de Hollandse detailhandel op voorraad bereid is te nemen. Ook de oude CTS, Stackpole, RS enz. waren niet onaardig wat betreft kwaliteit maar ze werden gebruikt vanwege acceptabele kwaliteit tegen een lage prijs.

Als je er net iets meer voor over hebt kun je gemakkelijk veel betere pots kopen/bestellen. Dit is slechts een greep uit het aanbod:

http://www.potentiometer.com/select_comm.cfm?session_num=2005042207232675

http://www.potentiometer.com/select_mil.cfm?session_num=2005042207232675