PDA

View Full Version : Dm Am



combo
15 april 2005, 23:24
Hey,

Ik ben zo wat aant prutsen en heb iets gevonden dat leuk klinkt.

Arpeggio (fingerstyle) op D - Dsus4 - D - Dsus2
en vervolgens Am - Asus4 - Am - Asus2

In welke key moet ik verder schrijven, wat past er hier nog goed bij ?

tnx

sneez0r
16 april 2005, 10:16
Samen horen die twee akkoorden alleen thuis in G (of e). Aangezien je ze allebei zoveel nadruk geeft, zoek je wel een context waarin ze alletwee diatonisch thuishoren. Misschien is je tune wel modaal, D mixolydisch bijvoorbeeld.
Aangezien die D en Am hier niet als een I werken in majeur of mineur, zou ik mezelf niet al teveel regels opleggen. Juist in deze context klinken 'verassende' akkoorden wel aardig, die niet diatonisch zijn aan G. Je kan ook kijken of je een cadens naar die D wilt laten lopen.

combo
17 april 2005, 01:32
Ik zou bijvoorbeeld verder kunnen gaan in D mixolydisch om mijn nummer verder ui te werken ...?

Das Schaap
17 april 2005, 04:36
Z´n punt was denk ik meer dat je gewoon wat moet gaan kloten, kijken welke akkoorden verder erbij klinken, gezien je niet per se echt toonladder gebonden bent met deze 2 akkoorden. :cool:
Ga kloten, zo kom je wel dichterbij waar je echt in speelt. Voor hetzelfde geld zit je nu al met substitution chords te klooien. :lol:
Jezus ik ben lam. :oops:

sneez0r
17 april 2005, 09:57
Inderdaad. Je kan beter met dat 'motivische materiaal' (de sus4-sus2-variatie) werken. En/of gebruik een 7-akkoord.

Als je nou eens een intro van vier akkoorden schrijft, een couplet van vier of acht akkoorden, en een refrein van vier akkoorden ben je er al. Laat die D / Am maar terugkomen. (Eventueel solosectie andere akkoorden geven.) Misschien helpt het om achter een keyboard of piano te gaan zitten, dan denk je niet alleen maar aan gitaar-vriendelijke akkoorden en melodieën.

Shaggy
21 april 2005, 18:21
bijvoorbeeld een E7 en een F#m7 en meteen daarna een F#7