PDA

View Full Version : Review: De Gier Reflection



Mitch
15 april 2005, 21:46
Vorige week op een gitaartje gespeeld dat ik dacht: daar moest maar eens een review van komen ! Dus nog maar eens terug en ‘m wat langer aan de tand gevoeld….


http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/playing.jpg

Thom TK
15 april 2005, 21:49
mooie jas

Mitch
15 april 2005, 21:50
Een maand of wat geleden was ik bij Sander de Gier voor het gebruikelijke pedalen-praatje en wat al niet meer, toen hij me zijn mening vroeg over de bodyvorm voor zijn nieuw te bouwen ‘vaste’ model elektrische gitaar. Achteraf zat ik bij het goede kamp en is ‘t ‘m met wat kleine aanpassingen geworden ! Vanaf dat moment kon ik dus weer getuige zijn van een gitaar in wording (waar had ik dat al eerder gehad….)
Uiteraard weer erg leuk en de nodige weken later stond –ie dus braaf tussen een Strat en de bassen: de Reflection

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/podium.jpg



Persoonlijk vind ik de licht asymmetrische bodyvorm erg geslaagd, maar dat zal niemand verbazen:


http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/body.jpg



Staat een leuke kop op

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/headstock.jpg


En het geheel smoelt niet verkeerd !

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/full.jpg

Elzen body, erg mooi en slank esdoorn halsje en TV Jones pickups (soort filtertrons maar dan in standaard humbucker formaat).

Mitch
15 april 2005, 21:52
Maar waar het om draait: hoe speelt –ie en hoe klinkt –ie ?!?!
Eerste wat me opvalt is hoe makkelijk de body aansluit op je romp, nog makkelijker dan een Strat voor mijn gevoel. Zitten dan ook zowel de verschuining aan de voorkant als de contour aan de achterkant op zoals beken van de Strat. Nou hoeft dat voor mij persoonlijk niet per se zo soepeltjes, maar ’t is niet verkeerd.

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/body%20contour.jpg

De hals heeft de voor mij ideale LP mensuur van 24,75” en in combinatie met een niet te dikke hals speelt dat erg, erg makkelijk. Ietsjes bolle radius en een goede breedte: genoeg ruimte voor je vingers bij open akkoorden, smal genoeg om vlot te spelen. Ik was er in ieder geval meteen op thuis !

De klank laat zich wat mij betreft met één woord samenvatten: open !
De TV Jones elementen spelen hier een grote rol. Ik had er al een keer één gehoord op de halspositie van een LP en wist dus al hoe het klonk: attack van een single coil, body van een humbucker. Of zoals ik het toen samenvatte: het is dan wel een humbucker, maar het klinkt als de beste single coil die ik ooit gehoord heb ! 8-)
Sterker nog: mijn eigen P90 zal binnenkort toch ruimte moeten gaan maken voor een TV Jones pickup, maar goed, ik dwaal af.
Op het hals element klinkt de Reflection helder en warm tegelijk. Meest opvallend is eigenlijk dat er zo’n lekkere attack in zit, de ‘bite’ is zelfs op de halspositie erg mooi ! De middenstand is de rustigste van de drie. Het is geen Strat-tussenstandje natuurlijk (gelukkig :wink: ), maar heeft wel een beetje dat uit-fase-geluid; het klinkt alleen voller. De attack is hier wat rustiger en de algehele klank is erg goed uitgebalanceerd, geen extreme uitschieters. De brugpositie zit vol bite en schreeuwt om een lekkere crunch ! Hij gaat hier een beetje naar Tele toe, maar ik vind ’t dan eerder naar ‘helder’ neigen dan naar ‘scherp’. Clean is –ie goed wat rustiger te krijgen met de prima toonpot, maar op crunch komt –ie pas echt tot leven ! Er-rug lekker !

Staat dus bovenaan mijn “Wat te doen met de gewonnen Staatsloterij-euro’s” lijstje. Niet dat –ie zo waanzinnig duur is, maar ik denk dat mijn vrouw één De Gier per jaar toch wat veel gaat vinden :lol:

Anders Destium
15 april 2005, 22:04
Zo, jij kunt hem nu vast met korting komen ophalen bij Sander :lol:

Maar een erg leuke review!

bram123
15 april 2005, 22:04
goh leuke gitaar, wat kost zoiets dan? als ik zo de mensen op het forum zie is een vrouw trouwens de grootste ramp van de gitarist haha.

schwalbe
15 april 2005, 22:24
mooi :o

Ritch
15 april 2005, 22:26
Hey Seymour Paul, jij had toch al eerder een de Gier gitaar laten bouwen? Een Jag-achtige met Bigsby? (Vergeef me als ik ernaast zit :) ) en daar was je ook wel redelijk potent mee, meen ik mij te herinneren. (Het viel mij mede op door de oranje kleur.) Maar leuke review, de body lijkt mij ook wel wat.

bert k
15 april 2005, 22:29
Mooie gitaar, Sander is GOED!

Maarre, hij ziet eruit alsof jouw gitaar heeft liggen rotzooien met die gekke akoestische van De Gier...

http://www.bertk.tomaatnet.nl/gier.jpg
http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/elfde/total.jpg[/img]

Quink
15 april 2005, 23:13
Mmm, niet mijn ding. Vind het een vrij lelijke gitaar. Wat ik m.n. lelijk vindt is de verhouding tussen het onderste deel van de body en het bovenste. Boven is (in de breedte) te smal t.o.v. de onderste helft.

Mitch
15 april 2005, 23:56
Hey Seymour Paul, jij had toch al eerder een de Gier gitaar laten bouwen? Een Jag-achtige met Bigsby? ) en daar was je ook wel redelijk potent mee, meen ik mij te herinneren. (Het viel mij mede op door de oranje kleur.)

Zoals bert k al liet zien had je 't helemaal goed. Vandaar dat ik daar dus nog wel eens kom en ik zijn nieuweling tegenkwam.
Ik ben er zeer content mee, ja :wink:

@bert: ik ben het helemaal met je eens. Waarmee ik zeker niet ga beweren dat 't een gejat idee is :D
Het principe 'classic with a modern twist' en een voorkeur voor asymmetrie hebben we allebei hoog in het vaandel staan !

Overigens is de Reflection qua kleur heel anders hoor, veel meer rood met een vleugje oranje en ook dekkend.

bert k
16 april 2005, 00:34
Nee hoor, dat zie ik niet als jatten. Het is echt een goeie mix van vormen geworden. Trouwens ik vind jouw gitaar stukken exclusiever.
Maar die acoestische kende ik wel, heb er ooit eens op zitten spelen. Ik vind het wel ok dat die vorm nu een beetje handelsmerk gaat worden.

Mitch
16 april 2005, 01:12
Dat was wat ik er ook in waardeer: je kunt er een aantal klassieke lijnen in ontdekken, maar er zit toch een duidelijke eigen handtekening in verwerkt.

Dat de mijne wat exclusiever oogt zit 'm natuurlijk ook wel in een hoop afwerkingsdetails en materiaalkeuzes. Plus het was natuurlijk een ontwerp dat bol stond van de persoonlijke wensen; deze Reflection is in feite het eerste model van een nieuwe lijn.
Mijn eigen beestje heeft ook weer meer tijd en geld gekost, dus het is ook niet verwonderlijk dat -ie wat exclusiever oogt. Dit nieuwe model zit qua prijs welbeschouwd tussen een USA Fender en een Gibson in en da's natuurlijk niet verkeerd. :)

bat
16 april 2005, 11:49
Tsja, ik vind die Reflection helaas erg lelijk. :-?

Gelukkig valt over smaak niet te twisten!

Daniël_san
16 april 2005, 11:53
@Seymour Paul: Waar heb je die chromen pickup cover vsn je P90 vandaan gehaald? Kan je die gewoon bij De Gier kopen?

Ritch
16 april 2005, 14:47
Hey Seymour Paul, jij had toch al eerder een de Gier gitaar laten bouwen? Een Jag-achtige met Bigsby? ) en daar was je ook wel redelijk potent mee, meen ik mij te herinneren. (Het viel mij mede op door de oranje kleur.)

Zoals bert k al liet zien had je 't helemaal goed. Vandaar dat ik daar dus nog wel eens kom en ik zijn nieuweling tegenkwam.
Ik ben er zeer content mee, ja :wink:

@bert: ik ben het helemaal met je eens. Waarmee ik zeker niet ga beweren dat 't een gejat idee is :D
Het principe 'classic with a modern twist' en een voorkeur voor asymmetrie hebben we allebei hoog in het vaandel staan !

Overigens is de Reflection qua kleur heel anders hoor, veel meer rood met een vleugje oranje en ook dekkend.

:oops: :oops: :oops:

groovyB3
16 april 2005, 15:00
Ziet er erg cool uit die Reflection! Maar wat kost nou?

Mitch
16 april 2005, 19:10
@Seymour Paul: Waar heb je die chromen pickup cover vsn je P90 vandaan gehaald? Kan je die gewoon bij De Gier kopen?

Ja, hij had ze toen wel besteld omdat er niet zoveel vraag naar is, maar hij kan er aankomen.


@sas: in deze uitvoering vraagt -ie er 1950E voor.

groovyB3
16 april 2005, 20:11
Nou ziet ie er ineens een stuk minder cool uit :(

Mitch
16 april 2005, 21:21
:D

Wel volledig handgemaakt hè ? Geen assemblage-gitaar, zoals de gedeeltelijke Warmoth (en dus goedkopere) Strats die hij heeft, maar weer wat goedkoper dan een one-of-a-kind gitaar.
Je koopt er nog geen eens een Gibby LP voor :wink:

groovyB3
16 april 2005, 21:46
Hehehehe en toch wil ik er een :razz:

Robbert
17 april 2005, 00:32
Ik vind die witte met roze waas (strat, natuurlijk)toch ook wel erg geil hoor :o

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/reflection/podium.jpg

Bobbel
17 april 2005, 01:07
mooie gitaar... maar die kop vind ik wat minder, ik houd meer van een Fender achtige kop... maar dat body model is mooi...

marc_o
17 april 2005, 11:28
Mooie gitaar, maar ik vind wel dat ie er teveel voor vraagt, dat is een serieuze kluit geld voor een zelfbouw die niet op bestelling is gemaakt. Ik zeg niet dat ie het niet waard is hoor, dat zal best, maar je begeeft je in een prijssegment waar je zo veel in kunt krijgen, nieuw én 2e hands dat ik denk dat ie er niet veel van gaat verkopen....helaas, want er mogen wat mij betreft wel meer zulke modellen komen.


Leuke review trouwens, enne, hoe klinkt die Carvin-combo eigenlijk?

Mitch
17 april 2005, 12:30
@Robbert: die roze waas is denk ik de weerschijn van de Reflection of zo, want hij is toch wel wit. Oké, off-white, maar niet gay wit.
:D

@Marc: ik zou er ook best even voor moeten werken, maar te duur vind ik 'm niet. Niet-standaard en ruimschoots gewelfde bodyvorm is natuurlijk best wat werk en niet lakken is altijd goedkoper hè :wink:

Die Carvin is zeker niet slecht ! Zeker het clean is erg lekker, héél mooi EL84 punchy en sprankelend. Die vier greenbacks eronder maken het scheurkanaal wel wat lekkerder, maar dat blijft wel wat beperkt.

Mitch
18 april 2005, 22:10
Kleine appendix:
Sander heeft de opmerkingen met interesse gelezen en wilde graag opmerken dat de prijs uiteraard sterk wordt beïnvloed door gebruikte materialen. Wat bijvoorbeeld deze specifieke gitaar wat duurder maakt is (naast de gebruikelijke dosis arbeidstijd) o.a. een Tone Pro's brug, de TV Jones elementen en de mirdseye maple hals.
Goedkoper is uiteraard mogelijk, duurder ook :D

Bij deze dus !

marc_o
19 april 2005, 10:12
Kijk, ik juich alle zelfbouw en handbouw ontzettend toe en ik zeg absoluut niet dat de gitaar het niet waard zou zijn, ik vind 'm trouwens erg gaaf en zou 'm wellicht overwegen...maar de kleur en gebruikte hardware neigen al naar een specifieke keuze van een klant. Dat ie daardoor duurder is, dat snap ik, alleen zit je in een moeilijk prijsvijvertje te vissen.

De gemiddelde gitarist wil:
Fender
Gibson
PRS
Ibanez

Voor 1900 euro koop je al een tentop PRS 2e hands, zoals bijvoorbeeld die van Mark S, waarmee je een gitaar hebt die doorverkoopbaar is en waarde blijft houden. Je koopt er 2 reissue strats voor en zo'n beetje iedere 2ehands les Paul die je wilt, om over Ibanez al helemaal niet te spreken. Je koopt en ook een mooie Musicman voor.
Ik koop en verkoop nu dik 15 jaar gitaren en dat valt me iedere keer weer op. Veelal kopen mensen een gitaar als tussenstation naar een duurder model en wordt er gekeken naar de eventuele doorverkoopwaarde. Dat is ook de reden dat ik mijn Zwier niet zal verkopen en jij je De Gier ook niet, puur en alleen omdat ie voor mij veel meer waard is dan de prijs die ik ervoor betaalde.

Daarom ligt het moeilijk in die prijs.

Ik wil 'm overigens graag eens testen, want ik hou wel van iets aparts.