PDA

View Full Version : Slecht geluid bij gitaar met computer, welke oorzaak?



Scorn
15 april 2005, 17:42
Hallo!

Zoals jullie weten heb ik al meerdere topics gepost in dit forum, met verschillende vragen.

Nu ben ik er uit, ik wil geen pedaaltje, ik wil een goed geluid kunnen krijgen uit mijn computer met behulp van Guitar Rig.

Als ik mijn gitaar gewoon in de computer plug ( guitar out > line in ) komt het geluid uit mijn boxen zonder enige problemen. Mooi clean en zonder veel latency...

Maar als ik Guitar Rig aanzet, begin het geluid ( ook clean ) te stotteren en te knetteren...

Ligt dit aan mijn geluidskaart of ergens anders aan, bijvoorbeeld CPU?

Geluidskaart, voor de genen die het nog niet weten, is Avance AC'97.

IndiepoprockJesse
15 april 2005, 17:57
Waarschijnlijk aan een mix van beide, maar ik weet bijna wel zeker dat het je geluidskaart is... heel simpel, ik heb in me laptopje ook zon realtek ac97, en das gewoon crap.. de latency lag al in tokio, laat staan als ik er nog eens effecten overheen ging gooien.. heb daarom nu ook een audio interface om dat euvel te verhelpen.. een dingetje als dit:

http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/bWF1ZGlvLWZhc3R0cmFjazM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

kost bij feedback 115 euro en dan heb je al een aardige audio interface..

ik denk dat dat je problemen min of meer zal verhelpen.. daarnaast kan je ook gewoon een goede pci-audiokaart kunnen kopen, die echt is gericht op opnemen en afspelen met zero-latency..

hoe dan ook kan het wellicht ook aan je pc liggen hoor, wat zijn je specs?

Jesse//

Scorn
15 april 2005, 18:42
1,5 Ghz
256 Mb-Ram
40 GB

Welke geluidskaart is uitstekend te gebruiken met Guitar Rig?
Hij mag dus niet schokken, en moet zeer weinig latency hebben...
Hij moet echt heel goed werken...
Budget: ik denk zo rond de 150 euro.

Scorn
15 april 2005, 18:42
1,5 Ghz
256 Mb-Ram
40 GB

Welke geluidskaart is uitstekend te gebruiken met Guitar Rig?
Hij mag dus niet schokken, en moet zeer weinig latency hebben...
Hij moet echt heel goed werken...
Budget: ik denk zo rond de 150 euro.

bert k
15 april 2005, 19:50
Voor dat geld kom je ver. Je hoeft niet echt een extern kastje te kopen, gewoon een nieuwe geluidskaart is ook prima. Kijk vooral naar de M-audio Audiophile 24/96, die is 99 euro, en echt toppie. Min of meer de industriestandaard.

Scorn
15 april 2005, 20:36
Oke, ik zal er naar kijken! :)

Ligt het niet aan mijn andere specs?

Ik wil geen nieuwe hardware kopen waar ik niks aan blijk te hebben.
Al heb ik wel gehoord dat de geluidskaart die ik nu heb niet goed is...

Bedankt!

harrie-beton
15 april 2005, 22:51
het stotteren van een pc kan aan meerdere dingen liggen.

-of de pc is te langzaam / te weinig geheugen

-of je draait teveel achtergrond programma's tegelijk (bv msn icq firewall anti virus teamspeak virtual cd quicktime logicam bla bla)
Probeer eens alle dingen af te sluiten die je niet nodig hebt voor de muziek. Dus geen msn internet enzo.

Ic3gl0vE
16 april 2005, 13:19
Te langzame pc zal het niet zijn, ik had een duron 1300 met 256mb geheugen en daarop kon ik de VST's van native instruments prima draaien. Guitar Rig heb ik nooit getest dus ik weet niet hoeveel die trekt van je pc, maar ik heb toch wel het idee dat ze bij NI de boel goed programmeren zodat hun VST's niet zomaar te zwaar worden voor je pc.

Antivirussoftware en dergelijke kunnen echter wel een probleem zijn inderdaad. Daarom heb ik ook een aparte windowsinstallatie op m'n pc waar alleen cubase (met toebehoren) op staat zodat er niets in de weg kan zitten.

Ik zou ook voor de audiophile 24/96 gaan, heb je ook nog geld over voor een DI-box (die heb je nodig als je je gitaar rechtstreeks in de pc wilt pluggen toch?)

bert k
16 april 2005, 15:22
heb je ook nog geld over voor een DI-box (die heb je nodig als je je gitaar rechtstreeks in de pc wilt pluggen toch?)
Nee hoor, dat gaat zo ook wel. Het enige probleem wat je kan hebben is dat je gitaarsignaal te zwak is voor een line-in, maar daar helpt een DI-box niet voor. Koop voor dat extra geld dan liever een mini mengtafeltje.

Scorn
16 april 2005, 16:10
Ik zal eens kijken naar die audiophile, daar hoor ik veel goeds over...
NI VST's? Is dat een soort Guitar Rig?

Een mixertje, waarvoor heb ik die nodig?
Om het gitaarsignaal te versterken, zodat het sterk genoeg is voor line-in?
Ik hoor nu ook geluid uit mijn boxen, dus het is toch wel sterk genoeg?

Ic3gl0vE
16 april 2005, 16:38
NI VST's? Is dat een soort Guitar Rig?


NI= Native Instruments, het bedrijf dat onder andere Guitar Rig maakt,
VST staat voor virtual studio technology. VST's (of eigenlijk VSTi's, waar de i voor instruments staat) zijn computerprogramma's ("plugins") die fungeren als bijvoorbeeld gitaarversterker, effectapparaat of synthesizer.

NI VST's zijn dus de software-instrumenten die gemaakt zijn door Native Instruments, en guitar rig valt daar onder.

Scorn
16 april 2005, 17:00
Owja, oke!
Ik snap het!

Ik gebruik ook VST's, die werken wel goed ( geen schokken ed ), alleen ik heb last van latency... :(

( VST plugin's, bijvoorbeeld Guitar Suite, met een simpele freeware host )

Ic3gl0vE
16 april 2005, 18:57
die latency is weg als je een betere geluidskaart koopt.

Kan je probleem er trouwens niet aan liggen dat je een demo van guitarrig gebruikt? demo's hebben soms hele vervelende beperkingen, staat vast wel in de readme

Scorn
16 april 2005, 19:11
Oke, dan is de winnaar een geluidskaart! :D

Dat zou heel erg mooi zijn als de latency weg is, dan kan ik namelijk vanalles gebruiken; Guitar Rig, VST plugin's, Cubase SX.

Nee, het ligt niet aan de demo, ik heb de volledige versie.


Heel erg bedankt voor al je hulp!

Epic
18 april 2005, 14:17
Wat je nog kan proberen is www.asio4all.com misschien kan je daarmee je latency verlagen.
Verder kan je in Guitar RIG de buffer van je geluidskaart vergroten, hiermee krijg je wel een hogere latency maar het gestotter is dan over.

Scorn
18 april 2005, 17:35
Oke, ik zal proberen de buffer te verhogen bij Guitar Rig... :)

Maar wat moet ik doen met asio4all?
Moet ik die gewoon installeren, en meer niet?

Scorn
18 april 2005, 17:39
Wat moet ik doen met asio4all?
Installeren, meer niet?

Ik zal de buffer verhogen, kijken of dat wat is...
Bedankt! :)

Scorn
18 april 2005, 17:40
Wat moet ik doen met asio4all?
Installeren, meer niet?

Ik zal de buffer verhogen, kijken of dat wat is...
Bedankt! :)

Scorn
18 april 2005, 18:28
Wat moet ik doen met asio4all?
Installeren, meer niet?

Ik zal de buffer verhogen, kijken of dat wat is...
Bedankt! :)

Ic3gl0vE
18 april 2005, 18:36
Oja, die buffer kan het ook zijn! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb.