PDA

View Full Version : hout voor speaker cabinet



johanh
15 april 2005, 10:20
Hallo

Ten eerste sorry voor dit draadje maar ben nu al een tijdje door het forum aan het spitten maar kan niet echt iets vinden over welke houtsoorten geschikt zijn voor een cabinet, ook al omdat de zoekfunctie van dit forum niet werkt.

Dus mijn vraag is, wat voor hout gebruik je voor het bouwen van een cabinet of een amp head.

en hoe dik zijn de planken voor een kast ongeveer



Alvast bedankt voor jullie reactie.

bert k
15 april 2005, 11:02
Meestal multiplex, dat is mooi en sterk. Soms ook MDF, dat is wel sterk, maar is dus een soort luxe spaanplaat. Sommigen zeggen dat dat beter klinkt, geloof ik zelf niet zo.

pimmetje
15 april 2005, 11:57
Berken (multiplex)
Vuren (timmerpanelen)
MDF

nicoverduin
15 april 2005, 12:22
Combo's (oud) grenen
Boxen grenen of berken multiplex
Baffle altijd berken multiplex
Nico :-D

bert k
15 april 2005, 13:49
Wat je met multi natuurlijk nooit hebt is kromtrekken. Met massief grenen wel.

nicoverduin
15 april 2005, 14:20
Goed lijmen en in elkaar zetten. Heb jij die 40 jaar oude Fenders allemaal zien kromtrekken dan? :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

bert k
15 april 2005, 15:15
Is dat massief? Wist ik niet... Maar met losse planken heb je er het meeste last van. Als het eenmaal een cabje is, gaat het idd wel goed.

nicoverduin
15 april 2005, 15:40
De oude fender kasten werden toen met bwv spreken"afval hout" gemaakt. "Yellow Pine". Nu is dat hardstikke duur. Tegenwoordig ben je al 70 euro kwijt alleen voor het hout van de omtrek van een DlxRev of Twin. Maar je kan ook verlijmd grenen gebruiken hoor.

Nico

johanh
15 april 2005, 19:33
Harstikke bedankt voor jullie reacties.

Nog even een vraagje over bepaalde termen

Baffle

is dit de frontplaat waar de spekers op vast zitten ?
en hoe dik is deze gemiddeld.

AART
17 april 2005, 12:04
Harstikke bedankt voor jullie reacties.

Nog even een vraagje over bepaalde termen

Baffle

is dit de frontplaat waar de spekers op vast zitten ?
en hoe dik is deze gemiddeld.

baffle is idd plaat waar speakers opzitten.

15 mm is normal daarvoor dacht ik.

pimmetje
17 april 2005, 13:08
Dat ligt er een beetje aan wat voor soort kast je wilt (na)bouwen.
De dikte en de bevestiging van het baffle hebben invloed op je geluid.

Robbert
17 april 2005, 13:21
Nico, jij maakt ook kastjes he? Kun jij nou ook verschil horen in het hout wat gebruikt wordt..

nicoverduin
17 april 2005, 20:08
De grap naatuurlijk is dat die oude Fenders uit Yellow Pine werden gemaakt. Dat was toen afval hout. Nu is het 30-40 jaar oud. Ja dat zal je ongetwijfeld horen.

Ik hoor het dus niet echt. Anderen claimen van wel. Maar het grootste verschil hoor ik in de speakers. Daarnaast hoor ik wel of een kast goed gelijmt is, of dat er breuken (slechte verbindingen) in zitten. Beetje als een buis ijzer. Als er schreurtjes in zitten dan klint hij dof. Zonder breuken klinkt hij mooi door.

Nico

johanh
20 april 2005, 13:10
Ik heb al een paar keer een vraag gesteld op dit forum met betrekking tot hout enz.

Is het mogelijk om een lijst op te stellen met benodigd heden welke men kan gebruiken voor het bouwen van heads en speaker cabinets.

Ik ben net begonnen en loop tegen zoveel vragen aan dat ik me bijna schaam om ze hier te stellen.

Ook omdat de zoekfunctie op dit forum niet werkt.

Wat ik nog wou weten is het volgende

bedrading (wat voor bedrading gebruiken jullie, is het speciaal draad )
Lijm Welke houtlijm gebruiken jullie om een head of speaker
cabinet te lijmen.
en nog een vraagje :oops: gebruiken jullie een pen gat verbinding of een zwaluwstaart verbinding.

Ook zie ik op foto's een printplaat zonder sporen maar wel met soldeer punten. waarschijnlijk kun je deze punten zelf plaatsen, ook hier kan ik niks over vinden, weten jullie hoe dit heet en waar ik zo'n plaat kan kopen.

Ik hoop dat ik zo weer wat wijzer mag worden.
En ook hoop ik dat jullie me niet al te vervelend vinden :)

Alvast bedankt voor de hulp.