PDA

View Full Version : Les Paul met P90's



Rutger
15 april 2005, 00:43
Ik lees hier weinig van mensen met een Les Paul met P90's. Toch lijkt het me een prachtige combinatie als fenderfanaat die ook eens een Les Paul wil bezitten. :) Vooral als het gaat om het overleven van je geluid in een band.

Wat zijn jullie ervaringen met deze combi? Er is ook een Gibson LP (naar ik meen de Black Beauty) met een combi van een P90 in de neck en een PAF in de brug. k Ben heel benieuwd hoe dat combineert! Ik vind de bridge sound van een Les Paul namelijk geweldig maar vind de neckpu nogal donker en onbruikbaar. Misschien dat deze combi wel de oplossing is?

Orpheo
15 april 2005, 01:05
Er is ook een Gibson LP (naar ik meen de Black Beauty) met een combi van een P90 in de neck en een PAF in de brug.

nee, die is er niet. dacht ik namelijk eerst ook, tot ik m in real life zag. t zijn gewoon 2 p90's.

wat ik gezien heb is een les paul met een p100 in de nek, en een PAF in de brug, maar de eigenaar had dat zelf gemod. (nja, p100 of p94 weet ik niet zo, maar iig een p90 in hum-formaat).

klonk verbazingwekkend goed! heel lekker, veelzijdig. alleen niet aan mij besteed:).

ik zou het welwillen ofzo, maar niet als main-gitaar. (ik wil t wel, maar zou t toch niet doen, omdat ik er nooit op zou spelen...)

Orpheo
15 april 2005, 01:05
Er is ook een Gibson LP (naar ik meen de Black Beauty) met een combi van een P90 in de neck en een PAF in de brug.

nee, die is er niet. dacht ik namelijk eerst ook, tot ik m in real life zag. t zijn gewoon 2 p90's.

wat ik gezien heb is een les paul met een p100 in de nek, en een PAF in de brug, maar de eigenaar had dat zelf gemod. (nja, p100 of p94 weet ik niet zo, maar iig een p90 in hum-formaat).

klonk verbazingwekkend goed! heel lekker, veelzijdig. alleen niet aan mij besteed:).

ik zou het welwillen ofzo, maar niet als main-gitaar. (ik wil t wel, maar zou t toch niet doen, omdat ik er nooit op zou spelen...)

Bobbel
15 april 2005, 01:16
lol... ik heb altijd geroepen dat de enige mooie Gibson een Gibson met p-90's is :razz:

Orpheo
15 april 2005, 01:21
lol... ik heb altijd geroepen dat de enige mooie Gibson een Gibson met p-90's is :razz:

oh....ik juist andersom. ik vind t lelijk. een gibson moet hums hebben. die normale dingen, geen p90 en aanverwanten

Javaca
15 april 2005, 01:39
Neil Young heeft een Les Paul met een P-90 bij de nek en een splitsbare mini-humbucker uit een firebird bij de brug.

Rutger
15 april 2005, 08:15
een gibson moet hums hebben. die normale dingen, geen p90 en aanverwanten

Zo "normaal" is dat eigenlijk niet. Van oorsprong hadden alle Gibsons P90's, ook de Les Paul, totdat Seth Lover met zn PAF kwam.

Maar t is goed om te horen dat zo'n combi (PAF en P90) werkt. Ik vroeg me nl af of dat wel combineert ivm het outputverschil . Ideaal lijkt het me om een splitbare PAF te hebben voor de middenpositie. Dus: brug - HB; midden - gesplitte HB & P90; neck - P90.

sugarfish
15 april 2005, 08:55
Ik heb een Gibson LP Sudio GEM met P90's. (zie ook mijn sig)
Dit is een heerlijke gitaar inderdaad, die gaat voor geen goud weg!! Ik geloof dat er nog iemand op dit forum is die een GEM heeft. Ze worden niet meer gemaakt.....jammer.
Die P90's maakt hem echt gevarieerd, je kunt er alle kanten mee op.

frekie
15 april 2005, 09:00
Ik heb ooit P90s op een Fernandes strat gehad, vooral bij de brug lekker vet. Moet je wel gaan frezen in je strat body en je slagplaat uit figuurzagen. Ik vind een P90 beter bij een strat passen dan een humbucker.
Ik loop met plannen rond voor een tele met P90s, de P90s heb ik al, alsmede een adresje voor een body. Een bezoekje aan voxhumana.nl was echter enigszins ontnuchterend :o oei dat telt hard op al die onderdelen. Misschien toch maar een squiertje of een echte RICHWOOD :-D tele verkrachten.

Orpheo
15 april 2005, 10:00
een gibson moet hums hebben. die normale dingen, geen p90 en aanverwanten

Zo "normaal" is dat eigenlijk niet. Van oorsprong hadden alle Gibsons P90's, ook de Les Paul, totdat Seth Lover met zn PAF kwam.

Maar t is goed om te horen dat zo'n combi (PAF en P90) werkt. Ik vroeg me nl af of dat wel combineert ivm het outputverschil . Ideaal lijkt het me om een splitbare PAF te hebben voor de middenpositie. Dus: brug - HB; midden - gesplitte HB & P90; neck - P90.

weet ik ook wel, maar daarom mag ik toch nog wel vinden dat in een les paul hums moeten zitten?? (voor mij werd de LP pas de les paul in '57 toen seth lover met zn pafs kwam aankakken :razz: )

Orpheo
15 april 2005, 10:00
een gibson moet hums hebben. die normale dingen, geen p90 en aanverwanten

Zo "normaal" is dat eigenlijk niet. Van oorsprong hadden alle Gibsons P90's, ook de Les Paul, totdat Seth Lover met zn PAF kwam.

Maar t is goed om te horen dat zo'n combi (PAF en P90) werkt. Ik vroeg me nl af of dat wel combineert ivm het outputverschil . Ideaal lijkt het me om een splitbare PAF te hebben voor de middenpositie. Dus: brug - HB; midden - gesplitte HB & P90; neck - P90.

weet ik ook wel, maar daarom mag ik toch nog wel vinden dat in een les paul hums moeten zitten?? (voor mij werd de LP pas de les paul in '57 toen seth lover met zn pafs kwam aankakken :razz: )

Cubensis
15 april 2005, 10:03
Ian hunter, de man met de p90's ( en een eigen gibson cabinet met 2x12 en 2x10 speakers, ziet er wel cool uit, moet nog cooler klinken ;) )

http://www.gibson.com/whatsnew/pressrelease/2001/img/Ian04.jpg

Negative K3 fan
15 april 2005, 10:59
denk niet dat je met p90s een single coil geluid krijgt, de gibson humbuckers zijn zo ontworpen om het geluid van p90s te benaderen, naar mijn mening ligt het geluid van een p90 dichter bij humbuckers dan bij de traditionele (fender) enkelspoels. Maarja, p90s roelen wel de pan uit.

AutoStatic
15 april 2005, 11:34
Als er nog mensen naar de US gaan binnenkort, de SG classic met 2xP90 is in de aanbieding bij Musician's Friend ;)
http://www.musiciansfriend.com/srs7/g=home/search/detail/base_pid/517127/
Ok, is geen LP maar wel cool.
Mijn eerste SG had Humbuckers totdat ik er een tegenkwam met P90's. Ik heb de SG met humbuckers snel weggedaan...

Ritch
15 april 2005, 11:41
Ik heb ooit P90s op een Fernandes strat gehad, vooral bij de brug lekker vet. Moet je wel gaan frezen in je strat body en je slagplaat uit figuurzagen. Ik vind een P90 beter bij een strat passen dan een humbucker.
Ik loop met plannen rond voor een tele met P90s, de P90s heb ik al, alsmede een adresje voor een body. Een bezoekje aan voxhumana.nl was echter enigszins ontnuchterend :o oei dat telt hard op al die onderdelen. Misschien toch maar een squiertje of een echte RICHWOOD :-D tele verkrachten.



Hier is iig één tele met één P-90, de Larry Carlton Valley Arts. Maw doorsparen dus!!!!! :cool:

http://www.larrycarlton.net/on_line/valleyartstele.jpg

marc_o
15 april 2005, 11:56
Persoonlijk vind ik de P-90 het meest muzikale element wat er is en ben er dan ook een enorme fan van. Meer attack dan een humbucker, meer vleesch dan een singlecoil.


@frekie: Doe dat nou niet, ga nou geen spotgoedkope klotebody verkrachten, maar spaar die extra tientjes gewoon door voor een goed stuk hout, echt, dat maakt alles een stuk beter...

Rutger
15 april 2005, 12:43
Deze is echt kick ass. :P 1st Class Rock&Roll!!

http://acapella.harmony-central.com/forums/attachment.php?s=a746532f627d459c7d79ebb2c68c6719&postid=11094778

Mini HB in de brug en P90 in de neck. t Schijnt dat Neil Young dat ook in zn Les Paul heeft zitten (met een splitbare HB in de brug).

AutoStatic
15 april 2005, 12:52
Eeehhhh, bovenstaande foto is Old Black...

Rutger
15 april 2005, 13:16
Ha, nou je t zegt, dat is m gewoon. :)

Tupelo
15 april 2005, 13:28
P90's zijn wat mij betreft ook gewoon DE elementen. Mijn droomgitaar zou een een palisander of mahony telebody hebben (want telebodies zijn gewoon DE bodies voor mij) met Gibson P90 elementen en een Gibson LP brug. Ooit als ik geld heb....

AutoStatic
15 april 2005, 13:39
+1, kan het beamen.

Rutger
15 april 2005, 13:45
Ik blijf het toch vreemd vinden dat ze zo weinig populair zijn... hoe zou dat komen?

Btw, ik denk dat ik de Old black ga namaken, iig iets in die geest, k vind m echt kicke. :) Maar dan wordt t wrs een PAF ipv een mini HB in de brug.

AutoStatic
15 april 2005, 13:50
Ben je niet de eerste:
http://www.aimoo.com/forum/postview.cfm?id=361709&CategoryID=141281&startcat=1&ThreadID=1814948

Negative K3 fan
15 april 2005, 13:52
Ik blijf het toch vreemd vinden dat ze zo weinig populair zijn... hoe zou dat komen?

Btw, ik denk dat ik de Old black ga namaken, iig iets in die geest, k vind m echt kicke. :) Maar dan wordt t wrs een PAF ipv een mini HB in de brug.

ze zijn echt populair, de markt moet er alleen nog opin spelen en ze hebben 1 nadeel en dat is dat ze ruizen.

AutoStatic
15 april 2005, 14:03
:???:
Niet echt veel last van. Zijn wel gevoelige pups, dat wel. In tenten met ondeugdelijke aarding of een groot electromagnetisch veld (bijv. dicht bij spoorlijn) ben ik het zaadje...

Rutger
15 april 2005, 14:13
Ben je niet de eerste:
http://www.aimoo.com/forum/postview.cfm?id=361709&CategoryID=141281&startcat=1&ThreadID=1814948

Die was ik idd ook al tegengekomen. ;) Ik wil m ook niet exact namaken, maar het is zeker een goed uitgangspunt. :)

Ruisende P90's, daar hebben ze wel noiseless versies van. Maar ja, een echte diehard moet daar natuurlijk niks van weten...

marc_o
15 april 2005, 16:55
P90's zijn wat mij betreft ook gewoon DE elementen. Mijn droomgitaar zou een een palisander of mahony telebody hebben (want telebodies zijn gewoon DE bodies voor mij) met Gibson P90 elementen en een Gibson LP brug. Ooit als ik geld heb....


Jij weet wat smaak is. Kijk maar bij mijn webshots....

groovyB3
15 april 2005, 17:06
Deze zomer komt er voor mij ook een Goldtop LP met P90's. Hou zelf ook erg veel van P90's en die Goldtop zal dan ook niet de enige gitaar met P90's zijn die ik ga kopen.

Op m'n verlanglijstje staat ook nog een DC junior LP met 1 P90 in de brug en een ES295. Dit jaar worden ze alledrie gekocht als het een beetje meezit.

Shaggy
15 april 2005, 19:29
Deze zomer komt er voor mij ook een Goldtop LP met P90's. Hou zelf ook erg veel van P90's en die Goldtop zal dan ook niet de enige gitaar met P90's zijn die ik ga kopen.

Op m'n verlanglijstje staat ook nog een DC junior LP met 1 P90 in de brug en een ES295. Dit jaar worden ze alledrie gekocht als het een beetje meezit.

Dat zijn ook de enige lp's die ik clean ook groovy vind klinken. Een van de gitaristen van sade speelt op een gibbie lp met p90'ies (ook een goldtop) ... klinkt funky hoor .. en zeg zelf .. lp en funky gaan normaal niet samen maar met p90 wel hoor :)

komen de goldtops ook niet standaard met p90's?

Daniël_san
15 april 2005, 21:04
Ja en nee. Of humbuckers OF P90's. Je kan dus kiezen

V!N
15 april 2005, 23:34
Bij elke Les Paul met P90's die ik bespeel heb ik zoiets van .. Verhip, zo moet mijn Telecaster eigenlijk ook voelen en klinken !

Bobbel
16 april 2005, 00:31
Ian hunter, de man met de p90's ( en een eigen gibson cabinet met 2x12 en 2x10 speakers, ziet er wel cool uit, moet nog cooler klinken ;) )

http://www.gibson.com/whatsnew/pressrelease/2001/img/Ian04.jpg

whaha... de man met p-90's blijft Pete Townshend:

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/img/townshend.jpg

http://www.gibson.com/products/gibson/sg/img/sgpete.jpg

Rutger
16 april 2005, 09:56
Shit man, die chrome/metalen pickguard moet je zeker zelf snijden? Of weten jullie toevallig of je die ergens kunt kopen?

Cubensis
16 april 2005, 10:55
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi
misschien

Rutger
16 april 2005, 10:59
Ah, thanx, hij staat ertussen!

E52,- :roll: Komt Rutger weer met zijn goeie smaak...

Misschien toch even zelf snijden.

Thijssie
17 april 2005, 12:40
Ik vind de bridge sound van een Les Paul namelijk geweldig maar vind de neckpu nogal donker en onbruikbaar. Misschien dat deze combi wel de oplossing is?


Je zou ook "The humbucker from hell" van Dimarzio kunnen proberen, die heeft niet dat "wollige" en klinkt ontzettend "open".....

Rutger
17 april 2005, 15:13
Is dat zo? Ik dacht dat dat zo'n mega output element was voor het betere shredwerk.

Negative K3 fan
17 april 2005, 15:56
neejoh!

de humbucker from hell is een humbucker die speciaal is gemaakt om gesplit te klinken als een 'echte' (fender) single coil, daarom klinkt hij als humbucker ook apart waarschijnlijk.

groovyB3
17 april 2005, 16:25
Ik vind de bridge sound van een Les Paul namelijk geweldig maar vind de neckpu nogal donker en onbruikbaar.

Hebbie de toonknoppen op je amp al ontdekt? :D

Thijssie
17 april 2005, 17:03
neejoh!

de humbucker from hell is een humbucker die speciaal is gemaakt om gesplit te klinken als een 'echte' (fender) single coil, daarom klinkt hij als humbucker ook apart waarschijnlijk.

Blaat blaat blaat blaat.... :razz:

Heb jij dat ding nou in je LP gehad of ik?

Thijssie
17 april 2005, 17:09
Is dat zo? Ik dacht dat dat zo'n mega output element was voor het betere shredwerk.

Nee, lees maar op Dimarzio waar die naam vandaan komt.

Het is verre van een eendimensionaal scheurelement, eigenlijk precies het tegenovergestelde....

Thijssie
17 april 2005, 17:14
Ik vind de bridge sound van een Les Paul namelijk geweldig maar vind de neckpu nogal donker en onbruikbaar.

Hebbie de toonknoppen op je amp al ontdekt? :D

Zo gek is die opmerking helemaal niet.

Toonknoppen op je amp, gebruik je om de voicing van je amp naar je zin af te regelen. (een aantal amps waarbij de toonregeling puur op de eindtrap zit daargelaten)

V!N
17 april 2005, 18:14
Halselement naar beneden schroeven en de poolstaafjes omhoog en huppettee .. het halselement klinkt een stuk helderder.

Negative K3 fan
17 april 2005, 19:56
neejoh!

de humbucker from hell is een humbucker die speciaal is gemaakt om gesplit te klinken als een 'echte' (fender) single coil, daarom klinkt hij als humbucker ook apart waarschijnlijk.

Blaat blaat blaat blaat.... :razz:

Heb jij dat ding nou in je LP gehad of ik?

jij neem ik aan, maar oké je hebt wel gelijk, troch zweeeeeeer ik je dat ik dat verhaal ergens vandaan heb :)

groovyB3
17 april 2005, 21:36
HC zeker :razz:

Rutger
17 april 2005, 23:52
He, ik heb humbuckers gehad dus niet zeuren. ;) k Vond het halselement gewoon niet erg bruikbaar, afgezien van jazzy dingen die ik toch nooit speel. k Heb er veel aan gedaan maar ja, geen resultaat naar tevredenheid.

Gewoon lekker een P90! :P

Epic
18 april 2005, 09:41
http://home.planet.nl/~thepaladins/images/fotos/concerten/2001_sneek_juni_003.jpg

Dave Gonzalez van de Paladins speelt op een Guild met P90's. moet je gehoord hebben..

Nielsje
18 april 2005, 18:40
Ik heb een les paul met p90's :)

bevalt zeer goed, scheurt als een tiet en toch ook leuk clean te krijgen..

lekker vol geluid met een goeie (betere dan hum) definitie.

Bobbel
19 april 2005, 11:34
kijk niesje heeft er verstand van :wink:

Droffie
19 april 2005, 11:53
Probeer een LP met Burstbuckers. Je zal verrast zijn hoe clean die klinkt in de nek positie.

marcelthijssen
20 april 2005, 14:53
kent iemand de wsc p-90's die bij voxhumana te bestellen zijn. De prijs is wel interessant, maar hoe is de sound???

marcel