PDA

View Full Version : Stringpull? HELP :'(



Wormaap
14 april 2005, 21:29
Vandaag heb ik een Gibson 490R/498T setje in mijn Epiphone Goth LP Studio gezet. Alleen heb ik nu een vaag probleempje.
De lage E ratelt ongelofelijk, echt werkelijk niet normaal gewoon, en als ik op de omwonden snaren omhoog ga, klinkt het vanaf een bepaalde fret altijd het zelfde. Bij de lage E klinkt het vanaf fret 3 constant het zelfde, bij de A vanaf 5 en bij de D vanaf 13.
Nu dacht ik dat dit misschien door stringpull kwam, maar beide pickups heb ik ondertussen omlaaggeschroefd zodat ze gewoon in het body liggen, en niet meer boven de mounting ring uit komen, dus ik begin te vermoeden dat het ergens anders aan ligt, maar waar dan aan? De Gibson pickups lagen gisteren ook al in deze gitaar, met als enig verschil dat de brugpickup nu even hoog ligt als de bovenkant v.d. mounting ring, en hij er gisteren nog 2 cm onder lag omdat ik geen schroeven had om ze mee vast te zetten, ze waren wel al aangesloten, en ik heb gewoon de hele avond op de nekpickup gespeeld zonder problemen.

Wormaap
14 april 2005, 21:52
OK, ik heb nu uit volledige wanhoop de schroeven uit de elementen gehaald, waardoor ze dus net zo ver in het body gezakt zijn als dat ze gisteren waren (toen alles verder wel OK was) en het is nog precies het zelfde. Ik begin dus te vermoeden dat het niet de pickups zijn die dit veroorzaken...

jero
14 april 2005, 21:54
ratel heeft niets te maken met string pull. String pull ontstaat als je elementen te dicht bij de snaren staan, waardoor de magneet je snaren iets vals trekt. Ratelen heeft te maken met de afstelling van je gitaar en/of fret slijtage, dus dat eerst even checken.

Wormaap
14 april 2005, 21:56
Nja, het had dus gekund dat de elementen dusdanig hard aan m'n snaar trokken dat'ie tegen de fret op kwam. En dat leek in eerste instantie logisch omdat het nu nadat ik m'n elementen heb vervangen is begonnen. Misschien heb ik perongeluk aan een stelschroef van de ToM gedraaid ofzo, ik zal de actie maar eens ietsjes hoger zetten...

Fumi SG
14 april 2005, 22:03
ik zou ook de actie ff verhogen.... die schroeven draai je heel makkelijk zonder dat je het in de gaten hebt een heel stuk omlaag. Heb ik een keer gehad toen ik alle snaren had vervangen.

Wormaap
14 april 2005, 22:13
ik zou ook de actie ff verhogen.... die schroeven draai je heel makkelijk zonder dat je het in de gaten hebt een heel stuk omlaag. Heb ik een keer gehad toen ik alle snaren had vervangen.
En ja hoor, we hebben een prijswinnaar :-D
Dit had ik dus inderdaad meteen na mijn vorige post gedaan, en hier heeft het aan gelegen. Kan ik #$$%&$%& morgen weer gaan schroeven om die elementen terug op hun plaats te krijgen... Naja, het is het wel waard want de Gibson pups klinken meeschterlijk :)

Fumi SG
14 april 2005, 23:04
Dat vraag ik me wel eens af. Zit er nou echt een heel duidelijk hoorbaar verschil in Epi elementen en Gibson elementen?? En waar zit hem dat verschil dan in?

Wormaap
14 april 2005, 23:06
Van wat ik voorzover heb kunnen horen, klinkt de 490R in ieder geval echt meesterlijk. Het geluid is veel groter, wijder, breder, machtiger zeg maar. Gewoon wat clean akkoorden spelen klinkt nu echt anders gewoon. Alsof er nog iets extra's in m'n geluid is gekomen, bijna alsof ik niet meer alleen speel. De 498T heb ik door de problemen tot dusver dus nog niet kunnen horen, maar die hoop ik morgen ook aan de tand te kunnen voelen :-D

Wormaap
14 april 2005, 23:37
Speciaal voor jou (en mijn eigen nieuwsgierigheid :-D) toch maar even de schroevendraaiers er weer bijgepakt.
Vooral van het halselement ben ik enorm onder de indruk, die klinkt vooral clean echt waanzinnig, maar met lekker wat gain heerlijk zingend, Slash'y :-D De 498 klinkt clean lekker fel, leuk om'n clean kanaal mee over z'n nek te jagen, en als'ie scheurt kan'ie zelfs metal aan, maar rock en blues is'ie zeker meer dan heftig genoeg voor :)
Wormaap is tevreden, 150 euro goed gespendeerd :-D

Malochia
14 april 2005, 23:38
Dat vraag ik me wel eens af. Zit er nou echt een heel duidelijk hoorbaar verschil in Epi elementen en Gibson elementen?? En waar zit hem dat verschil dan in?

Ja, nogal.

Ik had een tijd geleden ook Gibsons (57 Classic Plus) in m'n Epi gezet. Wow, wat een verschil.
Die van Epiphone klonken (afgezien van de klankverschillen die er natuurlijk tussen elke pick-up zijn) erg ongedefinieerd, uit balans, rommelig, afwezig. Ik vond ze naar mijn ervaring 'onbetrouwbaar klinken'.
De Gibsons waren dit allemaal niet...gedefinieerd, gebalanceerd, strak, aanwezig.

Ze kosten dan wel een aardig zakje geld, maar ik vond ze het geld echt waard.

Negative K3 fan
15 april 2005, 11:01
waarschijnlijk heb je met het vervangen per ongeluk iets aan de brug gezeten, bij tune o matics is er weinig nodig om de actie te 'verneuken'

het verschil is idd wel erg duidelijk denk ik, in mijn agile zaten eerst ook superslechte elementen en dat uit zich in weinig definitie, al je noten worden een brij, rommelig, afwezig, precies wat malochia beschrijft.

IndiepoprockJesse
15 april 2005, 15:58
ik zou ook de actie ff verhogen.... die schroeven draai je heel makkelijk zonder dat je het in de gaten hebt een heel stuk omlaag. Heb ik een keer gehad toen ik alle snaren had vervangen.
En ja hoor, we hebben een prijswinnaar :-D
Dit had ik dus inderdaad meteen na mijn vorige post gedaan, en hier heeft het aan gelegen. Kan ik #$$%&$%& morgen weer gaan schroeven om die elementen terug op hun plaats te krijgen... Naja, het is het wel waard want de Gibson pups klinken meeschterlijk :)

en nu meteen naar de winkel om je gitaar fatsoenlijk af te laten stellen!! :D :P

Wormaap
15 april 2005, 16:17
De gitaar is weer terug afgesteld zoals'ie stond :) Ik heb gewoon de brug terug omhoog gedraaid zodat't weer speelbaar is, en daarna even de intonatie gecheckt, en die is ook weer prima in orde (dead on eigenlijk :P) en de gitaar klinkt nu echt super :-D Alleen misschien tóch een keer 10-46 erop in plaats van 9-42, klinkt toch wat dunnetjes.