PDA

View Full Version : SNAREN ADVIES 12 SNARIGE



Beer
4 augustus 2002, 12:43
Ik heb een 12-snarige Ovation.Speel nu met
Martin Phosphor Bronze.Extra Light Gauge.
Altijd in gewone E-stemming. Wil nu eigenlijk eens andere snaren proberen.Heeft iemand een suggestie??

bijvoorbaat dank

Leen Kap
4 augustus 2002, 15:38
Ja!
Niet goedkoop maar ze gaan echt 5-7x zolang mee: Elixer nanoweb. Klinkt heerlijk, voelt prettig aan.

Dirk_Hendrik
6 augustus 2002, 22:52
Heb ik nu ook (op de Taylor dus). Na in het begin wat wennen (ze voelen wat glad aan)kan ik alleen maar zeggen, bespaar niet en koop die Elixers. Supersnaren en inderdaad superlange levensduur.


Nee, Leen en ik werken niet voor Elixer (toch Leen??)

Leen Kap
7 augustus 2002, 19:51
Klopt, ik werk zeker niet voor Elixer maar ik heb al zoveel plezier gehad aan deze veel beter voelde en klinkende snaren dat ik er graag belangeloos reklame voor maak. Ze gaan zoveel langer mee en dat scheelt ook weer de nodige keren snaren vervangen (op een 12string helemaal een boel gedoe).

sebass
8 augustus 2002, 13:36
Ik gebruik altijd fastfret. Dus voordat ik ga spelen haal ik het over de snaren en ze spelen weer geweldig en na het spelen om ze schoon te maken dat het vuil geen tijd heeft om in de snaren te werken. Over die elixer snaren zit een klein laagje kunstof vandaar dat ze anders aanvoelen en dat ze langer meegaan. Maar ze zijn echt schrikbarend duur ik zag ze voor 25 € das een beetje veel vind ik.

Beer
8 augustus 2002, 13:58
Jullie advies opgevolgd.Net een setje 12 snaren Elixer gekocht.Moest alleen na het afrekenen aan de beademing.Zodra ik voldoende hersteld ben ga ik ze erop zetten.
bedankt voor jullie reactie,

Groetjes
beer

Leen Kap
8 augustus 2002, 22:06
Je krijgt er geen spijt van!

Beer
9 augustus 2002, 11:44
Leen, wat betreft die elixer;heb jij voorkeur voor nanoweb/ i.p.v. polyweb coating?

Leen Kap
9 augustus 2002, 20:07
EEn paar jaar geleden waren er alleen polywebs. Heb ik een tijdje gebruikt. Toen kwamen de nanowebs. Bij deze snaren is het beschermende laag iets dunner. De snaren klinken daardoor wat helderder en dat vindt ik persoonlijk mooier. Taylor monteert overigens sinds de nano's er zijn deze snaren ook standaard op alle gitaren. Zal ook een reden hebben denk ik............

Ic3gl0vE
10 augustus 2002, 12:54
zit er veel verschil tussen de klank van bijv. een setje d'addario of ernie balls en elixer snaren?
doffer/helderder/meer bass/whatever?

Leen Kap
11 augustus 2002, 10:55
Uiteraard! Ieder type snaar klinkt weer anders. Elixer geeft een mooi evenwichtig geluid. Veel bas is leuk maar als je hoge tonen er niet uit komen is het waardeloos en andersom: veel hoge tonen is heerlijk maar als je geen bas overhoudt is het niet wat je wilt. Elixer: evenwichtig gespreid geluid. De polywebs iets warmer met iets minder hoog, de nanowebs iets helderder.

gertdm
26 november 2002, 09:30
traditioneel dient een 12string gitaar lager gestemd te worden.
E wordt dus in werkelijkheid D. Let op hoe het speelcomfort verandert!
Een xtra light set op een 12string is leuk maar raad ik af. Om een 12 string tot zijn recht te laten komen is 012 wel het minimum.
Met wat zwaardere bassen.
Ook elektriese 12strings.
Mijn eigen 12string staat in Bes en bespan ik met een samengestelde set, ipv de voorgekookte fabriekssetjes.
Probeer het maar eens uit.Ga uit van een normale 6string set van 058 tot 012.
Oke, 058 mag je vervangen door 054 want ik speel wel erg dik (058 - 013)
Kies de octaafsnaren aan de zware kant.
Kies als octaafsnaar voor de 'A'snaar altijd een omwonden G-snaar.
Je krijgt een vol en warm geluid.
Elixer snaren raad persoonlijk ik af voor een 12string.
Ze hebben een weliswaar langere levensduur
maar klinken zeker op een 12string kunstmatig en missen de vibratie van de standaardsnaar. Tenminste dat is mijn mening.
En ik wissel m,ijn snaren nooit in 1x maar altijd gefaseerd met een week ertussen.
Eerst de octaafsnaren en een week later de
overige 6.Zo hou je je geluid netjes.
Succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2002-11-26 09:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2002-11-26 19:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2002-11-26 19:10 ]</font>

renemeester
4 december 2002, 15:57
Hallo Beer,

Ikzelf ben niet zo'n fan van de elixirs. Ik vind het veel te glad aan m'n handen en het geluid niet mooi (het is net of er iets ontbreekt). Uiteraard zijn deze zaken allemaal zeer persoonlijk. Probeer gewoon eens wat verschillende merken. Ik gebruik zelf Martin SP Phosphor Bronze. Gaan niet zo lang mee als de elixirs maar voor de prijs van een setje elixirs kan je bijna 3 setjes Martin sp's kopen.

Groet Rene

gertdm
8 december 2002, 21:50
Ben het eens met mijn voorganger.Snaren moeten ademen en onderhevig zijn aan de vingers van de gitarist. Elixers zijn door de coating een soort fake-van-nieuwe-snarenopmijn gitaar-geluid.
Als je eens een andere snaar wilt proberen
die een beetje tussen Elixer en standaard inhangt neem dan eens Tomastik.
Een handgemaakte snaar met een volle toon.