PDA

View Full Version : Behandelen Buizenversterker



P
3 augustus 2002, 17:02
Ik heb net een nieuwe buizenverserker. Wat zijn de beste behandelmethoden, zoals opwramen, afkoelen etc.

verwijzingen naar andere posts zijn ook welkom, want ik kon zelf bij zoeken zo snel niets vinden

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: P op 2002-08-03 17:03 ]</font>

BLOK182
3 augustus 2002, 17:33
Ik laat mijn versterker altijd eerst ongeveer een half minuutje opwarmen en als ik er me ga slepen laat ik hem ongeveer 10 min afkoelen.

Robbert
3 augustus 2002, 18:04
En verder: als je hem uitzet, direct uitgooien niet via de standby, maar direct en dan nog even in het stopcontact laten zitten, zodat de condensatoren nog een beetje stroom kunnen lekken.

FragDaddy
3 augustus 2002, 18:16
waarom direct uitgooien ?

ik laat mijn versterker altijd eerst een minuutje ofzo warm worden en na het spelen laat ik hem altijd nog even op standby staan.

is het niet goed om hem op standby te laten staan ofzo? (ik doe dat al een tijdje en er is is nog nooit wat beschadigd)

pimmetje
3 augustus 2002, 19:09
Ik laat de buisjes altijd iets langer opwarmen... pakweg 5 minuten. Da's meer omdat ik 't idee heb dattie in 't eerste kwartier nog 't meest van geluid (volume) verandert. Daarna niet echt meer. Het heeft dus niet per se met het sparen van de apparatuur te maken.

Na uitzetten idd nog ff laten leeglopen en pas na een minuutje of 10 mee gaan slepen.

Verder altijd ff checken of er de speaker(s) (met de juiste impedantie) is (zijn) aangesloten voordat je 'm aan zet.

Soulman
3 augustus 2002, 19:11
Wanneer je je versterker direct uitzet kunnen inderdaad de condensatoren hun spanning kwijd.Wanneer je zoekt op het internet kom je veschillende visies omtrent het uitzetten van een buizenversterker tegen.
Mijn voorkeur gaat toch uit om eerst weer op standby te zetten dan vergeet je minder snel de standby te gebruiken bij het aanzetten en dat moet wel altijd in de juiste volgorde (OK behalve wanneer je een gelijkrichter hebt, maar dan is het altijd nog beter voor je buizen).
Zorg bij een buizenversterker ook altijd dat je de impedantie van de speaker matched met je versterker en zeker niet je versterker aanzetten zonder speaker aangesloten te hebben.
En misschien ten overvloede, ga er niet zelf mee sleutelen wanneer je er geen verstand van hebt, de zeer hoge voltages in een buizenbak zijn absoluut dodeijk

Soulman
3 augustus 2002, 19:12
He Pim, we waren tegelijk aan het reageren.
Sorry, ik wilde niet het gras voor je voeten wegmaaien :wink:

P
4 augustus 2002, 14:42
Als ik de versterker niet op standby zet, maar meteen uitgooi, dan hoor ik de buizen afkoelen (tik). Als hij eerst ongeveer 2 minuten op standby heeft gestaan, hoor ik ze niet.

Is eerst op standby voordat ik em uitzet dus beter?

Thanx voor de al gegeven reacties

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: P op 2002-08-04 14:43 ]</font>

sash
4 augustus 2002, 16:24
Kijk (wanneer je een Fender hebt) naar de voltageschakelaar voordat je hem aanzet, die is nogal groot en kan dus makkelijk per ongeluk omgezet worden. Als ie op een ander voltage staat, kan je em behoorlijk verzieken. Verder altijd reserve zekeringen bij je hebben als je gaat optreden.

Lacrymosa
4 augustus 2002, 16:44
En je vergeet extra buizen.
Et is mischien een uitgave, maar et is wel aan te raden om altijd een volledige set reservebuizen in je kast te leggen.
Gewoon met wat tape vast plakker aan de binnenkant van je kast.

CheerS!!

sash
4 augustus 2002, 16:49
Moet je niet je hele bias afstellen als je buizen vervangt?

Robbert
4 augustus 2002, 17:55
Eigenlijk wel. Voorversterker buisjes maken niet uit, maar het maakt wel uit bij je eindversterker buizen.

Het kan niet zo heel veel kwaad als je een keer je buizen niet biased, alleen je verkort wel de levensduur van je buizen, omdat je niet de juiste instelling hebt. Overigens zou ik het zelf niet doen, zo maar nieuwe buizen erin plempen.

pimmetje
4 augustus 2002, 19:36
Ik weet niet of er nog meer merken zijn die net als Koch de buizen nummeren. Dat is dan zo gedaan dat je gewoon buizen kan kopen die je WEL zomaar in je versterker kan smijten. Biassen is dan niet nodig.

Robbert
4 augustus 2002, 19:42
Ik dacht dat Mesa dat ook deed.

Je kunt natuurlijk ook langs een goede reperateur gaan om te vragen of die je huidige buizen wilt opmeten, misschien heeft ie dan ook nog wel buizen liggen van hetzelfde caliber :wink:

P
4 augustus 2002, 20:24
Mijn versterker is heel gemakkelijk te biassen. Externe meetpunten + afstellen zonder iets open te hoeven schroeven, dus das geen probleem