PDA

View Full Version : Brugzadels LP omdraaien



Antal
14 april 2005, 15:07
Als vervolg op m'n Strobostomp topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=54142) heb ik het volgende:

Ik ben m'n gitaar aan het intoneren. Dit lukt echter niet lekker omdat ik de brugzadels van m'n LP studio eigenlijk verder zou moeten draaien dan mogelijk. Ik wil daarom mijn brugzadels (graphtec) omdraaien zodat ik iets meer ruimte heb. Zeg maar zoals dit:

http://www.gruhn.com/features/59LPburst/EB5442br.jpg

Alleen ik heb geen idee hoe ik zo los zou moeten halen. Iemand een idee?

Bambufan
14 april 2005, 15:11
Als vervolg op m'n Strobostomp topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=54142) heb ik het volgende:

Ik ben m'n gitaar aan het intoneren. Dit lukt echter niet lekker omdat ik de brugzadels van m'n LP studio eigenlijk verder zou moeten draaien dan mogelijk. Ik wil daarom mijn brugzadels (graphtec) omdraaien zodat ik iets meer ruimte heb. Zeg maar zoals dit:
Alleen ik heb geen idee hoe ik zo los zou moeten halen. Iemand een idee?

Eh... boutje lossen, zadeltje eruit pakken, omdraaien, boutje vastzetten, intoneren? Zo heb ik het tenminste gedaan.

nickbongers
14 april 2005, 15:12
de brug draf halen en dan de schroefjes er helemaal uitdraaien zodat de zadels + het veertje (dat er volgens mij zit?) los zitten. dan omdraaien en de schroefjes er weer in.

denk ik dan

Antal
14 april 2005, 15:26
Eh... boutje lossen, zadeltje eruit pakken, omdraaien, boutje vastzetten, intoneren? Zo heb ik het tenminste gedaan.

Die moet je ff uitleggen. (heb helaas geen gitaar bij de hand met dezelfde brug.) Maar als je aan het boutje draait gaan alleen het zadeltje toch heen en weer? Je kan hem toch niet op die manier losdraaien? Of mis ik weer eens iets?

Bambufan
14 april 2005, 15:29
Eh... boutje lossen, zadeltje eruit pakken, omdraaien, boutje vastzetten, intoneren? Zo heb ik het tenminste gedaan.

Die moet je ff uitleggen. (heb helaas geen gitaar bij de hand met dezelfde brug.) Maar als je aan het boutje draait gaan alleen het zadeltje toch heen en weer? Je kan hem toch niet op die manier losdraaien? Of mis ik weer eens iets?

Je mist iets. Het boutje zit in het zadeltje gedraaid. Wat denk je, zou er gebeuren als je maar lang genoeg aan het boutje draait? Juist, dan draait ie zich uit het zadeltje en kun je het zadeltje en veertje eruit halen. Omdraaien (het zadeltje, niet het veertje) en het boutje weer vastschroeven.

V!N
14 april 2005, 15:33
Volgens mij zit er op jouw Studio geen ABR 1 zoals op dat plaatje van die '59 'burst van Gruhn !

Antal
14 april 2005, 15:41
Volgens mij zit er op jouw Studio geen ABR 1 zoals op dat plaatje van die '59 'burst van Gruhn !

Klopt. Dat is alleen maar een voorbeeld van een paar omgedraaide zadels.

Maar goed, als ik hem er gewoon uitdraai dan draai ik dus niet m'n zadels kapot?

harrie-beton
14 april 2005, 15:51
inderdaad.

Bovendien, de zadels zijn zachter dan de snaren (anders zouden de snaren snel slijten). Af en toe moet je de zadels vervangen.
De wielen van de treinen zijn ook zachter dan de rails.

Gho$t
14 april 2005, 16:27
De wielen van de treinen zijn ook zachter dan op de rails gevallen boombladeren. :wink:

vester86
14 april 2005, 16:34
en de rails worden ook regelmatig vervangen... ook al merken jullie dat misschien niet omdat je niet 30 meter van een drukke spoorweg woont :-p
(16 treinen per uur minimaal + goederen)

AART
14 april 2005, 17:51
hier gaat een keer in het kwartier een trein
lekker enkelspoors.

maar hier vervangen ze om de 20 jaar de rails dacht ik.

Ritch
14 april 2005, 17:56
@ antal; je moet die roest op je LP toch es ff weghalen :amp:

bram123
14 april 2005, 20:58
inderdaad.

Bovendien, de zadels zijn zachter dan de snaren (anders zouden de snaren snel slijten). Af en toe moet je de zadels vervangen.
De wielen van de treinen zijn ook zachter dan de rails.

waar kan je losse zadels kopen dan?, die van mij zijn ingesleten... niet dat ik er last van ondervind overigens. maar goed.

harrie-beton
14 april 2005, 22:47
de betere gitaarboer / muziekzaak

Antal
19 april 2005, 19:04
@ antal; je moet die roest op je LP toch es ff weghalen :amp:

Die gitaar is niet van mij hoor!

Het is trouwens allemaal gelukt :)

Fumi SG
19 april 2005, 19:17
stelt niks voor eigenlijk.... kheb gisteren ff het zadeltje van de D-snaar omgedraaid, maar verder ook geen problemen gehad.

vulvasonic
19 april 2005, 22:04
Let op. Ik heb hetzelfde moeten doen bij mijn ES toen ik overging op steeds dikkere snaren. Paar zadeltjes omgedraaid. Het probleem bij mij was echter dat de stringspacing hierdoor behoorlijk bagger is geworden. De gleufjes zaten namelijk niet netjes in het midden, al was de stringspacing zelf perfect. Maar nadat ik er een paar had omgedraaid klopte hier dus niks meer van.

Check dit dus nog even.

Butcher
24 april 2005, 18:42
Valt het niemand op dat als het noodzakelijk is om de zadeltjes van een tune-o-matic om te draaien dat de brug op de verkeerde plaats staat ( te ver naar voren). Ik weet niet of je een Gibson hebt, maar dit gebeurt vaker met deze gitaren.

Butcher
24 april 2005, 18:43
Valt het niemand op dat als het noodzakelijk is om de zadeltjes van een tune-o-matic om te draaien dat de brug op de verkeerde plaats staat ( te ver naar voren). Ik weet niet of je een Gibson hebt, maar dit gebeurt vaker met deze gitaren.