PDA

View Full Version : strat makeover



djille
13 april 2005, 21:36
test

djille
13 april 2005, 21:36
hallo,

ik heb een strat van squier, dus niet zo zeer super. Maar ik vind het ook zonde om hem weg te doen omdat het mn eerste gitaartje was :) . Ik heb dus besloten om hem te behouden, maar dan moet er wel het een en ander veranderen.

Ten eerste is de electronica die erin verwerkt zit bagger. Dus die ga ik helemaal vervangen inclusief de slagplaat. Er komt alleen 1 actieve emg-81 humbucker in te zitten, met een aan/uit-knopje (zodat je niet de heletijd je gitaar moet unpluggen). Ik heb het bedradingsschema laten controleren door emg en dat was goed, alleen zeiden ze wel dat ik dan het aan/uit-knopje goed moet aarden, dus nu de vraag, hoe aard ik het aan/uit-knopje???

Ten tweede is er iets mis met de nut, hij was ooit al is eerder verzakt en dat is nu weer het geval. Als je een snaar aanslaat, dan klinkt ie niet zuiver omdat hij tegen een fret aan slaat. Wat is hier aan te doen? Weer laten verhogen en hopen dat ie niet nog een keer verzakt? Of gewoon hele nieuwe nek kopen? Wat ik misschien toch al van plan ben, dus meteen de volgende vraag, waar zou ik eventueel een jackson achtige neck voor mn strat kunnen vinden.

Ten derde heb ik soms last van de schroefjes van de saddles (als ik palme mute), wat is daar aan te doen? een geheel nieuwe brug? nieuwe saddles? kleinere schroefjes? of zo'n dekplaatje over je brug heen?

Dit waren de vragen voor nu zo'n beetje :-D

groovyB3
13 april 2005, 22:36
Wat betreft de nut, je kan er gewoon een nieuwe in laten zetten of zelf doen als je handig genoeg bent. Dat is geen probleem verder, dus je hoeft geen hele nieuwe hals te kopen. Mocht je een nieuwe hals kopen kan je die bestellen bij bv. Warmoth of bij Vox Humana. Zal zo rond de 250 Euro kosten denk ik.

Aarding is vrij simpel. Gewoon naar de onderkant van een volume of toonpot solderen of naar je outputjack.

De schroefjes die in je hand prikken hebben vrijwel al die bruggen. Je zou ze af kunnen vijlen, maar dan zou je er nog last van hebben. Je kan zadels kopen zoals deze:
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/222285.jpg
Kosten 29,50 bij Vox Humana.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten :)

djille
13 april 2005, 23:06
Zijn er nog verschillende, leuke of speciale nuts?

Bij warmoth kon ik iig geen hals met jackson achtige kop vinden jammergenoeg, anders wil ik dat misschien wel overwegen. :razz:

Aangezien ik geen pots erin prop, dus gewoon een draadje trekken van aan/uit-knopje naar de outputjack, alleen nu nog raden welke van de 3 de aarding is: :-D .

Afvijlen lijkt me geen goed plan aangezien je ze dan nooit meer kan verstellen :roll: . Dus gewoon nieuwe zadels kopen met geen/minder uitstekende schoefjes.

Rewind
14 april 2005, 00:44
De 'sleeve', het grootse gedeelte van een jack plug is de aarde, dus bij de contra het draadje solderen op het pinnentje dat het meest naar de buitenkant van je gitaar zit

djille
14 april 2005, 17:32
En op dit diagram is het dus .... (linksboven, midden of rechtsonder)

http://www.djille.netfirms.com/diagramjpeg.JPG


En dan meteen nog meer vragen:
Vanaf waar gaat het aardingsdraadje van het aan/uit knopje, want alle aan/uit knopjes die ik heb gezien hebben maar 2 aansluitpunten :-? , of bestaan er speciale aan/uit knopjes met aarding?

Hoe weet ik welke eigenschappen het aan/uit knopje moet hebben, of maakt het niet uit bij zo'n kleine spanning?

Waar kan ik een geschikt aan/uit knopje vinden? (toggle switch model :) )

groovyB3
14 april 2005, 20:07
Wat betreft de nuts, je hebt ze in veel verschillende materialen, bot, plastic, koper, grafiet zijn een kleine selectie.

Plastic klinkt wat doffer, bot iets helderder, koper nog helderder en grafiet is alleen handig als je veel je tremolo gebruikt want het 'glijdt' makkelijker :)

outside
16 oktober 2005, 13:15
Heb je die emg humbucker eral ingezet? Ik ben nl ook aan het twijfelen om 2 EMG's in mijn squier te zetten ipv een nieuwe gitaar te kopen (ik vind dat mijn squier goed speelt maar niet zo goed klinkt), ik d8 aan een EMG-89 in de neck en een EMG-81 in de bridge. Er wordt gezegd dat een actieve pick-up een eigen sound heeft en niet veel sound gebruikt van het hout van de gitaar ofzo... Wel handig bij zo'n cheap gitaartje :) . Indien je dit al gedaan hebt, klinkt dit veel beter? Zijn deze goed voor rock en punk, clean en distortion?

Dirk W
16 oktober 2005, 13:38
http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=jackson_warmothpro
Dat is een jackson neck van warmoth.

djille
17 oktober 2005, 00:43
De EMG-81 zit sinds afgelope zomer in mn gitaar en klinkt als een tierelier. Het is inderdaad zo dat actieve pickups niet tot nouwelijks beinvloed worden door het soort hout waarvan de gitaar gemaakt is. Ik speel zelf ongeveer alles tussen rock en "heavy" metal en dat lukt goed met de EMG-81, ook punk achtige dingen klinken naar mijn idee goed (maar ik ben niet zo super into punk :wink: ). Clean is niet meer helemaal clean maar clean met een randje, distortion kan haast niet beter! Luister ook is naar de soundsamples op de emg site :) .

jorrit
17 oktober 2005, 16:59
je emg 89 gaat wel helemaal clean klinken in de hals positie. zeker als je hm in single positie schakelt.

outside
17 oktober 2005, 17:58
je emg 89 gaat wel helemaal clean klinken in de hals positie. zeker als je hm in single positie schakelt.

Is de bedoeling, ik twijfelde eerst om een single coil of een hb in de neck te zetten en toen zag ik deze, niet veel duurder als de emg 85... Keuze snel gemaakt dus :) .

outside
22 oktober 2005, 09:17
iemand ervaring met Symour Duncan LW-CS1 classic ? Zijn ook actieve pick-ups maar ik vind nergens reviews e.d. op google :-?