PDA

View Full Version : Verschil tussen modellen gitaar



SaferSephy
13 april 2005, 19:42
Ik ben dus stiekem rond aan het kijken voor een betere gitaar. Maar nu kom ik allemaal verschillende modellen tegen waar ik niet van snap wat het verschil is. bijvoorbeeld:

Dreadnaught
Grand Auditorium
Jumbo
808
008
000
OM

wat is het verschil tussen deze soorten en wat is kenmerkend aan vorm aan klank?

Harald
13 april 2005, 20:00
Jumbo: megagrote kast, denk aan akoestische gibsons waar je George Harrisson wel eens mee zag. Epiphone, Lowden, Guild zijn andere merken waar je die vorm vaak tegen komt.

Dreadnought: Het grote model van Martin, genoemd naar een slagschip, jarenlang het meest gebouwde en gekopieerde model voor een steelstring. Martin D28 bv.

000, OM gebaseerd op kleinere modellen zoals die rond 1900 gebouwd werden, voor de komst van de dreadnought. Taylor begon weer kleinere modellen te bouwen, en andere merken hebben dat over genomen.

Grand Auditorium is een relatief nieuwe vorm die tussen de kleine modellen en de dreadnought in zit.

Parlour gitaar, is helemaal gebaseerd op oude instrumenten van 1900 en ouder. Erg kleine kast.

Martin bouwt ook 12 frets modellen waarbij de body bij de 12e ipv de 14e fret begint. Heeft ook invloed op de sound.

Rule of Thumb: Kleinere kast levert minder sterke bassen op. Voor fingerpicking en fingerstyle kan dat gunstig zijn. Grotere kast, meer bas. Denk aan Martin geluid (luister maar eens naar de eerste plaat van Harry Sacksioni. Daarom wilde ik bij Scarborough Fair ook veel bas in het geluid, zie sounds)

Let op, niet elk merk gebruikt dezelfde benamingen, je kunt zelfs benaming A voor model B tegenkomen.

808 (008 zegt mij niets) ken ik alleen van Maton, ongeveer model OM of 000 bij Martin

Hangt er uiteindelijk helemaal vanaf wat je ermee wilt, en wat je zelf mooi vindt. Dus zelf goed luisteren.

SaferSephy
13 april 2005, 20:31
voor de emmanuel sound...wat kan ik dan het beste pakken. en hoe heet dat model bij bijvoorbeeld crafter?

Daniël_san
13 april 2005, 22:02
ze maken ze niet exact na natuurlijk, en het grootste deel haal emmanuel uit ze'n vingers. Maar bij Crafter zou je naar de G en F serie moeten kijken denk ik.

SaferSephy
13 april 2005, 22:48
ze maken ze niet exact na natuurlijk, en het grootste deel haal emmanuel uit ze'n vingers. Maar bij Crafter zou je naar de G en F serie moeten kijken denk ik.

mjah ik kan natuurlijk nooit "zijn" sound krijgen...maar ik wil wel zo dicht mogelijk bij de sound van z'n gitaar gaan liggen :)

Alleen Maton is nog te duur voor een arme student :P

bert k
13 april 2005, 23:10
Ik zou zeggen, een Grand Auditorium. Of een Grand Concert, dat is hetzelfde van Lakewood. Of een OM, dat is een Martin aanduiding. In ieder geval een wat kleinere body. Dread boemt te veel.

angorawol
14 april 2005, 00:27
Als het een Crafter is, moet je zeker eens kijken naar de T-035, die is speciaal ontwikkeld voor fingerpickers
http://www.guitars.co.uk/acatalog/Parlour_Finger_Pickers_Guitars.html