PDA

View Full Version : stemapparaatje?!?!



Estrella
13 april 2005, 11:11
Ik heb een 'Automatic Guitar&Bass Tuner' van Stagg, en ik snap er helemaal niks van. Het werkt met frequenties (van 435 tot 445Hz). Maar is er één frequentie voor één snaar, of hoe zit dat? Ik hoop dat iemand me kan helpen...

BassAgent
13 april 2005, 11:21
De algemene stemming is 440 hertz. Dat is de frequentie van je A-snaar, maar een stemapparaat kan elke snaar stemmen. Als hij een digitale display heeft zie je dat als je een snaar aanslaat, bv. de G en je stelt m in op 440 hertz, hij mooi zuiver wordt. Gewoon instellen op 440 hertz, ben je klaar.

chennie
13 april 2005, 11:57
Nu we het er toch over hebben. Dat bereik van van 435 tot 445 Hz, HOe wordt dat in de praktijk gebruikt, als in wanneer wordt dat toegepast, aangezien gewoon zuiver toch 440Hz is ? Waarom dan toch een bepaalde range ?

BassAgent
13 april 2005, 13:51
De A is in de loop der jaren omhoog gegaan. Ik geloof dat ze nu in de VS al op de 443 hertz zitten. In oudere klassieke muziek wordt ook een andere stemming gebruikt. Maar in de huidige muziek wordt bijna altijd uitgegaan van 440 hertz.

Wormaap
13 april 2005, 13:59
Symphonieorkesten stemmen ook soms niet naar 440Hz, waar het goed voor is mag Joost weten, maar vooruit :-D

BassAgent
13 april 2005, 14:01
Symphonieorkesten stemmen ook soms niet naar 440Hz, waar het goed voor is mag Joost weten, maar vooruit :-D
Omdat sommige stukken in bv. 435 of 432 zijn geschreven en sommige harmonieën niet kunnen in 440, zou ik zo denken :roll:

Rewind
13 april 2005, 21:36
concertpiano's worden vaak op 442 of 445(weet niet zeker meer welke) hertz gestemd, dat noemen ze een parijsse A, zo snijdt het piano geluid mooier door het orkest wat op 440 staat gestemd heen.

zjanke
13 april 2005, 22:46
Een piano staat gelijkzwevend gestemd en dat is zoiezo anders dan een gitaar. In het midden klopt het goed, maar heel hoog, of juist heel laag wordt de afwijking groter (en is ook duidelijk hoorbaar als je losse tonen aanslaat)
Je kunt een stuk niet in een andere frequentie schrijven, want toonhoogtes zijn niet absoluut, het zijn slechts verhoudingen ten opzichte van elkaar, ooit is bepaald dat een A 440 Hertz moet zijn. Om de een of andere reden welke ik ook niet ken, is de laatste jaren inderdaad een lichte stijging van deze frequentie gangbaar bij symphonieorkesten.

Jeroenvanhulsteijn
20 april 2005, 23:03
Die 435Hz-445Hz is zoals gezegd je referentie stemming. De "a" wordt op deze frequentie gestemd.

Met de ene knop kun je de referentie stemming instellen. Met de andere knop kies je tussen normal/flat. Dit is de manier waarop het stemmen wordt weergegeven. Bij normal wordt de noot weergegeven als 6E, 5A, 4D, 3G, 2B, 1E. Andere noten worden niet weergegeven.
Bij flat wordt de noot aangegeven zoals die op dat moment is. Dus als je E snaar bijvoorbeeld te laag staat kan de stemmer in flat weergave aangeven dat de E snaar als D# gestemd staat.

Het stemapparaat herkent automatisch de frequentie van de toon die gespeeld wordt. Dus sluit je gitaar aan, sla een snaar aan en kijk hoe de wijzer uit slaat. In het midden betekent goede stemming.

Ik vind het zelf het makkelijkst om altijd in flat weergave te stemmen. Omdat ik dan precies weet hoeveel de snaar te laag/te hoog gestemd staat.