PDA

View Full Version : Fender Japan



nopster
13 april 2005, 11:51
De Japanse Fenders uit de jaren 80 worden als zeer goeie strats gezien.
Maar hoe zijn de Japanse de dag van vandaag?
Ze zijn blijkbaar nog altijd niet voor export bestemd...

Op deze site kun je nieuwe Japanse Fenders kopen voor ongeveer 600 euro met verzending. Is dat de moeite, of koop je dan evengoed een USA?

http://www.fareastguitars.co.uk/

Uit Japan zelf kun je ze ook bestellen, voor iets minder nog...

http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/

BartL
13 april 2005, 12:26
Euro x 1,5 = Engelse Pond

Ik zou sowieso tweedehands zoeken.

deedee
13 april 2005, 16:55
Euro x 1,5 = Engelse Pond

Ik zou sowieso tweedehands zoeken.

nee
engelse pond x 1,5 = euro
dus
euro / 1,5 = engelse pond

frankpaul1
13 april 2005, 17:14
Euro x 1,5 = Engelse Pond

Ik zou sowieso tweedehands zoeken.

nee
engelse pond x 1,5 = euro
dus
euro / 1,5 = engelse pond

Nee dat is dus niet zo.

Euro x 1,5 = Pond

DREAMMACHINE
13 april 2005, 17:17
.... :-D ....jawel!...ongeveer dan....

nopster
13 april 2005, 17:31
Euro x 1,5 = Engelse Pond

Ik zou sowieso tweedehands zoeken.

Ik had voor het gemak al de prijs in euro gezet (met verzending en de 21% erbij) ...
Maar zal idd voor iets anders kijken. Mss de rockinger strat.

BartL
13 april 2005, 17:35
Euro x 1,5 = Engelse Pond

Ik zou sowieso tweedehands zoeken.

nee
engelse pond x 1,5 = euro
dus
euro / 1,5 = engelse pond

Nee dat is dus niet zo.

Euro x 1,5 = Pond
Nope...deedee heeft toch gelijk. Ik had een foutje gemaakt. Een gitaar van 450 pond kost ongeveer [1.5 x 450 =] 675 euro.

deedee
13 april 2005, 17:37
Euro x 1,5 = Engelse Pond

Ik zou sowieso tweedehands zoeken.

nee
engelse pond x 1,5 = euro
dus
euro / 1,5 = engelse pond

Nee dat is dus niet zo.

Euro x 1,5 = Pond


engelse pond is toch meer waard dan de euro
dus als iets 10 pond kost is het 15 euro (10x1.5=15 --> pondx1,5=euro).

Anavrin
13 april 2005, 17:49
yep, 10 pond is 15 euro...
Maarre, gewoon doen gast, zo'n moderne jap. Ik heb zelf een Japanse Fender Jaguar en daar ben ik zeer tevreden over, en als je ziet dat sommige modellen gewoon dezelfde elementen hebben als de USA modellen, dan heb je voor een hele mooie prijs een super-gitaar. Ik zou alleen wel in een winkel zo'n gitaar kopen, dan kun je tenminste de afwerking zelf checken, ipv dat je er 1 thuiskrijgt met een schuin-gemonteerde slagplaat (ja, die zitten er ook tussen).

Kevin-D
13 april 2005, 20:05
WOW cheap, zo'n moderne jap met USA pickups met verzendkosten enz, voor nog géen 600... klinkt heel goed :o

nopster
13 april 2005, 20:20
yep, 10 pond is 15 euro...
Maarre, gewoon doen gast, zo'n moderne jap. Ik heb zelf een Japanse Fender Jaguar en daar ben ik zeer tevreden over, en als je ziet dat sommige modellen gewoon dezelfde elementen hebben als de USA modellen, dan heb je voor een hele mooie prijs een super-gitaar. Ik zou alleen wel in een winkel zo'n gitaar kopen, dan kun je tenminste de afwerking zelf checken, ipv dat je er 1 thuiskrijgt met een schuin-gemonteerde slagplaat (ja, die zitten er ook tussen).

Nog altijd grote twijfel. :)

De afstelling zal normaal wel goed zijn, die van die Engelse site stelt ze volledig af, en de reviews zijn ook heel goed.
Ik slaap er nog een paar nachtjes over.

DREAMMACHINE
13 april 2005, 20:25
...er staat nu ook een zeer aardige 69ri MIJ sunburst strat op gitaarmarkt...( niet van mij hoor...)

Letsgo21
26 mei 2006, 02:56
Heb een nieuwe 62'ri uit japan besteld, met texas specials in vintage white.
Normaal moet ze een van komende dagen geleverd worden.
Totaalprijs: 550euro incl verzendingskosten (125dollar) :-)

DREAMMACHINE
26 mei 2006, 10:02
interessant, hou me op de hoogte hoe hij bevalt. Ik ben zelf misschien ook wel geinterreseerd.

Robbert
26 mei 2006, 11:07
Heb een nieuwe 62'ri uit japan besteld, met texas specials in vintage white.
Normaal moet ze een van komende dagen geleverd worden.
Totaalprijs: 550euro incl verzendingskosten (125dollar) :-)

Plus zo'n 30% extra import tax, als je pech hebt.

d'oh
26 mei 2006, 11:33
ik heb ook eens contact gehad met die kerel van fareastguitars over een tele die 500 pond zou kosten, uiteindelijk kwam het er dan op neer dat het een totaalplaatje van >900 euro zou worden, met shipping en taxes

dus dan is het goedkoper om nieuwe fenders uit japan te laten komen, dan eerst via engeland te laten gaan

Letsgo21
26 mei 2006, 12:16
ik heb ook eens contact gehad met die kerel van fareastguitars over een tele die 500 pond zou kosten, uiteindelijk kwam het er dan op neer dat het een totaalplaatje van >900 euro zou worden, met shipping en taxes

dus dan is het goedkoper om nieuwe fenders uit japan te laten komen, dan eerst via engeland te laten gaan

We zullen zien, het pakket wordt verzonden als gift met een totaalwaarde van 250dollar...veel kun je daar niet op moeten betalen.

d'oh
26 mei 2006, 12:22
We zullen zien, het pakket wordt verzonden als gift met een totaalwaarde van 250dollar...veel kun je daar niet op moeten betalen.

nee dat denk ik ook niet, mooi werk hoor

heb je er ook foto's van?

Letsgo21
26 mei 2006, 12:33
Ik wou dat ik er al foto's van kon maken, maar dat gaat nog een paar dagen duren.
Het gaat hierom:

http://i12.ebayimg.com/03/i/07/2f/86/e7_12.JPG
http://i6.ebayimg.com/03/i/07/2a/aa/44_12.JPG
http://i9.ebayimg.com/02/i/07/1e/fa/99_12.JPG

Quink
26 mei 2006, 13:32
We zullen zien, het pakket wordt verzonden als gift met een totaalwaarde van 250dollar...veel kun je daar niet op moeten betalen.

Moet je wel hopen dat men bij de belastingdienst er klakkeloos van uit gaat dat de waarde klopt. En dat er tijdens transport niks mis gaat...

Wel heeele mooie gitaar!

d'oh
26 mei 2006, 13:38
erg mooi, we verwachten natuurlijk een uitgebreide review als hij binnen is:p

Balthazar
26 mei 2006, 13:41
zijn die japanners beter dan mexicanen? over het algemeen?

Letsgo21
26 mei 2006, 13:55
erg mooi, we verwachten natuurlijk een uitgebreide review als hij binnen is:p

Daar zal ik me wel aan houden!

Letsgo21
26 mei 2006, 14:00
zijn die japanners beter dan mexicanen? over het algemeen?

Ik heb er geen idee van, ik weet dat er hele goeie mex.strats zijn, maar dat dat onderling al wel eens wil verschillen...vorige week heb ik op een lonestar strat (usa) gespeeld, klonk werkelijk fantastisch, beter als de mex. idd.
Natuurlijk betaal je voor die usa het dubbele...dan voor de mex.
Een kennis van mij zei me dat hij ooit een 68reissue (mij) gehad heeft en dat dat voor hem de beste gitaar ooit was...Ikzelf heb der geen ervaring mee, binnekort kan ik voor mezelf uitmaken of die japanners nu wel beter zijn of niet.

nopster
26 mei 2006, 15:01
Ik heb toen uiteindelijk ook een '62RI gekocht. (sunburst) De gitaar bevalt me heel goed. Goeie afwerking, degelijke hardware, speelt als boter... De pickups heb ik echter vervangen. Die texas specials vond ik minder goed dan ik verwacht had. Het geluid beviel me niet zo. Nu zitten er sinds vorige week Van Zandt vintage + pickups op. De sound is er veel op vooruit gegaan, minder fel van klank en veel meer strat in mijn oren. Maar geluid is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Letsgo21
26 mei 2006, 15:43
Ik heb toen uiteindelijk ook een '62RI gekocht. (sunburst) De gitaar bevalt me heel goed. Goeie afwerking, degelijke hardware, speelt als boter... De pickups heb ik echter vervangen. Die texas specials vond ik minder goed dan ik verwacht had. Het geluid beviel me niet zo. Nu zitten er sinds vorige week Van Zandt vintage + pickups op. De sound is er veel op vooruit gegaan, minder fel van klank en veel meer strat in mijn oren. Maar geluid is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Mja, op die lonestar strat klonken die TS's nochtans goed...
Tzal proberen zijn, anders komt er nog wel een setje kinman blues pu's bij.

nopster
26 mei 2006, 18:25
Tja, wat ik al zei, geluid is heel persoonlijk. En mss klinken ze effectief ook goed in die Lonestar...
Laat maar iets weten dan als je de strat hebt. Je zult wel tevreden zijn.

Letsgo21
21 juni 2006, 18:53
Dit is em dus:

http://users.telenet.be/davykustermans/foto's%20gear/PICT0007.JPG

http://users.telenet.be/davykustermans/foto's%20gear/PICT0014.JPG

http://users.telenet.be/davykustermans/foto's%20gear/PICT0015.JPG

Naast SRV tekening in oversized kader...


Man wat ben ik content met dit ding, super afwerking, killertone en vlotte hals... !!!

BamBuFan1
24 juni 2006, 18:47
zijn die japanners beter dan mexicanen? over het algemeen?

Ik ben nog geen slechte Japanse Fenders tegengekomen, en heel wat slechte Mexicanen en ook aardig wat slechte USA's... (te diep gesneden kammen, hals die niet goed aansluit op de body, slecht gepolijste/afgeronde fretten enz).

Eko
24 juni 2006, 19:59
Er komen uit Japan retegoeie gitaren. Al jarenlang. Waarom denk je dat Fender ze niet standaard aanbied hier? Ze zouden geen Mex meer verkopen en heel wat standard USA`s minder denk ik.
De staat van afwerking is werkelijk top. Eigenlijk zoals je van een USA zou moeten kunnen eisen en het meestal niet krijgt.

Letsgo21
24 juni 2006, 20:33
Er komen uit Japan retegoeie gitaren. Al jarenlang. Waarom denk je dat Fender ze niet standaard aanbied hier? Ze zouden geen Mex meer verkopen en heel wat standard USA`s minder denk ik.
De staat van afwerking is werkelijk top. Eigenlijk zoals je van een USA zou moeten kunnen eisen en het meestal niet krijgt.

Ik heb lang aan deze uitleg getwijfeld, maar sinds kort ben ik overtuigd!

vulvasonic
25 juni 2006, 02:19
Jappanners hebben nou eenmaal een heel andere arbeidsethiek. Bij Amerikaanse bedrijven is het de norm om tot een goed eindproduct te komen, maar daarbij wordt 90% aangehouden als acceptabel. Dat wil zeggen dat 10% van de fabrieksgitaren schoonheidsfoutjes bevatten die toch verzonden worden.

Jappanners streven naar 100% perfectie. Dat is niet alleen zo bij gitaren, maar dat zie je ook terug bij auto's, electronica en eigenlijk alles wat er vandaan komt.

Aimé
25 juni 2006, 11:53
Goed om te horen, heb twee japanse Fender en begrijp echt niet waarom ze door sommige verkopers 'als de mindere Fenders worden aangezien'...
Heb niet veel ervaring met Amerikaanse Fenders (heb ook maar één keer op een Mexicaanse tele gespeeld, daar leek niets verkeerd mee) maar men japanners zien er op zich al errm, gewoon steviger uit (om maar te zwijgen van die houtkleur van beide necks, haaaa....)

vulvasonic
25 juni 2006, 13:26
Goed om te horen, heb twee japanse Fender en begrijp echt niet waarom ze door sommige verkopers 'als de mindere Fenders worden aangezien'...
Heb niet veel ervaring met Amerikaanse Fenders (heb ook maar één keer op een Mexicaanse tele gespeeld, daar leek niets verkeerd mee) maar men japanners zien er op zich al errm, gewoon steviger uit (om maar te zwijgen van die houtkleur van beide necks, haaaa....)

Niet om nu meteen je lol te verstieren, maar Fender Japan heeft ook jarenlang budgetmodellen gemaakt. Die budgetmodellen zijn welliswaar perfect in elkaar gezet enzo, maar maken wel gebruik van kwalitatief mindere componenten. Het is dus zeker niet zo dat een Jap per definitie beter is dan een Amerikaan.

Maar er zijn ook modellen (ik noem de paisley tele's, de RI's....) die absoluut goed zijn.
Je kunt de budgetjappen trouwens wel met een gerust hart kopen en daar waar nodig upgraden naar een hele goede gitaar.

future2future
25 juni 2006, 13:49
Ik heb een Jap uit de 80's en die is echt te gek, klinkt goed en speelt echt heel lekker

MjS
25 juni 2006, 15:38
@ Letsgo21: Heb jij je Jap gewoon via die site die in deze topic staat gekocht? (ik kom trouwens op 500 incl verzenden, maar goed) Vind het wel interessant eigenlijk, een Jap die goedkoper is dan een Mex Classic!

Letsgo21
25 juni 2006, 17:13
@ Letsgo21: Heb jij je Jap gewoon via die site die in deze topic staat gekocht? (ik kom trouwens op 500 incl verzenden, maar goed) Vind het wel interessant eigenlijk, een Jap die goedkoper is dan een Mex Classic!

Ik heb em via ebay gekocht (japanvintageguitars), incl levering aan huis kwam ik wel op 620Euro. Maar dan nog is het een sublieme prijs/kwaliteits verhouding!

tillens
25 juni 2006, 20:59
weet iemand nog een site waar japanse teles te krijgen zijn.. die site aan het begin van het topic heeft alleen strats lijkt het..

Aimé
25 juni 2006, 21:08
[QUOTE=vulvasonic]Niet om nu meteen je lol te verstieren, maar Fender Japan heeft ook jarenlang budgetmodellen gemaakt. Die budgetmodellen zijn welliswaar perfect in elkaar gezet enzo, maar maken wel gebruik van kwalitatief mindere componenten. Het is dus zeker niet zo dat een Jap per definitie beter is dan een Amerikaan.
[QUOTE]

Oh das waarschijnlijk wel waar hoor, een jagstang is duidelijk een budgetversie, maar ik ben sowieso een Amerikaan niet waard..
Ben nu aan het twijfelen over een Japanse jaguar (maar ik twijfel erg veel)

pinkpaisleytele
25 juni 2006, 22:38
Heb een paisleyroze tele van 1989 prima gitaartje :) en ik ben niet zo snel tevreden over hoe iets speelt maar de bij de volgende gitaar zal een jap fender zekers weer overwogen worden...

rock on!

Dennis

nopster
26 juni 2006, 15:20
Via ebay.com vind je er ook wel altijd:

http://instruments.search.ebay.com/japan_Telecaster_W0QQfcclZ1QQfclZ4QQfromZR4QQfsooZ 2QQfsopZ2QQsacatZ38083

drap
27 juni 2006, 01:07
Deze ga ik naar alle waarschijnlijkheid kopen. Ook een Jap.

http://www.transamguitars.com/images/guitars/fenderjapan/Jaguars/Fen-Jap-JG66-100L-car.jpg

drap
30 juni 2006, 21:15
Weet iemand ook een volledige online catalogus van die Japanse Fenders? In de gewone jaarcatalogus staan geen Jappen namelijk. Ik ben namelijk erg nieuwsgierig of de Jaguar die ik graag wil hebben er ook in oranje is. Ik wil sowieso wel es weten welke kleuren allemaal te verkrijgen zijn. Ik heb gegoogled en gegoogled, maar kan niks vinden... Misscien dat iemand een direkte link weet?

nopster
1 juli 2006, 10:28
Een echte catalogus vind ik ook niet, maar op deze site vind je info over alle mogelijke Jaguar modellen. (Japanners)

http://www.fenderjaguar.net/reissue.htm

drap
1 juli 2006, 11:06
Ey bedankt Nopster! Ik kan hier nog niet alles uithalen, maar ik ben al een stuk wijser geworden. Ik denk dat die oranje Jaguar ook door Fender Japan niet meer wordt gemaakt helaas en al helemaal niet linkshandig. Nou ja, wordt het toch die rooie. Nog ff een aantal weekjes op m'n volgende maandloon wachten en dan schaf ik me zeer waarschijnlijk een prachtig mooie linkshandige Fender Jaguar aan voor een belachelijk lage prijs

jerome
1 juli 2006, 11:54
Ik heb ergens begin 90 een 2e hands Japanse Strat gekocht
Het is een model Contemporary Standard 22 , bouwjaar ergens tussen 1985 en 1989 (er achter gekomen via internet)

Wat een geweldige gitaar!! Ik heb wel de tremelo ooit vervangen door een Kahler met locking systeem en er een Dimarzio Dual Sound humbucker op de bridge positie ingezet.(dus nu HSS)
Ik speel nu al bijna 15 jaar op deze geweldige gitaar en ik weet nu al ik doe hem nooit meer weg!!

Twee jaar geleden heb ik een Amerikaanse Strat erbij gekocht, een American Special Series HSS met standaard een Floyd Rose tremelo (ook met locking systeem). De standaard humbucker op de bridge positie heb ik ook vervangen door een Dimarzio Dual Sound humbucker, net als de bij de Japanse Strat.

Eigenlijk zijn beide gitaren qua uitvoering nu nagenoeg gelijk.
De houtsoorten zijn ook hetzelfde:Alder body (Elzen) Maple hals en toets

Toch haalt mijn Amerikaanse strat het niet bij de Japanner!
De Japanse Strat klinkt veel warmer (zou je misschien niet verwachten!) en veel dynamischer (reageerd zeer goed op hard en zacht aanslaan) en speelt bovendien veel soepeler!!



Overigens heb ik ooit een tabel van internet afgelukt waaraan je kan zien wat voor Japanse Strat je hebt:


Not sure which model you have or how to tell one from another?
The table below might help. I've broken the model range down into 10 types and listed a few defining features of each type. It is far from foolproof or comprehensive but, if you've got a rosewood fretboard Strat with a 1 x ply pickguard you can see from the table below that it's almost certainly a Standard model. If your Strat has a maple neck and a 1 x ply pickguard it could be either a Standard or a 50's Reissue. Each model name links to a page covering that model in detail so you should be able to identify your Strat with some certainty and won't need to send me an email saying; 'I've got a Japanese Strat, it's red, what model is it?'

Model P/guard P/ups Fretboard Frets Tremolo Locknut
Standard 1 or 3 x ply 3 x s/c either 21 Classic No
50's Reissue 1 x ply " maple " " "
62 Reissue 3 x ply " rosewood " " "
68 Reissue " " maple " " "
72 Reissue " " either 21 " "
HM None hum'r & s/c either 22 Kahler Yes
Hot Rod RI " " 22 Floyd Rose "
Contemporary 3 x ply* " " 22 Kahler "
" " Standard 22 3 x ply 3 x s/c " 22 Classic "
Signature Different specifications depending upon model

groetjes,
Jeroen

nopster
2 juli 2006, 01:06
Ey bedankt Nopster! Ik kan hier nog niet alles uithalen, maar ik ben al een stuk wijser geworden. Ik denk dat die oranje Jaguar ook door Fender Japan niet meer wordt gemaakt helaas en al helemaal niet linkshandig. Nou ja, wordt het toch die rooie. Nog ff een aantal weekjes op m'n volgende maandloon wachten en dan schaf ik me zeer waarschijnlijk een prachtig mooie linkshandige Fender Jaguar aan voor een belachelijk lage prijs

Geen probleem! Laat maar iets weten dan. ;)