PDA

View Full Version : 1 gitaar op meerdere combo's



hansies
3 augustus 2002, 10:01
Kan men zomaar 1 gitaar tegelijkertijd op twee combo's, door middel van een splitter aansluiten, en hoe doet men dit het best.
Hansies

pimmetje
3 augustus 2002, 10:43
Je kan idd het geluid gewoon splitsen met een speciaal daarvoor gebouwd kastje.

hansies
3 augustus 2002, 10:59
Op 2002-08-03 10:43, schreef pimmetje:
Je kan idd het geluid gewoon splitsen met een speciaal daarvoor gebouwd kastje.

Bedankt voor de info, maar waar vindt ik dit kastje, of eventueel een schema.
bedankt, Hansies

hansies
3 augustus 2002, 11:02
Op 2002-08-03 10:59, schreef hansies:


Op 2002-08-03 10:43, schreef pimmetje:
Je kan idd het geluid gewoon splitsen met een speciaal daarvoor gebouwd kastje.

Bedankt voor de info, maar waar vindt ik dit kastje, of eventueel een schema.
bedankt, Hansies
Hoja, ik vergat te zeggen dat ik de combo's tegelijkertijd moet kunnen gebruiken.
hoi,
Hansies

lars
3 augustus 2002, 11:38
't kan iig met multieffecten die stereo kunnen (bijna allemaal) een zoom 505 kan dit bijvoorbeeld nog wel.

Robbert
3 augustus 2002, 14:02
Krijg je dan geen problemen met het zogenoemde "groundbuzz"?

Dat treed op wanneer er twee versterkers zijn aangesloten op een geaard stopcontact (zoals het hoord). Volgens mij moest je dan bij een de combo's het ground draadje doorknippen (in de kabel). Althans: zoiets. Zoek daarvoor maar eens op Dejanews.com

Bouke
3 augustus 2002, 20:44
Hey,

hier een mooi voorbeeld van zo'n splitterkastje. Deze is voor 6 amps, maar meer of minder kan ook...

http://www.elmerd.freeserve.co.uk/splitter.htm

Bouke

basswasp
3 augustus 2002, 22:37
Klinkt niet al te moeilijk om te maken...

--------------------

Trouwens ook eens leuk weer eens een Assenaar op 't forum te zien :grin:

AllodoX
3 augustus 2002, 23:25
Klinkt alleen gigantisch kut.

't is de simpele wet van logica jongens..

je neemt 1 signaal.. van bijvoorbeeld 600 milivolt..dat ga je vervolgens opsplitsen in 6 uitgangen.. waardoor het ineens 6x 100 milivolt wordt..hierdoor zal elke versterker dus maar 1/6e van je geluid krijgen.. moet je het geheel weer harder gaan zetten, en klinkt het dus weer kut..

wat je moet doen is dus eerst het signaal met een factor 6 versterken en dan pas opsplitsen. daardoor zullen alle 6 de uitgangen net zoveel geven als er bij de ingang binnenkomt.

Behringer verkoopt 19" splitters.. met 1 ingang, en 8 uitgangen. kost 130 euro..

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=MX882&lang=eng

je moet het uiteraard zelf weten.. maar als je beetje logisch nadenkt... :wink:

Bouke
8 augustus 2002, 14:28
Hey Allodox,

dat van dat gigantisch k#t klinken valt wel mee hoor...

Ik heb dit bakkie diversen keren live in actie gezien en van k#tgeluid was geen sprake! Jesse Davey van The Hoax gebruikt het bovenstaande bakkie en hij is 100% bezig met 'tone'. Ik heb zoiets van als hij 't gebruikt moet 't wel klinken, en zoals gezegd heb ik dat een paar keer in de praktijk mogen beamen.

Bouke

hansies
10 augustus 2002, 23:40
Betreft de Behringer ultralink MX882, kan die goed gebruikt worden om meerdere (3) versterkercombos te gebruiken tegelijkertijd voor 1 electrische gitaar
bedankt Hansies

Casseman
27 april 2003, 10:33
Je kan toch ook gewoon 2 versterkers op elkaar aansluiten door middel van de 2e versterker aan te sluiten op de external speaker uitgang of niet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Casseman op 2003-04-27 10:33 ]</font>

Fvddungen
27 april 2003, 10:46
Uh nee, dat laatste zou ik niet doen. Het uitgangsniveau is tikkeltje aan de grote kant voor de input van je tweede versterker.

Negative K3 fan
27 april 2003, 10:56
ik weet wel dat je met transistor versterkers gewoon je signaal kunt splitsen, maar bij buizenversterkers heb je er boosters bij nodig, dus een speciaal split kastje.

mathe
27 april 2003, 11:09
Op 2002-08-03 23:25, schreef AllodoX:
't is de simpele wet van logica jongens..

je neemt 1 signaal.. van bijvoorbeeld 600 milivolt..dat ga je vervolgens opsplitsen in 6 uitgangen.. waardoor het ineens 6x 100 milivolt wordt..hierdoor zal elke versterker dus maar 1/6e van je geluid krijgen.. moet je het geheel weer harder gaan zetten, en klinkt het dus weer kut..

wat je moet doen is dus eerst het signaal met een factor 6 versterken en dan pas opsplitsen. daardoor zullen alle 6 de uitgangen net zoveel geven als er bij de ingang binnenkomt.


Simpele wet van logica toch?
Van jouw logica klopt in ieder geval niet veel. Als je een signaal opsplitst deelt de spanning niet door 2. Wat er wel gebeurt is dat het vermogen zich vermenigvuldigt met een faktor 2. Door de grotere belasting van je gitaarelement zal de spanning wel iets inzakken (en dus de vermogensvermenigvuldiging van 2 niet bereiken) maar niet met een faktor 2.
Hoeveel de signaalspanning inzakt hangt af van de uitgangsimpedantie van je signaalgever en zijn inwendige weerstand.

Als de ingangen van je versterker een ingangsimpedantie hebben van 1M Ohm (en dat hebben de meeste) kun je gewoon het gitaarsignaal splitsen en aan beide versterkers toevoeren. Dit kun je doen met 3 jack inserts (chassisdelen) in een klein metalen kastje. Gewoon alle drie de signaal aansluitingen met elkaar verbinden. Je hebt dan een zgn. Y splitter.

Waar je wel op moet letten is dat de twee versterkers niet in tegenfase met elkaar komen te staan. Als het twee dezelfde versterkers zijn zal dit niet gebeuren maar bij verschillende modellen kan dit wel. Dan is het een kwestie van de fase van je speaker(s) op één van de versterkers omdraaien.

Marc

wietse
27 april 2003, 11:10
Op 2003-04-27 10:33, schreef Casseman:
Je kan toch ook gewoon 2 versterkers op elkaar aansluiten door middel van de 2e versterker aan te sluiten op de external speaker uitgang of niet.

daar zou ik de speaker uitgang niet voor gebruiken maar als de versterker een line out heeft kan je die gebruiken.

skabouter
27 april 2003, 11:14
ik kan hem zonder gelul op 2 amps aansluiten, ik heb ook 2 inputs !! zie foto

http://www.ibanezrules.com/images/namm02/s2120_hr.jpg

piezo
27 april 2003, 11:31
Ik speel regelmatig over 2 versterkers, alleen gebruik ik de EFX send van 1 versterker om de EFX return van de andere aan te sturen. Daartussen staat (bypassable) de multi EFX unit.
Een oude methode die al 35 jaar wordt toegepast is je gitaar in de hi ingang van de eerste versterker te pluggen en een doorverbinding te maken van de lo ingang naar de hi van de volgende versterker. Dat is al Y splitting en hoef je dus geen aparte Y splitter te maken

Ohzoso
27 april 2003, 11:41
vraagjuh aan Mathe:
dat van die tegenfase, geldt dit ook voor een preamp met stereo output? Ik heb er nl. 2 verschillende tops op aangesloten.Ik ben er tot nu toe van uitgegaan dat zoiets al inwendig in de preamp is geregeld. (ben niet zo`n electronica-man :sad: )

ieme
27 april 2003, 11:48
Je kan toch bijvoorbeeld zoiets doen
Gitaar -> input versterker A -> line outverstekerA -> input versterker B

Of werkt dit niet zo? zo heb ik wel eens 2 marshall v8080's aanelkaar gekoppeld en dat werkte goed...

Ohzoso
27 april 2003, 12:14
Op 2003-04-27 11:48, schreef ieme:
Je kan toch bijvoorbeeld zoiets doen
Gitaar -> input versterker A -> line outverstekerA -> input versterker B

Of werkt dit niet zo? zo heb ik wel eens 2 marshall v8080's aanelkaar gekoppeld en dat werkte goed...

voor zover ik weet klopt dit ja.

mathe
27 april 2003, 13:05
Op 2003-04-27 11:41, schreef Ohzoso:
vraagjuh aan Mathe:
dat van die tegenfase, geldt dit ook voor een preamp met stereo output? Ik heb er nl. 2 verschillende tops op aangesloten.Ik ben er tot nu toe van uitgegaan dat zoiets al inwendig in de preamp is geregeld. (ben niet zo`n electronica-man :sad: )


Geldt daar ook voor. Maar je hoort het snel genoeg als de boel in tegenfase staat.

Marc

Ohzoso
27 april 2003, 13:44
Op 2003-04-27 13:05, schreef mathe:


Op 2003-04-27 11:41, schreef Ohzoso:
vraagjuh aan Mathe:
dat van die tegenfase, geldt dit ook voor een preamp met stereo output? Ik heb er nl. 2 verschillende tops op aangesloten.Ik ben er tot nu toe van uitgegaan dat zoiets al inwendig in de preamp is geregeld. (ben niet zo`n electronica-man :sad: )


Geldt daar ook voor. Maar je hoort het snel genoeg als de boel in tegenfase staat.

Marc

Marc, bij het aanzetten van de 2e amp komt er een heel zachte brom in het totaalgeluid.Deze brom is totaal niet storend.Ook niet als k het totaalvolume(master preamp) opendraai.Heeft dit soms met die tegenfase te maken? b.v.d.

mathe
27 april 2003, 14:04
Nee, het is waarschijnlijk een aardlus. Als je het storend mocht vinden kun je bij één v/d twee versterkers de randaarde loshalen.
Marc

Ohzoso
27 april 2003, 14:09
Marc, thx voor de info