PDA

View Full Version : Gitaar met floyd rose tremelo lager stemmen



RedBuell
12 april 2005, 23:42
b;fuier

RedBuell
12 april 2005, 23:44
Heb vroeger van mijn gitaar leraar aaltijd gehoord dat het zwaar suckt om een gitaar met floyd rose tremelo ff terug te stemmen naar Eb of D.

Is dat ook zo of valt het eigenlijk wel mee...????

Roy K.
13 april 2005, 00:31
Dat is zo.

Dat valt zeker niet mee.

Ik heb dat vroeger 1 keer gedaan en direct afgeleerd, gitaar was een tijd lang niets meer mee te beginnen... :-?

Niet doen dus... :)

Sonno
13 april 2005, 01:33
Soms kan het wel vlot gaan als je de schroeven waarmee je de veren van de tremolo stelt losser draait (achterkant v/d gitaar). Blijf goed luisteren tijdens het draaien aan de schroeven! Als de hogere snaren lager moeten draai je de onderste schroef een stukje d'r uit en voor de lagere snaren de bovenste...

Werkt bij mij altijd prima!

pol
13 april 2005, 16:11
het duurt wel eventjes ja, ma zo moeilijk is het ook weer niet.

ik zou beginnen met de veren vanachter ietje losser te draaien, en dan als de brug wat omhoogkomt, de gitaar lager proberen te stemmen (grof) zonder fijnstemmers.

na een paar pogingen moet dit lukken terwijl de brug horizontaal staat.

gewoon rekening houden met dat als je de snaren losser draait, de veren ook losser moeten, anders blijft de brug niet horizontaal staan.

dit doe je niet even op 5 minuten, tenzij je dit al dikwijls gedaan hebt.

el loco
13 april 2005, 19:29
Is heel simpel, je moet alleen wat dikkere snaren erop gooien. Ik speelde in E met 0.10 snaren, ben toen in D gaan spelen met 0.11 snaren. De afstelling bleef perfect!

RedBuell
14 april 2005, 00:57
Probleem is dat ik ook nog gewoon in E wil blijven spelen, volgende gitaar wordt er gewoon eentje met een hardtail, voor mij geen tremelo meer...

harrie-beton
14 april 2005, 09:25
het principe van een tremolo is de balans tussen
[a] de veren
[b] de spanning van de snaren

In andere toonsoorten stemmen (alle snaren 2 halve naar beneden) is vragen om moeilijkheden en snel gaat het niet.

Nog een groter probleem. Als je een snaar knapt is alles vals.

Ik heb mijn tremolo vast gezet aan 1 kant. Ik kan wel duikvluchten maken maar niet omhoog. Als je dan lager stemt dan blijft de gitaar zuiver.

RedBuell
14 april 2005, 11:00
het principe van een tremolo is de balans tussen
[a] de veren
[b] de spanning van de snaren

In andere toonsoorten stemmen (alle snaren 2 halve naar beneden) is vragen om moeilijkheden en snel gaat het niet.

Nog een groter probleem. Als je een snaar knapt is alles vals.

Ik heb mijn tremolo vast gezet aan 1 kant. Ik kan wel duikvluchten maken maar niet omhoog. Als je dan lager stemt dan blijft de gitaar zuiver.

Hoe doe je dat...?

pol
14 april 2005, 13:03
blokje hout of iets anders op maat zagen en er langs achter tussen steken zodat de tremolo alleen nog maar omlaag kan.

Er zijn ook speciale tremblockers te krijgen maar da's nogal een dure oplossing voor iets wat zo ook gaat.

maar je hebt ook gewoon te weinig gitaren, koop er genoeg, hoef je niet te herstemmen
:-D

harrie-beton
14 april 2005, 13:39
het blokje moet wel vast zitten anders gaat hij los bij "duikvluchten"

harrie-beton
14 april 2005, 13:41
ik moet nu stad in - vanavond post ik wel een mega foto