PDA

View Full Version : Stevie Ray Vaughn



scholier
12 april 2005, 19:53
Test test, de zoveelste keer :-? :x :evil: :razz:

Fumi SG
12 april 2005, 19:56
waar wou je het over hebben??

scholier
12 april 2005, 20:16
sorry haha vergeten te posten :oops:
Ik heb een paar vragen over een van mij faforiete gitaristen(zeker me faforiete blues gitarist :-D )
Op wat voor snaren speelde hij?
Wat voor elementen had hij in zijn number one (de stratocaster sunburst met alle slijtplekken enzo)
En wie heeft de juiste tab van :Mary had a little lamb(niet de live versie)

alvast bedankt, (de vraag over de elementen vind ik eigenlijk het belangrijkst want ik vind de sound van zijn gitaar echt zo vet, ik weet dat het meeste uit zijn vingers komt maar toch...)

Bigfoot414
12 april 2005, 20:23
Over de snaren kan ik je vast vertellen dat hij (volgens mij) GHS gebruikte. En hij was beroemd om de dikte, meestal 0.13 of soms ook 0.16.

Over de elementen is veel discussie, maar zover ik weet zaten er 'custom' elementen in zn Number One

scholier
12 april 2005, 20:28
alvast bedankt, ik hoop dat er nog meer reacties komen :-D (en als je de elementen kan kopen waar dan :???: )

Wormaap
12 april 2005, 20:33
Er zaten IDD geen gewone elementen in z'n #1, maar het schijnt dat Fender Texas Specials behoorlijk in de buurt komen, die zitten meen ik ook in de custom shop SRV gitaren van Fender :)

Bluesbreaker
12 april 2005, 20:33
Die elementen kun je aan de poort van de hemel kopen, de portier weet er meer van.

scholier
12 april 2005, 21:07
Die elementen kun je aan de poort van de hemel kopen, de portier weet er meer van.
lol :lol:

hardus
12 april 2005, 21:16
en de naam is Vaughan, niet Vaughn!

Fenderstrat
12 april 2005, 21:21
Heb ergens gelezen dat ie Van Zandts in zijn 'First Wife' had, of in ieder geval die krl die van zandts maakt heeft het voor hem gemaakt. en super dikke GHS snaren zodat hij de kootjes van zijn vinger er weer aan moest lijmen na het spelen :lol:

groovyB3
12 april 2005, 21:28
Het belangrijktse aan Stevie Ray's sound waren inderdaad zijn vingers. De beste man kon zelfs een Squier met een 10W transistor ampje vet laten klinken. Er is een opname van een tv show waar hij voodoo child ff demonstreert door een klein transistor marshall ampje en een stratje met dunne snaren en dat is werkelijk bizar.

De elementen die in #1 zaten waren desondanks wel zwaar overwonden. Het waren de originele bobbins en magneten, maar de winding was inderdaad gedaan door W.L. van Zandt. Het Van Zandt Rock model pickup is hier een replica van.

Z'n gitaar stond in Es gestemd en was besnaard met een setje 0.13 GHS. Hij gebruikte soms ook 0.12 of 0.11 als z'n vingers pijn deden.
Als je je gitaar gewoon in E laat staan en er een setje 0.11 op zet krijg je ongeveer dezelfde snaarspanning als 0.13 in Es.

Snuiter
12 april 2005, 22:07
Z'n gitaar stond in Es gestemd en was besnaard met een setje 0.13 GHS. Hij gebruikte soms ook 0.12 of 0.11 als z'n vingers pijn deden.
Als je je gitaar gewoon in E laat staan en er een setje 0.11 op zet krijg je ongeveer dezelfde snaarspanning als 0.13 in Es.

Niet dezelfde sound, though. Die Texas Specials doen de truuk inderdaad heel behoorlijk.

V!N
12 april 2005, 23:30
Fender Texas Specials of Van Zandt Rock .. welke benadert het geluid het meest ?

john.3001
13 april 2005, 11:22
Er zaten IDD geen gewone elementen in z'n #1, maar het schijnt dat Fender Texas Specials behoorlijk in de buurt komen, die zitten meen ik ook in de custom shop SRV gitaren van Fender :)

Ja, dat klopt, maar die zijn dan wel gecustomized (er zit extra shielding omheen of zoiets)...

Carpe Diem
13 april 2005, 12:39
Heb ergens gelezen dat ie Van Zandts in zijn 'First Wife' had, of in ieder geval die krl die van zandts maakt heeft het voor hem gemaakt. en super dikke GHS snaren zodat hij de kootjes van zijn vinger er weer aan moest lijmen na het spelen :lol:

zijn kootjes aanlijmen? dat zou knap geweest zijn. het waren zijn vingertoppen

groovyB3
13 april 2005, 17:49
Fender Texas Specials of Van Zandt Rock .. welke benadert het geluid het meest ?

Uiteraard de Van Zandt Rock pickups. De Texas Specials zijn te veel overwonden wat de sound te neuzig maakt.

stimmt
13 april 2005, 19:44
WAT? zijn zen vingertoppen eraf geweest????????

groovyB3
13 april 2005, 20:40
WAT? zijn zen vingertoppen eraf geweest????????

Ja bij een optreden zijn een keer 2 vingertoppen spontaan afgebroken omdat ie zulke dikke snaren gebruikte. Cesar Diaz heeft ze er toen weer aangelijmd met Bison...

Fenderstrat
13 april 2005, 20:43
nee joh, hij speelde zoveel dat zijn vel van zijn vingers af schraapte wat hij er weer op lijmde om toch te kunnen spelen.
Van zandt vintage plus komt ook wel dicht in de buurt, maar met de texas specials was stevie ook niet echt tevreden. Hij heeft maar een paar keer op de fender signature gespeeld, en was er niet helemaal tevreden over ofzo.

Bluesbreaker
13 april 2005, 20:54
nee joh, hij speelde zoveel dat zijn vel van zijn vingers af schraapte wat hij er weer op lijmde om toch te kunnen spelen.


Het verhaal gaat dat hij gewoon was uitgeschoten met de kaasschaaf die ochtend en dat het hele verhaal over het losvliegende vel door het spelen later verzonnen is om het wat interessanter te maken.




Van zandt vintage plus komt ook wel dicht in de buurt, maar met de texas specials was stevie ook niet echt tevreden. Hij heeft maar een paar keer op de fender signature gespeeld, en was er niet helemaal tevreden over ofzo.

Tja, heel veel tijd om op zn signature te spelen heeft hij ook niet gehad.

frekie
13 april 2005, 21:47
Nou ja een helicopter ongeluk is iig een minder lullige manier van doodgaan dan stikken in je eigen kots zoals Jimi :-D
Verder van belang o.a. een platte toets met 12 inch radius, super dikke frets, holle nek afstelling, hoge actie, dikke plectra, Ibanez tubescreamer, en een Al Qaida achtige aanslag :-D
Zijn soundje is idd moeilijk te benaderen, zeker op huiskamer volume :cool:
Ik heb in mijn Fender Hotrod Deluxe een ECC81 buis in de V3 positie ipv een ECC83. Het derde kanaal de gain op 4, veel hoog erin, beetje galm. Gitaar in de ingang 2 pluggen. Jensen RI C12K speaker.

groovyB3
13 april 2005, 22:25
dikke plectra

Fender medium, geen dikke plectra :)

Gast
13 april 2005, 23:33
Over de snaren kan ik je vast vertellen dat hij (volgens mij) GHS gebruikte. En hij was beroemd om de dikte, meestal 0.13 of soms ook 0.16. :o

Over de elementen is veel discussie, maar zover ik weet zaten er 'custom' elementen in zn Number One

Misschien zelfs wel 0.27!!! :wink:

groovyB3
14 april 2005, 00:06
0.16 is wel erg overdreven. Dat trekt niemand in Es, zelfs Stevie niet.

Svenson
14 april 2005, 04:01
Hij ging ook niet tot 0.16, maar tot 0.18!! Dat zegt ie in ieder geval zelf op een van z'n cd's.

scholier
14 april 2005, 07:35
weet iemand ook de site van vanzandt :-D

Bluesbreaker
14 april 2005, 09:32
weet iemand ook de site van vanzandt :-D

http://www.vanzandtpu.com/

goedkoopste aanbieder:

http://www.joetheguitarman.com/van_zandt_picups_price_list.htm

Negative K3 fan
14 april 2005, 10:44
0.16 is wel erg overdreven. Dat trekt niemand in Es, zelfs Stevie niet.

dick dale?

Bigfoot414
14 april 2005, 11:02
En die speelt gewoon in E.

john.3001
14 april 2005, 13:13
Ja, maar Dick Dale hoor je dus ook zelden een snaar benden...

Droffie
14 april 2005, 14:57
Op 't cleane kanaal van mijn Twintone met een Boss OD-3 kom ik heel dicht in de buurt van Stevie's sound. Heel dicht.... :D

Het gerucht gaat dat hij het vel van z'n vingertoppen afspeelde vanwege de snaardikte, hij met superglue z'n vingertoppen aan z'n onderarm vastlijmde en na drogen lostrok..en voilį, nieuw vel...Dit verhaal vertelde z'n gitaartech in een interview.

Epic
14 april 2005, 15:16
Hij ging ook niet tot 0.16, maar tot 0.18!! Dat zegt ie in ieder geval zelf op een van z'n cd's.

Volgens mij was alleen z'n hoge E zo dik. de rest was van een setje 0.12

groovyB3
14 april 2005, 15:44
0.16 is wel erg overdreven. Dat trekt niemand in Es, zelfs Stevie niet.

dick dale?

Die bend ook nooit snaren.

Ricky trodat
21 april 2005, 11:04
Stevie spuwde ook vuur en als hij een scheet liet dan kwam er een nieuw setje snaren uit zijn reet.

Stevie was echt ongelofelijk

Op zijn gitaar ja

:razz:

Bobbel
21 april 2005, 13:46
ik vind het maar een vieze rare vent...

dacrow
21 april 2005, 13:55
Als je speelt zoals Stevie , klink je zoals Stevie ; Wolf Marshall komt aardig id buurt :cool:

dacrow
21 april 2005, 13:59
Als je speelt zoals Stevie , klink je zoals Stevie ; Wolf Marshall komt aardig id buurt :cool:

Bambufan
21 april 2005, 18:33
Heb ergens gelezen dat ie Van Zandts in zijn 'First Wife' had, of in ieder geval die krl die van zandts maakt heeft het voor hem gemaakt. en super dikke GHS snaren zodat hij de kootjes van zijn vinger er weer aan moest lijmen na het spelen :lol:

Ik las laatst ergens dat hij iedere avond de kop van een levende kip afbeet om hem vervolgens als slide te gebruiken.

groovyB3
21 april 2005, 19:25
Heb ergens gelezen dat ie Van Zandts in zijn 'First Wife' had, of in ieder geval die krl die van zandts maakt heeft het voor hem gemaakt. en super dikke GHS snaren zodat hij de kootjes van zijn vinger er weer aan moest lijmen na het spelen :lol:

Ik las laatst ergens dat hij iedere avond de kop van een levende kip afbeet om hem vervolgens als slide te gebruiken.

Nee dat was Ozzy Osbourne :roll:

scholier
21 april 2005, 19:58
lol :-D

Nicci
21 april 2005, 20:08
volgens mij deed ozzy dat met duiven . . .

groovyB3
21 april 2005, 20:43
volgens mij deed ozzy dat met duiven . . .

Nee vleermuizen.

Maar ook dat was overdreven. Hij heeft dat misschien 1 of 2 keer gedaan op het podium en gelijk gaan er verhalen rond dat ie het ook in z'n vrije tijd doet.

Mark S
21 april 2005, 21:53
volgens mij deed ozzy dat met duiven . . .

Ozzy had net een platencontract getekend (na een dipje in z'n carriėre) bij CBS en zou in Los Angeles voorgesteld worden aan de directie van de platengigant. Om de boel wat 'op te leuken' zou hij bij binnenkomst 2 duiven in de lucht gooien. Maar in plaats van dat de beestjes charmant door het vertrek zouden fladderen beet Ozzy ten overstaan van de voltallige 'Board of Directors' van CBS 1 van de duiven de kop af :D

commentaar van Ozzy achteraf: 'I think I was a bit drunk'

ben je dan Cool of niet? 8-)

Bobbel
22 april 2005, 11:33
mwah... valt wel mee toch...

butters
22 april 2005, 11:44
enkel de kop afbijten, wat een watje. als ie de duif nou helemaal zou opvreten ok dan. maar zo pffff.