PDA

View Full Version : Powersoak op 5150 combo??



SymphonY-X
12 april 2005, 19:23
Ik heb al rondgezocht op het forum en op internet maar ik kan niet echt een antwoord op m'n volgende vraag vinden:

Ik ben een gelukkige bezitter van een 5150 combo, live sta ik nog steeds versteld van het geluid, (jah alles wat ik verder gewend ben is een Marshall mg15dx en een 15 watt Valvestate dus dan gaat het snel :razz: )

Maar als ik thuis op deze geweldenaar speel en het volume op zo'n 0,5 van de 10 heb staan om m'n ouders te vriend te houden gaat er zoveel dynamiek en warmte verloren dat het een verschil tussen dag en nacht betreft.. nu lees ik veel goede verhalen van buizenversterker bezitters over powersoaks, lijkt mij een uitkomst! Alleen het probleem is.. hoe ga ik deze in mijn situatie aansluiten?

Als ik bijv. zou gaan voor een "Tom Scholz Power Soak"
Dan heb je de volgende aansluitingen:

http://i14.ebayimg.com/02/i/03/d1/5e/e2_12_sb.JPG

Het probleem is echter, uit de poweramp van de combo lopen direct twee draden naar de interne speakers, dit zijn gewoon gelijk twee koperdraden zonder stekker or whatsoever, gewoon direct in zo'n sok op de speaker..
Verder heb ik m'n zelfbouw 212 op de uitgang "external speaker" aangesloten.

Zou ik misschien de draden naar m'n interne speakers los kunnen maken en de powersoak op de extension cab uitgang aan kunnen sluiten en dan uit de powersoak naar de interne en de externe speakers, maar mag dit? Ik hoor vaak verhalen dat je uit moet kijken met het loskoppelen van speakers bij een buizen eindversterker omdat je riskeert het hele zootje door te branden..

Sorry voor dit ellenlange verhaal maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen en me misschien kunnen vertellen wat ik kan doen.. :P

Swan
12 april 2005, 19:59
hey..geweldige amp idd :) heb er ook een en die staat idd ook op 0,5..dat is nog net te doen voor thuis...
verder wacht ik ook verdere antwoorden af :-D

josh.vandenberg
12 april 2005, 20:05
Dat ding moet je nooit gebruiken.Wel een powqrbrake of se 100 of zo.

Koch load box is ook goed voor die bak

AART
12 april 2005, 20:42
ik heb een mark II top thuis op 1,5...

heeft ie nog een beetje dynamiek :)

chennie
12 april 2005, 20:51
Dat ding moet je nooit gebruiken.Wel een powqrbrake of se 100 of zo.

Koch load box is ook goed voor die bak
Waarom niet ?

Negative K3 fan
12 april 2005, 22:21
als je je combo openschroeft zul je zien dat ook de interne speakers zijn verbonden doormiddel van een jack! daar kun je dus zo een powersoak tussenhangen als je een beetje handig bent. Ik zou alleen wel even onderzoek doen naar merken en types want er zit veel verschil tussen, op HCAF staat er een hele goede wetenschappe;lijk vergelijkende test.

SymphonY-X
12 april 2005, 23:23
als je je combo openschroeft zul je zien dat ook de interne speakers zijn verbonden doormiddel van een jack! daar kun je dus zo een powersoak tussenhangen als je een beetje handig bent. Ik zou alleen wel even onderzoek doen naar merken en types want er zit veel verschil tussen, op HCAF staat er een hele goede wetenschappe;lijk vergelijkende test.

Eeey gaaf! :razz: dat zie ik nu pas! Wat stom zeg.. :oops:
Thx a lot voor de tip! En nu idd op zoek naar een knappe powersoak :D, die "scholz" was ook eigenlijk gewoon het eerste wat ik tegenkwam..
Nog een domme vraag dan maar, wat is HCAF?

Negative K3 fan
12 april 2005, 23:39
harmony central amps forum

SymphonY-X
12 april 2005, 23:53
harmony central amps forum
Thx! Ik ga meteen ff kijken..

ateng
15 april 2005, 01:13
Een powersoaker, powerbreaker, loadbox of noem maar op zal niet zoveel verandering brengen aan je geweldige sound. Ik heb er ook mee geëxperimenteerd (Koch loadbox II) op slaapkamervolume en was toch niet tevreden. Dynamiek en warmte krijg je niet alleen door je buizenversterker ver open te draaien maar ook omdat je speakers lekker gaan klinken op hoge volume. En aangezien je op slaapkamervolume wil gaan spelen zul je met een powersoaker precies hetzelfde effect krijgen als zonder powersoaker. Je speakers krijgt dan weinig signaal waardoor die niet tot z'n recht komt en dan niet dynamisch gaan klinken. En ten tweede vind ik, persoonlijk en naar mijn ervaring, dat powersoaker meer geschikt is voor buizenversterker zonder mastervolume waarvan je de distortion uit de eindversterker wil halen en dus helemaal voluit moet zetten zoals de Marshall plexi's, Fender Bassman, AC 30 enz. Bij moderne highgainversterkers zoals 5150 dus haal je de distortion puur uit de voorversterker tenzij je een randje aan je clean wil hebben maar dat gaat wat minder met 6L6 buizen omdat die redelijk clean blijven dan EL34.

Negative K3 fan
15 april 2005, 11:04
ja, en ook het feit dat je gehoor verandert naar gelang het volume, als iets harder staat pik je beter lage en hoge tonen op.

Anders Destium
15 april 2005, 13:31
Als ik dynamiek wil houden op laag volume gaat dat het best met de presence op 10 en resonance op 4 bij mij, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :wink: Zelfs met de master op 0,3 heb je dan nog een redelijk geluid, maar zo laag hoef ik hem gelukkig nooit te hebben 8-)