PDA

View Full Version : Extreem stomme vraag over aarde



Wormaap
12 april 2005, 17:18
Hey, ik heb een behoorlijk domme vraag denk ik.
In schema's van pedalen wordt altijd vanalles geaard. Wat geaard wordt, dat gaat toch gewoon naar de sleeve van de output-jack, of zit ik er nu gigantisch naast?

bert k
12 april 2005, 19:04
Lijkt me correct. Sleeve van de output, van de input, en meestal de min van de batterij. En vervolgens ligt dat uiteraard aan de massa van je amp.

Wormaap
12 april 2005, 19:10
Dus als ik een schema van bv. een fuzz bekijk, dan kan ik gewoon alles wat als 'geaard' staat aangegeven doortrekken naar de sleeve?
Als ik dit namelijk goed begrijp, dan is het laatste 'obstakel' voor mij om wat pedaaltjes ineen te gaan draaien die ik nog wil hebben overbrugd :P

Dirk_Hendrik
12 april 2005, 19:18
Yep. Je hebt het helemaal goed

now GoGoGo! :-D

Wormaap
12 april 2005, 19:23
Dan ga ik zodra ik tijd heb maar eens een fuzz bouwen (zie topic over Type O Negative tone in 'effectenpedalen' :P) 'K heb al ergens een schema gevonden van een 'moderner klinkende fuzzface' dus die zal het dan worden denk ik :) Was geloof ik gewoon'n fuzzfacekloon met een paar andere componentjes erin. En dan natuurlijk een looperboxje :-D

Negative K3 fan
12 april 2005, 22:18
je moet bij jezelf eens goed het principe van stroomkringen en weerstanden beredeneren, in het begin snapte ik het ook helemaal niet, nu is het omgedraaid, ik snap het niet helemaal :D, maar wel grotendeels. je moet het voorjezelf doorkrijgen, met in je achterhoofd het principe van stroomkringen.

birt
13 april 2005, 01:34
probeer mss eerst een easyface. daar hoef je niet zo te zoeken naar goede transistors.

Wormaap
13 april 2005, 13:28
je moet bij jezelf eens goed het principe van stroomkringen en weerstanden beredeneren, in het begin snapte ik het ook helemaal niet, nu is het omgedraaid, ik snap het niet helemaal :D, maar wel grotendeels. je moet het voorjezelf doorkrijgen, met in je achterhoofd het principe van stroomkringen.
Op zich heb ik het wel vrij redelijk door (denk ik, 'k zal nog geen eigen amp bouwen ofzo :P) alleen het begrip 'aarde' verwarde me redelijk, omdat het de sleeve kon zijn, of misschien wel de aarde van de voeding waar'ie aanhing ofzo, geen idee. Maar nu denk ik dat het wel gaat lukken met wat eenvoudige pedaaltjes ('k wil een fuzzje gaan bouwen en misschien een TB-boxje, kanaalswitcher voor m'n amp heb ik al gemaakt :-D) De MOS-face van muzique.com leek me wel wat, ze omschrijven het als 'een moderner klinkende fuzzface' en dat lijkt me wel wat :-D
Thx voor de hulp, en als ik de onderdelen bijeengezocht heb zal ik hier zeker wel het eindresultaat posten :)