PDA

View Full Version : Welke buizen voor mijn amp - Engl



Thom TK
12 april 2005, 17:09
test

Thom TK
12 april 2005, 17:09
Ik wil de buizen vervangen van mijn Savage SE (binnenkort dan), en ik heb al een idee wat er in komt: (n.a.v. tips van internet).

Op V1 t/m V4 TT12AX7, maar de overige 2 preamp tubes weet ik dus nog niet (PI en de reverb).

De poweramp tubes zijn momenteel nog 4 5881, maar omdat ik de versterker iets agressiever wil laten klinken, wou ik er 6550's in laten zetten...is dat een goed idee?
Ik wil de versterker dus agressiever laten klinken...met name kanaal 3.

Mijn tweede vraag: waar kan ik het beste buizen bestellen? Als ik naar Tubetown ga, verschillen de buizen daar enorm van prijs.

Negative K3 fan
12 april 2005, 17:50
voor 6550s moet je wel opnieuw biassen ofzo, maar ik weet ook niet of je sound daar per sé agressiever van wordt.

voor de PI en reverb kun je net zo g oed die tt12ax7s nemen, misschien een 12at7 voor de reverb, maar geen 12at7 voor de PI want je wilt meer agressie in je sound.

biuj tube town bestellen kan best.

pol
12 april 2005, 18:39
van 6550 gaat die amp niet agressiever worden denk ik, ik zou gewoon voor een goeie 6l6/5881 gaan.

6550 blijven wel wat langer zuiver en hebben wat meer laag in mijn amp (steavens poundcake 100) en klinken eerder wat ronder dan 5881 die meer bite hebben.

degene die ik vergeleken heb waren sovtek 5881 wxt's en sovtek 6550 's, en ik vind de 6550 beter klinken in mijn amp, minder schril in het hoog en wat dikker in het laag.

Thom TK
12 april 2005, 21:28
van 6550 gaat die amp niet agressiever worden denk ik, ik zou gewoon voor een goeie 6l6/5881 gaan.

6550 blijven wel wat langer zuiver en hebben wat meer laag in mijn amp (steavens poundcake 100) en klinken eerder wat ronder dan 5881 die meer bite hebben.

degene die ik vergeleken heb waren sovtek 5881 wxt's en sovtek 6550 's, en ik vind de 6550 beter klinken in mijn amp, minder schril in het hoog en wat dikker in het laag.

oke..oke bedankt!
Das grappig dat je dat zegt....in theorie zou het dan moeten betekenen (als je alleen van de poweramp uitgaat) dat de Savage SE agressiever is dan de Savage (met 6550's) ;)

Maargoed, dan neem ik dus gewoon de 5881 buizen.

Dan nog een laatste vraag: je hebt (preamp vooral) buizen die speciaal geselecteerd zijn...lijkt een beetje op het verhaal waar ik eerder mee aankwam (Koch geselecteerde TAD buizen)...

Je hebt bijvoorbeeld de Bulk versies...en je hebt de speciaal geteste buizen.
Die verschillen enrom qua prijs.
Nou heb ik gehoord dat je best de goedkope versies kan nemen, maar ik vraag het toch maar na voor de zekerheid: maakt dit veel uit?

Negative K3 fan
12 april 2005, 22:25
TTs zijn als het goed is al geselecteerd, als ze dat niet zouden zijn had je een probleem :D

maargoed, ik zou gewoon goede 5881/6l6s nemen (zijn praktisch hetzelfde).

LordRiffenstein
13 april 2005, 07:39
Ik gebruik SED 6L6GCs in mijn Savage SE en ben er zeer tevreden van. Ik twijfel of je wel 6550s kan gebruiken in de Savage SE ivm bias ed. Pre-amp lampen is een kwestie van smaak.

pol
13 april 2005, 12:58
oke..oke bedankt!
Das grappig dat je dat zegt....in theorie zou het dan moeten betekenen (als je alleen van de poweramp uitgaat) dat de Savage SE agressiever is dan de Savage (met 6550's) ;)

Maargoed, dan neem ik dus gewoon de 5881 buizen.



tja, bij de savage met 6550 standaard zijn de voltage ook hoger waarschijnlijk + nog wat andere verschillen buiten het type buizen, andere transfo's etc...

Thom TK
13 april 2005, 15:58
oke..oke bedankt!
Das grappig dat je dat zegt....in theorie zou het dan moeten betekenen (als je alleen van de poweramp uitgaat) dat de Savage SE agressiever is dan de Savage (met 6550's) ;)

Maargoed, dan neem ik dus gewoon de 5881 buizen.



tja, bij de savage met 6550 standaard zijn de voltage ook hoger waarschijnlijk + nog wat andere verschillen buiten het type buizen, andere transfo's etc...

hmmja dat zal ook wel meetellen idd...


Ik gebruik SED 6L6GCs in mijn Savage SE en ben er zeer tevreden van. Ik twijfel of je wel 6550s kan gebruiken in de Savage SE ivm bias ed. Pre-amp lampen is een kwestie van smaak.

Jah, die Svetlana buizen...daar wil ik er ook 4 stuks van hebben.
Maar op tubetown.de staan ze wel, maar zijn dat de GC's?
Er staat alleen SED 6l6, zonder verdere specificaties.

Thom TK
13 april 2005, 16:09
Ik ga wel verder in mijn andere topic :)

.ChiefRebelAngel.
15 april 2005, 08:20
in mijn savage120 zitten nu EH 6550's, klinkt een stuk beter dan de originele buizen...
heb JJ preamp buizen, en ze bevallen me wel, klinkt allemaal wat donkerder, maar voor mij geen probleem...

engl
6 mei 2005, 20:48
Ik heb er nu de RFT Ecc 83 inzitten op V1 , daar zat eerst een JJ . De RFT is naar mijn smaak echt muzikaler van klank als de JJ.
Maar goed , dat verschilt. Op V2, V3 en V4 heb ik de JJ Ecc 83 S. Donkere sound.
Alleen de PI , daat zat eerst ook een JJ , heb ik ook vervangen voor een RFT , nou geloof me dat merk je wel.
Eindpitten zijn 4 6L6GS-STR van tube Amp Dokter.
Binnen twee dagen in huis.
Wat een verschil met de originele buizen geeft deze wissel. Dus mijn advies : V1 eerst een RFT , dan verder zien

Greetz