PDA

View Full Version : Worden nieuwe speakers beter ?



Thedevilinside
12 april 2005, 16:36
Heb 2 zelf bouw 12 inch kasten met daarin 2 nieuwe (noname) speakers. Nu leek het eerst niks met ide speakers, het zouden bas speakers zijn maar ik heb mijn twijfels (niks over te vinden op internet), maar ik heb de demping uit de kasten gehaald en nu lijken de speakers veel beter. Het lijkt zelfs wel of ze steeds beter worden, speakers waren nieuw dus kan dat de ze ingespeelt moeten worden :???: :???

Nog ff wat anders ik had de kasten als baskasten gebouwd en dus gaten/sleufen aan gebracht om de druk achter de speakers weg te kunnen halen, is het beter om de kasten helemaal dicht te maken voor gitaar ?

Ik wil een nieuwe kast gaan bouwen met deze speakers maar eerst nog ff wat zaken proberen met de oude kasten.

De nieuwe kast moet een 2 keer 12 worden waarin de speakers schuin naar buiten worden gericht voor een beter stereo beeld.

AART
12 april 2005, 16:36
ja?

bewerken kan ik ook slet@!

Thijssie
12 april 2005, 17:20
speakers waren nieuw dus kan dat de ze ingespeelt moeten worden

Jazeker, nieuwe speakers zijn altijd stug en moeten worden "ingebroken".

Ik heb zelf altijd het idee dat de hele vintage hype om oude speakers niet komt door de wijze waarop ze gebouwd werden, komen maar doordat er lang (en hard) mee gespeeld is.

Na verloop van tijd gaan ze veel "losser" en "levendiger" klinken.

harrie-beton
12 april 2005, 17:36
mmm ik ben er niet mee eens.
Een speaker is hoop ik nieuw net zo als een paar jaar later.

Volgens is "inspelen" een fabeltje

Fumi SG
12 april 2005, 17:40
dat inspelen is zeker geen fabeltje. Het staat zelfs op de site van Celestion uitgelegd, wat het nut ervan is en hoe het moet....

pol
12 april 2005, 18:41
idd, ingespeelde speakers klinken stukken beter vind ik.

Wormaap
12 april 2005, 18:44
Inspelen is inderdaad iets dat weldegelijk bestaat. Rubber wordt nu eenmaal wat soepeler als het veel beweegt, en dat verschil hoor je.

Stitch
12 april 2005, 19:31
Hetzelfde schijnt op te gaan voor koptelefoons (kleine speakertjes natuurlijk). Sommigen laten ze rustig nieuw uit de doos een uurtje of 100 continu spelen voor ze ze gebruiken...

Thijssie
12 april 2005, 20:37
mmm ik ben er niet mee eens.
Een speaker is hoop ik nieuw net zo als een paar jaar later.

Volgens is "inspelen" een fabeltje

Nou, dat is zeker niet het geval.

Je kunt het ook wel beredeneren.

Trouwens, druk de conus van een greenback van 20 jaar oud maar eens in, met je vingers en vergelijk dat met een nieuwe.

Het is wel zo dat het verschil bij de ene speaker groter is dan bij de andere. Bij emi's hoor je bijna geen verschil maar bij Jensens en Celestion is het heel duidelijk. Tenminste, de types die ik ooit nieuw heb gekocht.

Ik loop nog steeds met een idee rond om een keer een test te doen. 2 identieke speakers kopen en de een voor een week of 2 aan een flinke eindtrap op vol vermogen hangen. Moet alleen de kist nog bouwen.
Zo veel idee-en zo weinig tijd :-D

pimmetje
12 april 2005, 22:08
Ik heb 't verschil van inspelen gehoord met een stel speakers dat ik en de mondharmonika-speler uit m'n bandje hadden besteld.

Twee speakers, zelfde merk en type. Beide geprobeerd, identiek geluid... toen heeft hij die van hem een nacht en een dag met een trafo'tje op een paar volt zeg maar op de automaat ingespeeld...
Weer beide speakers geprobeerd en er was hoorbaar verschil. En dat ingezette proces gaat nog wel verder als je 'm genoeg gebruikt (en de speaker gewoon ook ouder wordt).

harrie-beton
12 april 2005, 22:48
Ik ben al jaren muziekliefhebber en heb duizenden euro's uitgegeven aan speakers en heb dit verhaal nog nooit gehoord.

jullie overtuigen mij niet. Een luidspreker (zeker van een gitaarbox) is geen geavanceerd ding. Het beweegt meerdere malen per seconde naar voren en naar achteren. Ik kan me niet indenken dat er hoorbaar klankverschil is tussen een speaker net uit de doos en 1 die er al langer inzit.

Ik betwijfel zelfs of er meetbaar verschil is, we praten over mechanische dingen niet over buizen of hout.

Als HAN S zich eens in de discussie mengt...

Braindead
12 april 2005, 23:22
Volgens mij gaan speakers wel achteruit in vermogen. Op den duur gaan ze zachter klinken

Negative K3 fan
12 april 2005, 23:40
Volgens mij gaan speakers wel achteruit in vermogen. Op den duur gaan ze zachter klinken

vermogen en zachter klinken heeft niks met elkaar te maken :-? :roll:

of eigenlijk bedoel ik dus, een speaker heeft geen vermogen, alleen een maximale belastbaarheid.

Lord Abortion
13 april 2005, 08:23
Je moet dat wel degelijk inspelen. Thuis hebben we op onze hifi B&W 704's staan, en het verschil na enkele weken spelen was duidelijk hoorbaar. Je moet dat trouwens met elk toestel doen. We hebben nu een Arcam A32 en P35 gekocht en die versterkers staan nu quasi constant te spelen om de stroefheid eruit te krijgen. Zeker geen fabeltje, als je het eens naast elkaar zou horen valt het zelfs serieus op. Dat is bij hifi speakers zo, dus vermoed ik dat het bij gitaarspeakers net hetzelfde is, waarschijnlijk wel in mindere mate, maar er moet zeker een hoorbaar verschil zijn.

Thijssie
13 april 2005, 09:23
Ik ben al jaren muziekliefhebber en heb duizenden euro's uitgegeven aan speakers en heb dit verhaal nog nooit gehoord.

Als het een referentie zou zijn, of JIJ het ooit gehoord zou hebben, dan zou een forum weinig zin hebben, niet? :D



jullie overtuigen mij niet. Een luidspreker (zeker van een gitaarbox) is geen geavanceerd ding. Het beweegt meerdere malen per seconde naar voren en naar achteren. Ik kan me niet indenken dat er hoorbaar klankverschil is tussen een speaker net uit de doos en 1 die er al langer inzit.

Ik betwijfel zelfs of er meetbaar verschil is, we praten over mechanische dingen niet over buizen of hout.

Als HAN S zich eens in de discussie mengt...


Juist omdat het mechanisch is, hoor je verschil.

Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

guhlenn
13 april 2005, 12:25
hahah harrie, wat is dat nou voor opmerking? kom zelf dan met argumenten waarom het niet zo zou zijn? probeer het uit ofzo. Ik weet wel dat het bij koptelefoons standaard is en ik merkte het bij mijn verse vinatge 30's. Die gingen duidelijk anders klinken.

PeteRS
13 april 2005, 12:45
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:46
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:47
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:48
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:49
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:49
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:51
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:53
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker berekenen op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

PeteRS
13 april 2005, 12:55
Een oude speaker is gewoon minder stug dan een nieuwe omdat dat ding al miljoenen keren dezelfde beweging heeft gemaakt. Er is geen enkel materiaal wat zijn stijfheid behoud als het constant wordt "verbogen", laat staan een beetje papier en/of kunststof....

Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).

Maar even afgezien van dit theoretisch geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback. Zeker als randvoorwaarden als acoustiek, volume, EQ ,branduren buizen, snaren enz. variabel zijn. Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ikzelf ben al blij dat ik in een livesituatie een Mesa van een Mashall onderscheid.

Wormaap
13 april 2005, 14:11
Het gaat hem vooral om de surround. Het rubber tussen het metaal van de spider en het papier van de conus. Iedereen zal het met me eens zijn dat nieuw rubber stroever is dan rubber wat al flink vaak verbogen is, en dat is wat je hoort in een ingespeelde speaker.
Harrie-beton, als je er nog nooit van gehoord had, dan moet je dat van de goede kant bekijken, nu gaat er nog een wereld voor je open :-D

pimmetje
13 april 2005, 15:11
Laat staan dat je hoort hoe oud een speaker is.
Ik geloof ook niet dat iemand dat claimt.
Gelukkig maar, want krijg er spontaan Jos Brink met Wedden Dat flashbacks bij... brrrrrrrrrrrr.

Het gaat er hier over of er verschil is in geluid tussen gloednieuwe en oudere speakers... of nog specifieker: of inspelen effect heeft op het geluid van een speaker.

harrie-beton
13 april 2005, 17:20
Als een nieuwe speaker kut klinkt doet hij dat een maand later ook nog.

ik heb meerdere speakers uitgezocht in van die winkels waar je ook cappucino erbij krijgt. ze klinken daar net zo als thuis, niks over "inwerken".

Negative K3 fan
13 april 2005, 18:44
geneuzel: ik denk dat velen niet eens het verschil horen tussen pakweg een V30 en een greenback.

:o :-? dan heb ik zeker superoren ofzo???

damn, wat een wereld van verschil zit daartussen.

Thedevilinside
13 april 2005, 19:25
Okee ze veranderen dus (iets) waarschijnlijk heeft het weghalen van de isolatie (noppenschuim) het meeste effect gehad.

Ook is duidelijk dat mensen met dure speakers geen verschil horen, die hadden dus net zo goed goedkope kunnen nemen :-D :-D

Nu even over het al dan niet dicht maken van de kast (de neiuwe die ik wil bouwen) wel effect heeft het volledig en of heel/gedeeltelijk open laten van de achterkant op het geluid ?

Fumi SG
13 april 2005, 19:43
volgens mij hebben dichte speakerkasten meer laag, en klinken half-open kasten iets strakker. Correct my if I'm wrong hoor!! :-?

basswasp
13 april 2005, 22:24
Hier op 't bureau staat een stereo uit de jaren '70 ofzo. Het rubber waarmee de speakers aan de zijkanten vastzitten, is half vergaan. De speakers zitten dus maar voor de helft vast. Ze klinkt idd anders, minder bas en meer geflap.

Ze klinken wel betere dan de nieuwere speakers hier. Wat levendiger ofzo... maar dat kan aan mij liggen of andere zaken (vermogens etc).

harrie-beton
13 april 2005, 23:46
Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).


Dat bedoel ik
Een weegschaal blijft steeds hetzelfde gewicht geven
(behalve als je dikker wordt)
Een speaker beweegt steeds op dezelfde manier

Thedevilinside
14 april 2005, 19:13
Zolang je een materiaal belast in zijn "elastisch gebied" geld de wet van Hook en veranderd er niets aan de stijfheid. (Dit is bij veel metalen de zogenoemde 0.2% rekgrens, zo kun je een veer en wellicht ook een speaker bereken op een oneindige levensduur).


Dat bedoel ik
Een weegschaal blijft steeds hetzelfde gewicht geven
(behalve als je dikker wordt)
Een speaker beweegt steeds op dezelfde manier

Jammer dat je nu net het verkeerde voorbeeld geeft.
Een oude weegschaal geeft namelijk niet altijd het zelfde weer als een nieuwe, zo 1 met een draaischijf die in elke badkamer staat.

vester86
14 april 2005, 23:30
volgens mij hebben dichte speakerkasten meer laag, en klinken half-open kasten iets strakker. Correct my if I'm wrong hoor!!

CORRECTION:

Closed back heeft Strakker laag..
Open back heeft sprankelender/meer hoog

guhlenn
15 april 2005, 10:22
probeer het uit. en wees overtuigd. open back kan je ook van achter micen ...

Negative K3 fan
15 april 2005, 11:11
als ik mijn 2 speaker mogelijkheden vergelijken:

2 * greenback half open/open back
4 * greenback closed back oversized

dan heeft de open back in mijn zodlerkamer duidelijk MEER bas, maar de 4*12 heeft een strakkere bas. Maar dit hangt dus ook van de ruimte af.

guhlenn
15 april 2005, 11:19
Bedoel je het tv cab?

Iig is het normaal gesproken zo dat de closed cab meer bass heeft en de open cabs wat eh, opener klinken (minder bass, meer mid/hoog dus).

Maar als je je open back in een hoek zet...

en wat si nou eigenlijk een STRAKKE bass?

pimmetje
15 april 2005, 11:46
Voor de mensen die wel in inspelen van speakers geloven:



From: Jeff Brinson

I recently purchased a replacement 12" speaker for my amp. I like its tone, but it seems a little shy on the low end and a little tight overall. Is there anything I can do to loosen it up or improve its tone? I've heard of people beating on the magnet and other methods, but I'd like to know what you suggest.

Jeff, most speakers are a little tight when new due to the stiffness of the cone surround and spider. After several hours of playing at high levels, they begin to loosen up and have more overall body and sound projection. I've heard of beating on the magnet also, and quite frankly, I'm not sure what benefit it is supposed to yield. An AlNiCo magnet is a metal alloy, so it conducts electricity. This means that physical shock will cause the magnet to induce an electrical current into itself, which will in turn generate a magnetic field, and that field, if strong enough, can partially demagnetize the magnet. A ceramic magnet, on the other hand, is essentially non conductive and therefore has a very high resistance. That's the reason powdered ferrites are used in high frequency coils and transformers, so currents won't be induced in the core and adversely affect the transformer action at high frequencies. Ceramic speaker magnets are also made of powdered ferrites. If a person was purposely trying to decrease some of the magnetism of a speaker, the intent is probably to lower the self damping of the speaker itself thereby allowing the speaker resonance to add some low end. In my opinion, that's a poor method of increasing the low end.
OK, on to 'breaking in' a speaker. If you really want to speed up the breaking in period, the easist method is to connect the speaker to a filament transformer. Having said that, let's look at the precautions you need to take. Since you will be driving the speaker with a steady state signal, you don't want to drive it at its rated power or it will burn up the voice coil. 1/3 power rating is a safe figure to use. So, let's say you have a 50 watt speaker and it is 8 Ohm. 1/3 power is about 17 watts, and at 8 Ohm, that works out to be around 11.5 volts. Using a 12.6 volt transformer will put 20 watts into the speaker. I wouldn't have a problem with that in our products, but just to be safe, you might want to go with a 6.3 volt filament voltage, which will put about 5 watts into your speaker. Another option is to use a variac into the primary side of the 12.6 volt filament transformer and dial in the voltage you want on the secondary. That way, you can dial in the 11.5 volts we originally calculated at the 1/3 power level. I'd also suggest performing the operation in a garage or closet, because listening to the loud 60hz hum from the speaker will grate on your nerves very quickly. Also, if you leave the speaker out of the cabinet, the rear radiation of the speaker will cancel alot of the front radiation and reduce the noise. You need to lay the speaker face up though, so the cone can move as much as possible since the whole idea of this operation is to loosen up the cone and spider. Laying the speaker face down would trap air between the cone and the surface of the table and restrict cone movement. You're going to be surprised how much the cone moves and how loud the speaker is, even at 1/3 power.
Here's the math for determining the correct voltage to use in case you have a different wattage and impedance rating than our example above:
1. Take the power rating of the speaker and divide it by 3.
2. Take that number and multiply it by the speaker's Ohm rating (4, 8, or 16)
3. Use your calculator to find the square root of that number.
4. The result is the voltage you need to use to drive the speaker at 1/3 its rated power

bron: webervst.com/sptalk.html

pimmetje
15 april 2005, 11:53
Over het open of closed cab gedoe... bouw 's een goedkoop mdf-kastje voor een paar speakers. Zorg dat hij net ff 10cm of zo te diep is. Maak voor de achterkant 1 plank en zaag 'm doormidden.

Dan kan je lekker kijken of 10cm diepte uitmaakt voor 't geluid... of half open anders klinkt dan dicht... evt met serie/parallel kutten... enz.
Kost je maar een paar knaken en zorgt voor een boel uurtjes plezier. En je leert er ook nog wat van.

Ik heb 't zelf van 12mm mdf gedaan... en dat klinkt natuurlijk weer anders dan 18mm berken of zo. Maar je krijgt wel een aardig idee wat voor effect bepaalde beslissingen op je geluid hebben.

Thijssie
15 april 2005, 12:27
Over het open of closed cab gedoe... bouw 's een goedkoop mdf-kastje voor een paar speakers. Zorg dat hij net ff 10cm of zo te diep is. Maak voor de achterkant 1 plank en zaag 'm doormidden.

Dan kan je lekker kijken of 10cm diepte uitmaakt voor 't geluid... of half open anders klinkt dan dicht... evt met serie/parallel kutten... enz.
Kost je maar een paar knaken en zorgt voor een boel uurtjes plezier. En je leert er ook nog wat van.

Precies!

Gewoon lekker zelf experimenteren ipv te "guessen" nav wat je ooit ergens hebt gelezen.

Je kunt het jezelf nog makkelijker maken als je een combo hebt, door wat te experimenteren met de grootte van het plankje aan de achterkant. Als je een beetje goede oren hebt, hoor een verschil van een plusminus 5 cm bredere of smallere plank al. (niet helemaal dichtmaken trouwens :D )