PDA

View Full Version : edit: Fender MIJ vs richwood



amon
12 april 2005, 13:55
Waar staat dat MIJ voor?
En hoe verhouden deze strats/tele's zich tenopzichte van hun broers zonder deze toevoeging?

Ik ben er wel achter gekomen dat ze uit japan komen (altijd?) en (vooral?) in de jaren '80

En wat voor prijsje hangt er normaal gesproken aan een 2dehands MIJ stratje?

Jeroenvanhulsteijn
12 april 2005, 13:56
MIJ = Made In Japan :razz: Dus je had het al min of meer geraden. 199 lijkt me vrij goedkoop.

amon
12 april 2005, 14:00
Aha! :D

199,- -> je wist al meteen dat ik het vroeg naar aanleiding van deze (http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/44101.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Felektrgitaren.ht m%3Fg%3Dmuziek%26u%3Delektrgitaren%26show_summary% 3D1%26show_thumbnails%3D1%26rv%3D30%26zoek%3Dmij%2 6submit1%3DZoek%26js%3D1) advertentie?




Richwood (nieuw) vs. deze.
Wat zeggen de kenners?

pietvanbuiten
12 april 2005, 14:07
MIJ is de afkorting van Made In Japan, dat is alles
de kwaliteit van de vroege japanse strats ligt nagenoeg even hoog als sommige amerikanen, vooral iedd jaren 70/begin 80 liet de afwerking wel eens te wensen over, hoewel dat niet altijd zo hoeft te zijn.
wat de prijzen betreft, opo marktplaats zie je ze te koop van 300-500 euro.
voor 600 euro koop je daar een am. strat, 't is maar net wat je voorkeur en/of budget is :) :)
Piet

Cubensis
12 april 2005, 14:19
is fender japan niet gewoon wat begin 80's de jap squiers waren en toen de squierfabriek naar korea ging werd squier japan fender japan?

Jeroenvanhulsteijn
12 april 2005, 14:28
hehe, ja, dat is idd de betreffende advertentie. :)

amon
12 april 2005, 14:54
Ok.

Ik dacht dat ik hier weleens gelezen had (en dat werd nu net ook bevestigd) dat Japanse Fenders in de jaren '70/'80 kwalitatief gelijk aan de Amerikaanse waren. Zou deze daar ook nog onder vallen? Komt uit 87 of 88 (verkoper vertelde dat het serienummer met een G begon, verder wist hij het niet ena aangezien de hals is vervangen...)

De elementen zijn ook vervangen, lijkt mij dus niet mis voor 199 euro. En mij kan het niet veel schelen dat de originele nek er niet meer op zit.


Dus er meoten nu keuzes gemaakt worden. 200 euro is opzich mijn maximum budget. Zou ik daar dit gitaartje gewoon voor kopen, of een Vintage Richwood op de kop tikken en voor het overige geld daarop wat modificaties aanbrengen?

AART
12 april 2005, 15:11
Ok.

Ik dacht dat ik hier weleens gelezen had (en dat werd nu net ook bevestigd) dat Japanse Fenders in de jaren '70/'80 kwalitatief gelijk aan de Amerikaanse waren. Zou deze daar ook nog onder vallen? Komt uit 87 of 88 (verkoper vertelde dat het serienummer met een G begon, verder wist hij het niet ena aangezien de hals is vervangen...)

De elementen zijn ook vervangen, lijkt mij dus niet mis voor 199 euro. En mij kan het niet veel schelen dat de originele nek er niet meer op zit.


Dus er meoten nu keuzes gemaakt worden. 200 euro is opzich mijn maximum budget. Zou ik daar dit gitaartje gewoon voor kopen, of een Vintage Richwood op de kop tikken en voor het overige geld daarop wat modificaties aanbrengen?

ik zou deze fender kopen, waardevaster en misschin beter...

Fumi SG
12 april 2005, 15:55
Ok.

Ik dacht dat ik hier weleens gelezen had (en dat werd nu net ook bevestigd) dat Japanse Fenders in de jaren '70/'80 kwalitatief gelijk aan de Amerikaanse waren. Zou deze daar ook nog onder vallen? Komt uit 87 of 88 (verkoper vertelde dat het serienummer met een G begon, verder wist hij het niet ena aangezien de hals is vervangen...)

De elementen zijn ook vervangen, lijkt mij dus niet mis voor 199 euro. En mij kan het niet veel schelen dat de originele nek er niet meer op zit.


Dus er meoten nu keuzes gemaakt worden. 200 euro is opzich mijn maximum budget. Zou ik daar dit gitaartje gewoon voor kopen, of een Vintage Richwood op de kop tikken en voor het overige geld daarop wat modificaties aanbrengen?

ik zou deze fender kopen, waardevaster en misschin beter...

.... en Fender staat stoerder 8-)

dejohan
12 april 2005, 16:28
Ok.

Ik dacht dat ik hier weleens gelezen had (en dat werd nu net ook bevestigd) dat Japanse Fenders in de jaren '70/'80 kwalitatief gelijk aan de Amerikaanse waren. Zou deze daar ook nog onder vallen? Komt uit 87 of 88 (verkoper vertelde dat het serienummer met een G begon, verder wist hij het niet ena aangezien de hals is vervangen...)

De elementen zijn ook vervangen, lijkt mij dus niet mis voor 199 euro. En mij kan het niet veel schelen dat de originele nek er niet meer op zit.


Dus er meoten nu keuzes gemaakt worden. 200 euro is opzich mijn maximum budget. Zou ik daar dit gitaartje gewoon voor kopen, of een Vintage Richwood op de kop tikken en voor het overige geld daarop wat modificaties aanbrengen?

Ga voor de Jap. Nu! 199 is geen geld.

Bluesbreaker
12 april 2005, 17:47
Als die Fender snel gaan proberen, die kans krijg je nu en straks niet meer, een richwood kun je elke dag kopen.

BartL
12 april 2005, 18:45
De hals zelf is trouwens ook niet van Fender, maar dat staat niet echt duidelijk in de advertentie.

amon
12 april 2005, 19:12
@bluesbreaker: Het probleem is nu juist dat ik die Fender niet uit kan proberen (te ver). Dat maakte mn keuze ook al wat moeilijker...

@BartL: Weet ik, hij schrijft ook 'laten maken' en "70 specs", dus dat was me al wel duidelijk. Zitten medium size frets op, dus wat mij betreft prima.


Balen is alleen dat hij hem ook nog ergens op een veiling(site?) heeft staan. Hij vetelde dat ik daarom nog even moest wachten en kijken wat er op die veiling geboden wordt. Maar zei ook dat mensen dan vaak niets meer laten horen. Morgenavond of donderdag krijg ik een mailtje met daarin of het door gaat voor 210 (incl porto) of dat hij aan iemand anders door die veiling is verkocht.... Spannend....

BartL
12 april 2005, 19:27
Heb hem idd ook gemaild. Ik zou nummer 2 op de lijst zijn (als ik hem zou willen hebben). Maar goed, ik hoop voor je dat er niet zoveel geboden wordt op die veiling. Trouwens, kan je hem niet vragen WAAR hij geveild wordt (Op internet neem ik aan)? Dan kan je misschien ook meedoen...lijkt me wel zo handig. Succes! Volgens mij een OK plankje :)

SilverFoo
12 april 2005, 19:47
Maar wie garandeert je dat het wel een echte fender is. Hij heeft de hals laten vervangen, misschien is het wel gewoon een squier met een fender decal, weet jij veel...


Misschien een beetje achterdochtig maar ik zou hem zo niet kopen, niet zonder hem in ieder geval uitgeprobeerd te hebben... zelf weten natuurlijk :)

SilverFoo
12 april 2005, 19:48
Maar wie garandeert je dat het wel een echte fender is. Hij heeft de hals laten vervangen, misschien is het wel gewoon een squier met een fender decal, weet jij veel...


Misschien een beetje achterdochtig maar ik zou hem zo niet kopen, niet zonder hem in ieder geval uitgeprobeerd te hebben... zelf weten natuurlijk :)

wietse
12 april 2005, 19:58
denk niet dat je die gitaar voor 199 euro hebt, ervaring leert me dat mensen die prijs er op zetten omdat het dan nog gratis is op marktplaats.
ze weten meestal niet dat als er iemand 200 biedt ze toch nog moeten betalen.

amon
12 april 2005, 20:18
denk niet dat je die gitaar voor 199 euro hebt, ervaring leert me dat mensen die prijs er op zetten omdat het dan nog gratis is op marktplaats.
ze weten meestal niet dat als er iemand 200 biedt ze toch nog moeten betalen.

Er zijn al heel wat mailtjes op en neer gegaan vanmiddag en ik mag hem hebben voor 200 excl porto, als die veiling verder niet al te veel méér op gaat leveren.

En ach, als hij hem door die veiling verkoopt aan een ander, dan wacht ik rustig de uitslag van justitie af en als die meevalt spring ik diezelfde dag nog op de fiets naar Oosterhout om daar een de Vintages van Richwood uit te proberen.... :)

amon
12 april 2005, 22:45
Hmmm, 312 euro werd het hoogste bod (op ebay.de)....

Kleine kans dat ik hem nog voor 200 kan krijgen :D


Hij vertelde wel dat ie nog meer had en in de verkoop wil gaan doen. Voor binnen mijn budget een Koreaanse Fender (geen Squier). Heb met de zoekfunctie een topicje gevonden met wat info, maar meer is altijd welkom.

Raytheman
12 april 2005, 23:38
"denk niet dat je die gitaar voor 199 euro hebt, ervaring leert me dat mensen die prijs er op zetten omdat het dan nog gratis is op marktplaats.
ze weten meestal niet dat als er iemand 200 biedt ze toch nog moeten betalen"

Daar wil ik toch graag even op reageren..dat zou wel lekker zijn; wil je iemand een hak zetten dat biedt je dus gewoon 200 euro- ongeacht wat er te koop aangeboden wordt. Mag ik effe lachen?

Maar heb wel eens meegemaakt dat iemand inderdaad 200 euro bood op mijn 'gratis fender-logo'advertentie. Waarschijnlijk de nijd en ook waarschijnlijk dat die persoon hetzelfde dacht ..... :cool: [/quote]

pietvanbuiten
13 april 2005, 00:17
ik zou die strat niet kopen, veel te onduidelijk allemaal.
die Richwood ook niet trouwens, gewoon wachten, sit tight, save a little bit more money en ga voor zeker en waardevast: amerikaan dus!! :-D

RS-Rik
13 april 2005, 02:56
Ik heb dus een Custom (merk) gekocht uit 78 uit de Matsumoku fabriek.. ik las op een site dat die Matsumoku's ontworpen waren om te kunnen concurreren met de Amerikaanse merken uit die tijd...

Beloofd wat voor een schamele 175 eurootjes.

Bluesbreaker
13 april 2005, 07:39
ik zou die strat niet kopen, veel te onduidelijk allemaal.
die Richwood ook niet trouwens, gewoon wachten, sit tight, save a little bit more money en ga voor zeker en waardevast: amerikaan dus!! :-D

Dat slaat natuurlijk nergens op, als je nu een 2ehands jap koopt blijft die zijn waarde ook behouden.

Cubensis
13 april 2005, 09:59
ik zou die strat niet kopen, veel te onduidelijk allemaal.
die Richwood ook niet trouwens, gewoon wachten, sit tight, save a little bit more money en ga voor zeker en waardevast: amerikaan dus!! :-D

Dat slaat natuurlijk nergens op, als je nu een 2ehands jap koopt blijft die zijn waarde ook behouden.

sssst, laat al die merkhoeren nou in hun waan, is het voor verstandige mensen makkelijker gitaren scoren ;)
(no offence @ piet ;) )

guvnor
13 april 2005, 10:11
ik zou die strat niet kopen, veel te onduidelijk allemaal.
die Richwood ook niet trouwens, gewoon wachten, sit tight, save a little bit more money en ga voor zeker en waardevast: amerikaan dus!! :-D

Dat slaat natuurlijk nergens op, als je nu een 2ehands jap koopt blijft die zijn waarde ook behouden.

sssst, laat al die merkhoeren nou in hun waan, is het voor verstandige mensen makkelijker gitaren scoren ;)
(no offence @ piet ;) )

+1...

er gaat niets boven een echte Strat uit de US of A... al het andere zijn slechts kopieen en kunnen nooit tippen aan the real deal :wink:
heb je dus nog zo'n rare Japanese gitaar, zet um voor weinig op marktplaats..!!

amon
13 april 2005, 11:48
Precies! :-D

Voordat hij over een half jaar nog mindwer waard is!!!