PDA

View Full Version : porien vullen na het aflakken



chennie
11 april 2005, 18:43
olé

chennie
11 april 2005, 18:47
hoi,

Ik heb mn gitaar nu geheel afgelakt, afgeschuurd en gepolijst !
Maar er zou weer iets niet mis gaan. Ik heb gemerkt dat een combinatie van niet goed de porien hebben opgevuld (dacht dat 1 keer vullen genoeg zou zijn) en het afschuren/polijsten (te enthousiast geweest) van de laklaag, de porien weer open heeft doen gaan.
Is er hier misschien nog iets aan te doen? Alle porien, (ik bedoel overigens gewoon de groefjes of grain van het hout, in dit geval mahonie) die open zijn nu gevuld met opgedroogd commandant4, wat geel/beige van kleur is. Dat valt nog wel een keer schoon te krijgen, maar dan ? of moet ik maar gewoon accepteren en de volgende keer beter?

groovyB3
11 april 2005, 20:05
Ja, voor zover ik weet wel.

Of opnieuw lakken. ;)

chennie
11 april 2005, 23:49
Nah ik was er al bang voor :)
Gelukkig is het midden van de achterkant, dus gewoon een stud belt dragen en de achterkant eraf raggen, das punk ;)

fred dons
12 april 2005, 06:59
tis te doen
eerst zal je inderdaad de commandant er uit moeten krijgen (water en een tandenborstel werkt bij mij het beste) daarna kun inderdaad nog een filler er over heen doen (verdund) je zult tenslotte nog wel een blanke laklaag er over heen moeten doen om de filler te sealen

Mattia
12 april 2005, 10:55
Of je lakt gewoon door, en blijft levellen totdat de porien gevuld zijn. Volgende keer better letten op de beginstadia!

chennie
12 april 2005, 11:03
aha, bedankt, ik had er ook al aan zoiets bedacht. En inderdaad met een tandenborsteltje ben ik ook al bezig geweest :)

chennie
12 april 2005, 11:06
Of je lakt gewoon door, en blijft levellen totdat de porien gevuld zijn. Volgende keer better letten op de beginstadia!

Jazekers !
maar omdat dit voor mij de eerste keer was, had ik echt veel moeite gehad om te zeggen wanneer nou iets goeds en wanneer niet. Ook zelfs de meest vooruit bedachte voorbereiding weegt niet op tegen ervaring =)
Nu ik alle stappen heb gedaan, snap ik veel beter hoe diingen werken en hoe je dingen moet doen om bepaalde resultaten te krijgen.

Mattia
12 april 2005, 11:50
Jazekers !
maar omdat dit voor mij de eerste keer was, had ik echt veel moeite gehad om te zeggen wanneer nou iets goeds en wanneer niet. Ook zelfs de meest vooruit bedachte voorbereiding weegt niet op tegen ervaring =)
Nu ik alle stappen heb gedaan, snap ik veel beter hoe diingen werken en hoe je dingen moet doen om bepaalde resultaten te krijgen.

Uiteraard. M'n eerste paar gitaren hebben nogal lompe porieen. Bij de eerste was dat expres, bij de tweed heb ik een vuller gebruikt die voor mij niet goed werkte, en recent was er weer een waarmee ik problemen had. Ik hou het momenteel op StewMac's waterbasis vuller. Je moet 't voor mahonie wel zo'n 3 keer aanbrengen, maar daarna zit het wel goed.

Tip om te kijken of de porien gevuld zijn: doe er een laagje lak (of, in mijn geval, meestal schellak) overheen, and bekijk het bijna van opzij, tegen het licht in. Is het niet spiegelglad (porieen, dan), dan ben je nog niet klaar. Ga er liever niet vanuit dat het zich vanzelf zal vullen, want soms werkt dat wel, maar vaak ook niet.

chennie
12 april 2005, 12:53
[quote="Mattia Ga er liever niet vanuit dat het zich vanzelf zal vullen, want soms werkt dat wel, maar vaak ook niet.[/quote]

Nee daar ga ik nu ook niet meer vanuit :D