PDA

View Full Version : Brom bij effectenkist



Chroxy
11 april 2005, 18:36
Test..

Chroxy
11 april 2005, 18:37
In mijn vorige topic begon ik er al over, maar ik dacht dat het beter was als ik een nieuw topic opende..

Ik heb dus een pedalenkist gemaakt, en ben nu nog bezig met de volgorde van effecten voordat ik ze erin zet.

Ik heb dus een adapter + daisy chain gekocht om alles aan te sluiten..
maare, ik had alles aangesloten.. en ik had een brom..

het is een gestabeliseerde adapter: deze: http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=2&id=341551
bij de search vond ik dat iemand deze ook had en voro een fluittoon zorgde, dit heb ik niet, alleen een brom..

Hoe kan ik deze brom dus wegkrijgen? ik heb een geaard stopcontact al geprobeerd.. ook zit er een kleine piep in, alleen als ik mn DD-3 aansluit, deze piep reageert op de hoeveelheid delay time ik instel..

kan iemand me helpen?
Ik heb trouwens een daisy chain voor 3 pedaaltjes, maar heb er ook nog 1 voor 5 nodig, de gitaar zaak had die niet, waar kan ik die online bestellen?

Antal
11 april 2005, 18:55
ik dacht dat het beter was als ik een nieuw topic opende.

Waarom in hemelsnaam :???:

Chroxy
11 april 2005, 18:58
omdat het andere topic 'dood' was.. en misschien mensen die er verstand van hebben niet reageerde, vanwege een topictitel die over iets heel anders gaat..

Antal
11 april 2005, 19:10
omdat het andere topic 'dood' was.. en misschien mensen die er verstand van hebben niet reageerde, vanwege een topictitel die over iets heel anders gaat..

Topictitel editen en het topic nieuw leven in blazen. Dat houdt het forum overzichtelijk.

EDIT: Maar om even op je vraag in te gaan: Ik vraag me af in hoeverre die adapter idd gestabiliseerd is. Zeker als andere er ook problemen mee hebben. Als het met batterijen wel goed gaat, en je hebt het probleem ook als je maar 1 pedaal aansluit, dan is het toch de adapter.

Chroxy
11 april 2005, 19:12
dat klopt.. k wist alleen neit dat je de topictitel kan wijzigen..

Bluesbreaker
11 april 2005, 19:18
Ik vind dat je groot gelijk hebt dat je een nieuw topic opent als de andere dood was, vind ik persoonlijk eigelijk veel overzichtelijker.

Maar als je het echt maar niet kunt vinden, neem je pedalenkist eens mee naar een muziekwinkel en kijk daar of je alle bijgeluiden ook hoort.
Als dat zo is kun je daar gewoon de adapters die ze daar verkopen proberen, kijken of je het dan nog steeds hoort.

Chroxy
11 april 2005, 19:27
ik vraag me dus ook zelf af of het aan de adapter ligt..
volgens mij niet, het is een goede adapter, speciaal voor audio zei die flip achter de balie..

mocht het probleem niet oplossen, wil ik wel eens een andere adapter proberen.. ik heb al een andere geprobeerd, maar die was niet echt voor pedaaltjes ofzo en die piepte en kraakte gigantisch..

en hij floot alleen, geen brom zoals ik nu heb.. ik denk dus ook dat ik een aardloop ofzo heb, maar hoe zou ik kunnen testen of dit zo is? en hoe verhelp ik dit?

Dirk_Hendrik
11 april 2005, 19:28
Terug naar je brom dus....

Je hebt te doen met z.g.n. groundllops die brom uit je omgeving oppikken. Dat komt doordat je pedalen zowel via de adapter met daisy chain als via je signaalkabels aan massa kiggen. De oplossing is waarschijnlijk door te zorgen dat de massaaansluiting in je patchkabels aan één kant niet aan het pedaal vastzitten. Aan 1 kant zit dus zowel de massa als de signaalader aangesloten. Aan de andere kant alléén de signaalader. Patches verbouwen dus.

Chroxy
11 april 2005, 19:34
ow nu begrijp ik het denk ik niet helemaal

er is dus brom omdat zowel via de daisy chain als via de kabeltjes tussen gitaar/effecten/versterker geaard zijn?

dit moet ik dus oplossen door aan 1 kant de aarde los te halen? maar moet dat dan bij alle kabeltjes? of is het bv al genoeg als ik bij de kabel die van gitaar naar pedaaltje 1 aan 1 kant de aarde los haal?

Chroxy
12 april 2005, 17:03
ik heb vandaag weer liggen testen en heb ontdekt dat ik een zeer stomme fout heb gemaakt..

ik teste om te kijken of er een brom was door simpel weg stroom in of uit te steken, dit werkt niet omdat als de stroom er uit is er geen ingangssignaal is dus ook totaal geen brom..

omdat mn versterker niet geaard staat, heb ik altijd een zeer lichte brom, deze is precies hetzelfde met pedalen, de pedalen zelf zorgen dus niet voor brom :)

alleen de delay piept nu nog en reageert op de delay time, hoe krijg i kdi tweg? of gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet weg, hij piept namelijk in de achtergrond..

Speeddemon
12 april 2005, 19:11
die piep komt dus vanwege de geschakelde voeding. wegdoen en eentje met een ouderwetse trafo erin kopen.

Dirk_Hendrik
12 april 2005, 19:13
Nope.
Die piep is bleed-through van de delayclock van het delayapparaat. Daarom veranderd te toonhoogte ook met het veranderen van de delaytijd.

Chroxy
12 april 2005, 19:19
ik dacht dus ook eerst een een piep omdat het een geschakelde voeding is, maar hoe komt het dan dat wanneer ik aan de knop van de delay time draai, de toonhoogte verander..

ik denk dus dat het een bleed through is zoals dirk hendrik zegt..
maar is hier iets aan te doen?

Speeddemon
12 april 2005, 19:43
Nope.
Die piep is bleed-through van de delayclock van het delayapparaat. Daarom veranderd te toonhoogte ook met het veranderen van de delaytijd.
ja maar die wordt toch juist veroorzaakt vanwege het gebruik van een geschakelde voeding?

Alle pedalen met een interne clock (dus ook flangers, digitale reverbs en chorussen) zijn hier dan de dupe van.

:???: Toch?

Wormaap
12 april 2005, 19:46
Even een vlug vraagje tussendoor: Die geschakelde-voedingpiep, komt die ook voor als je eerst een geschakelde voeding hebt en daarna nog een ouderwetsch trafootje? Mijn eigen pedalenvoeding bestaat namelijk uit een geschakelde laptopvoeding die 14V ofzoiets geeft, en dan nog een trafootje om hem naar 9V te brengen. Mijn chorus-pedaaltje (Ibanez SC-10) laat geen piep horen ofzo, maar ga ik die wel nog krijgen als ik er een delay aanknoop ofzo, of gaat het goedkomen?

Chroxy
12 april 2005, 22:23
op je vraag kan ik helaas geen antwoord geven aangezien ik het zelf nog nie allemaal begrijp..

of die piep dus van de delay komt of de adapter, je zegt dat een chorus dan ook die piep moet hebben, maar deze heb ik niet met mijn chorus.. dus?

In ieder geval, ga ik toch nog een andere adapter proberen, maar als het aan de delay ligt, is hier iets aan te doen?

Chroxy
15 april 2005, 19:41
ik speel nu al een aantal dagen met de DD-3 die piept, je merkt het niet tot nauwelijks als je speelt: het spelen zelf overstemt de piep...

maar toch, is hier iets aan te doen?

erik34
18 april 2005, 20:25
Bespaar je de ergernis, en schaf een VoodooLab Pedalpower aan, niet de goedkoopste, maar in een keer weg ruis, weg brom!

Erik