PDA

View Full Version : Gitaar tuning



DieterVDW
11 april 2005, 16:45
Ik heb een Squier strat, black & white, die ik een beetje heb omgebouwd:
Texas specials in nek en mid positie, en een Seymour Duncan SH-6 humbucker in de brugpositie.
Momenteel ziet de gitaar er heel erg standaard uit:
zwart gelakte body, witte slagplaat, witte plastic knoppen, donkere toets en blanke headstock.
Ik ben het uitzicht van deze gitaar echter een tikje beu, en daarom zou ik graag wat gitaar tuning verrichten 8-) .
Mijn idee was om de gewone witte slagplaat te vervangen door een spiegelende slagplaat, lekker flashy!
De knoppen zou ik dan chroom maken, en al de rest zwart.

Eerste probleem: een H-S-S mirror pickguard vinden voor een strat.
Niks te vinden op musik-productiv ... Iemand enig idee waar ik dat zou kunnen vinden, als dit al te vinden is ... :???:
Chroom knoppen vinden is geen probleem.

Tweede probleem:
'k zou de pickup behuizingen van die twee texas specials zwart moeten maken, ik veronderstel dat dat wel makkelijk te doen valt met een spuitbus of zo?

Derde probleem:
Ik zou ook nog wat aanpassingen aanbrengen in de electronica.
Momenteel wordt de eerste knop gebruikt voor 't volume,
tweede voor tone en derde om de SH-6 tussen single en humbucker mode te faden.
Het enige kleine probleem dat ik momenteel heb is dat die SH-6 een stuk meer output produceert dan de single coils.
En als ik de SH-6 in single coil mode gebruik, dan klinkt 'm echt véél te scherp, dan moet ik de tone knop altijd een stuk terugdraaien.
Nu zou ik graag m'n gitaar zo veranderen dat die problemen zoveel mogelijk opgelost worden.
Ik dacht aan de volgende configuratie:
pot 1: volume
pot 2: tone voor single coils
pot 3: push-pull pot, de pot regelt de tone voor de SH-6, en de switch schakelt tussen single en double coil mode.
Ideaal zou zijn als de toon van de SH-6 dan automatisch wat gedempt wordt in single coil mode. Maar dan heb ik al een switch met 2 poles nodig zeker? :s (ben geen expert)
En qua pot's: 'k weet niet hoe dat nu juist zit in m'n strat,
maar zou er daar iets moeten veranderen? Wat zouden jullie aanraden als ideale ohm-waarde voor de pots?
Idem qua condensator(s)?
Anyway, hier kan ik wel heel wat advies gebruiken...

Vwalla, met jullie hulp kan ik mijn gitaartje wellicht ombouwen tot een supermachien!
Bedankt voor alle reacties in ieder geval!

ben???
11 april 2005, 17:32
voor al je onderdelen: www.voxhumana.nl

ArpeggioKing
11 april 2005, 18:26
SPAM!



:D

DieterVDW
11 april 2005, 23:22
Hmm chroom slagplaat = spiegelend?
Wel duur blijkbaar grr, 100€ voor slagplaatje ...

Iemand enige suggesties qua electronica?

Gast
14 april 2005, 00:13
SPAM!



:D


:wink:

RS-Rik
14 april 2005, 02:42
yay

gitaartje van 150 euro, dik 300 euri's aan elementen...

ik hoop niet dat je krakende pots hebt...

DieterVDW
14 april 2005, 03:57
yay

gitaartje van 150 euro, dik 300 euri's aan elementen...

ik hoop niet dat je krakende pots hebt...

Nah, speelt lekker hoor.
Maar ben wel van plan om uiteindelijk een andere body en neck te kopen
(eigenlijk alles behalve de elementen :) ) en dan eens de upgrade uit te voeren die de gitaar verdient (als ik ooit eens geld heb...).
Ik ben trouwens toch wel van mening dat de pickups 90% van de sound van een gitaar bepalen hoor. En het gitaartje speelt dan ook nog vrij goed,
dus ik mag eigenlijk niet klagen!
Vraag mij echt af of een andere body het geluid veel zou beïnvloeden,
en of dit z'n geld eigenlijk wel waard is...

harrie-beton
14 april 2005, 09:30
Pickups 90% van geluid. Vraag mij echt af of een andere body het geluid veel zou beïnvloeden,
en of dit z'n geld eigenlijk wel waard is...


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
dat is echt een beginners opmerking.

Als je op een echte gitaar hebt gespeeld, die niet van muliplex is dan praten we wel weer.

1959SLP
14 april 2005, 10:09
ja Harrie-Beton, het is gelukkig nog steeds lachen met onze zuiderburen :lol:

Rubenios
14 april 2005, 10:58
bevestigd t vooroordeel idd weer:D

vester86
14 april 2005, 13:48
misschien is dat bij EMG's zo, maar bij de meeste andere elementen (passief en actief) zal de body ZEKER meespelen in de klank

john.3001
14 april 2005, 13:58
Pickups 90% van geluid. Vraag mij echt af of een andere body het geluid veel zou beïnvloeden,
en of dit z'n geld eigenlijk wel waard is...


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
dat is echt een beginners opmerking.

Als je op een echte gitaar hebt gespeeld, die niet van muliplex is dan praten we wel weer.

hey jongens, beetje rustig aan, misschien hanteert hij een belgische procentenschaal...

harrie-beton
14 april 2005, 15:47
Zo negatief was ik toch niet? Wel helder hoop ik:

ik heb weken bij de gitaarbouwer op Esdoorn (maple) zitten kloppen en me scheel betaald aan palissander komt zo'n Belg zeggen dat het niks uitmaakt.. Het maakt wél degelijk uit. De elementen van de gitaar pikken de trilling van de snaar op. De snaartrilling is afhankelijk van het hout van de body én van de hals.

vester86
14 april 2005, 16:39
het zal ook afhangen van HOE de pick-ups zijn geinstalleerd... lijkt me dat de invloed van het hout groter is als de pickups in het hout zijn geschroeft, dan wanneer ze aan de slagplaat gemonteerd zitten...
En mounting-rings scheelt ook weer, denk dat dat er zo'n beetje tussenin moet zitten

DieterVDW
14 april 2005, 23:07
Zo negatief was ik toch niet? Wel helder hoop ik:

ik heb weken bij de gitaarbouwer op Esdoorn (maple) zitten kloppen en me scheel betaald aan palissander komt zo'n Belg zeggen dat het niks uitmaakt.. Het maakt wél degelijk uit. De elementen van de gitaar pikken de trilling van de snaar op. De snaartrilling is afhankelijk van het hout van de body én van de hals.

Het maakt wél een verschil, zeker wel!
Maar m'n punt is dat je door betere pickups te installeren de kwaliteit van je gitaargeluid een stuk meer zal verbeteren dan door een andere body te kopen.
't lijkt me toch vrij logisch dat de eerste stap om een budget gitaartje een upgrade te geven het vervangen van de pickups is?
Zoals ik al zei, jammer genoeg ben ik slechts een studentje zonder enige bron van inkomsten, dus verdere upgrades moeten noodgedwongen nog even wachten...
Een heel goeie gitaar kan ik mij gewoon niet veroorloven, maar ik denk dat mijn huidig gitaartje wel al beetje in de buurt komt.

Vandaag trouwens nog samengespeeld met een USA Strat, en we waren het beide eens dat m'n gitaartje zeker niet moest onderdoen.
Ik zal in de toekomst misschien eens wat vergelijkende opnames online zetten, of een luistertest of zo :) .

Kunnen we trouwens geen discussie houden zonder op de man te spelen aub?
Tegen onderbouwde argumenten als 'alle belgen zijn dom' kan ik echt niet op hoor...

harrie-beton
14 april 2005, 23:09
een squier strat en USA verschilt niet zo veel helaas. Wel een beetje.

Maar vergelijk een strat maar eens met een blade..

vester86
14 april 2005, 23:19
dan heb je het ook over een totaal andere gtiaar, totaal andere pickups (semi-actief in het geval van de blade)

DieterVDW
15 april 2005, 00:49
dan heb je het ook over een totaal andere gtiaar, totaal andere pickups (semi-actief in het geval van de blade)

Nee nee, 't zit 'm in de body hé ;) .

harrie-beton
15 april 2005, 01:04
In 1989 gekocht, Gitaar nummer "2" = een Fender Strat (bj 1984)

1991 opgevoerd met een Koch de GP Luxe pre amp, dimazio rails (brug) en Seymour Duncan quarterpounder (hals).

1995 heb ik de Multiplex body vervangen door een maple body. Beter geluid, meer sustain, vollere toon. Helderder. Minder feedback. Gitaar 2 keer zo zwaar als een strat.

1999 Later de Fender hals nog vervangen door een Maple hals uit 1 stuk.

Dat zijn hoorbare verbeteringen geweest. Electronica niet aangepast sinds 1991.

DieterVDW
15 april 2005, 14:36
In 1989 gekocht, Gitaar nummer "2" = een Fender Strat (bj 1984)

1995 heb ik de Multiplex body vervangen door een maple body. Beter geluid, meer sustain, vollere toon. Helderder. Minder feedback. Gitaar 2 keer zo zwaar als een strat.


Een Fender Strat met multiplex body?
Verdorie, ik dacht dat dat alleen bij crappy gitaartjes als het mijne was... Toch wel beetje flauw van Fender dan.

Vraag mij eigenlijk wel af van welk hout mijn Squier gemaakt is.
Is er een manier om daar achter te komen?
Ik denk alder body en maple neck (geen idee van de nederlandse namen...), mogelijk?

Btw: zo'n body en neck, wat betaal je daar zo ongeveer voor?

Nicci
15 april 2005, 15:12
In 1989 gekocht, Gitaar nummer "2" = een Fender Strat (bj 1984)

1991 opgevoerd met een Koch de GP Luxe pre amp, dimazio rails (brug) en Seymour Duncan quarterpounder (hals).

1995 heb ik de Multiplex body vervangen door een maple body. Beter geluid, meer sustain, vollere toon. Helderder. Minder feedback. Gitaar 2 keer zo zwaar als een strat.

1999 Later de Fender hals nog vervangen door een Maple hals uit 1 stuk.

Dat zijn hoorbare verbeteringen geweest. Electronica niet aangepast sinds 1991.

als ik al dat werk had verzet zou ik ook niet snel toegeven dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. had je niet gewoon gelijk een goede gitaar kunnen kopen?

Nicci
15 april 2005, 15:15
mensen die roepen dat elementen zo belangrijk zijn moeten eens een winkel binnenlopen en 10 verschillende acoustische gitaren bespelen. dan ben je in 1 keer genezen. er zijn nogal wat zaken die het uiteindelijke geluid van een gitaar bepalen. het element is wel van belang. dat wel.

harrie-beton
15 april 2005, 17:47
als ik al dat werk had verzet zou ik ook niet snel toegeven dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. had je niet gewoon gelijk een goede gitaar kunnen kopen?

ik was toen arme student en had geen geld. Bovendien was de strat rechtshandig en ik bouwde een LINKShandige body.
Ach, het bouwen is ook leuk geweest

Nicci
15 april 2005, 18:53
ah, ik snap het.