PDA

View Full Version : Artritis: dag, gitaar! Of... is een bottleneck nog iets?



pickanynumber
11 april 2005, 14:48
Enkele jaren gelden heb artritis gekregen... en op dit moment is het zo ver dat ik dus ECHT niet meer normaal gitaar spelen kan... na een kleine 30 jaar is het over en uit... M'n rechterhand is nog okay maar m'n linkerhand niet: m'n wijs- en ringvinger kan ik nauwelijks meer buigen. De simpelste dingen lukken niet meer...

Na een periode van stevig balen (zacht gezegd) kreeg ik gisteravond opeens een idee! Misschien moet ik me wel storten op spelen met een bottleneck! Nu weet ik daar bar weinig van...

Eerste vraag is dan ook: kan je wel een fatsoenlijk deuntje spelen met ALLEEN maar een bottleneck? Dus zonder gebruik van andere vingers...?
Ik heb vandaag meteen al wat zitten klooien met een meteen aangeschafte glazen slide en een D-stemming en op zich gaat het wel lollig, maar ja... op een of andere manier is het allemaal al gauw blues en zo wat er uit komt.
Weet iemand muziek te vinden die creatief en origineel is én gespeeld kan worden door één iemand (op een akoestische gitaar) met ALLEEN een bottleneck...?

Ik heb me in de jaren zeventig te blubber gespeeld aan Harry Sacksioni en vond dat erg leuk! Ik heb ook veel klassiek gespeeld. De laatste 20 jaar is dat solo-gitaarwerk verdwenen naar de achtergrond ten faveure van rock/pop/alternatief bandwerk. Maar ik zou graag dat soort Sacksioni-muziek willen maken met een slide... Kan dat...? Bestaat dat? Of zit ik, als ik hier mee door ga, echt vast aan de blues (die ik sowieso al heb...)?

Ook zou het leuk zijn als iemand een of andere site weet met goede tips en misschien muziek (bladmuziek, tab, maakt niet uit) om me wat verder te kunnen bekwamen. De techniek is toch wel heel apart, moet ik zeggen. En ook niet echt simpel ook (en kling en klang en tik en tok en tjsilp wat af met die bottleneck! Het is een hele klus om clean te spelen, kan ik wel zeggen!)

Alvast bedankt voor de tips!