PDA

View Full Version : Vraagje over verschillende elementjes



Addixx_
2 augustus 2002, 00:38
Ik wil 'n P-Bass aanschaffen, en customizen.
Als eerste 'n ander brugelement erbij op plakken, alleen ik weet nog niet welke.
Keuze tussen 'n humbucker en 'n Jazz element. Kan iemand mij ff de meest opvallende/belangrijke verschillen duidelijk maken? alvast bedankt voor de hulp

AllodoX
2 augustus 2002, 16:01
het verschil tussen een humbucker en een jazz ? dat is hetzelfde als het verschil tussen een stationcar en een auto..

een jazz element kan een humbucker zijn, maar niet per definitie.

je bedoelt een soapbar denk ik.. wat is het verschil ? nou.. een soapbar is meestal 2 rijen pickups die aan elkaar geplakt zijn, en een jazz is maar 1 rij pickups.

Als je 2 jazz elementen aan elkaar lijmt heb je ook een soapbar :smile:

basswasp
2 augustus 2002, 17:52
Volgens mij heb ik ook van die zeepreep elementen op m'n bas... Dit plaatje is niet mijn bas, maar ik heb wel dezelfde elementen:

http://www.yamaha.com/menuitems/panelviews/guitars/BBEAST/images/bbeast_closeup.jpg

AllodoX
2 augustus 2002, 21:55
yep.. zeepreep :smile:

basswasp
3 augustus 2002, 09:28
Joepie :smile:

piezo
3 augustus 2002, 15:39
Er zijn bendes bassen met een P-element en een ander (brug)element. Probeer gewoon uit!

basswasp
3 augustus 2002, 15:51
Heeft jouw (Piezo) naam ook niet iets met elementen te maken? :smile:

rePUNKtative
3 augustus 2002, 17:03
piezo is een element dat een acoustische gitaar op een elec. gitaar kan "nabootsen" wasp :wink:

Dat je het ff weet :wink:

basswasp
3 augustus 2002, 18:12
Waarom moet dat met al die knipogen? :smile:

AllodoX
3 augustus 2002, 19:54
Piezo kan ook prima op een electrische bass hoor :wink:

basswasp
3 augustus 2002, 20:02
Weer een knipoog... mag ik weten waar ik aan toe ben? :smile:

rePUNKtative
3 augustus 2002, 20:14
dat zie je wel op de BBQ ;x

*BWHAHAHHAHAHAHHAA* EVIL GRIN!!

basswasp
3 augustus 2002, 22:09
Evil Grin? Zoiets? :evil: :grin:

basswasp
4 augustus 2002, 11:37
Wa's trouwens 't verschil tussen een humbucker en een zeepreep? :smile:

AllodoX
4 augustus 2002, 15:34
zeepreep is een vorm van behuizing..

humbucker is een type element..2 " coils " dus die in omgekeerde richting gewonden zijn.

basswasp
4 augustus 2002, 16:18
Dus die gitaarelementen die standaard op Gibson Les Paul zitten zijn ook zeepreep?

En wat als ik een humbucker maak met 2 spoelen in dezelfde richting in een zeepreep behuizing?

AllodoX
5 augustus 2002, 09:18
Nee.. een zeepreep is gewoon een smalle, brede staaf.

een jazz-element is een nog smallere, brede staaf.

wat er in die behuizing zit, heeft geen ene aars te maken met de benaming van de behuizing.

een jazz kan een humbucker zijn, een zeepreep kan een single-coil zijn, en waarempen, een single coil kan een jazz zijn en een humbucker kan een zeepreep zijn.. woei ! :smile:

basswasp
5 augustus 2002, 10:26
Oké bedankt :smile:

Mag ik nog ff doorvragen? Zijn er ook elementen die een andere vorm of plaats hebben dan de normale, haaks op de snaren staande elementen? Ik bedoel bijvoorbeeld een vierkant element of een element dat niet haaks op de snaren staat... (Oja, dat 2-helften-element (één element E en A-snaar en één element D en G-snaar) ken ik al :smile:)

AllodoX
5 augustus 2002, 13:03
yep. ook die zijn er.. maar die zijn custom-built meestal.

basswasp
5 augustus 2002, 13:10
Oké :smile:

Bestaan er ook tremolo's voor basgitaren? (en dan niet zo'n pedaal, maar zo'n hendel op de brug :smile:)

AllodoX
5 augustus 2002, 18:20
sure, alleen moeilijk aan te komen.. ik ken maar 3 basgitaren die het hebben..

basswasp
5 augustus 2002, 18:26
Welke dan? :smile:

AllodoX
7 augustus 2002, 00:41
Les Claypool een Billy Sheehan hebben allebei een bass die het heeft..

basswasp
7 augustus 2002, 11:49
Oké :smile:

Addixx_
16 augustus 2002, 01:36
wat is zo'n Musicman/OLP element nou dan? ik zat namelijk te twijfelen tussen zo een en jazz element


Bliep
------------
Ztoont

AllodoX
16 augustus 2002, 08:10
dat is ook gewoon een humbucker, heeft alleen een iets andere vorm.. meer niet..

't is niet echt belangrijk welke vorm je pickup heeft, eh...

de plaats waar je hem inbouwd ( dicht bij de nek, op de z.g.n. " hot spot ", bij de hals ) is veel belangrijker.

ik bedoel.. of je nu een element in een klein kastje of een groot kastje stopt.. dat maakt voor de werking geen aarsch uit..

Addixx_
16 augustus 2002, 13:21
't gaat me ook meer om 't verschil in klank :smile: en hij komt dus bij de brug te staan.

AllodoX
16 augustus 2002, 14:31
dan zou ik eerder een jazz pakken.. musicman pickup is gemaakt om in de " hot spot " te zitten..

basswasp
16 augustus 2002, 19:01
maar die StingRay's dan? :smile:

AllodoX
16 augustus 2002, 19:18
what about them ?

als je refereerd op de positie.. bij de stingray zit de pickup in de " hotspot ". dat is aanzienlijk verder naar voren dan de bridge-positie.

basswasp
16 augustus 2002, 19:45
Oh... 'k dacht dat die dingen al vrij ver naar de brug toe zaten :smile:

dikkie dik
18 augustus 2002, 20:37
volgens mij heb ik dan ook een zeepreep op mijn yamaha bass kgeloof humbuckers 2 x.

basswasp
18 augustus 2002, 23:57
Wat voor type bas heb je dan? :smile: In de profiel staat alleen 'yamaha'...

Metfan_99
20 augustus 2002, 11:49
Volgens mij hebben veel Yamaha basgitaren een "zeepreep", want die van mij heeft er ook een, vertrouwd yamaha veel op deze soort elementen? zo ja, wat maakt ze dan zo special dan de andere soorten elementen. En zo nee... foutje...
(gebruikte clifford burton ook een soapbar?)
of weet je niet wie de f*ck dat is...

basswasp
20 augustus 2002, 12:42
Is dat de overleden ex-bassist van Metallica?

Metfan_99
20 augustus 2002, 12:53
yep, moge zijn ziel nu op een vrede plek zijn waar hij de eeuwige jacht door mag headbangen...YEAH RIGHT!!!
ja, clifford Lee Burton is tragisch gestorven.
en wat kregen voor hem in de plaatst????
jawel, jason newsted...leuk voor zo'n knulletje om de werelds grote metal band te kunnen bij leven...maarja het zzijzo...sinds ie toch de beste metal band ooit heeft verlaten...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Metfan_99 op 2002-08-20 15:26 ]</font>