PDA

View Full Version : Speaker kabel



green_day
11 april 2005, 14:00
test

green_day
11 april 2005, 14:00
Hallo,

Ik heb even een (n00b) vraagje. Wat voor draad moet ik gebruiken om een speaker mee te bedraden, dus die twee draden die naar de amp gaan. Kan ik hier gewoon stroomdraad voor pakken of moet ik hele speciale kabels hebben. Ik moet eigelijk even de search gebruiken, maar na 100x proberen liet ik dat ook maar afweten.

Alvast Bedankt

Mufftin
11 april 2005, 14:05
ik denk niet stroomkabels :O die zijn voor stroom :O

skabouter
11 april 2005, 14:07
zijn inderdaad voor stroom, maar voor audio-boxen (studio monitoren par example) kan het wel.............

nu weet ik alleen niet of het ook voor gitaarcabs kan, maar ik denk eigenlijk van wel..............hoe goed het klinkt weet ik eigenlijk ook niet.

maar aangezien je ze wel bij studiomonitoren kan gebruiken (en daar gaat het om 100% goed geluid natuurlijk), zal het voor gitaarcabs ook wel aardig zijn toch ?

maar nogmaals, ik weet het niet !

skabouter
11 april 2005, 14:07
zijn inderdaad voor stroom, maar voor audio-boxen (studio monitoren par example) kan het wel.............

nu weet ik alleen niet of het ook voor gitaarcabs kan, maar ik denk eigenlijk van wel..............hoe goed het klinkt weet ik eigenlijk ook niet.

maar aangezien je ze wel bij studiomonitoren kan gebruiken (en daar gaat het om 100% goed geluid natuurlijk), zal het voor gitaarcabs ook wel aardig zijn toch ?

maar nogmaals, ik weet het niet !

Wormaap
11 april 2005, 14:13
Stroomkabel kan prima, geen enkel probleem. De draad die in'n 16A kabel zit is namelijk precies dezelfde draad als wat in gemiddelde speakerkabels zit (2.5mm^2 stranded koperdraad)
Al zullen de ware audiofielen natuurlijk wat anders zeggen. Natuurlijk heb je speakerkabels met verzilverde draadjes en bladiebla, maar stroomkabel kan prima :)

BlackSun
11 april 2005, 14:15
ik denk niet stroomkabels :O die zijn voor stroom :O

Rara wat gaat er naar je speakers......

green_day
11 april 2005, 14:25
Dank iedereen voor de snelle reactie!
Als een gewone stroomdraad wil ga ik maar eens solderen. Ik laat nog wel even weten of er verschil in klank is, of dat ik mijn amp heb opgeblazen :D

Groet'n Ruben

Lord Abortion
11 april 2005, 14:39
Stroomkabel kan prima, geen enkel probleem. De draad die in'n 16A kabel zit is namelijk precies dezelfde draad als wat in gemiddelde speakerkabels zit (2.5mm^2 stranded koperdraad)
Al zullen de ware audiofielen natuurlijk wat anders zeggen. Natuurlijk heb je speakerkabels met verzilverde draadjes en bladiebla, maar stroomkabel kan prima :)

Verzilverde draadjes doe ik enkel naar de bassen, en koper naar de treble/mid, geeft een veel helderder resultaat.

guhlenn
11 april 2005, 14:47
helderder? I dare you om het verschil te horen... LOL

Lord Abortion
11 april 2005, 15:21
Haha, graag hoor. Op een gitaarversterker zou ik er nu ook niet teveel mee bezig zijn, maar bij hifi geeft dat enorme (nouja ...) verschillen.

Negative K3 fan
11 april 2005, 15:38
ik denk niet stroomkabels :O die zijn voor stroom :O

hoe denk je dat speakers werken???

Negative K3 fan
11 april 2005, 15:51
een tip van mij> bij de mediamarkt kun je ook gewoon voor nog geen habbekrats speakerkabel kopen, 1,20 per meter ofzo, soldeer daar een stel dikke neutriks aan en je hebt voor een prikkie een degelijke speakerkabel, gebruik ik nu ook.

Wormaap
11 april 2005, 15:55
Stroomkabel kan prima, geen enkel probleem. De draad die in'n 16A kabel zit is namelijk precies dezelfde draad als wat in gemiddelde speakerkabels zit (2.5mm^2 stranded koperdraad)
Al zullen de ware audiofielen natuurlijk wat anders zeggen. Natuurlijk heb je speakerkabels met verzilverde draadjes en bladiebla, maar stroomkabel kan prima :)

Verzilverde draadjes doe ik enkel naar de bassen, en koper naar de treble/mid, geeft een veel helderder resultaat.
Dan ga jij nog zelfs tegen de 'regels' van de 'ware audiofielen' in, want er wordt juist geroepen dat je verzilverd naar het hoog moet sturen in verband met het skin-effect.
Persoonlijk vind ik dat hele gedoe rond kabels nogal belachelijk, maar vooruit, wie ben ik. Ik zal wel'n slecht gehoor hebben dat ik het verschil tussen'n standaard stuk 2.5mm^2 en v.d. Hul van 30 euro per meter niet hoor ;)

up-guitarman
11 april 2005, 17:29
Dank iedereen voor de snelle reactie!
Als een gewone stroomdraad wil ga ik maar eens solderen. Ik laat nog wel even weten of er verschil in klank is, of dat ik mijn amp heb opgeblazen :D

Groet'n Ruben

Ik gebruik ook gewoon een oude draad (komt van een strijkijzer, had er enkele liggen maar deze was het meest flexibel). Daarop 2 jacks gesoldeerd. Klinkt beter dan als je een gewoon gitaarkabeltje gebruikt, kost niks (de jacks had ik nog ligge) en je blaast je amp niet op hoor !!!

Antal
11 april 2005, 17:48
Klinkt beter dan als je een gewoon gitaarkabeltje gebruikt

Voordat je mensen op ideeen breng: Nooit gitaarkabel voor speakers gebruiken!