PDA

View Full Version : Kwamen Maya en Ibanez in de '70-s niet uit dezelfde fabriek?



Rutger
11 april 2005, 10:42
nou?

Cubensis
11 april 2005, 10:43
volgens mij allebei van Matsumoko ja

Rutger
11 april 2005, 10:50
Zegt dat ook wat over vergelijkbare kwaliteit?

Schijnt toch dat Ibanez in de '70-s erg goede Gibson clonen heeft gemaakt. Geldt dat dan ook voor Maya?

wietse
11 april 2005, 11:45
maya maakte gitaren van echt goedkope starters tot goede gitaren, er zit nogal een kwaliteits verschil tussen namelijk dus eerst goed proberen, meestal zit het wel goed.
Als je echter een El maya vindt voor weing, KOPEN!!!!
dat was namelijk hun toplijn, en dus erg goede gitaren waar veel duurdere gitaren schril tegen afsteken, veel el maya's waren neckthrough.

Rutger
11 april 2005, 14:39
Oke, thanx.

k Heb een optie op een Maya Goldtop met bolt-on neck, wrs eind '70/begin '80 en model/serienr onbekend. Klinkt me wat vaag. Het logo heeft dezelfde stijl als die van Ibanez begin '70:

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/43114.jpg

Ziet er toch uit als een goedkoper modelletje. :wink:

groovyB3
11 april 2005, 17:56
Sterker nog, begin jaren '80 kwamen merken als Tokai, Burny, Aria, Maya en Ibanez ook allemaal uit dezelfde fabriek. Een Burny Les Paul is dus net zo goed als een Tokai Love Rock.

Ritch
11 april 2005, 20:54
Ik zag laatst een El Maya op ebay.de...

Spirit of Strings
11 april 2005, 22:35
Deze Maya gitaren zien er absoluut niet uit als goedkopere modellen. Sterker nog, ze zijn gewoon hetzelfde als Ibanez, in evenzovele variaties verkrijgbaar. Echter: ze hebben slechtere stemmechanieken en (het belangrijkst) ze zijn doorgaans uitgevoerd met single-coil pick-ups. Veelal weten de eigenaren dit niet eens. De elementen klinken namelijk behoorlijk vet (maar wel uitzonderlijk helder voor "humbuckers" uiteraard) en zijn ook nog eens bijzonder "rustig" voor single-coils. Ik zou zelfs willen zeggen, dat ze erg mooi klinken......zolang je er maar rustig binnenshuis mee speelt. Ga er niet mee optreden, want dan zal een vrolijk rondzingconcert je deel zijn! Da's ook logisch, want het is eigenlijk gewoon één spoeltje van een humbucker (wel met een veel dikker geluid). De rest van de behuizing is......gewoon leeg!!!! Veel gitaren van Japanse wat "mindere merken" gebruikten deze als humbuckers vermomde elementen (Aria heeft ze ook gebruikt in diverse modellen).

De akoestische sound van deze gitaren is door de constructie van de body behoorlijk apart. Het (vrij dunne) gewelfde bovenblad ligt gedeeltelijk los van de body, hetgeen de body een prachtige klank geeft (bijna semi-akoestisch).

Ik heb zelf een Les Paul custom van Maya en ik heb jarenlang een Ibanez Les Paul custom gehad. Voelt hetzelfde, oogt hetzelfde, speelt hetzelfde (heerlijk dus) en ik moet je zeggen, dat ik (als pure single-coil liefhebber) de Maya eigenlijk mooier vind klinken. Maar da's natuurlijk heel subjectief en bovendien neem ik er alleen mee op, zodat ik van dat rondzingen nooit last zal hebben.

wietse
11 april 2005, 22:45
Sterker nog, begin jaren '80 kwamen merken als Tokai, Burny, Aria, Maya en Ibanez ook allemaal uit dezelfde fabriek. Een Burny Les Paul is dus net zo goed als een Tokai Love Rock.

ben ik niet met je eens, aria, ibanez en maya kwamen uit de matsumoku fabriek en burny en tokai uit de fuji gen gakki fabriek.
het overlapte elkaar wel eens als één van de fabrieken de vraag niet aan kon deden ze wel eens een beroep op de ander.
zo heb je ook hondo's die door tokai zijn gebouwd ,en ook weer die door matsumoku en zelfs kawai ( de slechtste modellen) zijn gebouwd.
en ook toen werden er al veel van de goedkope modellen in korea gefabriceerd.
in japan waren er eigenlijk maar 3 fabrieken, Tokai, matsumoku en kawai plus nog een hele rits aan kleine fabriekjes . die meestal produceerden voor 1 van de grote jongens.
een maya met bolt on neck is de goedkopere serie, kan toch wel erg fijn spelen en klinken alleen de echte lowbudget planken hadden die nep humbuckers, hondo deed dit ook veel.
maar voor hetzelfde geld zitten er di marzio's in die werden destijds ook erg veel gebruikt in zulke cheapo's.

Bambufan
11 april 2005, 23:00
volgens mij allebei van Matsumoko ja

volgens mij haal je nu een heleboel dingen door elkaar.

Er zijn een aantal gitaarfabrikanten in Japan. Deze fabrieken bouwen op verzoek ieder merk gitaar met iedere merknaam op de kop die de opdrachtgever wil, hoewel Yamaha volgens mij echt een eigen fabriek heeft.

Men is het er wel over eens dat de beste oude Japanse gitaren uit deze twee streken komen:
Kobe (de Fuji gen Gakki-fabrieken)
Matsumoku

Hoshino, de eigenaar van de merknaam Ibanez, heeft voornamelijk contracten gesloten met Fuji gen. Ibanez is dus geen fabriek, maar slechts een merknaam. En dat was niet de enige merknaam die Hoshino bezat. Hou je vast: IBZ, Isonez, Kasuga, Luxor, Halifax, Cimar, Maya, Morris, Global, Sekova, Polaris, Antoria, Greco, MANN, Jason, Penco, Elger, Univox en waarschijnlijk nog wel meer.

Al deze merken kwamen net als de Ibanez-gitaren in die tijd uit de Fujigen fabrieken rollen. Grof gezegd: Dezelfde gitaar, maar dan met een andere sticker op de kop. Wat trouwens niet wil zeggen dat iedere gitaar een juweeltje was!

Japanse gitaren stonden in die tijd niet bepaald als goed bekend en Hoshino probeerde met verschillende namen voet aan de grond in met name Amerika te krijgen. Dat het merk Ibanez op een gegeven moment zo'n goede naam heeft gekregen heeft er dus toe geleid dat tegenwoordig alle andere merken met Ibanez vergeleken worden.

Maar in Matsumoku stonden de fabrieken ook bepaald niet niets te doen. Alleen hadden ze daar contracten met andere merkeigenaren lopen. Dus uit Matsumoku kwamen onder meer merken als Aria, Aria Pro 2, Vantage, Electra, Westone enz enz enz... En ook daar kun je exact dezelfde gitaar onder diverse namen tegenkomen.

Er schijnen trouwens wel een paar overlappingen in merken tussen Fujigen en matsumoku te zijn geweest. Greco's werden in de eerste jaren bv in matsumoku gebouwd, daarna in Kobe.

Rare jongens, die Japanners.

Bambufan
11 april 2005, 23:07
Sterker nog, begin jaren '80 kwamen merken als Tokai, Burny, Aria, Maya en Ibanez ook allemaal uit dezelfde fabriek. Een Burny Les Paul is dus net zo goed als een Tokai Love Rock.

ben ik niet met je eens, aria, ibanez en maya kwamen uit de matsumoku fabriek en burny en tokai uit de fuji gen gakki fabriek.

Hoshino is de eigenaar van de namen Ibanez en Maya. Hoshino had voornamelijk contracten met Fujigen. Op www.therathole.org is een discussie over Maya/El Maya gaande waar ik aan meedoe en ook daar wordt aangegeven dat die merken niet uit Matsumoku komen.

Bambufan
11 april 2005, 23:34
maya maakte gitaren van echt goedkope starters tot goede gitaren, er zit nogal een kwaliteits verschil tussen namelijk dus eerst goed proberen, meestal zit het wel goed.
Als je echter een El maya vindt voor weing, KOPEN!!!!
dat was namelijk hun toplijn, en dus erg goede gitaren waar veel duurdere gitaren schril tegen afsteken, veel el maya's waren neckthrough.

Ben ik helemaal met je eens. Ik heb een El Maya Les Paul Special pre-lawsuit en een zeldzame Bambu (inderdaad, van bamboe), allebei uit de Fujigen fabrieken en absoluut topspul.

Ik heb een aantal Maya's gezien, waarbij de kwaliteit, net als bij oude Ibanezen of Greco's kan variëren van kachelhout tot goed spul. Maar El Maya-kwaliteit hadden die gitaren nooit.

Ik heb trouwens het idee dat de 'eigen' Japanse ontwerpen (dus de niet-Amerikaanse kopieën) vaak van betere kwaliteit zijn dan de Fender/Gibson kopieën. Misschien omdat het maken van een kopie vaak een kwestie van makkelijk geld verdienen was en het maken van een eigen model meer een uithangbord voor hun eigen kwaliteit?

Bambufan
11 april 2005, 23:36
Echter: ze hebben slechtere stemmechanieken en (het belangrijkst) ze zijn doorgaans uitgevoerd met single-coil pick-ups. Veelal weten de eigenaren dit niet eens. De elementen klinken namelijk behoorlijk vet (maar wel uitzonderlijk helder voor "humbuckers" uiteraard) en zijn ook nog eens bijzonder "rustig" voor single-coils.

Da's een goedkope manier om P-90's in je LP te stoppen! :lol:

Rutger
12 april 2005, 00:23
Thanx!


Ik heb een aantal Maya's gezien, waarbij de kwaliteit, net als bij oude Ibanezen of Greco's kan variëren van kachelhout tot goed spul.

Kun je me iets zeggen over kenmerken waaraan ik kan zien of ik met een kwaliteitplank te maken heb of met brandhout? Afgezien van het uitproberen en beluisteren bedoel ik. Zijn er series/modellen/bouwjaren etc die van goede kwaliteit waren, en welke waren dat niet?

Soms moet je nl toch een eindje rijden voor je zon plank kunt proberen, en het zou toch handig zijn als je met een paar vragen over e-mail te weten kunt komen of het de moeite van de reis waard is of niet. ;)

Bambufan
12 april 2005, 01:06
Thanx!


Ik heb een aantal Maya's gezien, waarbij de kwaliteit, net als bij oude Ibanezen of Greco's kan variëren van kachelhout tot goed spul.

Kun je me iets zeggen over kenmerken waaraan ik kan zien of ik met een kwaliteitplank te maken heb of met brandhout? Afgezien van het uitproberen en beluisteren bedoel ik. Zijn er series/modellen/bouwjaren etc die van goede kwaliteit waren, en welke waren dat niet? Soms moet je nl toch een eindje rijden voor je zon plank kunt proberen, en het zou toch handig zijn als je met een paar vragen over e-mail te weten kunt komen of het de moeite van de reis waard is of niet. ;)

Het noemen van series of jaren is natuurlijk vrijwel onmogelijk, omdat de verschillende Fujigen fabrieken bijna willekeurig merken en modellen produceerden in die dagen.

Wat je natuurlijk wilt vermijden zijn de multiplex gitaren. Vraag de verkoper dus naar het gewicht van de gitaar (het liefst op een weegschaal gemeten en geen schatting). Vraag hem ook om even de achterplaat van de gitaar open te schroeven en te kijken of de gitaar uit één stuk hout is gemaakt of uit multiplex. Misschien kan hij je meteen even de eventuele merknamen/typenummers van de elektrische componenten noemen of er een foto van maken.

De Maya's die ik heb gezien waren meestal van aardig goed hout gemaakt, maar hadden waardeloze pu's.

Op het forum van www.ibanezcollectors.com kun je aardig wat info over Fujigen gitaren vinden. Ik denk dat je daar niet zo zeer op de naam Maya als op "Gold top bolt on" of "lp bolt on" moet zoeken, want de gitaar die je op het oog hebt kan behalve als "Maya" ook nog onder vierhonderd andere namen verkocht zijn.

En dan kom je onder meer deze discussie tegen:
http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/13/424.html

Spirit of Strings
12 april 2005, 01:17
Echter: ze hebben slechtere stemmechanieken en (het belangrijkst) ze zijn doorgaans uitgevoerd met single-coil pick-ups. Veelal weten de eigenaren dit niet eens. De elementen klinken namelijk behoorlijk vet (maar wel uitzonderlijk helder voor "humbuckers" uiteraard) en zijn ook nog eens bijzonder "rustig" voor single-coils.

Da's een goedkope manier om P-90's in je LP te stoppen! :lol:

Daar komen ze wat klank betreft nog aardig in de buurt ook!

Spirit of Strings
12 april 2005, 01:25
Nog een simpel tipje: een elektrische gitaar moet je altijd eerst akoestisch beoordelen. Als body, hals en halsverbinding goed zijn, zul je al een fraaie resonantie en sustain kunnen horen. Een "dode" gitaar krijg je zelfs met de beste elementen niet meer goed.

Rutger
12 april 2005, 13:18
Bedankt jongens!

Hoe verhouden de Maya gitaren zich eigenlijk tot bijvoorbeeld Tokai? k Heb zelf een Tokai strat uit begin '80 en die is geweldig! Kan ik iets dergelijks van een Maya verwachten of moet ik dan naar een andere Japanner uitkijken?

Bambufan
12 april 2005, 13:57
Nog een simpel tipje: een elektrische gitaar moet je altijd eerst akoestisch beoordelen. Als body, hals en halsverbinding goed zijn, zul je al een fraaie resonantie en sustain kunnen horen. Een "dode" gitaar krijg je zelfs met de beste elementen niet meer goed.

Yep. Vandaar dat je op zoek moet naar gitaren die van goed hout zijn gemaakt. Meestal is op een aantal plekken op de body kloppen al voldoende om te kunnen zeggen of de gitaar goed is. Bij het kloppen moet de gitaar al echt gaan 'zingen'.

Bambufan
12 april 2005, 14:05
Bedankt jongens!

Hoe verhouden de Maya gitaren zich eigenlijk tot bijvoorbeeld Tokai? k Heb zelf een Tokai strat uit begin '80 en die is geweldig! Kan ik iets dergelijks van een Maya verwachten of moet ik dan naar een andere Japanner uitkijken?

Hangt van de Tokai af, maar Maya's staan over het algemeen lager op de toonladder. Maar ze kosten daarentegen ook maar een fractie van een Tokai en vaak is er met een kleine investering een mooie plank van te maken.

Maar staar je niet blind op één merk: in Kobe en Matsumoku zijn enorm veel mooie gitaren gemaakt die tegenwoordig voor de prijs van een Stagg te koop zijn.

Rutger
12 april 2005, 14:17
Ja, dat heb ik begrepen. Maar heb ik mijn oog laten vallen op die Maya Goldtop die er nog heel fraai uitziet. :) En Maya gitaren zie je toch regelmatig voorbij komen terwijl andere merken in Nederland over het algemeen wat minder vertegenwoordigd zijn. Vandaar.

Overigens heb ik mn Tokai ook ge-upgrade voor ie zo goed werd als ie nu is. Daar houd ik dan ook rekening mee met de aankoop van een dergelijke gitaar. Nieuwe pu's zijn bijna een must.

Rutger
12 april 2005, 16:12
Shit!

Hij is van multiplex. :-?

Dit scheelt me wel een reisje Eindhoven, bedankt voor de info! ;)

Rutger
12 april 2005, 16:36
Van mij mag dit topic nog wel even doorgaan, ik ben nu erg geinteresseerd in de Japanse gitaren uit het verleden. t Is gewoon een kick een goeie te vinden voor weinig. :)

Cubensis
12 april 2005, 16:49
Van mij mag dit topic nog wel even doorgaan, ik ben nu erg geinteresseerd in de Japanse gitaren uit het verleden. t Is gewoon een kick een goeie te vinden voor weinig. :)

he he, eindelijk nog iemand die het snapt ;)

Spirit of Strings
12 april 2005, 16:59
Shit!
Hij is van multiplex.

Nog zo'n onuitroeibaar verhaal: een gitaar van multiplex zou altijd slecht zijn.
Volslagen flauwekul. Iedereen praat elkaar gewoon na....

Multiplex-lagen worden kruislings op elkaar gelijmd, waardoor het geheel veel stabieler wordt dan een massief stuk hout ooit zal zijn. De krachten compenseren elkaar immers. Uiteraard heb je, net als bij massief hout, verschillende kwaliteiten. Slecht en goed multiplex. Goed multiplex is in principe zelfs superieur aan massief hout. Ja, zeg je dan misschien, maar die lijm gaat ten koste van de sustain. Maar waarom denk je dan dat een een gelijmde hals altijd zo'n goede sustain heeft?
_________________
95% van de kwaliteit van het geluid, dat er uit je gitaar komt, is wat JIJ er uit haalt

Wormaap
12 april 2005, 16:59
...En waarom denk je dat een neck-thru gitaar altijd betere sustain heeft dan een met een gelijmde hals? ;) Zo lust ik er nog wel een paar.
Er zijn inderdaad betere en slechtere soorten multiplex, maar multiplex is eigenlijk altijd gewoon een teken dat de gitaar goedkoop gefabriceerd is, laat mij maar eens wat goede multiplexgitaren zien anders? En dan heb ik het even niet over hollowbodies enzo, want da's een heel ander verhaal.

AutoStatic
12 april 2005, 17:21
Danelectro?

Spirit of Strings
12 april 2005, 17:26
Er zijn inderdaad betere en slechtere soorten multiplex, maar multiplex is eigenlijk altijd gewoon een teken dat de gitaar goedkoop gefabriceerd is

Nou, en? Goedkoop, DUS slecht, bedoel je? Ook weer zoiets. In alle soorten industrieën probeert men met zo goedkoop mogelijke materialen een zo goed mogelijk produkt te maken. Soms gaan ze te ver, meestal weet men prima de grenzen te bepalen.
Als auto's nog zouden worden gemaakt van materialen zoals ze vijftig jaar geleden gebruikten, zouden ze onbetaalbaar zijn tegenwoordig. Toch zijn ze er kwalitatief op vooruit gegaan.
En zelfs al zou dat niet zo zijn. Betaalbaarheid is ook iets waard. Om even op gitaren terug te komen: STEL, dat de body van zo'n gitaar van multiplex (die je dus, zoals in dit geval, voor iets meer dan 100 euro koopt) iets minder van kwaliteit zou zijn dan de body van een Gibson van 2000 euro (wat dus niet eens zo hoeft te zijn). MAG DAT!!!!

En nog even dit: ik heb peperdure Gibsons meegemaakt met problemen, waar de honden geen brood van lusten. Niet voor niets werden in de jaren '70 Ibanez gitaren door het duitse "Fachblatt" beter beoordeeld dan de originelen van Gibson, waarvan de halzen niet eens zuiver bleken te zijn. Kijk, dat heb ik dus nog NOOIT bij een 70er jaren Ibanez meegemaakt.

Luca P
12 april 2005, 17:32
Ik heb deze gehad:

http://www.sound-house.nl/images/occasionlijst/Maya175.jpg

Toen ingeruild voor een echte Gibson.
Maar man, wat een spijt dat ik hem niet meer heb.
Gelukkig ken ik de koper en die beloofde hem als hij hem kwijt wilde, bij mij zal aankloppen.
Ja, ja ... :-?

Wormaap
12 april 2005, 18:10
Spirit... Tuurlijk mag een goedkopere gitaar minder goed zijn dan een duurdere, maar daar ging het helemaal niet om. Het feit DAT een multiplex body vaak duidt op een goedkoper (en dus in 99% v.d. gevallen slechter) geproduceerde gitaar is waar het om ging, bedankt dat je dat punt nog voor me bevestigde :)

wietse
12 april 2005, 18:55
Wat je natuurlijk wilt vermijden zijn de multiplex gitaren. Vraag de verkoper dus naar het gewicht van de gitaar



wat nog erger is zijn gitaren die van een soort van MDF zijn gemaakt.
dat gewicht verhaaltje gaat dus niet op de verschillende kwaliteiten mutliplex verschillen daar aanzienlijk in.
ik heb een condor explorer en had een harmony dc (gelukkig eindelijk verkocht) beide multiplex en strontzwaar, toen ik die harmony nog niet kwijt was zetten veel hem daarom weer terug, te zwaar als starter voor een jongetje van 8 was vaak het antwoord.
en ik moest ze daar groot gelijk in geven zelfs te zwaar voor een vent van 39 vond ik altijd.
daarentegen heb ik ook weer een paar multiplex planken die stukken lichter zijn, en toch zijn die niet verkeerd, spelen erg lekker en hebben een lekker eigen geluid.
natuurlijk heb ik liever een goed stuk hout en dan vooral in een blanke finish.
maar als ik een vreemde gitaar zie van multiplex voor weinig dan laat ik hem niet staan, maar goed dat is ook verzamelen natuurlijk.

Spirit of Strings
12 april 2005, 22:15
goedkoper (en dus in 99% v.d. gevallen slechter)

Kijk, daar ga je weer....

Spirit of Strings
12 april 2005, 22:32
wat nog erger is zijn gitaren die van een soort van MDF zijn gemaakt.
Technisch gesproken is MDF het perfecte materiaal voor een massieve gitaarbody (maar zelfs ik vind het wel een beetje eng, hoor). Er is geen hout te vinden, dat zó dicht van structuur is en dat wordt altijd als zeer belangrijk omschreven voor een goede sustain. Graniet is nog beter, maar alleen voor de krachtpatsers onder ons. :D



......maar als ik een vreemde gitaar zie van multiplex voor weinig dan laat ik hem niet staan, maar goed dat is ook verzamelen natuurlijk.
That's the spirit....... (of strings)!!!!!!

Rutger
12 april 2005, 22:46
He,

wat is er mis mee dat ik graag een Les Paul wil van massieve planken? Als die bestaan dan wil ik wel het geduld hebben tot ik er een tegenkom hoor. :)

Spirit of Strings
12 april 2005, 22:55
He,

wat is er mis mee dat ik graag een Les Paul wil van massieve planken? Als die bestaan dan wil ik wel het geduld hebben tot ik er een tegenkom hoor. :)

Daar is niets mis mee, hoor. Ik bestrijd alleen, dat er uitsluitend goede gitaren van massief hout zouden bestaan.

Rutger
12 april 2005, 22:58
I got the point. ;)

Zeg, en het merk Custom van die periode? Die komt toch ook uit dezelfde fabriek? Hoe verhoudt de kwaliteit van deze plank zich tot bijv. Maya en Tokai? De Customs zien er op het oog erg fraai uit!

Bambufan
12 april 2005, 23:23
I got the point. ;)

Zeg, en het merk Custom van die periode? Die komt toch ook uit dezelfde fabriek? Hoe verhoudt de kwaliteit van deze plank zich tot bijv. Maya en Tokai? De Customs zien er op het oog erg fraai uit!

http://www.therathole.org/guitars/ggboard/viewtopic.php?t=1779&highlight=custom

Het zou dus mogelijk zijn dat Fujigen Customs heeft gemaakt, maar er is weinig over de herkomst van het merk bekend. Ik heb wel een aantal Customs gezien, de meeste kwamen uit Korea en waren van ronduit slechte kwaliteit.

Bambufan
12 april 2005, 23:25
He,

wat is er mis mee dat ik graag een Les Paul wil van massieve planken? Als die bestaan dan wil ik wel het geduld hebben tot ik er een tegenkom hoor. :)

Daar is niets mis mee, hoor. Ik bestrijd alleen, dat er uitsluitend goede gitaren van massief hout zouden bestaan.

Absoluut! Maar het ging erom waar een goede gitaar op afstand aan herkend kan worden, en het is via een telefoon echt vreselijk moeilijk om de goede multiplex-varianten te herkennen, vandaar dat het me het meest logisch lijkt om te zoeken naar een gitaar van fatsoenlijk hout (is vaak op een foto nog aardig in te schatten).

Maareh... de beste gitaren worden nog steeds van Bambu gemaakt! :cool:

Spirit of Strings
12 april 2005, 23:56
"Custom" als merk werd door Ibanez gemaakt eind jaren '70. (made in Japan)

Ik heb zelf een Custom (Telecaster) gekocht in 1979 bij een Ibanez-leverancier, die me dit destijds verteld heeft en er ten bewijze ook een Ibanez naast heeft laten zien: volkomen identiek op de merknaam na. Toen ik later wat knutselde met een Ibanez Telecaster en de elektronica zag was het helemaal overduidelijk: alles was identiek aan mijn exemplaar van Custom. Loodzware gitaar trouwens. Ik gebruikte hem destijds live als back-up voor mijn Fender Stratocaster en daar deed hij eigenlijk nauwelijks voor onder.


Ik dacht: laat ik mezelf eens citeren.... :D

Rutger
13 april 2005, 11:12
Oke dan! :)

ff Vragen waar ze gebouwd zijn...

Rutger
13 april 2005, 11:55
En wat is Harmony dan voor iets?

Ja, ja, nou ben ik echt op dreef hoor :D

wietse
13 april 2005, 17:34
Harmony is een amerikaans budget merk, werden verkocht in warenhuizen en via postorder bedrijven.
over het algemeen erg goedkope planken, toch zijn ook daar weer sommige modellen erg van gezocht, de meeste harmony's werden echter niet in de USA gebouwd maar in korea of indonesië.
ik zelf heb een les paul model van harmony ,de afwerking laat te wensen over, je ziet de houtnerf door de lak heen zo dun is die lak, maar er zitten wel weer dimarzio's in wat het tot een echt scheurbeest maakt.
dit is één van hun betere gitaren 2 piece body en helaas een geschroefde hals.
heb ook 1 van hun instappers gehad loodzwaar en van multiplex , echt onder aan de ladder dat ding,/ speelde na wat afstellen prima en de klank viel ook noet tegen maar toch voelde je de goedkoopheid aan dat ding af.
vooral hun holowbody's en semi's worden nogal gezocht die blijken namelijk erg goed te zijn.

AutoStatic
13 april 2005, 19:02
Tot 1976 zijn alle Harmony's in de US gemaakt, vervolgens ging de boel dicht, paar jaar later wordt naam gebruikt voor gitaren gemaakt in Azië.

frekie
14 april 2005, 08:47
Beetje mix topic dit, Jap kopie gitaren uit de 70s en materialen voor de body. Ik ben de laatste 3 jaar weer fanatiek met vinyl platen bezig en met het knutselen aan oude draaitafels als Thorens en Lenco. Ik heb een Lenco L78 gesloopt, alleen het loopwerk gehouden en opgeknapt, andere arm erop en zelf een dikke behuizing gemaakt. Ik zou hem eerst van puur MDF maken, is goedkoop en bewerkt makkelijk. Toen ik 2 planken MDF bewerkt had heb ik het geheel snel in elkaar gezet op 4 groenteblikken, even luisteren. Klonk echt helemaal nergens naar, muf geluid. Ben ik over gestapt op berken multiplex, het MDF in de mix voor de massa. Klonk echt veel beter. Zie :
http://members.home.nl/fmunniksma/lencol78.htm

Bambufan
14 april 2005, 16:49
Tot 1976 zijn alle Harmony's in de US gemaakt, vervolgens ging de boel dicht, paar jaar later wordt naam gebruikt voor gitaren gemaakt in Azië.

Da's een beetje het probleem met alle merken uit de jaren '70. Inmiddels zijn die namen in andere handen gevallen of worden de gitaren in andere landen gemaakt.

De echte juweeltjes komen nog uit de vroege jaren 70 (Japan), in de jaren 80 vertrok het merk naar Korea, daarna naar Taiwan/Vietnam enz enz... En iedere keer gingen de gebruikte materialen en het vakmanschap wat verder achteruit.

Wat niet wil zeggen dat er geen prachtinstrumenten tussen kunnen zitten. En ook lang niet alle oude Japanse gitaren zijn van goede kwaliteit. Ik heb wel eens een oude Columbus of Pearl bespeeld die van het ergste spaanplaat ooit waren gemaakt, hals stond er scheef op, waardeloze hardware enz...

Vasthouden, spelen en dan je oordeel vellen is het devies. Laatst had ik in Duitsland een hele goede Strat-kopie van Johnson in handen. Kost geen drol, komt uit China, maar speelt en klinkt echt geweldig!

Einzeln
18 november 2005, 10:59
Ik heb een El MAya EM1100 uit Kobe koste 500 gulden toen hem kocht loodzwaar ding. Ik denk dat het een mahonie gitaar is. Hals loopt door. Zag hem laatst op marktplaats voor 500 euro.
http://fr.audiofanzine.com/img/produits/normal/7/0/70918.jpg