PDA

View Full Version : output elementen



Ché
10 april 2005, 18:16
hoi,

is de output van elementen (uitgedrukt in K) vergelijkbaar met de presence knop op je versterker of heb ik het mis?

thnx!

pol
10 april 2005, 19:44
nee, heeft er niets mee te maken, en output wordt uitgedrukt in mV (millivolt), niet in KOhms, alhoewel pickups met meer windingen meestal meer output hebben, maar dit hangt ook af van de sterkte van de magneet.

vester86
10 april 2005, 22:14
en de presence knop op je versterker is een knop om meer midhoog in je geluid te krijgen, waardoor je in een bandje "beter te verstaan" bent... een soort uitbreiding van de normale EQ knoppen (bass, mid, treble)

Negative K3 fan
10 april 2005, 22:27
de presence knop op je versterker is een regelbare weerstand voor de negatieve terugkoppeling van de hoge tonen vanaf de speakers naar een eerder punt in de versterkingsketen

de 'output' in kOhm is gewoon de weerstand van je element, de spoelen, en hoe meer windingen die spoelen hebben en hoe dunner de draad etc. hoe hoger die weerstand is. en hoe meer windingen, hoe sterker de inductie spanning die wordt gegenereerd als jij je snaren aanslaat, eigenlijk zegt die weerstand ook niet zo heel veel over de output aangezien het ook van andere dingen afhankelijk is.


allemaal eeeeeeeeerruuggg interessant (imo)

Ché
11 april 2005, 00:20
:roll: mmm i see, bedankt voor de uitleg

het zit zo, ik vind mijn stratje pas goed 'helder' klinken als ik de presence van mn bassman op ongeveer 9-10 zet (behoorlijk hoog dus), keerzijde aan de medaille is dat ik dan een iets te trebly/agressieve sound krijg...

ik vroeg me dus af of ik het probleem kon oplossen met nieuwe elementen met een hogere output zoals bv vintage 'hot' elementen

grtz

Negative K3 fan
11 april 2005, 10:17
maarja, zoals je dus hebt kunnen begrijpen hebben die twee dingen ab-so-luut niets gemeen. en ik vraeag me af of andere elementen jouw probleem oplossen, ik zou eerder zoeken naar andere speakers, die zouden dat probleem wel op kunnen lossen