PDA

View Full Version : een aantal vragen...



waarismijnplectrum
1 augustus 2002, 14:10
Omdat ik nog niet zo'n versterkerkenner ben, zou ik wel eens antwoord willen op deze vragen...

1. Wat is nu precies het verschil tussen een combo en een gewone versterker?
2. Wat zijn voor/eindversterkers?
3. Kun je elk cabinet van een bepaald merk op een versterker van een ander merk aansluiten?
4. Ik zie wel eens gasten in een band die een microfoon voor de versterker zetten, waarvoor is dat dan?

Zijn erge beginnersvragen, ik weet het, excuses daarvoor.
Maar ik zou blij zijn als ze beantwoord zouden worden

waarismijnplectrum
1 augustus 2002, 14:12
Oh ja, en waar zorgen de buizen voor in een buizenversterker... :S ?

Thomasvv
1 augustus 2002, 14:24
1. combo is een versterker samen met een luidspreker. Wat jij bedeolt met versterker is denk ik een top. Dat is alleen een versterker en dan moet je er losse luidsprekerkabinetten op aansluiten
2. Het versterkt het signaal van de gitaar voor... vervorming etc gebeurt in de voorversterker. De eindversterker versterkt het signaal tot het niveau wat je wilt horen. Vorbeeldje: als je een hifi-set hebt, zit de voorversterker in de cdspeler en de eindversterker in de "versterker"
3.Ja :smile: Zolang het wattage en de weerstand (in ohm) klopt, kan dat. Je kan dus geen speakerkabinet van 50 wat aan een MESA Triple rectifier van 150 watt knopen. Ja, het kan wel, maar als het signaal van je versterker te sterk is, zeggen je speakers: ploef
4. Die zetten de microfoon dan voor de speaker, gewoon om het signaal op te nemen of via de PA (de geluidsinstallatie van bv de zaal) de verspreiden. Een grote gitaarversterker hefet bij lange na niet het vermogen om hard genoeg te zijn als je bv in de HMH speelt... Bovendie kan je het geluid dan veel evenwichtiger maken..

de buizen: die versterken het signaal . Buizen zijn de voorlopers van de transistor, waar de meeste hifi versterkers mee werken.
Eigenlijk zijn transistors veel beter dan buizen, omdat ze het signaal precieser met minder vervorming versterken.. Maar ja.. dat willen gitaristen juist niet.. die willen een aparte klank....

BLOK182
1 augustus 2002, 14:26
1. Een combo is een versterker + speaker
gecombineerd (duh het is een combo)
Je kan ook nog een top (versterker) met
losse kast (1x12, 2x12, 4x12, 8x10 he
Allodox) hebben, en dat noemt men een
(half) stack.
2. Voor en eind versterker moet iemand anders
moet iemand anders uitleggen die dit goed
kan, ik weet wel wat het zijn maar hoe leg
ik het uit?
3. Je kan op elke top een willekeurige kast
aansluiten, alleen moet je soms wel een
beetje kijken hoe het klinkt, sommige
tops klinken mooier over bepaalde kasten.
4. Ze doen dit gewoon om hun geluid over de
P.A. te laten lopen. Dan komt het geluid
(ook) uit de boxen die in de zaal hangen,
zodat je wat meer spreiding hebt (dan komt
het geluid niet van 1 kant om het maar ff
simpel te zeggen).

BLOK182
1 augustus 2002, 14:27
Volgens mij hebben Thomas en ik op het zelfde moment ons bericht getypt hehehe.

waarismijnplectrum
1 augustus 2002, 14:29
Hee thomas bedankt man!
Maar wat ik bedoel met versterker is gewoon , ja, een versterker. Ik heb bijvoorbeeld een fender princeton ultimate chorus, en daar wil ik een cabinet bij kopen. Is dan die princeton een top?

waarismijnplectrum
1 augustus 2002, 14:30
ja haha ik geloof het ook...

waarismijnplectrum
1 augustus 2002, 14:31
hee blok jij ook bedaknt, nu is het al wel helemaal ver duidelijk.
(wat is dit toch een wreed forum...)

Ic3gl0vE
1 augustus 2002, 20:22
Op 2002-08-01 14:29, schreef waarismijnplectrum:
Hee thomas bedankt man!
Maar wat ik bedoel met versterker is gewoon , ja, een versterker. Ik heb bijvoorbeeld een fender princeton ultimate chorus, en daar wil ik een cabinet bij kopen. Is dan die princeton een top?


nee die princeton blijft een combo, want een top heeft geen speakers

BLOK182
1 augustus 2002, 20:22
Maar je kan er waarschijnlijk wel een cabinet aan hangen.