PDA

View Full Version : Opnemen met laptop, need ur help guys!



ArpeggioKing
10 april 2005, 16:14
Ok, here's the deal.

Ik wil heel graag mijn muziek opnemen. Ik ben alleen jammer enoeg in het bezit van een Laptop. En zoals jullie weten , beschikt een laptop over interne bagger geluidskaarten en dergelijke. Ik ga dus niet met microfoons opnemen.

Ik ben in het bezit van een pod 2.0 en een Gr-20 ( een gittarSynth van Roland). Deze zijn allebij digitaal en hebben midi uit- en ingangen. Maar je raad het al , geen midi ingangen of zoiets dergelijks op mijn laptop. Het enige wat er in mn laptop zit is een "mic"ingang, maar ik veronderstel dat je daarmee helemaal niets kan beginnen.

Wat heb ik nodig om fatsoenlijk te kunnen opnemen? Ik heb zelf wel cool edit pro en andere recording programma'tjes. Dus dat is het probleem niet.

Alvast heel erg bedankt!

Marijn.

galguitarist
10 april 2005, 17:07
Gewoon een goede audiointerface kopen op USB of Firewire! De meeste hebben tegenwoordig meerder 24bit sporen en 1 of meerdere midi in en uitgangen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld de ESI QuataFire 610 en die bevalt geweldig!

ArpeggioKing
10 april 2005, 19:15
zo'n audio interface. Ik zag dat het aardig duur was. Zijn er ook Goedkope alternatieven? want ik hoef in principe alleen maar een pod en die gr-20 er op aan te sluiten. En dan in de usb, klinkt goed. Ik heb alleen geen 400 euro daarvoor :D zijn er goedkopere mogelijkheden dus?

Ic3gl0vE
10 april 2005, 19:21
als je alleen je pod en de gr20 wilt opnemen heb je geen firewire nodig: usb is snel genoeg. Dat is al goedkoper.
M-audio heeft wel iets leuks voor niet heel veel geld geloof ik.

zjanke
10 april 2005, 20:44
Tascam US-122. Tweedehands voor 150 EUR te vinden, USB en supersimpel.Wordt geleverd inclusief Cubase.

Lord Abortion
10 april 2005, 21:07
Ik zou geen geluidskaart erbij kopen als ik jou was. Een POD kan je toch via USB verbinden? Wel, als je dat doet dan herkent je PC de POD als geluidskaart, en kan je onmiddelijk digitaal opnemen i.p.v. de POD alles te laten analoog zetten, en de geluidskaart het dan weer laten decoderen. Als je enkel nog midi nodig hebt kan je ergens een USB midi-hub kopen. Dat zijn kleine toestelletjes die enkel midi poorten hebben, en die zou je moeten vinden voor 50 euro.

bert k
10 april 2005, 22:40
Nee dus... ff gegoogled, en geen usb op de pod 2, op de pod pro zit een digitale uitgang, maar nog steeds geen USB.
Ik denk dat die Tascam US122 een goed idee is. Ik heb hem zelf ook, prima ding, met MIDI, twee in en uit, meer heb je niet nodig.

harrie-beton
11 april 2005, 00:17
je kunt ook opnemen op de laptop via het ingebouwde microfoontje









:-D

ArpeggioKing
11 april 2005, 09:16
Nee dus... ff gegoogled, en geen usb op de pod 2, op de pod pro zit een digitale uitgang, maar nog steeds geen USB.
Ik denk dat die Tascam US122 een goed idee is. Ik heb hem zelf ook, prima ding, met MIDI, twee in en uit, meer heb je niet nodig.

dat klopt, alleen de pod XT heeft een directe usb uitgang :( . Opzich is zon Tascam wel heel tof maar wel erg duur voor een geintje zoals dit , 200 euro. damn. Even vreder kijken of er nog meer opties zijn

harrie-beton
11 april 2005, 09:50
Vooral de voorversterking van de laptop zijn lawaaimonsters,

de line ingang van een laptop is soms redelijk. De analoog naar digitaal omzetting kan ook wel meevallen.
Probeer eens een mini mengtafeltje en dan line in - in je laptop.

Neem eens een goed klinkende cd op met je laptop en luister naar de verschillen tussen de opname en de cd.

Epic
11 april 2005, 10:31
...
Ik ben in het bezit van een pod 2.0 en een Gr-20 ( een gittarSynth van Roland). Deze zijn allebij digitaal en hebben midi uit- en ingangen. Maar je raad het al , geen midi ingangen of zoiets dergelijks op mijn laptop. Het enige wat er in mn laptop zit is een "mic"ingang, maar ik veronderstel dat je daarmee helemaal niets kan beginnen.
...

pas op, met MIDI kan je alleen stuursignalen en noten oversturen, je zou met je POD dus alleen je preset kunnen veranderen. Om geluid op te nemen heb je echt een audio interface nodig.
Je Gr-20 zou je wel met een USB-MIDI interface kunnen gebruiken.. dan kan je Cubase oid als geluidsgenerator kunnen gebruiken..